2025-04-04, 12:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Men i det fallet är det ju USA som har en fördel? De tar ut moms på varor som exporteras.

Om du exporterar varor från EU till USA så betalar du ingen moms till landet i EU.

Konkurrensnackdel för amerikanska produkter som kan dubbelbeskattas i vissa fall.
Citera
2025-04-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Genom kvittning av ingående och utgående moms. Den är dock där hela kedjan, till skillnad från amerikansk Sales Tax som bara existerar vid slutförsäljning.

Ja, det blir ju samma resultat med skillnaden att USA har.mycket.mer byråkrati för att få det att fungera.
Citera
2025-04-04, 13:04
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Ja, trump har rätt men är totalt värdelös att förklara bakgrunden. Jämför gärna med blondinen som nu är presssekreterare. Tydlig, pedagogisk, tålmodig och tar med sig bakgrunden i alla svar så att barn förstår.
Hon har verkligen missat sitt kall (skulle arbetat med barn men tjänar naturligtvis bättre nu).

Och när folk inte hänger med blir dom istället arga.

USA har ett enormt problem med att länder har tullar mot USA men de har inga mot omvärlden.
Det går inte att komma runt. Däremot är inte momsen samma sak men ändå hämmande för handeln (men detta bryr sig inte trump om att förklara)
Men du kommer säker att få 100 butthurt svar i tråden där folk ignorerar att länder har tullar för usa men usa har inga i sin tur. Det är helt enkelt roligare att reagera med livmodern.

USA har ett annat stort problem. 90,000 fabriker har flyttat ut från USA de sista 30 åren,
Genom globalismen och sina köpta politiker kan företagen dessutom flytta vinsterna till de länder med lägst skatt. Irland är tex huvudkontor för en rad amerikanska företag.
Detta är ett sätt för USa att åtminstående få in några av de pengar dessa bolag borde betala. Detta är alltså riktat helt till Apple, microsoft och andra inhemska företag.
Jag stöder detta helhjärtat.

Tyvärr går sådant här över huvudet på folk så jag kallas nog snart nazist så folk slipper ta in vad jag skrivit. För vem vill att hela ens världsbild faller samman.

Nazist vet jag inte, men allmänt dum är du nog baserat på ovan resonemang. Problemet är att bakgrunden ofta är ganska idiotiskt. Ta tex frågan om " gulf of America" där hon förklarar att det är det namnet som de har, men frågan alla ställer sig är varför...

Däremot är du ju på rätt väg när det kommer till att fabrikerna flyttat utomlands, då detta är dåligt för arbetstillfällen i landet. Men det har ju snarare att göra med jakten på vinster hos företagen snarare än en politisk agenda.
Citera
2025-04-04, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nu får ni väl sansa er, ni tar in Putin och Federley i denna diskussion, ni är helt galna och har inte koll på någonting. Federley har för fan inget med världsekonomi att göra.

Sluta fyll forumet med skit. Du har 11.000 inlägg och har bokstavligen levt på flashback forum under många ändå har du saknar du förmågan att överhuvudtaget försvara sig själv. Jag blir provocerad av att du är så dålig som människa att stå upp för dig själv. Hur kan man vara så värdelös?

"ni är helt galna och har inte koll på någonting".

Vad i helvete är det för svar? Skärp till dig nu och lär dig stå upp för dina lobotomerade åsikter. Istället för att svamla som en strokepatient när du märker att du inte kan försvara dina argument
Citera
2025-04-04, 13:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Sluta fyll forumet med skit. Du har 11.000 inlägg och har bokstavligen levt på flashback forum under många ändå har du saknar du förmågan att överhuvudtaget försvara sig själv. Jag blir provocerad av att du är så dåligt motstånd. Hur kan man vara så värdelös?

"ni är helt galna och har inte koll på någonting".

Vad i helvete är det för svar? Skärp till dig nu och lär dig stå upp för dina lobotomerade åsikter. Istället för att svamla som en strokepatient när du märker att du inte kan försvara dina åsikter.

Ja ni är helt galna när ni tar in Putin och Federley i denna diskussion, helt desperat argumentation.
Citera
2025-04-04, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laneslaven
Du slänger dig med ord som om du visste vad de betyder. Vill du ha ett diplom eller ska vi sätta upp en applådknapp åt dig?
Kom tillbaka när du fattar varför centralbanker förstör allt de rör vid och varför Sveriges ekonomi ser ut som den gör

hahaha. föredrar du att privata banker trycker pengar lokalt och lånar ut utifrån vad människor sätter in hos dem?
Citera
2025-04-04, 13:13
Medlem
Kina går ut hårt nu och inför tullar tillbaka mot USA och även vissa andra exportbegränsningar. Folk börjar bli allvarligt nervösa nu på börsen.

Mycket spännande dagar, det är nästan tur att det är helg så att man hinner med, men jävligt nervöst på marknaden nu och om Trump inte backar så bryter det ut ett stort tull-krig som kommer att röra om rejält närmaste tiden.

Det kan sluta precis hursomhelst, men folk är oroliga nu för sina besparingar inkl pensionsbesparingarna och jag gissar att det blir ett enormt utflöde av kapital bort från USA tillbaka till Europa, Kina, Indien och alla andra länder för man litar lite mer på sin egna länders ekonomi än på Trump-USA.
Citera
2025-04-04, 13:21
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du verkar som vanligt lite lätt bakom flötet, men inget nytt under solen.

Vad är det du inte förstår med att konkurrensen påverkas om du lägger på skatt på varor som beror på var de tillverkats.

