Citat:
Ursprungligen postat av
Justiceforthe96
Utan att vara jurist är jag tyvärr ganska säker på att det inte går att häva preskriptionen i det här fallet. Inte för att jag bryr mig om gärningsmannen/männens väl och ve, men rent juridiskt verkar det konstigt att någon först har klarat sig undan för att sedan kunna straffas igen. Att det inte borde gå att komma undan med mord löste man genom att ta bort preskriptionen, lagom till Palmemordet skulle fylla 25 år, men efter CdC hade gjort det. Det är riktigt störande och den som är konspiratorisk kan tänka att det var skönt för vissa att slippa den tagg fallet är i rättssamhällets själ.
När det gäller tidslinjen för mordet/styckningen är jag fortfarande inte säker på att CdC levde efter den 10 juni. Jag håller med om att bland annat Ragges vittnesmål stärker att hon gjorde det, men jag stör mig kraftigt på att hon inte hämtade ut radion och hennes andra saker från effektförvaringen. En person med ett sådant kringflackande liv glömmer inte helt plötsligt bara bort alla sina ägodelar även om mycket av den vakna tiden spenderas i ett rus.
Ja du har klart rätt i att preskriptionstiden slopades och blev en stor avskiljare från då och nu.
Men ingen regel utan undantag heter det och CdC fallet kan mycket väl vara just det undantaget.
Jag är å andra sidan övertygad till 99% att hon lever i vart fall tom den 15/6 när JE möter henne på Ga Brogatan vid 19.00 tiden. Ragges många förhör, som du själv är inne på, stödjer också att hon var livet efter 10/6.
Enligt mig har Rajs gjort en positiv bedrift i detta fallet och det är att han faktiskt angav fynden väldigt noggrant av de olika generationernas flugor/puppor som hittades i obduktionsprotokollet. Intressant nog pekar även en preliminär entomologisk undersökning på att hon dog någongång ca 15-18/6 (om jag inte missminner mig)
Detta är faktiska data som kan analyseras än i dag (och håller även i domstol som stödbevisning).
Sen det här med hennes saker och stora nyförvärvade ”bergssprängare” i affekten på Centralen har jag några funderingar kring.
Denna händelse ligger i tiden då hon även försöker hyra en stuga av Ragge och dessutom snackar om att skaffa kattungar. Här undviker hon även helt Gislaved och TÅ tillika boendet hos Saba.
För mig låter det nästan som hon planerar för något eget boende samtidigt som hon uppenbart är desillusionerad i ansvarsfrågan över både barn och djur och inte minst sig själv.
Tror hon sista tiden var djupt sårad/deprimerad över att ha mist vårdnaden om sina barn och samtidigt befann sig ”mellan boende” dvs otryggt. Det gjorde nog att hon valde att förvara sina viktigaste och dyrbaraste ägodelar på affekten i väntan på att boendefrågan skulle lösa sig för henne. Sen hamna hon förmodligen i något drogskov sista veckan till följd av
sorgen/nedstämdheten och förträngde verkligheten och med den sina saker. Sen var hon borta.
Lustiga är att ingen vet med säkerhet var hon uppehåller sig sista veckan.