2025-04-04, 03:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TzOn
Kan man ta patent på något som består av 2 saker som nån annan äger ?

Man kan ta patent på nya egenskaper om dessa inte tidigare dokumenterats. Det gäller bara att göra klinisk prövning
Citera
2025-04-04, 04:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
om du är seriös med vad du menar i denna tråden så hittar du nog rätt personer, någon måste du avslöja det för förr eller senare.

kemister av intresse du letar efter finns på universitet och högskolor och andra laboratorier.

en duktig kemist kan genom att bara få reda på vilka mediciner du blandat ganska fort avgöra hurvida du egentligen upplever en placebo eller verklig effekt och kan även förklara vad som händer om vissa kemiska molekylstrukturer blandas och hur dom bryts ner eller eventuellt interagerar med varandra genom bondning eller liknande, det räcker med att bara titta på strukturformeln för dom.

du kan börja med att söka på det själv genom att skriva på google "is the combined effect of "chemical name 1" and "chemical name 2" studied?"

https://en.wikipedia.org/wiki/IUPAC_nomenclature_of_chemistry

exempel: Klodronsyra
(Dichloro-phosphono-methyl)phosphonic acid

exempel: Paracetamol
N-(4-hydroxyphenyl)acetamide

exempel: Nitrofenol
4-Nitrophenol
Krävs betydligt mer än att känna till molekylformler för att kunna säga något. Funkar inte på det sättet.

Läkemedelskemi är EN del av det och då handlar det inte om två molekyler som reagerar med varandra. PK/PD är en betydligt större del och det är inget man löser genom att se på en molekylformel.
Citera
2025-04-04, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Råkade snubbla över 2 helt olika komponenter som är lagliga.
Dessa tillsammans fick en effekt som jag misstänker att man kanske är helt omedveten om.

Ingen av produkterna är något jag kan skapa, utan endast av en slump upptäckt vilken reaktion de ger tillsammans.

Min fråga är alltså:
Är det möjligt att "uppfinna" en medicin och sedan kunna tjäna pengar på det som en privatperson, med hjälp av läkemedelsverken? Eller ska man bara glömma det?

Om det finns möjlighet för det, vart ska man vända sig ? Ja jo, läkemedelsverket. Men hur ska man förbereda sig så man inte blir snuvad på det hela?

Självklart vill ju läkemedelsbolagen bedriva en kortare forskning och sedan ta en slutgiltig inställning, tänker jag. Kanske de inte alls är intresserade utan tycker att de alternativ som redan finns idag är tillräckliga eller bättre.

Mkt nygiken på vad du mixat och vad som hände

Beskriv utan att avslöjs allt för mkt , det går
Citera
2025-04-04, 05:10
Medlem
Citat:
Dessa tillsammans fick en effekt som jag misstänker att man kanske är helt omedveten om.

Ingen av produkterna är något jag kan skapa, utan endast av en slump upptäckt vilken reaktion de ger tillsammans.

Min fråga är alltså:
Är det möjligt att "uppfinna" en medicin och sedan kunna tjäna pengar på det som en privatperson, med hjälp av läkemedelsverken? Eller ska man bara glömma det?

Om det finns möjlighet för det, vart ska man vända sig ? Ja jo, läkemedelsverket. Men hur ska man förbereda sig så man inte blir snuvad på det hela?

Självklart vill ju läkemedelsbolagen bedriva en kortare forskning och sedan ta en slutgiltig inställning, tänker jag. Kanske de inte alls är intresserade utan tycker att de alternativ som redan finns idag är tillräckliga eller bättre.

Att du misstänker en effekt är värt absolut noll. Vägen från ditt arsle som misstänker till att kunna släppa en medicin i ett land är så lång att du inte ens kommer klara av första steget.

Du låter mest som en pundare som inbillar dig saker och sen tror du kan tjäna pengar på det.

