2025-04-03, 20:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Detta med apelsinen inför tullar på obebodda öar (Heard and McDonald Islands). Vet inte om det är ett statement av något slag - "ingen kommer undan" - eller om man verkligen inte har koll? Öarna tillhör Australien så man kan någonstans tycka att tullarna borde gälla dessa kobbar implicit också utan denna "specifikation"
Min gissning: Trump - som ju själv är en mästare på att vränga till det juridiska - är rädd för att australiensiska företag ska registrera sig på ställen som Heard & McDonald för att på det viset runda tullarna. Att Trump inför litet högre tullar för Heard & McDonald tyder kanske på det.
Citera
2025-04-03, 20:56
Medlem
Varför sänker vi inte tullarna på import från USA? Var det rättvist innan?
Citera
2025-04-03, 20:58
Medlem
Nu djävlar.. Pingvinerna skall betala tull!

https://www.svd.se/a/Avm64E/donald-trump-infor-tio-procents-tullar-mot-obebodd-pingvin-o
Citera
2025-04-03, 20:58
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Jag är inte intresserad av tullar men om det får samhällsförstörarna att bli desperata är jag nöjd, Trump 2028

Då ska du väl inte diskutera tullar till att börja med egentligen?
Men hur det går med resultatet av "tullkriget" anser ju jag också som en intressant aspekt. Desperation har jag inte sett någon ännu men det kan komma, helt klart. Det kan också bli extremt lönsamt för samma aktörer genom att aktiemarknaden sjunker som en gråsten. Vem vet? Snart kanske dina "samhällsförstörare" äger stora delar av GM, Tesla, Nvidia, X mm.mm. Vi kan inte veta men utvecklingen är oerhört intressant.
Citera
2025-04-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Då ska du väl inte diskutera tullar till att börja med egentligen?
Men hur det går med resultatet av "tullkriget" anser ju jag också som en intressant aspekt. Desperation har jag inte sett någon ännu men det kan komma, helt klart. Det kan också bli extremt lönsamt för samma aktörer genom att aktiemarknaden sjunker som en gråsten. Vem vet? Snart kanske dina "samhällsförstörare" äger stora delar av GM, Tesla, Nvidia, X mm.mm. Vi kan inte veta men utvecklingen är oerhört intressant.
Alla vet att när börskurvorna börjar åka berg och dal bana finns det goda möjligheter att tjäna pengar
Citera
2025-04-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Varför kommer det straffa usa? Har ju fungerat hittills, Volvo ska flytta över till usa, flera andra företag gör samma sak.

Typ inga länder vågar matcha tullarna mot usa så amerikanska företag fortsätter att exportera varor utan problem.

Det blir mer jobb och mer skatteintäkter för amerikanarna medans resten av världen tappar företag som flyttar över till usa pga minskad export.

Fast typ alla iländer har marchat och kommer matcha tullarna haha bara piss länder som inte gör det.
Citera
2025-04-03, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Detta behövs för att strypa globalisterna, de har infiltrerat överallt och håller emot förändringar, det enda som hjälper är när pengarna slutar flöda i alla riktningar.
USA bygger sin nation igen, vi borde göra samma i Sverige. Skrota korrupta EU och bygga om vår nation, kicka ut skiten.
Ja
Nu märker man hur globalisterma med sin liiiberala image är innerst inne
Elaka egoister
Citera
2025-04-03, 21:04
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Trump satte tullar på Australien på 10%.

Han införde även tullar på 29 procent på ön Norfolk, med 2000 invånare.

De har knappt export till USA och...
tillhör Australien.

Australiens premiärminister:
– Senast jag kollade så var Norfolkön en del av Australien."

https://efn.se/forvirring-over-tullar-pa-lilla-on-maste-vara-ett-misstag
Du förväntar dig väl inte att den pajas-administrationen har koll på nånting?
USA upplever sin värsta tid sen inbördeskriget.
Citera
2025-04-03, 21:04
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Alla vet att när börskurvorna börjar åka berg och dal bana finns det goda möjligheter att tjäna pengar

Din första helt korrekta iakttagelse under vårt meningsutbyte. Värt att fundera över.
Citera
2025-04-03, 21:05
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
En jävla clown som kommer att köra världsekonomin i sank. Det är som att ge Putin en straffspark i öppet mål. Hoppas den rödhåriga fula fan drabbbas av all olycka.

President Trump kommer fixa det här.
EU och resten av världen har bara ett val här, att skriva under President Trumps frihandelsavtal.

Du förstår inte i dag, men du kommer uppskatta vad President Trump gör just nu.
Citera
2025-04-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Din första helt korrekta iakttagelse under vårt meningsutbyte. Värt att fundera över.
Se det som en freebee
Citera
2025-04-03, 21:06
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Trump satte tullar på Australien på 10%.

Han införde även tullar på 29 procent på ön Norfolk, med 2000 invånare.

De har knappt export till USA och...
tillhör Australien.

Australiens premiärminister:
– Senast jag kollade så var Norfolkön en del av Australien."

https://efn.se/forvirring-over-tullar-pa-lilla-on-maste-vara-ett-misstag
Allihop verkar ha varit ett hafsverk och det är rätt uppenbart att de använt ett AI verktyg för att ta fram tullarna. Det här tillvägagångssättet var dessutom vad ChatGPT föreslog för att jämna ut handelsunderskott...

Länderna är dessutom utvalda efter domän-namn. Det är därför obskyra öar är med på listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in