2025-04-03, 12:06
Medlem
MauricePs avatar
Anneli anger olika utsagor hela tiden.
Den ända som tjänar på det är mördaren som vill skydda sig och förvilla alla andra.
Dessutom var Anneli ihop med PAJ, det var hennes pojkvän vid tiden för mordet.
PAJ var förälskad i Eva
Eva var förälskad i en annan man
Eva avvisade snällt PAJ
Anneli var den ända som behövde sin cykel för att kunna ta sig till jobbet på morgonen.
Därför försvann cykeln från mordplatsen.
ca (14:50)
Grannfrun och dennes broder skulle gå till en annan granne, på vägen dit fick grannfrun syn på ett kollegieblock vid vägkanten, hon tog upp det och såg Eva's namn skrivet på det, sedan tittade hon in I dungen bredvid där kollegieblocket hittats och får då se en skymt av vad som kunde vara en fot, grannfruns bror gick in en bit I dungen och med en hastig blick kunde han konstatera att det låg någon där, grannfrun och brodern beger sig till Anneli's hem uppför backen, där berättar de vad de sett i dungen.
Verifierad uppgift av grannfrun och brodern
(12:00-14:00)
Anneli slutar jobbet på Konsum
Anneli och hennes pojkvän-PAJ var på långlunch denna tiden
Anneli's utsaga
Ingen verifierad uppgift
ca 14:45
Anneli måste ha ringt sin mamma eller broder Niklas innan hon åkte hem
Annars kunde hon aldrig veta var Eva fanns någonstans
14:00-14:50
Anneli blir skjutsad tillbaka hem denna tiden av sin pojkvän
Anneli's utsaga
Ingen verifierad uppgift
15:00
Anneli's utsaga till en Tidning, uppgett av Olösta Fall “124” 2023-05-10
Anneli och pojkvännen PAJ kommer körande mot dungen vid backen
alltså inte bara PAJ. (kom: Fast grannfrun och brodern Niklas sagt att Anneli rusade ner från dom ner för backen hemifrån till plasten för mordet. Alltså inte från någon bil.)
Anneli's ord
“Jag såg att det var någonting där, men det var så högt gräs.
Hade dom inte sagt att dom sett någonting där hade jag aldrig upptäckt det.
När dom tittade lite närmare såg dom att gräset var lite tillplattat och det låg någonting där.
(kom: Anneli menar alltså att dom-brodern och grannfrun sagt detta, men hur kunde dom det om hon kom i bilen med PAJ. Då måste hon ha pratat i telefon med brodern innan hon åkte hem. fast brodern och grannfrun sade att vid det tillfället var Anneli redan hemma????)
Så då kutade jag in där, jag sprang dit in där och så hittade jag henne.
Hon hade bara en T-shirt på sig, som var vit.
Men nu var den alldeles röd.
Hon var I den arten och laban låg bredvid.
Kläderna låg konstigt och på ett annat ställe, jätte konstigt var det.
Alltså hela marken försvann ju, det fanns ingenting kvar.
Det gick inte att tänka, det måste ha varit en galning ett odjur, helt enkelt.
Så tänker jag!”
Citera
2025-04-03, 12:07
Medlem
Slaskheters avatar
2022-03-26, 18:00
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Mördaren måste ju ha dragit henne in i dungen kanske i ena armen. Det är rätt tungt att dra ett lik eller någon som kämpar emot, mördaren måste ha varit väldigt stark. Prova själv att flytta en 50kg docka. Kanske var det så som armen fastnade i ett läge eller så pysslade mördaren om kroppen efteråt.
Jag tvivlar på att Mr P hade den fysiska styrkan och framförallt den mentala styrkan att hantera kropparna efteråt. Nej detta var ett dåd orsakat av någon som kunde hantera döda kroppar och inte hade något problem med det.

En hockeyspelare är stark och har den fysiska styrkan att dra ett lik eller någon som kämpar emot.

https://www.eliteprospects.com/player/905117/mikael-wendtland

85-86
Höga Kusten HF
Division 2 5 0 0 0 - -

87-88
Lugnviks IF
Division 2 18 3 5 8 - -

88-89
Lugnviks IF
Division 2 20 1 4 5 - -

90-91
Höga Kusten HF
Division 3 - - - - - -
Citera
2025-04-03, 12:12
Medlem
MauricePs avatar
Dessutom handtagen på Anneli's cykel var utbytta för det var blod de som satt där tidigare.
Blodet kom dit när hon går med cykeln hemåt.
Citera
2025-04-03, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Precis, om det var PG som var ursinnig på Eva kanske hon åkte ut till Bruket med sin bror?
Hon kan ha fått veta av AS att Eva var kvar i PAJ's lägenhet, PG visste nog vart cykeln stod vid föräldrahemmet.

