2025-04-04, 22:33
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Ni kommer troligtvis föreläggas att yttra er över hyresvärdens inställning innan sammanträdet. Om det inte finns något särskilt att invända kan ni meddela att ni avser bemöta hyresvärdens argument vid själva sammanträdet. Men rent strategiskt är det oftast bättre att lämna en skriftlig kommentar innan, och i stället nyansera eller justera muntligt under mötet. Då undviker ni att sammanträdet drar ut på tiden eller att det behöver skjutas upp.

Själva mötet hålls i regel på en domstol i närheten. Kallelse går till båda parter. Nämnden består av ett hyresråd och en protokollförare. Förhandlingen är inte lika formell som i tingsrätten - men det är ändå en domstolsliknande situation. Du kan räkna med aktiv processledning, särskilt om något är oklart i din framställning.

Jag har ingen egen erfarenhet av just ärenden om lägenhetsbyte, så jag kan inte uttala mig säkert om era chanser. Men generellt gäller att om du kan visa på särskilda skäl (som barnets behov av större utrymme) och det inte finns tydliga nackdelar eller motargument från hyresvärden, så borde förutsättningarna vara goda. Se till att ta del av motpartens yttrande och försök bemöta det sakligt - gärna genom att vända deras argument till er fördel.

Vi har redan skrivit att vi vänder oss till Hyresnämnden just för att hyresvärden har förhalat detta sedan snart ett år tillbaka och varken gett oss ett "ja" eller ett "nej". Tror att det kommer bli svårt för hyresvärden att argumentera att bytet utgör ett stort problem för dem. Om de inte tillåter bytet kommer vi båda att bo kvar eftersom vi inte har råd att flytta någon annanstans, så de kommer inte kunna utföra renoveringar i syfte att höja hyrorna på våra lägenheter oavsett (antar att de hoppas på att någon av oss eller båda två ska flytta så att de kan gå in och renovera).
Citera
2025-04-04, 22:56
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Vi har redan skrivit att vi vänder oss till Hyresnämnden just för att hyresvärden har förhalat detta sedan snart ett år tillbaka och varken gett oss ett "ja" eller ett "nej". Tror att det kommer bli svårt för hyresvärden att argumentera att bytet utgör ett stort problem för dem. Om de inte tillåter bytet kommer vi båda att bo kvar eftersom vi inte har råd att flytta någon annanstans, så de kommer inte kunna utföra renoveringar i syfte att höja hyrorna på våra lägenheter oavsett (antar att de hoppas på att någon av oss eller båda två ska flytta så att de kan gå in och renovera).
Om båda har samma hyresvärd blir det svårt att invända sig objektivt. Det är i princip det enda jag kan säga.
Citera
2025-04-04, 23:09
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Om båda har samma hyresvärd blir det svårt att invända sig objektivt. Det är i princip det enda jag kan säga.

Jag tror också att det kan bli tufft för hyresvärden att argumentera för att det skulle vara en stor nackdel för dem. Vi bor t.o.m. i samma hus. Det ger mig också möjligheten att argumentera för att min dotter vill kunna bo kvar här för att kunna fortsätta gå i samma förskola och umgås med sina vänner som också bor här.
Citera
2025-04-04, 23:24
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag tror också att det kan bli tufft för hyresvärden att argumentera för att det skulle vara en stor nackdel för dem. Vi bor t.o.m. i samma hus. Det ger mig också möjligheten att argumentera för att min dotter vill kunna bo kvar här för att kunna fortsätta gå i samma förskola och umgås med sina vänner som också bor här.
Ja, absolut - lyft fram allt du anser vara relevant.

Hyresvärden kan inte invända mot bytet utifrån era personliga omständigheter, annat än om det finns grundad oro kring exempelvis betalningsförmåga. Men jag utgår från att du sköter dina hyresinbetalningar som du ska.

Det enda jag ser som potentiell invändning är det skadeståndskrav som hyresvärden riktat mot dig. Men det är enkelt bemött: påpeka att kravet inte är fastställt och att det i så fall bör prövas i tingsrätten - inte i hyresnämnden. Du kan till exempel formulera dig så här:

“Det föreligger inget fastställt krav i dagsläget. Skulle det sedermera prövas i domstol och leda till ett betalningsansvar från min sida, kommer det att fullgöras i enlighet med vad som då beslutas. Det är därmed inte relevant i ärendet om lägenhetsbyte.”
Citera
2025-04-04, 23:26
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Behöver fixa en fullmakt för att göra någon till ombud vid ett möte vi skall ha i Hyresnämnden. Kan någon berätta hur man skall formulera texten eller rekommendera någon bra text som finns tillgänglig online? Något särskilt man behöver tänka på?
Varför ens gå dit ? Så länge 51 procent av dina grannar betalar så får du väl ta del av fördelarna ändå ? Hade en säljare här som glatt berättade att 85 procent av huset var medlemmar så då tackade jag glatt nej och tackade för deras hjälp.
Citera
2025-04-05, 00:57
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ja, absolut - lyft fram allt du anser vara relevant.

Hyresvärden kan inte invända mot bytet utifrån era personliga omständigheter, annat än om det finns grundad oro kring exempelvis betalningsförmåga. Men jag utgår från att du sköter dina hyresinbetalningar som du ska.

Det enda jag ser som potentiell invändning är det skadeståndskrav som hyresvärden riktat mot dig. Men det är enkelt bemött: påpeka att kravet inte är fastställt och att det i så fall bör prövas i tingsrätten - inte i hyresnämnden. Du kan till exempel formulera dig så här:

“Det föreligger inget fastställt krav i dagsläget. Skulle det sedermera prövas i domstol och leda till ett betalningsansvar från min sida, kommer det att fullgöras i enlighet med vad som då beslutas. Det är därmed inte relevant i ärendet om lägenhetsbyte.”