En tull är en skatt som direkt påverkar skatten baserat på om det tillverkats i EU, USA eller UK: Olika skattesatser.

En enhetlig skatt som svensk moms som läggs på lika oberoende av ursprungsland påverkar inte konkurrensen.

Sen att ett EU företag får betala moms för produkter som är för den svenska marknaden, men inte för den Amerikanska är en helt annan femma.

Ett Amerikansk företag som säljer sina artiklar till ett annat land betalar inte heller sales tax i USA.

Men som vanligt övergår detta din analysförmåga.
När jag har importerat något från USA har jag först betalat skatt i USA och sedan moms i Sverige. För mig som konsument kan det göra detsamma om det kallas tull eller moms.
Citera
2025-04-04, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Om man ska köpa t-shirts från USA ska man betala 12% tull utöver 25% moms som exempel. Sjuka 37% avgifter. Trumps 20% är som sagt snällt.

https://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/tullraknarenraknautvadvarankostar.4.7df61c5915510c fe9e710532.html?country=%22us%22&currency=%22USD%2 2&price=%221000%22&freight=%22%22&article=61091000 10&result=%7B%22dutyItems%22%3A%5B%7B%22dutyRateTy pe%22%3A%22AD_VALOREM%22%2C%22dutyRate%22%3A%2212. 000 %22%2C%22dutyRateMeasurementUnit%22%3Anull%2C%22ta xCode%22%3A%22A00%22%2C%22dutyExpressionDescriptio n%22%3A%2212.000%25%22%2C%22dutyAmount%22%3A%22132 8%22%2C%22vatAmount%22%3A%22332%22%7D%2C%7B%22duty RateType%22%3A%22AD_VALOREM%22%2C%22dutyRate%22%3A %2225.000%22%2C%22dutyRateMeasurementUnit%22%3Anul l%2C%22taxCode%22%3A%22B00%22%2C%22dutyExpressionD escription%22%3A%2225.000%25%22%2C%22dutyAmount%22 %3A%223100%22%2C%22vatAmount%22%3A%223100%22%7D%5D %7D

Du köper alltså 1 t-shirt för 1 000 dollar? (nästan 10k svenska?)

Lägg in vettiga värden, låt säga en dyr t-shirt för 100 dollar. Då betalar du istället:
Du har valt:
Land
USA
Vara
T-shirt av bomull
Kläder
Varans inköpspris och fraktkostnader
100 USD
Moms (25%)
25 USD
Uppskattning av totalpriset
125 USD
1 384 SEK

Dvs endast Moms. Momsen kommer du inten undan i sverige ändå. Och i USA betalar du ofta Sales Tax, vet att vi åkte till Oregon och köpte kläder för där var det 0% sales tax, men många stater har fortfarande en Sales Tax.

Det blir exakt samma uträkning om du tar Kina t ex.

Samma gäller egentligen om du köper något från Tyskland. Bara att det inte är Tullverket som sköter handel inom EU; där är varje företag skyldiga som jag tolkat det.

Källa SKV: https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/ehandel/privatehandelkop/jagharsomprivatpersonkoptensakpainternetfranettfor etaginomeuexempelvistysklandvadgalleranyvarabbegag nadvara.5.dfe345a107ebcc9baf80007545.html

"Oavsett om du som privatperson köper en ny eller en begagnad vara så ska det tyska företaget i det här exemplet lägga på moms på varan som du köper. Det gäller även när du köper sådant som du själv laddar ner från webbplatsen, exempelvis dataprogram och filmer."

Så svaret är, som jag uppfattat det, det kvittar om du köper din t-shirt i Sverige, Tyskland, Kina eller USA. Skattmasen ska ha sin moms!
Citera
2025-04-04, 14:17
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Exakt så. Tyvärr verkar en del uppenbart svagbegåvade individer inte klara av att förstå vad moms är. Eller att det råder EXAKT LIKA förutsättningar för konkurrens i det ledet.

Många som blottar sin kognitiva kapacitet just nu.

Jag är kluven till om det handlar om kognitiv kapacitet eller om det handlar om det gamla vanliga MAGA/ryss-trollandet där man vägrar alla former av erkännande som går emot den egna saken.
Citera
2025-04-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Trump har rätt!

Du bor i USA och handlar något från Sverige.
Du betalar någon låg tullavgift samt beroende på delstat 0-7% skatt.

Du bor i Sverige och importerar något från USA
Du betalar 2-4% tull samt 25% moms på din import.

Trump höjer nu sina tullar till endast 10-20% men fortfarande är det inte ens på samma nivå som Sverige redan har.

Ni som är emot Trumps förslag hur kan ni tycka det är okej med 25% importmoms och några procent tull?

Inser ni inte att USA har behandlats orättvist i alla dessa år? Denna orättvisa är det slut med.

Varför håller ni inte med

Upp till 12% sales tax.
Citera
2025-04-04, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
När jag har importerat något från USA har jag först betalat skatt i USA och sedan moms i Sverige. För mig som konsument kan det göra detsamma om det kallas tull eller moms.
Det kan tyckas: Men moms läggs på alla varor som säljs till den svenska marknaden: Oberoende av var varan producerats:
Hur USA hanterar sin försälningsskatt är en helt annan femma.

Vill man tolka den så är det en konkuransfördel för Amerikanska företag i samband med export.
Om en vara är till för exportmarknaden så beläggs den inte med skatt i USA:
Däremot om den säljs på den Amerikanska marknaden så beläggs den med skatt: Oberoende om den senare exporteras eller inte.

En tullavgift är en skatt på importerade varor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in