2025-04-04, 08:20
Medlem
Roidberts avatar
Behöver fixa en fullmakt för att göra någon till ombud vid ett möte vi skall ha i Hyresnämnden. Kan någon berätta hur man skall formulera texten eller rekommendera någon bra text som finns tillgänglig online? Något särskilt man behöver tänka på?
Citera
2025-04-04, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Behöver fixa en fullmakt för att göra någon till ombud vid ett möte vi skall ha i Hyresnämnden. Kan någon berätta hur man skall formulera texten eller rekommendera någon bra text som finns tillgänglig online? Något särskilt man behöver tänka på?

Står det i kallelsen att det är ok med ombud? I vissa fall krävs att du personligen närvarar.
Citera
2025-04-04, 08:31
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigKund
Här är en snabb guide + ett textförslag du kan använda direkt för att skriva en fullmakt för Hyresnämnden:

⸻

✅ Det här ska ingå:
• Fullmaktsgivarens namn och personnummer
• Ombudets namn och personnummer
• Vad ombudet får göra (ex. “företräda mig vid sammanträde i Hyresnämnden gällande ärende XX”)
• Ort och datum
• Namnteckning

⸻

📄 Exempeltext (kan kopieras rakt av):

FULLMAKT

Jag, [Förnamn Efternamn], personnummer [YYYYMMDD-XXXX], ger härmed fullmakt till

[Ombudets namn], personnummer [YYYYMMDD-XXXX],

att företräda mig vid sammanträde i Hyresnämnden i ärende som rör [kort beskrivning, t.ex. “uppsägning av hyresavtal för bostad på Exempelgatan 12, ärendenummer XX”].

Ombudet har rätt att föra min talan, inge handlingar och ta emot beslut i ärendet.

Datum: [Datum]

⸻

[Namnteckning]

Namnförtydligande: ___________________

⸻

🔍 Tips:
• Originalet lämnas in till Hyresnämnden (eller tas med till mötet).
• ID-handlingar kan krävas, så ta med kopior.
• Du behöver inte bevittning, men det skadar inte.
• Den kan vara handskriven eller utskriven – båda godkänns.

Tack så mycket för ditt svar! Menar du att man kan behöva ID-handlingar eller kopior av ID-handlingar från både fullmaktsgivaren och ombudet eller bara från ombudet?
Citera
2025-04-04, 08:33
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Står det i kallelsen att det är ok med ombud? I vissa fall krävs att du personligen närvarar.

Tack för att du frågar. Det står "Du ska närvara personligen eller genom ombud", så det är okej.
Citera
2025-04-04, 08:45
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Varsågod! 😄

När det gäller Hyresnämnden gäller i praktiken detta:

🔐 ID-handlingar – vad som krävs:
• Ombudet behöver alltid kunna styrka sin identitet – helst med giltigt ID på plats.
• Fullmaktsgivaren behöver inte vara där, men det är bra att bifoga en kopia på fullmaktsgivarens ID tillsammans med fullmakten – det stärker att den är äkta och underlättar handläggningen.

⸻

💡 Rekommenderat:
• Ombudet tar med:
• Originalet av fullmakten
• Eget ID
• Kopia på fullmaktsgivarens ID (t.ex. körkort eller pass)

Detta räcker i stort sett alltid. Vissa handläggare är mer formella, andra mindre – men detta täcker in det mesta. Kolla med dem!

Tack, då vet vi. Och när det kommer till namnteckning räcker det väl med fullmaktsgivarens namnteckning? Eller kan det vara bra att skriva namnteckning för båda parter?
Citera
2025-04-04, 17:11
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Tack, då vet vi. Och när det kommer till namnteckning räcker det väl med fullmaktsgivarens namnteckning? Eller kan det vara bra att skriva namnteckning för båda parter?
https://docs.google.com/document/d/1m4ZNE8K0oPBvTld7ApoRRaVcz2IEK-j-OX_XuLzQK1g/edit?usp=sharing

Var så god.

Det är bara fullmaktsgivaren som ska signera.

Tips: Skriv ut tre kopior av fullmakten så ni slipper kräva tillbaka fullmakten från Hyresnämnden. Dvs ifall ni behöver fullmakten fler gånger.

Vid Saken under VILLKOR anger ni: [VAD ÄRENDET GÄLLER] ./. Hyresnämnden

Det går även att ändra tidsgränsen på fullmakten med tillägget "eller tills uppdraget är slutfört". Jag brukar köra tills vidare eftersom det blir enklast så för egen del. Men det är ju lite hur mycket man litar på sitt ombud, vilka begränsningar man vill införa.