Kort svar: Nej du kan aldrig göra en medicin.
Citera
2025-04-04, 07:05
Medlem
Citat:

Min fråga är alltså:

Ja, det är faktiskt möjligt att som privatperson uppfinna en medicin och potentiellt tjäna pengar på den. Men det är en extremt lång, dyr och komplicerad process att få den godkänd som ett läkemedel. Här är några viktiga saker att ha i åtanke:
1. Patentera din upptäckt

Om du har hittat en unik kombination med medicinsk effekt kan du ansöka om patent. Det ger dig ensamrätt och skyddar din idé från att kopieras av andra företag. För att få ett patent måste du dock bevisa att din upptäckt är innovativ, inte uppenbar och har en tydlig funktion.
2. Prekliniska och kliniska studier

Innan ett läkemedel kan godkännas av myndigheter som Läkemedelsverket (Sverige) eller FDA (USA) måste det genomgå omfattande tester:

Prekliniska tester – laboratorie- och djurstudier för att säkerställa att läkemedlet är säkert och har effekt.

Kliniska studier – tester på människor i flera faser, vilket både är tidskrävande och mycket kostsamt.

3. Samarbeta med ett företag

Som privatperson är det nästan omöjligt att ensam finansiera och genomföra hela processen. Därför väljer många att:

Licensiera sin upptäckt till ett läkemedelsföretag.

Starta en biotech-startup och söka investerare.

4. Regelverk och godkännande

Även om din upptäckt fungerar måste den uppfylla alla lagkrav, vilket innebär en omfattande juridisk process.
Finns det enklare alternativ?

Om ingredienserna i din produkt redan är lagliga och säljs fritt, kan du överväga att marknadsföra den som ett kosttillskott eller en hälsoprodukt. Då slipper du den tunga läkemedelsregleringen.
Vad är nästa steg?

Om du tror att du har gjort en banbrytande medicinsk upptäckt, bör du kolla upp patentskydd och kontakta läkemedelsföretag.

Om det snarare handlar om en smart kombination av befintliga produkter, kan du utforska enklare sätt att marknadsföra den.
Citera
2025-04-04, 07:17
Medlem
Självklart kan du tjäna pengar på ett nytt medicinskt preparat du uppfunnit. Men det är en rätt lång väg för att få sälja det till kunder.

Det första du behöver göra är att dokumentera dina upptäckter. För medeciner är det viktigt att dokumentera både kemisk uppsättning och hur preparatet framställs. I sammanhanget är just framställningen kanske det viktigaste så det är repeterbart. (I ditt fall är det då hur du kombinerade medicinerna.)
Efter du dokumenterat innehållet och tillverkningsprocessen behöver du ansöka om patent på det. Det bästa är att kontakta en patentadvokat för det (exempelvis https://www.swea-ip-law.se/sv/tjanster/patent verkar vara erfarna inom medecin mm.). De har tystnadsplikt under arbetsprocessen.

När du ansökt om patent behöver du anmäla till Läkemedelsverkets att du har ett nytt medicinskt preparat du vill göra studier på för att få tillåtelse att sälja till människor.
Det första steget i medicinska studier inför godkännande är laboratorie studier och toxisitetsanalyser. Om det går bra och resultatet godkänts av läkemedelsverket fortsätter man med begränsade fältstudier på ett fåtal testpersoner. Om det går bra och godkändes av Läkemedelsverket fortsätter man med en stor fältstudie på många testpersoner. Om det går bra och läkemedlet godkäns av läkemedelsverket att säljas så behöver du starta tillverkning.

Det ska sägas att den processen jag beskrev är kraftigt förenklad mot vad som verkligen behöver göras, men det är en översikt i alla fall.

Def flesta gör bara steg ett, att man tar patent, och sen säljer man patentet till ett befintligt läkemedelsbolag.

Kör på!
Senast redigerad av Hpyzk 2025-04-04 kl. 07:21.
Citera
2025-04-04, 08:47
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Får man ta patent på en "ny medicin" som privatperson?

Det utan forskning osv på det?

Du får patentera vad du vill så lände det är något nytt. Det är en kostnadsfråga. En upplevd effekt av två redan patentederade preparat innebär inte att du uppfunnit något nytt dock.

Att sälja läkemedel till allmänheten har sen en rad helt andra krav. Om du nu verkligen upptäckt någon nytt (vilket är väldigt tveksamt). Så är troligen patent och sen sälja upptäckten till Astra den bästa approachen.
Senast redigerad av Newkie 2025-04-04 kl. 08:50.
Citera
2025-04-04, 08:50
Medlem
Citat:

Min fråga är alltså:

Ny medicin, njae... skulle väl snarare kalla det ett medicinskt protokoll där två olika läkemedel/substanser tillsammans ger en synergistisk effekt.
Citera
2025-04-04, 08:58
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Du är efterbliven för du kan inte ens säga vad det rör sig om som JUST du har upptäckt.