Ja framförallt om hon visste att Anneli var i Bollstabruk med sin pojkvän, PG kan ju ha kommit efteråt. Eller så drog hon till Sundsvall mitt i natten, när det var klart.

Sedan kan hon mycket väl åkt på en olycka i tumultet som uppstod med Eva, eller om brodern råkade hugga PG i samband med mordet, hon kan ju ha försökt att gå emellan brodern och Eva

Om nu Eva hade denne M.W som sin toyboy.

Är det inte M.F som är Evas toyboy hade Anneli inget motiv, men P.W kan ha haft det.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-04-03 kl. 12:17.
Citera
2025-04-03, 12:14
Medlem
Slaskheters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauriceP
Den ända som tjänar på det är mördaren som vill skydda sig och förvilla alla andra.
PAJ var förälskad i Eva
Eva avvisade snällt PAJ
Anneli var den ända som behövde sin cykel för att kunna ta sig till jobbet på morgonen.
Grannfrun och dennes broder skulle gå till en annan granne, på vägen dit fick grannfrun syn på ett kollegieblock vid vägkanten, hon tog upp det och såg Eva's namn skrivet på det, sedan tittade hon in I dungen bredvid där kollegieblocket hittats och får då se en skymt av vad som kunde vara en fot, grannfruns bror gick in en bit I dungen och med en hastig blick kunde han konstatera att det låg någon där, grannfrun och brodern beger sig till Anneli's hem uppför backen, där berättar de vad de sett i dungen.
Anneli's utsaga
Ingen verifierad uppgift
Anneli's utsaga
Ingen verifierad uppgift
alltså inte bara PAJ. (kom: Fast grannfrun och brodern Niklas sagt att Anneli rusade ner från dom ner för backen hemifrån till plasten för mordet. Alltså inte från någon bil.)
Anneli's ord
När dom tittade lite närmare såg dom att gräset var lite tillplattat och det låg någonting där.
(kom: Anneli menar alltså att dom-brodern och grannfrun sagt detta, men hur kunde dom det om hon kom i bilen med PAJ. Då måste hon ha pratat i telefon med brodern innan hon åkte hem. fast brodern och grannfrun sade att vid det tillfället var Anneli redan hemma????)
Så tänker jag!”

Det är bara det att Anneli hade gjort slut med PAJ ett år innan mordet, 1986.

2016-10-28, 16:43
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Anneli hade gjort slut med P 1986 om jag minns rätt, ett uppbrott som P inte riktigt accepterade, cykeln var Annelis och Evas mors, kanske tänkte man inte ens tanken att den var inblandad 1987. Kanske gick man ned till källaren eller var den nu stod och såg att den var där och tänkte inte mer på det? Men hur tusan lyckades P smuggla in cykeln obemärkt?
Citera
2025-04-03, 13:38
Medlem
MauricePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskheter
Det är bara det att Anneli hade gjort slut med PAJ ett år innan mordet, 1986.

2016-10-28, 16:43

Bara om han minns rätt ja, men Anneli och PAJ kunde ändå fortfarande ha ett förhållande.
Dessutom kunde Anneli fortfarande älska PAJ.
Så det ändrar precis ingenting.
Citera
2025-04-03, 18:02
Medlem
Slaskheters avatar
Citat:
Bara om han minns rätt ja, men Anneli och PAJ kunde ändå fortfarande ha ett förhållande.
Dessutom kunde Anneli fortfarande älska PAJ.
Så det ändrar precis ingenting.

Anneli kom precis tillbaka till Bruket efter att varit på lunch med sin pojkvän när grannarna sprang upp och berättade om att Eva hittats.

För att förtydliga, med sin nya pojkvän sedan 1 år tillbaka.

2019-12-07, 00:08
Citat:
Vad har du för trovärdig källa? En artikel från 2005? Anneli var inte med när blocket hittades, hon var inte ens vid Bruket utan kom precis tillbaka efter att varit på lunch med sin pojkvän när grannarna sprang upp och berättade om att Eva hittats.

Var hon fått uppgiften om parkeringen vet jag inte eller om hon fortfarande tror det. I tidningen Misstänkt som verkar bygga på polisens uppgifter står det att blocket återfanns där cykeln hade observerats. Så inkompetent är inte Börje att han får sånt fel, men jag tvivlar du kommer acceptera den artikeln som trovärdig trots att den sannolikt bygger på uppgifter i FUP förmedlade av Börje.

Både du och jag vet att vi troligen inte kommer få annat än andrahandsuppgifter, FUP är stängt för oss. När jag ställer frågor till min källa är väl inte relevant? Är inte vad som framkommer viktigare? Det har kommit fram saker som kanske bekräftar dina teorier, det verkar tex som om ingen har sett Eva stiga ur bilen, artikeln som påstod det stämmer inte.