Se vidare kortare utredning kring hur avtalet upphör, samt dess giltighet i övrigt:

Kod:
En fullmakt är ett avtal och stipuleras i Avtalslagen. Utgångspunkten är att fullmakter är gällande under förutsättning att den ställs till viss man, föreskriver tidsgräns för dess giltighet, vilka rättshandlingar som medges och eventuella förbehåll, och inte hindrar givaren att när som helst återkalla fullmakten. Med andra ord gäller fullmakten till dess att den upphör. 

Det kan ske genom angivande av framtida villkor uppfylls, viss tidpunkt inträffar eller att den återkallas, ersätts, dödas eller lämnas åter till givaren, varvid samtliga behandlas i 10 - 12 §§ Avtalslagen.

Förtydligande kring "den som sätts i stället".
Om det är så att fullmaktsinnehavaren behöver utöka förordnandet så har den behörighet att utöka fullmakten utan ditt medgivande. Fullmaktsgivaren är huvudinnehavaren av fullmakten, men kan sätta någon annan istället, om det är nödvändigt. Så kan ske genom en separat överlämnandeskrift där egna villkor inom ramen för huvudförordnandet anges. Eller villkorslöst, så gäller huvudförordnandet även för den som sätts i stället.

Exempel: En gång skulle jag begära ut betalningsunderlag för en försäkringsutredning. Ekonomiavdelningen på sjukhuset, som jag nyligen bråkat med i ett annat ärende, ignorerade min begäran. Så jag satte försäkringsbolaget i stället att hämta ut underlaget, dock med villkoret att det enbart gällde betalningsunderlaget, så att försäkringsbolaget inte kunde begära ut något annat.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-04-04 kl. 18:10.
Citera
2025-04-04, 17:14
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Varsågod! 😄

När det gäller Hyresnämnden gäller i praktiken detta:

🔐 ID-handlingar – vad som krävs:
• Ombudet behöver alltid kunna styrka sin identitet – helst med giltigt ID på plats.
• Fullmaktsgivaren behöver inte vara där, men det är bra att bifoga en kopia på fullmaktsgivarens ID tillsammans med fullmakten – det stärker att den är äkta och underlättar handläggningen.

⸻

💡 Rekommenderat:
• Ombudet tar med:
• Originalet av fullmakten
• Eget ID
• Kopia på fullmaktsgivarens ID (t.ex. körkort eller pass)

Detta räcker i stort sett alltid. Vissa handläggare är mer formella, andra mindre – men detta täcker in det mesta. Kolla med dem!
Styrka ID? Det har jag aldrig behövt göra. Man får bara frågan vid inledningen av förhandlingen om vilka man är.

Originalet av fullmakten ska skickas per post till Hyresnämnden.
Jag har nog aldrig tagit med en fullmakt till förhandlingar.

Tänk ett varv nästa gång innan du använder ChatGPT som källa och ger vilseledande råd
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-04-04 kl. 17:29.
Citera
2025-04-04, 19:15
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Förtydligande kring "den som sätts i stället".
Om det är så att fullmäktigen behöver utse någon annan att agera i sitt ställe, har denne möjlighet att göra det - utan huvudmannens (fullmaktsgivarens) uttryckliga medgivande - så länge det ryms inom ramen för den ursprungliga fullmakten.

Fullmäktig är den som ursprungligen fått fullmakten, dvs ombudet. Denne kan överlåta uppdraget till en tredje person genom en separat handling. Det kan ske med egna villkor, eller utan särskilda villkor - i vilket fall huvudförordnandet även gäller den som sätts i stället.
Språkjustering och förtydligande av begrepp.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-04-04 kl. 19:20.
Citera
2025-04-04, 21:54
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Styrka ID? Det har jag aldrig behövt göra. Man får bara frågan vid inledningen av förhandlingen om vilka man är.

Originalet av fullmakten ska skickas per post till Hyresnämnden.
Jag har nog aldrig tagit med en fullmakt till förhandlingar.

Tänk ett varv nästa gång innan du använder ChatGPT som källa och ger vilseledande råd

De skrev faktiskt i brevet de skickade till mig och den andra att "Om du har ett ombud ska fullmakt lämnas in senast vid sammanträdet", så det verkar som att man kan ta med fullmakten till själva mötet om man vill.

