Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-31, 16:36
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Därför att nasdaq är övervärderat som satan. Sötebrödsdagarna är över för usa aktier för den här gången. Med DT vid rodret så går det åt helvete

Ja, värderingarna är extremt höga men faktum kvarstår att de amerikanska storbolagen fortfarande drar in rejäla kulor så någon kollaps kommer vi inte få se. En korrigering till mer rimliga tillväxttal är helt i sin ordning vilket kommer leda till att börsen ska ned, förmodligen ganska mycket. Det är inte samma sak som en krasch.
Citera
2025-03-31, 17:36
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
"Goldman Sachs now sees a 35% chance of a recession in the next 12 months, compared to prior expectations of 20%."
https://www.investing.com/news/economy-news/goldman-sachs-hikes-probability-of-us-recession-to-35-amid-trump-tariff-jitters-3956253

Spännande.
Citera
2025-04-03, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMBM
Ok, jag följer SP500 och min analys är att vi skall ner lite till. Men vad jag kan se är vi snart vid köpläge. Försök inte fånga botten, låt marknaden visa vad den vill. Med det sagt har jag ändå en lägsta nivå jag siktar på, 5480 dollar. Fortsatt jobbiga prisrörelser att vänta, som det varit sedan november då Trump vann. Framöver, närmsta åren har jag target på ca 7750 dollar. Därefter ner rejält.

Hej igen, för en timme sedan rasade priset till exakt 5480 dollar för SP500 future. Gå in och kolla tradingwiev ES!. Det är ingen slump. Är detta botten som jag skrev i min analys ovan? Vi får se.
Citera
2025-04-03, 06:56
Medlem
En kategori av företag, som kan vinna på tullkriget är de som säljer begagnat på något sätt. Det är en näring som utvecklats mycket trots att det skett lite i det fördolda. För det första varorna finns redan i landet, så inga tullar. När du inte har råd med senaste nya Ipad, så får en eller två modeller äldre duga. Det till ett betydligt lägre pris. Överhuvudtaget framstår bättre begagnat attraktivt jämfört med nytt och hutlöst dyrt.

Men finns det några företag på börsen som sysslar med det här? Blocket är väl en del av Shipsted men gör den delen någon skillnad. Sellpy är rätt stora på kläder. Företaget heter Sellhelp AB och jag hittar dom inte på Avanza sök i varje fall. Omsätter ca 1 miljard, ingen vinst men växer starkt. Problemet verkar vara att det är få om ens något företag, som enkelt går att handla aktier ifrån, förutom Blocket som är en mindre del av ett mycket större företag.

Tips på företag i second hand branschen som går att handla aktier av. Är det icke noterad handel som gäller enbart eller?
Citera
2025-04-03, 10:32
Medlem
Är det här det sista raset vi ser nu?

Om förhandlingar om tullar går bra, det vill säga att betydande ekonomier lyckas pruta ner tullarna tror jag att börskurserna kan börja stiga igen och efter en sån här rejäl sättning brukar det gå snabbt i början. Vi kan nog få svar redan nästa vecka om det är så att förhandlingar går bra. Världens ledare lär inte vänta på att handla och förhandla.

Om förhandlingarna om tullar inte ger så mycket alls kan börskurserna rasa ännu mer. Om tullarna inte ändras nämnvärt på ett par veckor, så tror jag det är ett dåligt tecken.

Vad ska man sats på? Jag tänker satsa på hårda råvaror och allt som anknyter till det. USAs verkar hungra efter råvaror och i synnerhet metaller. USA bland annat, för det verkar som många länder/folk är ganska stressade över råvarusituationen. Då blir det alltså gruvbolag men även exempelvis Epiroc som levererar till gruvor.

Vad tror ni om handelskriget?
Vad ska ni satsa på?
Senast redigerad av GrevePlasma 2025-04-03 kl. 11:12.
Citera
2025-04-03, 11:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma

Om förhandlingar om tullar går bra, det vill säga att betydande ekonomier lyckas pruta ner tullarna tror jag att börskurserna kan börja stiga igen och efter en sån här rejäl sättning brukar det gå snabbt i början. Vi kan nog få svar redan nästa vecka om det är så att förhandlingar går bra. Världens ledare lär inte vänta på att handla och förhandla.

Om förhandlingarna om tullar inte ger så mycket alls kan börskurserna rasa ännu mer. Om tullarna inte ändras nämnvärt på ett par veckor, så tror jag det är ett dåligt tecken.

Vad ska man sats på? Jag tänker satsa på hårda råvaror och allt som anknyter till det. USAs verkar hungra efter råvaror och i synnerhet metaller. USA bland annat, för det verkar som många länder/folk är ganska stressade över råvarusituationen. Då blir det alltså gruvbolag men även exempelvis Epiroc som levererar till gruvor.

Vad ska ni satsa på?

Nu ser det ut att bottna.
En indexfond typ Avanza Zero kan vara bra framöver.
Citera
2025-04-03, 17:34
Medlem
Nu börjar det bli fina köplägen lite här och var
Citera
2025-04-03, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat
Nu börjar det bli fina köplägen lite här och var

Det blir nog ännu finare köplägen i morgon bitti.
Citera
2025-04-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKJEWSA
Det blir nog ännu finare köplägen i morgon bitti.
Vad ska man satsa pengarna på? Måste sälja av lite först för att få loss pengar.
Citera
2025-04-03, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma

Vad ska ni satsa på?
Råvaror och metaller låter inte dumt, och kanske lite Grönlandsaktier😀
Citera
2025-04-03, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat
Vad ska man satsa pengarna på? Måste sälja av lite först för att få loss pengar.

Tesla
Citera
2025-04-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
Råvaror och metaller låter inte dumt, och kanske lite Grönlandsaktier😀
Nej Grönlandsaktier törs jag inte köpa. Då blir arga farbrorn rasande hi hi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in