Det ultimata vore att hitta mannen som hittade blocket, vilket jag åtminstone kommer försöka göra. Vad gör du själv?

Varför skulle Anneli ringa till PAJ om han redan var med henne på Bruket när Eva hittades?

Men visst, allt är både möjligt och omöjligt.

Ett tips, använd SÖK-funktionen.
Senast redigerad av Slaskheter 2025-04-03 kl. 18:19.
Citera
2025-04-03, 19:02
Avslutad
Citat:
Dessutom handtagen på Anneli's cykel var utbytta för det var blod de som satt där tidigare.
Blodet kom dit när hon går med cykeln hemåt.

Det är troligen så ja, handtagen ser ut att vara bytta.
Cykeln saknade också framlykta precis som hundvittnet beskrev den.

Men om det var P.W eller Anneli som drog cykeln tillbaka.
Anneli kunde ju göra det obehindrat.

Anneli är den logiska gärningsmannen som passar med alla pusselbitar.

Citat:
Cykeln i Annelis källare syns ca 24:40 in i programmet, den stämmer överens med vittnenas beskrivning, ingen barnsits, ingen framlykta, matt i lacken, men enligt vittnen så var handtagen grå, på bilden ser handtagen svarta ut. Cykeln beskrivs bla här.
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Scan%20296%20Page%2058_zpspeuqqodl.jpg.html

Rätt cykel ja

Undra varför Börje Öhman inte hittade den...
Förvisso kan den ha varit gömd några år.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-04-03 kl. 19:14.
Citera
2025-04-03, 20:31
Medlem
Citat:
PAJ var förälskad i Eva
Eva avvisade snällt PAJ
Anneli's utsaga
Ingen verifierad uppgift
Anneli's utsaga
Ingen verifierad uppgift
Anneli's ord
Så tänker jag!”
Vad är det för tidning som olösta fall 124 citerar från? Dom har ju blandat ihop AS pojkvän med mrP. Dom har slarvat med sin faktagranskning. Det där verkar inte stämma för 5 öre.
Citera
2025-04-03, 21:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskheter
2022-03-26, 18:00

En hockeyspelare är stark och har den fysiska styrkan att dra ett lik eller någon som kämpar emot.

https://www.eliteprospects.com/player/905117/mikael-wendtland

85-86
Höga Kusten HF
Division 2 5 0 0 0 - -

87-88
Lugnviks IF
Division 2 18 3 5 8 - -

88-89
Lugnviks IF
Division 2 20 1 4 5 - -

90-91
Höga Kusten HF
Division 3 - - - - - -

Ja här finns den fysiska styrkan.

Men den Mr M som Åström nämnde som hastigast i avsnittet bör väl ändå vara MF?
Eller möjligen någon annan, för oss okänd "M"
Knappast MW!?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-04-03 kl. 21:55.
Citera
2025-04-03, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Vad är det för tidning som olösta fall 124 citerar från? Dom har ju blandat ihop AS pojkvän med mrP. Dom har slarvat med sin faktagranskning. Det där verkar inte stämma för 5 öre.

Har MauriceP kanske tagit för givet att PAJ var Annelis pojkvän då Eva mördades ?

Men det är ändå intressant att veta hur det gick till när Anneli kontaktade Mr P.

Jag tror snarare det gick till så här:
Anneli inser att Eva har blivit hittad och att hon nu måste börja smida planer för att komma undan

Nu blev det bråttom bråttom att ringa Mr P så han hinner före polisen och därmed kan lämna DNA på platsen, precis som hon själv har gjort. Anneli hade varit där redan och trampat runt, kanske även tidigare under natten, så att springa in till Eva blev liksom en del av planen genom att förstöra bevisen.

Om Anneli mördade Eva var det ju jättesmart av henne att springa in på brottsplatsen strax innan polisens ankomst. Konstigt dock om Anneli inte lämnade något DNA ifrån sig på Eva när hon sprang in där.

Anneli agerar antingen dumt, eller smart här.

Skulle dock tro att Annelis klackspår redan fanns i gräset, så det var nog bäst att göra lite nya spår och smeta över dom andra.

En annan märklig grej är ju att mördaren tog av Eva skorna.

Fundering
Var Mr P med Anneli hela tiden ?
Och var han pojkvännen som var på lunch med Anneli ???

Det förklarar iaf varför han var där på brottsplatsen före polisen.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-04-03 kl. 22:13.
Citera
2025-04-03, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja här finns den fysiska styrkan.

Men den Mr M som Åström nämnde som hastigast i avsnittet bör väl ändå vara MF?
Eller möjligen någon annan, för oss okänd "M"
Knappast MW!?

Någon vill byta fokus bort från Anneli och Mats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in