Citat:
Ursprungligen postat av
TheGretaReset
Den här tråden måste vara något av det värsta jag sett. Moms är inte ett handelshinder, tvärtom så finns den till för att underlätta handel skrev någon tidigare.
Och nu denna helt otroliga förklaring: Moms är inte ett handelhinder för kunde du köpa en bil för 160,000 hade jag inte haft några vägar att köra på. Det fanns kanske inte vägar innan vi införde oms/moms?
När folk skriver gallimatias i tex ukrainatrådar kan jag ju snällt tänka att man läst aftonbladet.
Det går ju inte i detta ämne. Här handlar det om matematik, IQ mm.
Är det "handelshinder" i generella termer du vill diskutera? Är det någon form av diagnos eller kognitiv förmåga här som du vill att jag ska hänsyn till så säg det i sådana fall så sänker vi nivån, jag vill inte att du ska känna dig oförmögen att ta in det jag skriver och allt allt känns obegripligt - Det var inte min mening.
Vad är det du läser in i handelshinder? Hindrandet av handel, per definition? Ja då är ju all form av skatt ett handelshinder, även låg lön, arbetslöshet, fattigdom generellt, sjukdom(?)
Det du menar (efter att ha läst dina andra svar i tråden) är att utan Moms så kan du köpa 2 st byxor istället för bara ha råd med ett par. Moms = handelshinder - Det stämmer helt enkelt inte, det är en banal och grovt förenklad modell som inte går att realisera, det är alltså rent nonsens (Gallimatias).
Anledningen till att ditt resonemang faller är att om vi skulle slopa Momsen så skulle antingen denna skatteintäkt tas från annat håll, eller så skulle de offentliga tjänster vi har betalas privat, vilket gör att vi inte skulle ha råd med två par byxor i exemplet ovan ändå - på grund av köpkraften.
Varför springer inte var och varannan av Lesothos invånare runt med en iphone i handen? Beror det på sjukt hög Moms i form av (ditt ord) "handelshinder"? Eller beror det helt enkelt på svag köpkraft?
Jag vet inte riktigt vad du läste in i det jag skrev helt ärligt. Jag skulle gärna vilja slopa momsen, även slopa den progressiva inkomstskatten och sänka den rejält samt noll handelstullar, men det ändrar ju inte diskussionsunderlaget i tråden för det, Moms gör varken till eller från gällande Amerikansk export till Sverige - Det som diskuterades i tråden.