Citat:
Ursprungligen postat av
LostinDarkness
Råkade snubbla över 2 helt olika komponenter som är lagliga.
Dessa tillsammans fick en effekt som jag misstänker att man kanske är helt omedveten om.
Ingen av produkterna är något jag kan skapa, utan endast av en slump upptäckt vilken reaktion de ger tillsammans.
Min fråga är alltså:
Är det möjligt att "uppfinna" en medicin och sedan kunna tjäna pengar på det som en privatperson, med hjälp av läkemedelsverken? Eller ska man bara glömma det?
Om det finns möjlighet för det, vart ska man vända sig ? Ja jo, läkemedelsverket. Men hur ska man förbereda sig så man inte blir snuvad på det hela?
Självklart vill ju läkemedelsbolagen bedriva en kortare forskning och sedan ta en slutgiltig inställning, tänker jag. Kanske de inte alls är intresserade utan tycker att de alternativ som redan finns idag är tillräckliga eller bättre.
Ja, det är faktiskt möjligt att som privatperson uppfinna en medicin och potentiellt tjäna pengar på den. Men det är en extremt lång, dyr och komplicerad process att få den godkänd som ett läkemedel. Här är några viktiga saker att ha i åtanke:
1. Patentera din upptäckt
Om du har hittat en unik kombination med medicinsk effekt kan du ansöka om patent. Det ger dig ensamrätt och skyddar din idé från att kopieras av andra företag. För att få ett patent måste du dock bevisa att din upptäckt är innovativ, inte uppenbar och har en tydlig funktion.
2. Prekliniska och kliniska studier
Innan ett läkemedel kan godkännas av myndigheter som Läkemedelsverket (Sverige) eller FDA (USA) måste det genomgå omfattande tester:
Prekliniska tester – laboratorie- och djurstudier för att säkerställa att läkemedlet är säkert och har effekt.
Kliniska studier – tester på människor i flera faser, vilket både är tidskrävande och mycket kostsamt.
3. Samarbeta med ett företag
Som privatperson är det nästan omöjligt att ensam finansiera och genomföra hela processen. Därför väljer många att:
Licensiera sin upptäckt till ett läkemedelsföretag.
Starta en biotech-startup och söka investerare.
4. Regelverk och godkännande
Även om din upptäckt fungerar måste den uppfylla alla lagkrav, vilket innebär en omfattande juridisk process.
Finns det enklare alternativ?
Om ingredienserna i din produkt redan är lagliga och säljs fritt, kan du överväga att marknadsföra den som ett kosttillskott eller en hälsoprodukt. Då slipper du den tunga läkemedelsregleringen.
Vad är nästa steg?
Om du tror att du har gjort en banbrytande medicinsk upptäckt, bör du kolla upp patentskydd och kontakta läkemedelsföretag.
Om det snarare handlar om en smart kombination av befintliga produkter, kan du utforska enklare sätt att marknadsföra den.