• 1
  • 2
2025-04-03, 09:21
Medlem
EgorPutilovs avatar
Jag har givit ut en bok på Lava. Det var en ganska tafflig upplevelse, men det har ändå känts okej. Jag visste ju vad jag gav mig in på. Men nu när boken skall bli ljudbok så är det omöjligt att få tag på pajsarna. Är det någon annan som har liknande erfarenheter?
Citera
2025-04-03, 10:31
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgorPutilov
Jag har givit ut en bok på Lava. Det var en ganska tafflig upplevelse, men det har ändå känts okej. Jag visste ju vad jag gav mig in på. Men nu när boken skall bli ljudbok så är det omöjligt att få tag på pajsarna. Är det någon annan som har liknande erfarenheter?
Tittade igenom hemsidan. Äger de rättigheten till din bok alltså? Jag menar, de kan ge ut en ljudbok utan din tillåtelse?
Citera
2025-04-03, 11:59
Medlem
Citat:

Använde du dig av hybridmodellen, eller traditionell utgivning?
Citera
2025-04-03, 14:09
Medlem
EgorPutilovs avatar
Lava är ett hybridförlag. Enligt avtal skall boken läsas in och ges ut som talbok men det händer inget och det går inte att få tag i dem. Jag har alltså betalat för något som inte levererats.
Citera
2025-04-03, 15:48
Medlem
Citat:
Lava är ett hybridförlag. Enligt avtal skall boken läsas in och ges ut som talbok men det händer inget och det går inte att få tag i dem. Jag har alltså betalat för något som inte levererats.

Jag kan inte inte se att Lava Förlag någonsin gett ut någon ljudbok, din bok skulle i så fall vara den första nånsin!

Förövrigt borde du lära dig skillnaden mellan ljudbok och talbok, Jag kan LOVA att din bok aldrig varit aktuell som talbok!
Citera
2025-04-03, 17:12
Medlem
EgorPutilovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Jag kan inte inte se att Lava Förlag någonsin gett ut någon ljudbok, din bok skulle i så fall vara den första nånsin!

Lava ger ut ljudböcker och jag har kontrakt på det, men det har gått väldigt lång tid och ingenting har hänt och jag känner mig blåst.
Citera
2025-04-03, 17:26
Medlem
Citat:
Lava ger ut ljudböcker och jag har kontrakt på det, men det har gått väldigt lång tid och ingenting har hänt och jag känner mig blåst.

Lava förlag ger inte ut ljudböcker under namnet Lava förlag, de ges ut under förlaget Bookea, som tillhör samma koncern
Citera
2025-04-03, 18:34
Medlem
Citat:

Vad står det i kontraktet?

Är det inte ofta så att de kan om de vill göra en ljudbok, men om de inte vill får man göra en ljudbok själv eller under annat förlag?
Citera
2025-04-04, 12:34
Medlem
EgorPutilovs avatar
Skojarna på Lava förlag har inte bara blåst mig utan många fler. Det räcker med en snabbgoogling så ser man att de har lurat en massa. Dessutom så låser de in missnöjda kunder med ett avtal där man riskerar att bli stämd om man berättar om vad som har hänt. Det retar mig att jag, trots att de har gått under jord, ändå någonstans hoppas att de kan hålla sina löften.
Citera
2025-04-04, 16:48
Medlem
DrComforts avatar
Lava borde jämnas med marken. Som författare får man noll utdelning och enbart förluster av att ”samarbeta” med dem.

Det är inte bara det att man blir knullad i röven ekonomiskt. Ledning och personal på Lava har noll kulturellt och litterärt intresse. Dom är horor! Som författare köper du in dig likt en horkund i ett sammanhang som skiter blanka fan i litteratur.

På de flesta traditionella förlag får du förutom förskott också stöttning på olika sätt i ditt litterära arbete. Du hamnar också i ett sammanhang där litteraturen är det centrala. Du får också chansen att bli recenserad.

De är få författare som kan försörja sig heltid på sitt skrivande, men genom att vända sig till Lava blir man blåst på köpet och utan de kulturella och sociala förmåner som ett traditionellt förlag skänker. Tänk bara på en sådan sak som att du får en mentor i form av en förläggare eller får gå på förlagsfester och få spännande och utvecklande kontakter när du blir signad på ett riktigt förlag. Idioterna och fnasken på Lava ska du vara glad om de svarar och kan svenska.

Författardrömmar är fint att ha. Korrumpera inte dem genom att vända dig till Lava.
Senast redigerad av DrComfort 2025-04-04 kl. 16:55.
Citera
2025-04-04, 16:57
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Lava förlag ger inte ut ljudböcker under namnet Lava förlag, de ges ut under förlaget Bookea, som tillhör samma koncern

Bookea, bara namnet skriker bondfångeri.
Citera
2025-04-04, 17:08
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Skojarna på Lava förlag har inte bara blåst mig utan många fler. Det räcker med en snabbgoogling så ser man att de har lurat en massa. Dessutom så låser de in missnöjda kunder med ett avtal där man riskerar att bli stämd om man berättar om vad som har hänt. Det retar mig att jag, trots att de har gått under jord, ändå någonstans hoppas att de kan hålla sina löften.

Hur mycket pengar rör det sig om i ditt fall? Låsa in missnöjda kunder med avtal där man riskerar att bli stämd om man berättar vad som har hänt gäller inte även om man skrivit under. Hur skulle det se ut i samhället om man kunde upprätta sådana avtal? Om det stämmer som du säger att de har dylikt i sina avtal skulle man ju gärna vilja se det. Misstror dig inte helt men det låter rätt jävla magstarkt även för att vara bondgångarna Lava.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in