Citat:
Ni kommer troligtvis föreläggas att yttra er över hyresvärdens inställning innan sammanträdet. Om det inte finns något särskilt att invända kan ni meddela att ni avser bemöta hyresvärdens argument vid själva sammanträdet. Men rent strategiskt är det oftast bättre att lämna en skriftlig kommentar innan, och i stället nyansera eller justera muntligt under mötet. Då undviker ni att sammanträdet drar ut på tiden eller att det behöver skjutas upp.
Själva mötet hålls i regel på en domstol i närheten. Kallelse går till båda parter. Nämnden består av ett hyresråd och en protokollförare. Förhandlingen är inte lika formell som i tingsrätten - men det är ändå en domstolsliknande situation. Du kan räkna med aktiv processledning, särskilt om något är oklart i din framställning.
Jag har ingen egen erfarenhet av just ärenden om lägenhetsbyte, så jag kan inte uttala mig säkert om era chanser. Men generellt gäller att om du kan visa på särskilda skäl (som barnets behov av större utrymme) och det inte finns tydliga nackdelar eller motargument från hyresvärden, så borde förutsättningarna vara goda. Se till att ta del av motpartens yttrande och försök bemöta det sakligt - gärna genom att vända deras argument till er fördel.
Själva mötet hålls i regel på en domstol i närheten. Kallelse går till båda parter. Nämnden består av ett hyresråd och en protokollförare. Förhandlingen är inte lika formell som i tingsrätten - men det är ändå en domstolsliknande situation. Du kan räkna med aktiv processledning, särskilt om något är oklart i din framställning.
Jag har ingen egen erfarenhet av just ärenden om lägenhetsbyte, så jag kan inte uttala mig säkert om era chanser. Men generellt gäller att om du kan visa på särskilda skäl (som barnets behov av större utrymme) och det inte finns tydliga nackdelar eller motargument från hyresvärden, så borde förutsättningarna vara goda. Se till att ta del av motpartens yttrande och försök bemöta det sakligt - gärna genom att vända deras argument till er fördel.
Vi har redan skrivit att vi vänder oss till Hyresnämnden just för att hyresvärden har förhalat detta sedan snart ett år tillbaka och varken gett oss ett "ja" eller ett "nej". Tror att det kommer bli svårt för hyresvärden att argumentera att bytet utgör ett stort problem för dem. Om de inte tillåter bytet kommer vi båda att bo kvar eftersom vi inte har råd att flytta någon annanstans, så de kommer inte kunna utföra renoveringar i syfte att höja hyrorna på våra lägenheter oavsett (antar att de hoppas på att någon av oss eller båda två ska flytta så att de kan gå in och renovera).