Citat:
Ursprungligen postat av
Roidbert
Tack, då vet vi. Och när det kommer till namnteckning räcker det väl med fullmaktsgivarens namnteckning? Eller kan det vara bra att skriva namnteckning för båda parter?
https://docs.google.com/document/d/1m4ZNE8K0oPBvTld7ApoRRaVcz2IEK-j-OX_XuLzQK1g/edit?usp=sharing
Var så god.
Det är bara fullmaktsgivaren som ska signera.
Tips: Skriv ut tre kopior av fullmakten så ni slipper kräva tillbaka fullmakten från Hyresnämnden. Dvs ifall ni behöver fullmakten fler gånger.
Vid
Saken under
VILLKOR anger ni:
[VAD ÄRENDET GÄLLER] ./. Hyresnämnden
Det går även att ändra tidsgränsen på fullmakten med tillägget "eller tills uppdraget är slutfört". Jag brukar köra tills vidare eftersom det blir enklast så för egen del. Men det är ju lite hur mycket man litar på sitt ombud, vilka begränsningar man vill införa.
Se vidare kortare utredning kring hur avtalet upphör, samt dess giltighet i övrigt:
Kod:
En fullmakt är ett avtal och stipuleras i Avtalslagen. Utgångspunkten är att fullmakter är gällande under förutsättning att den ställs till viss man, föreskriver tidsgräns för dess giltighet, vilka rättshandlingar som medges och eventuella förbehåll, och inte hindrar givaren att när som helst återkalla fullmakten. Med andra ord gäller fullmakten till dess att den upphör.
Det kan ske genom angivande av framtida villkor uppfylls, viss tidpunkt inträffar eller att den återkallas, ersätts, dödas eller lämnas åter till givaren, varvid samtliga behandlas i 10 - 12 §§ Avtalslagen.
Förtydligande kring "den som sätts i stället".
Om det är så att fullmaktsinnehavaren behöver utöka förordnandet så har den behörighet att utöka fullmakten utan ditt medgivande. Fullmaktsgivaren är huvudinnehavaren av fullmakten, men kan sätta någon annan istället, om det är nödvändigt. Så kan ske genom en separat överlämnandeskrift där egna villkor inom ramen för huvudförordnandet anges. Eller villkorslöst, så gäller huvudförordnandet även för den som sätts i stället.
Exempel:
En gång skulle jag begära ut betalningsunderlag för en försäkringsutredning. Ekonomiavdelningen på sjukhuset, som jag nyligen bråkat med i ett annat ärende, ignorerade min begäran. Så jag satte försäkringsbolaget i stället att hämta ut underlaget, dock med villkoret att det enbart gällde betalningsunderlaget, så att försäkringsbolaget inte kunde begära ut något annat.