Om man tror sig ha upptäckt eller uppfunnit något nytt och önskar att patentera denna nya tekniska lösning, då är det sista man ska göra att berätta det för omvärlden. I värsta fall kan nämligen nyhetsvärdet försvinna om det blir allmänt känt vilket diskvalificerar ens uppfinning eller upptäckt från att patenteras. Eller ännu värre, någon annan kanske passar på att patentera uppfinningen före uppfinnaren hinner göra det själv.

Många affärshemligheter är tekniska lösningar som företag varken vill avslöja eller patentera, då patent vanligen löper ut efter 20 år och det blir därefter öppet för alla att använda denna lösning utan tillstånd från uppfinnaren.

Hemlighetsmakeri är inte "efterblivet" när det gäller patent. Sen om TS verkligen har upptäckt något vet jag inte.
Citera
2025-04-04, 09:15
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
...

Tanken är ju inte i första hand en medicin för allmänheten, utan för akuta fall där man kan tänkas behöva kyla ner en kropp snabbt. Idag använder man is och kallt dropp tror jag? Men med "mina" grejer så tar det i princip ingen plats då det räcker att ha det i tablettform. Dvs drar mindre i el (för att alltid ha is till hands) samt kroppen kyler ner inifrån istället för utifrån och utan stöttning av kallt dropp...

Vid vilka tillstånd skulle det här va aktuellt? Is tar plats och en kyl drar el.

Jag gissar att du haft en svamp- eller nära-döden-upplevelse.
Citera
2025-04-04, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpyzk
Självklart kan du tjäna pengar på ett nytt medicinskt preparat du uppfunnit. Men det är en rätt lång väg för att få sälja det till kunder.

Det första du behöver göra är att dokumentera dina upptäckter. För medeciner är det viktigt att dokumentera både kemisk uppsättning och hur preparatet framställs. I sammanhanget är just framställningen kanske det viktigaste så det är repeterbart. (I ditt fall är det då hur du kombinerade medicinerna.)
Efter du dokumenterat innehållet och tillverkningsprocessen behöver du ansöka om patent på det. Det bästa är att kontakta en patentadvokat för det (exempelvis https://www.swea-ip-law.se/sv/tjanster/patent verkar vara erfarna inom medecin mm.). De har tystnadsplikt under arbetsprocessen.

När du ansökt om patent behöver du anmäla till Läkemedelsverkets att du har ett nytt medicinskt preparat du vill göra studier på för att få tillåtelse att sälja till människor.
Det första steget i medicinska studier inför godkännande är laboratorie studier och toxisitetsanalyser. Om det går bra och resultatet godkänts av läkemedelsverket fortsätter man med begränsade fältstudier på ett fåtal testpersoner. Om det går bra och godkändes av Läkemedelsverket fortsätter man med en stor fältstudie på många testpersoner. Om det går bra och läkemedlet godkäns av läkemedelsverket att säljas så behöver du starta tillverkning.

Det ska sägas att den processen jag beskrev är kraftigt förenklad mot vad som verkligen behöver göras, men det är en översikt i alla fall.

Def flesta gör bara steg ett, att man tar patent, och sen säljer man patentet till ett befintligt läkemedelsbolag.

Kör på!

Tycker många kosttillskott och vissa läkemedel verkar innehålla ren skit och onödiga produkter endå som egentligen kan vara skadliga i längden.

Det blir nog dyrt att framställa läkemedel åtminstone.
Citera
2025-04-04, 10:12
Medlem
Förr i tiden så fanns det ett ord för personer som dig kvacksalvare kallades de men de verkar ännu inte ha dött ut ännu.

Nej du kan omöjligt ha uppfunnit en ny medicin, att kombinera två mediciner är inte att uppfinna en ny medicin. Du får gärna posta bilder på ditt ”labb” och visa hur du jobbar, eller så får du säga vad skräpet är till för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in