Citat:
Ursprungligen postat av
KiteOnTile
Det är, som jag sa, därför tull används som politiskt styrmedel och det är också då man ser funktionen av dem. Jag är heller inte för 0% tull till hela omvärlden men man kan heller inte tullbelägga hela omvärlden för då förlorar tullar sin betydelse och bringar endast stillestånd. Mitt exempel bestod endast av att belysa vilka de sanna vinnarna är. Faktum kvarstår att företagsverksamheten frodas bättre av att inte behöva betala staten massa tull på sina importer vilket gynnar konsumenter i slutändan som också får större köpkraft.
Fattiga länder dikterar sällan till aldrig sina villkor. De har inte den möjligheten. Tullarna är fortfarande politiskt styrda av anledningar som kan variera oändligt. Låglöneländer men med industriellt välstånd (ex. Kina) har en annan position möjligen.
Men då blir frågan igen varför det är rätt av USA att skapa handelsbarriärer mot omvärlden men fel av omvärlden att skapa barriärer mot USA? Är det inte så du resonerat tidigare och även nu?
Om alla beskattade och förhindrade global lönsamhet till förmån för nationell så skulle alla länder och unioner må hur bra som helst. Eller? Jag tror inte det i alla fall.
Den stora skillnaden idag är att man förespråkar andra länders företag o vara verksamma inom sina länder, vi gav facebook grymma elavtal osv i hopp om att det skulle skapa fler jobb, med facit skulle vi inte gett några subventionerade elavtal osv, FB o dessa skapa inte speciellt många jobb i sverige med sina servar osv.
Men bara det förklara hur viktigt jobben är för ett land o varför Trump använder sig av det, man har lyckat locka många länder o bli verksamma i Usa, Trump är heller inte sen o uttrycka dom kommer få enormt goda tider, vilket även dom flesta förstår, är man redan verksam i Usa, kommer det gynna företaget enormt, som svenska Ericsson, volvo osv.
Vi hade inte detta förut, men världen ser inte ut som den gjorde förut.