2025-04-04, 01:39
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Det blev som sagt inga inköp pga tull+moms etc. Sen kan du fantisera bäst du vill.
Men att du är en kork som inte förstår skillnaden mellan tull och moms är ju fakta..
Citera
2025-04-04, 01:42
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ett exempel
Varför kan inte vi i EU få köpa crabcakes och amerikanska skaldjur medan vi gladeligen får sälja belgiska våfflor och svenska köttbullar??

Så du har aldrig sett en hummer från USA här. Då måste du vara blind. Det blir till att gratulera det faktum att du ändå kan kommunicera.
Citera
2025-04-04, 01:42
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Men att du är en kork som inte förstår skillnaden mellan tull och moms är ju fakta..

Haha. Två olika ord för pengar till staten. Frågan är vem korken är?
Citera
2025-04-04, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Så du har aldrig sett en hummer från USA här. Då måste du vara blind. Det blir till att gratulera det faktum att du ändå kan kommunicera.
Menar i större mängd givetvis
Inte i saluhallen e.l
Sluta vara oförskämd
Citera
2025-04-04, 01:51
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Nej då
Vi exporterar 60% svensktillverkade trävaror möbler
Våra löner lika höga
Vi är ilurade det
Dessutom om fler får chans att köpa desto större volym, bättre distribution etc
Tar lång tid förändra tankemönster

Vi exporterar möbler tillverkade av svenskt trä för att vi har jävligt mycket skog, har en lång historia av möbeltillverkning och därmed blivit jävligt duktiga på det.

Har de länder som saknar skog och skogsindustri bara blivit ilurade det?
Citera
2025-04-04, 01:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Menar i större mängd givetvis
Inte i saluhallen e.l
Sluta vara oförskämd

Är det oförskämt att visa att varorna finns här?

Om vi tänkte som Trump skulle vi införa hummerskatt så att den från USA får samma pris som vår egen goda, nyttiga hummer.
Citera
2025-04-04, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Är det oförskämt att visa att varorna finns här?

Om vi tänkte som Trump skulle vi införa hummerskatt så att den från USA får samma pris som vår egen goda, nyttiga hummer.
Jaja vår hummer exporteras väl mest så.. jag hade inte haft nåt emot att dem stannade i Sverige och sänktes i pris

nu måste jag återgå till sömnen
Blindkäpp
Citera
2025-04-04, 02:08
Avstängd
Trump lär knappast förstöra Europa med sina handelstullar.

Europa och Sverige har ivrigt förstört sig självt de senaste decennierna genom att släppa in miljontals våldsamma muslimer och afrikaner.

När det gäller tullarna är det ju bara att tulla tillbaka med samma procentsats.

Och i vissa fall har ju Trump rätt - varför 2,5 % tull på personbilar in till USA, men 10 % tull på bilar ut från USA?

Moms kanske inte är en naturlag?
Citera
2025-04-04, 02:16
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Så amerikanska bönder ska lägga sig i fosterställning och ta lavemang med kinesisk sojamjölk? Skulle inte tro det. Det är du som är en idiot. Amerikanska bönder ska ha 100% stöd.

Amerikanska jordbruket har en historia av att överproducera pga kraftiga subventioner. Vilket gjort att man kunnat ”konkurrera” ut det lokala jordbruket i t.ex Haiti, som lett till förödande konsekvenser.

https://foreignpolicy.com/2013/01/11/subsidizing-starvation/
Citera
2025-04-04, 02:17
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Här är en video där youtubern beskriver vad han tror är Trumps och hans ekonomers plan. De försöker delvis hålla den hemlig men youtubern har analyserat vad de sagt och säger, och vad de hävdat tidigare i sina karriärer.
https://www.youtube.com/watch?v=1ts5wJ6OfzA

I korthet så vill Trump tillbaka till ett system liknande det tidigare Brent-Wood systemet där alla valutor är kopplade till dollarn och där alla andra tvingas devalvera sina valutor för att inte dollarn skall bli för stark; men samtidigt behålla dollarn som världsvaluta. Det är Trumps balansgång.

Detta är den bästa analysen och förklaringen jag sett hittills, den som jag övertygats mest av. Vad tycker ni andra "FB-nationalekonomer?"
Jag ännu inte sett din länkade video. Jag infogar ändå ett av mina egna inlägg. Jag tror att den 41-sidiga essän kan ge en del svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Den person som är huvudarkitekt bakom Trumps tullpolitik är Stephen Miran. Han är utsedd till ordförande av Council of Economic Advisers.

Här är en länk till vad han skrev i november 2024. Det beskiver nog vad vi har att vänta oss.

A User’s Guide to Restructuring the Global Trading System (41 sidor)
https://www.hudsonbaycapital.com/documents/FG/hudsonbay/research/638199_A_Users_Guide_to_Restructuring_the_Global_T rading_System.pdf

Stephen Miran
https://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Miran
Council of Economic Advisers
https://en.wikipedia.org/wiki/Council_of_Economic_Advisers
Citera
2025-04-04, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av acid maria
Det är ironiskt hur folk reagerar så starkt på de nya tullarna samtidigt som de accepterar konsekvenserna av hur covid hanterades med den globala inflationen som verkligen har påverkat vår ekonomi.
Tullar är definitivt skadliga eftersom de höjer priserna men det är en relativt liten del av problemet.
Citera
2025-04-04, 02:53
Medlem
Trump pratade alldeles nyligen om 6-7 Triljoner dollar som är på väg till USA.

Vad pratar han om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in