2025-04-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nu springer din fantasi iväg rejält.
Jag kritiserar dem som säger att Trump inte ska lägga sig i EUs skatter samtidigt som de själva lägger sig i Trumps tariffer, krävs lite konsekvens i retoriken!

Varför är då Trump så mega-arg på eventuella svar från EU i form av mot-tullar?
Citera
2025-04-03, 21:02
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Nej Moms är inte ett handelshinder, det du beskriver är köpkraft, (som är relativ), låt oss säga att vi tar bort Momsen, vart ska du köra din 160.000:- bil nånstans? Finns ju inga vägar som kan byggas eller underhållas, hade vi då istället tagit ut 25% mer av din lön för att kunna bygga och underhålla vägar så hade du inte haft råd att lägga 160,000 på bilen ifråga, och istället måste köpa en bil för 120,000, och så vidare och så vidare.

Samma sak för jänkaren, dennes köpkraft sjunker då det ska prioriteras sjukvårdsförsäkring och privat skolgång, sen kan han köpa en Volvo, för Svensken som vill ha en Dodge Ram så måste svensken först betala Moms, sen lägga sina surt förvärvade slantar på Dodgen, men det är ingen fördel för Volvo eller Dodge i något av dessa fallen, varken hos svensken eller jänkaren.

Skilj på köpkraft och handelshinder....
Den här tråden måste vara något av det värsta jag sett. Moms är inte ett handelshinder, tvärtom så finns den till för att underlätta handel skrev någon tidigare.

Och nu denna helt otroliga förklaring: Moms är inte ett handelhinder för kunde du köpa en bil för 160,000 hade jag inte haft några vägar att köra på. Det fanns kanske inte vägar innan vi införde oms/moms?

När folk skriver gallimatias i tex ukrainatrådar kan jag ju snällt tänka att man läst aftonbladet.
Det går ju inte i detta ämne. Här handlar det om matematik, IQ mm.
Citera
2025-04-03, 21:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag försvara inte att de bränner bilar. Men de som gör det är nog relativt få.
Men att det finns folk som är förbannade på Musk har jag full förståelse för. En extremt motbjudande person som har kommit till makten på ett mycket märkligt sätt.

Bakom de som faktiskt bränner bilarna finns en stor massa bland klimataktivisterna som stödjer det.
Tydligt är att de anser att klimathysterin är en bluff alltså, rätt kul att detta har fått dem att enas med Trump.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2025-04-03 kl. 21:12.
Citera
2025-04-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Men i Sverige har vi ju 25% moms på varor producerade i Sverige. Orättvist! Men vem ska vi lägga strafftullar på för att rätta till denna orättvisa? Ska vi lägga strafftullar på oss själva så att svenska konsumenter får betala 25% moms + 25% strafftull på varor producerade i Sverige. TS får gärna förklara hur det är tänkt att fungera.

Alternativt kan TS bara plocka ut luddet ur örat och fatta att det omöjligen kan vara orättvist om alla varor behandlas lika. Det är liksom motsatsen till orättvisa när alla behandlas lika. Man kan tycka att moms är dumt, idiotiskt, imbecellt eller nästan vadsomhelst. Men moms kan inte vara orättvist så länge det appliceras på alla varor oavsett ursprung.

Moms är en särskilt rättvis skatt eftersom de med högst inkomst/konsumtion betalar mest skatt.
Har du ett skattesystem utan moms kan de med höga inkomster via skatteavdrag hamna i en situation där de betalar 0 % i skatt.
I ett skattesystem där en del av statens likviditetsbehov täcks av inkomsten från momsen kommer du alltid att vara säker på att eventuella nollskattebetalare alltid åtminstone betalar skatt på sin privata konsumtion.
Statens behov av skatteintäkter i ett välfärdssamhälle är mycket högre än vad det är i USA, där utbildning kostar mycket pengar, där läkar-/sjukhusvistelser täcks av privata försäkringar. Välfärdssamhället med moms är en stor fördel för låg-/medelinkomstgrupper, och inte fördelaktigt för höginkomstgrupper.
Citera
2025-04-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Bakom de som faktiskt bränner bilarna finns en stor massa bland klimataktivisterna som stödjer det.
Tydligt är att de anser att klimathysterin är en bluff alltså, rätt kul att detta har fått dem att enas med Tump.
Nej så klart inte. Men Musk ingår ju i Trumps regim som är direkt miljöfientlig. Teslabilarna är ju liksom en främmande fågel i detta sammanhang. Trump har till och med lagt ner elbilsprojekt i USA.