Tack. Ja, min plan är att påpeka detta om de tar upp brevinkastet och försöker använda det som ett argument. Har du något förslag på vad jag bör säga om de tar upp tapeterna som min dotter har ritat på? Är det rimligt att säga "Jag är självklart villig att betala för tapetsering så länge priset är skäligt och tar i åtanke hur länge tapeterna har funnits i lägenheten"? Misstänker att de kommer försöka kräva mig på fullpris trots att de inte har bytt tapeter på minst 9 år.

Citat:
Ursprungligen postat av TzOn
Varför ens gå dit ? Så länge 51 procent av dina grannar betalar så får du väl ta del av fördelarna ändå ? Hade en säljare här som glatt berättade att 85 procent av huset var medlemmar så då tackade jag glatt nej och tackade för deras hjälp.

Du tänker på Hyresgästföreningen. Jag är inte medlem i Hyresgästföreningen och har inte särskilt höga tankar om dem. Hyresnämnden är en typ av domstol man kan vända sig till. Man behöver inte vara medlem i HGF för att vända sig till Hyresnämnden.
Citera
2025-04-05, 00:59
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Tack. Ja, min plan är att påpeka detta om de tar upp brevinkastet och försöker använda det som ett argument. Har du något förslag på vad jag bör säga om de tar upp tapeterna som min dotter har ritat på? Är det rimligt att säga "Jag är självklart villig att betala för tapetsering så länge priset är skäligt och tar i åtanke hur länge tapeterna har funnits i lägenheten"? Misstänker att de kommer försöka kräva mig på fullpris trots att de inte har bytt tapeter på minst 9 år.
Alltså det är två skilda frågor, även angående tapeterna. Det är ingen objektiv invändning eftersom det påverkar inte hyresförhållandet vare sig innan eller efter bytet.
Citera
2025-04-05, 01:03
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Alltså det är två skilda frågor, även angående tapeterna. Det är ingen objektiv invändning eftersom det påverkar inte hyresförhållandet vare sig innan eller efter bytet.

Okej. Tror du att det är bäst att inte ens diskutera tapeterna om hyresvärden tar upp dem? Angående brevinkastet så har ingenting hänt än så länge. Misstänker att de gav upp när jag bestred fakturan de skickade, men får vänta och se vad som händer.
Citera
2025-04-05, 01:03
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Okej. Tror du att det är bäst att inte ens diskutera tapeterna om hyresvärden tar upp dem? Angående brevinkastet så har ingenting hänt än så länge. Misstänker att de gav upp när jag bestred fakturan de skickade, men får vänta och se vad som händer.
Det är ingen fråga som ligger till grund för bedömningen, så nej.
Ni ska inte diskutera icke-frågor. Hon kommer kanske rita på tapeterna i den nya lägenheten också. Man kan ju inte hindra barn från att vara barn.
Citera
2025-04-05, 04:00
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det ska kanske även tilläggas: Att neka någon bostad enbart på grund av att de har barn kan utgöra diskriminering enligt diskrimineringslagen, särskilt om detta villkor är efterställt. Jag vill dock poängtera att jag inte föreslår att du ska gå vidare med en anmälan till DO, utan snarare understryka hur oresonligt det vore för hyresvärden att göra en sådan invändning. Det skulle sannolikt skada deras egen ställning mer än din.

Jag vill också påminna om att - du - såsom ombud bör undvika att använda hot om rättsliga åtgärder, såvida inte det är nödvändigt. Försök i stället att hitta en lösning genom förhandling i nämnden om hyresvärden skulle motsätta sig.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-04-05 kl. 04:10.
Citera
2025-04-05, 11:18
Medlem
Citat:
Det ska kanske även tilläggas: Att neka någon bostad enbart på grund av att de har barn kan utgöra diskriminering enligt diskrimineringslagen, särskilt om detta villkor är efterställt. Jag vill dock poängtera att jag inte föreslår att du ska gå vidare med en anmälan till DO, utan snarare understryka hur oresonligt det vore för hyresvärden att göra en sådan invändning. Det skulle sannolikt skada deras egen ställning mer än din.

Jag vill också påminna om att - du - såsom ombud bör undvika att använda hot om rättsliga åtgärder, såvida inte det är nödvändigt. Försök i stället att hitta en lösning genom förhandling i nämnden om hyresvärden skulle motsätta sig.

På vilket sätt skulle det vara diskriminering att neka bostad på grund av att de har barn?

Det finns sju diskrimineringsgrunder och dessa är:
Etnisk tillhörighet.
Funktionsnedsättning.
Ålder.
Kön.
Könsidentitet eller könsuttryck.
Religion eller annan trosuppfattning.
Sexuell läggning.

Ser inte att barn skulle vara en diskrimineringsgrund.
Citera
2025-04-05, 11:57
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnySockerPalats
På vilket sätt skulle det vara diskriminering att neka bostad på grund av att de har barn?

Det finns sju diskrimineringsgrunder och dessa är:
Etnisk tillhörighet.
Funktionsnedsättning.
Ålder.
Kön.
Könsidentitet eller könsuttryck.
Religion eller annan trosuppfattning.
Sexuell läggning.

Ser inte att barn skulle vara en diskrimineringsgrund.
Ålder (sjätte punkten). Man får inte efterställa villkor om ålder. Se 2 kap 12 § DL samt undantagen i 2 kap 12 a-c §§ DL (inga undantag är tillämpliga).

Se C-303/06 Coleman för analogisk vägledning, läs associationsdiskriminering.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-04-05 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in