2025-04-04, 00:06
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Ingenting kommer givetvis att hända. Endast skitnödiga flashbackare som går igång på Trumps utspel.

Ja visst. Absolut ingenting har hänt. Helt dött på den globala marknaden idag.....
Citera
2025-04-04, 00:07
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Ingenting kommer givetvis att hända. Endast skitnödiga flashbackare som går igång på Trumps utspel.

Trump måste vara den lättaste personen i hela världen att läsa av, är ju samma one-trick-ponny som han gjort hela livet.
"Jag sätter skyhöga tullar". När andra länder ger eftergifter så "nu säker jag tullarna".
Utpressning med siktet inställt på make-america-great-again. Vilket han såklart kommer göra, hans löften är till det amerikanska folket, inte surpuppor till europeer.

Det var länge sen vi hade en sån här rokad i internationell handel och geopolitiken i stort.
Ska bli spännande studera vad resultat blir.
Jag tror faktiskt Trump har rätt i sin vision och Europa kommer lära sig en viktig läxa. här (till det bättre när dammet lagt sig)

Edit: Som sagt https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1363475 "om jag får nått tillbaka så kan vi förhandla", tog inte ens en dag innan han ber om eftergifter.
Senast redigerad av frdk 2025-04-04 kl. 00:13.
Citera
2025-04-04, 00:12
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Haha, det verkar vara riktigt illa.

Economist David Rosenberg on Trump admin: 'These people don't understand what a tariff is'
https://www.youtube.com/watch?v=Nlbiuj1olmY

Klart dom inte fattar. Hela vita huset är ju en stor jävla cirkus. Häromdagen stod Kid Rock i the oval office klädd som nån jävla evil Kenievel och förra veckan läckte anfallsplanerna mot syren ut till pressen 2 timmar innan attackerna. Det är en clownshow av episka proportioner.
Citera
2025-04-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Som jag skrev i annan tråd: Trump är en jävla idiot. Förra gången han höjde tullarna ledde det till att priset på sojabönor från Kina höjdes vilket påverkade amerikanska bönder.

Håller med dig helt!
USAs politik kommer garanterat leda till väldiga motåtgärder med tullar och sånt mot USAs nyckelexport.
Det kan gälla t.ex. vapen, trafikflygplan, datorprogram och datatjänster, samt jordbruksprodukter.
USA har inte alls samma dominerande ställning idag som för 20-30 år sedan, så undrar verkligen hur Trump kommer att reagera och agera när USAs exportintäkter sinar?

Men att det kommer bli bråk detta är helt säkert, men kanske även krig?
Citera
2025-04-04, 00:30
Medlem
En viktig faktor är nog att tarifferna skall finansiera kommande skattesänkningar, som han själv gynnas av.
Citera
2025-04-04, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vilken Svensk godisproducent har stor export till USA?
Salt godis
Vet ej namn
Citera
2025-04-04, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Israel sänkte sina tullar mot USA till 0%. EU kan göra detsamma så räddas jobben kvar i Sverige.
Vad satte USA mot Israel?
Sverige måste nu ta tillvara sin neutrala taktik
Citera
2025-04-04, 00:45
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Som jag skrev i annan tråd: Trump är en jävla idiot. Förra gången han höjde tullarna ledde det till att priset på sojabönor från Kina höjdes vilket påverkade amerikanska bönder.

Så amerikanska bönder ska lägga sig i fosterställning och ta lavemang med kinesisk sojamjölk? Skulle inte tro det. Det är du som är en idiot. Amerikanska bönder ska ha 100% stöd.
Citera
2025-04-04, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Klart dom inte fattar. Hela vita huset är ju en stor jävla cirkus. Häromdagen stod Kid Rock i the oval office klädd som nån jävla evil Kenievel och förra veckan läckte anfallsplanerna mot syren ut till pressen 2 timmar innan attackerna. Det är en clownshow av episka proportioner.

Var ser man de inbjudna?
Sen hellre ”freaks” än samma gamla vanliga journalister
Skulle göra samma här
Byta ut Marmorstein och Mats Knutson
Citera
2025-04-04, 00:47
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jag tror det finns kort-, mellan- och långsiktighet här. USA har infört tullar förut. Det fick långsiktiga konsekvenser för politiken i USA.

Initialt nu är det uselt för alla men långsiktigt kan det vara bra för Europa men det kan driva inflationen uppåt när vi som minst behövde det.

Jag kan inte se hur det gynnar USA långsiktigt att säga att

”vi hittar på siffror och använder de som sanning”.

Vem vill handla med någon sådan.

Vi får se vad som sker nu. Trump kanske ändrar sig imorrn. Vem vet. 🤷🏼‍♂️

Du har rätt men skadan är redan skedd. I slutändan handlar ekonomi om förtroende. Det är raserat. Om Trump skulle avsättas imorgon och all hans politik reverseras är ändå skadan minst 10 år djup.

Att vi ens diskuterar frågan är ett bevis på det.
Citera
2025-04-04, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Idag ja, men är jag helt fel ute när jag säger att EU haft straffknullstull på USA väldigt länge? Jag bor i Norrland, och har rätt länge suttit och funderat på att köpa en Polaris direkt från USA. Med tull och moms har det varit helt meningslöst senaste tio åren. Så det har aldrig varit någon diskussion om tullar innan det går åt andra hållet? Anti-Trump säger AB och Exp.
Mycket bra exempel
Folk tror inte på att EU varit stenhårda mot USA
Citera
2025-04-04, 00:58
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Mycket bra exempel
Folk tror inte på att EU varit stenhårda mot USA

Exakt! Detta har varit en realitet under lång tid. Intressant hur inte en enda svensk nyhetsmedia uppmärksammar detta? Pengarna flödar som vanligt bara åt ett håll? Heil Ursula. Sieg Heil Ursula von der Leyen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in