Sedan är det ju så att det finns många alternativa elbilar. Så bara för att man inte gillar Tesla betyder inte att man är emot elbilar eller för miljöförstöring.

Sedan vet jag inte om elbilar verkligen är så bra för miljön. Men det är en annan diskussion.
Citera
2025-04-03, 21:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej så klart inte. Men Musk ingår ju i Trumps regim som är direkt miljöfientlig. Teslabilarna är ju liksom en främmande fågel i detta sammanhang. Trump har till och med lagt ner elbilsprojekt i USA.

Sedan är det ju så att det finns många alternativa elbilar. Så bara för att man inte gillar Tesla betyder inte att man är emot elbilar eller för miljöförstöring.

Sedan vet jag inte om elbilar verkligen är så bra för miljön. Men det är en annan diskussion.

Inget av det försvarar vandalisering av Teslor om de nu inte innerst inne känner att klimathysterin är en bluff. Så därför har vi detta positiva att ta med oss, klimataktivisterna har äntligen enats med Trump att klimatarbetet kan läggas ned.
Citera
2025-04-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Trump har rätt!

Du bor i USA och handlar något från Sverige.
Du betalar någon låg tullavgift samt beroende på delstat 0-7% skatt.

Du bor i Sverige och importerar något från USA
Du betalar 2-4% tull samt 25% moms på din import.

Trump höjer nu sina tullar till endast 10-20% men fortfarande är det inte ens på samma nivå som Sverige redan har.

Ni som är emot Trumps förslag hur kan ni tycka det är okej med 25% importmoms och några procent tull?

Inser ni inte att USA har behandlats orättvist i alla dessa år? Denna orättvisa är det slut med.

Varför håller ni inte med

När jag beställde en vara från USA för några år sedan så fick jag betala ca. 50% i tullavgifter. Det var tullavgift + moms + hanteringsavgift på 100 kr. Eftersom varan bara kostade ca. 500 kr i inköp så var den s.k. hanterinsavgiften bara den på 20%.

Jag tycker Trump borde ha lagt på 40% i tullavgift på svensk import. Det hade varit mer rättvist.

Det allra bästa hade varit om Trump hade tvingat Sverige och EU att ta bort sina tullar på amerikanska varor. EU är en jävla skitorganisation. Storbritannien som gick ur EU fick bara 10% i tullavgifter av Trump.
Senast redigerad av Ms-X 2025-04-03 kl. 21:26.
Citera
2025-04-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
När jag beställde en vara från USA för några år sedan så fick jag betala ca. 50% i tullavgifter. Det var tullavgift + moms + hanteringsavgift på 100 kr. Eftersom varan bara kostade ca. 500 kr i inköp så var den s.k. hanterinsavgiften bara den på 20%.

Jag tycker Trump borde ha lagt på 40% i tullavgift på svensk import. Det hade varit mer rättvist.