Men tack för dina svar hursomhelst! Vi ska fixa minst 3st kopior för att vara på den säkra sidan.
Citera
2025-04-04, 21:58
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
De skrev faktiskt i brevet de skickade till mig och den andra att "Om du har ett ombud ska fullmakt lämnas in senast vid sammanträdet", så det verkar som att man kan ta med fullmakten till själva mötet om man vill.

Men tack för dina svar hursomhelst! Vi ska fixa minst 3st kopior för att vara på den säkra sidan.
Ja, precis - "senast vid sammanträdet". Det är för att täcka in alla situationer. Om ombudet ska delta i skriftväxlingen innan sammanträdet måste fullmakten lämnas in tidigare, oftast per post. Möjligen kan de godta inskick via e-post - vet att vissa domstolar är petiga där. Förvaltningsdomstolar brukar inte vara det. Lite osäker på hur Hyresnämnden gör, har bara haft kontakt med dem en gång och minns inte exakt - tror jag skickade med vanlig post då.

Om du däremot själv sköter skriftväxlingen fram till dess och först vid sammanträdet sätter dit ett ombud - då räcker det att fullmakten tas med dit. Därav formuleringen "senast".

Ingen fara! Happy to help Lycka till, och hojta om du behöver mer vägledning.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-04-04 kl. 22:01.
Citera
2025-04-04, 22:06
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ja, precis - "senast vid sammanträdet". Det är för att täcka in alla situationer. Om ombudet ska delta i skriftväxlingen innan sammanträdet måste fullmakten lämnas in tidigare, oftast per post.

Om du däremot själv sköter skriftväxlingen fram till dess och först vid sammanträdet sätter dit ett ombud - då räcker det att fullmakten tas med dit. Därav formuleringen "senast".

Ingen fara! Happy to help Lycka till, och hojta om du behöver mer vägledning.

Jag tror inte att vi kommer behöva kommunicera med Hyresnämnden mer innan själva mötet, utan vi har i princip skrivit det som är relevant i våra blanketter och personliga brev. I mitt fall behöver jag en större lägenhet för min dotter och den som jag planerar att byta med behöver en lägre hyra. Vet att Hyresnämnden brukar gå på hyresvärdens linje i de flesta fall, men jag tror att vi har goda chanser att vinna p.g.a. min dotter.

Om du har någon erfarenhet eller insikt av hur möten om lägenhetsbyte med Hyresnämnden brukar gå till får du gärna dela med dig. Jag antar att jag, ombudet för den som jag planerar att byta med, någon representant för hyresvärden och några från Hyresnämnden kommer att delta.
Citera
2025-04-04, 22:19
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag tror inte att vi kommer behöva kommunicera med Hyresnämnden mer innan själva mötet, utan vi har i princip skrivit det som är relevant i våra blanketter och personliga brev. I mitt fall behöver jag en större lägenhet för min dotter och den som jag planerar att byta med behöver en lägre hyra. Vet att Hyresnämnden brukar gå på hyresvärdens linje i de flesta fall, men jag tror att vi har goda chanser att vinna p.g.a. min dotter.

Om du har någon erfarenhet eller insikt av hur möten om lägenhetsbyte med Hyresnämnden brukar gå till får du gärna dela med dig. Jag antar att jag, ombudet för den som jag planerar att byta med, någon representant för hyresvärden och några från Hyresnämnden kommer att delta.
Ni kommer troligtvis föreläggas att yttra er över hyresvärdens inställning innan sammanträdet. Om det inte finns något särskilt att invända kan ni meddela att ni avser bemöta hyresvärdens argument vid själva sammanträdet. Men rent strategiskt är det oftast bättre att lämna en skriftlig kommentar innan, och i stället nyansera eller justera muntligt under mötet. Då undviker ni att sammanträdet drar ut på tiden eller att det behöver skjutas upp.

Själva mötet hålls i regel på en domstol i närheten. Kallelse går till båda parter. Nämnden består av ett hyresråd och en protokollförare. Förhandlingen är inte lika formell som i tingsrätten - men det är ändå en domstolsliknande situation. Du kan räkna med aktiv processledning, särskilt om något är oklart i din framställning.

Jag har ingen egen erfarenhet av just ärenden om lägenhetsbyte, så jag kan inte uttala mig säkert om era chanser. Men generellt gäller att om du kan visa på särskilda skäl (som barnets behov av större utrymme) och det inte finns tydliga nackdelar eller motargument från hyresvärden, så borde förutsättningarna vara goda. Se till att ta del av motpartens yttrande och försök bemöta det sakligt - gärna genom att vända deras argument till er fördel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in