Det allra bästa hade varit om Trump hade tvingat Sverige och EU att ta bort sina tullar på amerikanska varor. EU är en jävla skitorganisation. Storbritannien som gick ur EU fick bara 10% i tullavgifter av Trump.
Det är ju precis det som detta går ut på.
Trump vill splittra Europa och det är inte för Europas bästa.
Det handlar ytterst om att Europas länder skall bli lydstater till USA och Ryssland.
Genom EU har Europa fått en viss makt och det gillar inte Trump. Så enkelt är det.
Men en sak vet man och det är att man alltid ska göra tvärt emot vad Trump vill. Annars blir man blåst
Citera
2025-04-03, 22:02
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Moms är en särskilt rättvis skatt eftersom de med högst inkomst/konsumtion betalar mest skatt.
Har du ett skattesystem utan moms kan de med höga inkomster via skatteavdrag hamna i en situation där de betalar 0 % i skatt.
I ett skattesystem där en del av statens likviditetsbehov täcks av inkomsten från momsen kommer du alltid att vara säker på att eventuella nollskattebetalare alltid åtminstone betalar skatt på sin privata konsumtion.
Statens behov av skatteintäkter i ett välfärdssamhälle är mycket högre än vad det är i USA, där utbildning kostar mycket pengar, där läkar-/sjukhusvistelser täcks av privata försäkringar. Välfärdssamhället med moms är en stor fördel för låg-/medelinkomstgrupper, och inte fördelaktigt för höginkomstgrupper.

Låginkomsttagare lägger större andel av sin inkomst på konsumtion än höginkomsttagare.
Citera
2025-04-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
Låginkomsttagare lägger större andel av sin inkomst på konsumtion än höginkomsttagare.

Det är sant, men momsen ser till att de rika bidrar till samhällsekonomin, istället för att låta de fattiga betala för allt, som i samhällen utan moms.
Citera
2025-04-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Nej, USA har ingen moms.

Du har uppenbarligen inte varit i USA och handlat!
I USA anger butikerna priset ex moms eller ”sales tax” då skatten är olika i delstaterna.
Citera
2025-04-03, 22:17
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Den här tråden måste vara något av det värsta jag sett. Moms är inte ett handelshinder, tvärtom så finns den till för att underlätta handel skrev någon tidigare.

Och nu denna helt otroliga förklaring: Moms är inte ett handelhinder för kunde du köpa en bil för 160,000 hade jag inte haft några vägar att köra på. Det fanns kanske inte vägar innan vi införde oms/moms?

När folk skriver gallimatias i tex ukrainatrådar kan jag ju snällt tänka att man läst aftonbladet.
Det går ju inte i detta ämne. Här handlar det om matematik, IQ mm.

Är det "handelshinder" i generella termer du vill diskutera? Är det någon form av diagnos eller kognitiv förmåga här som du vill att jag ska hänsyn till så säg det i sådana fall så sänker vi nivån, jag vill inte att du ska känna dig oförmögen att ta in det jag skriver och allt allt känns obegripligt - Det var inte min mening.

Vad är det du läser in i handelshinder? Hindrandet av handel, per definition? Ja då är ju all form av skatt ett handelshinder, även låg lön, arbetslöshet, fattigdom generellt, sjukdom(?)

Det du menar (efter att ha läst dina andra svar i tråden) är att utan Moms så kan du köpa 2 st byxor istället för bara ha råd med ett par. Moms = handelshinder - Det stämmer helt enkelt inte, det är en banal och grovt förenklad modell som inte går att realisera, det är alltså rent nonsens (Gallimatias).

Anledningen till att ditt resonemang faller är att om vi skulle slopa Momsen så skulle antingen denna skatteintäkt tas från annat håll, eller så skulle de offentliga tjänster vi har betalas privat, vilket gör att vi inte skulle ha råd med två par byxor i exemplet ovan ändå - på grund av köpkraften.

Varför springer inte var och varannan av Lesothos invånare runt med en iphone i handen? Beror det på sjukt hög Moms i form av (ditt ord) "handelshinder"? Eller beror det helt enkelt på svag köpkraft?

Jag vet inte riktigt vad du läste in i det jag skrev helt ärligt. Jag skulle gärna vilja slopa momsen, även slopa den progressiva inkomstskatten och sänka den rejält samt noll handelstullar, men det ändrar ju inte diskussionsunderlaget i tråden för det, Moms gör varken till eller från gällande Amerikansk export till Sverige - Det som diskuterades i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in