2025-04-03, 09:41
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Nu gick du vilse.

Hindrar moms frihandel? Minskar moms handeln?

PMa mig när det smält in så tar vi nästa steg

Nej. Det klart att moms inte hindrar handeln. Moms är tvärtom ett system för att underlätta handel. Sätt dig in i reglerna för amerikansk sales tax så får du se på handelshinder. Småföretagare i USA har det inte lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Ja visst förfasas man över hyckleriet, även jag har betalat denna importskatt, samt har avstått att beställa saker från Usa pga detta.

Rättelse: Du har avstått att beställa saker från USA för att de har varit för dyra. USA kan helt enkelt inte producera saker tillräckligt billigt.
Citera
2025-04-03, 09:41
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Moms påverkar inte konkurrensen. Det är samma moms oavsett produkten tillverkas utomlands eller i Sverige. Trollar du eller är du bara för dum för att förstå?
För dumma för att förstå,
och sektledaren trumps idiotier måste ju försvaras, han är ju sektledaren han måste ju ha rätt!!
Ämnet är ointressant dessa trumpturds anser alltid att allt trump gör är sanning och fakta och rätt.
Citera
2025-04-03, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Om jag importerar en vara från US så betalar jag ev tull och moms, men det gör jag på både varan OCH frakten + tullavgift. Köper jag samma vara inom EU så är det mig veterligen ingen moms som jag har betalat eller har jag missat nåt?

Ja du har definitivt missat något. Är du aldrig ute och handlar, har du aldrig i ditt liv köpt något över disk? Den svenska momsen har tre momssatser 25% (ordinarie moms), 12% (tex livsmedel) och 6% (kultursektorn). På samma dött fungerar det i övriga Europa om än med andra momssatser.

Detta gäller oavsett var varan produceras, inrikes eller utrikes.
Citera
2025-04-03, 09:44
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Nej. Det klart att moms inte hindrar handeln. Moms är tvärtom ett system för att underlätta handel. Sätt dig in i reglerna för amerikansk sales tax så får du se på handelshinder. Småföretagare i USA har det inte lätt.

Rättelse: Du har avstått att beställa saker från USA för att de har varit för dyra. USA kan helt enkelt inte producera saker tillräckligt billigt.
Ok, att sätta skatt på allt är för att underlätta handel?

Hmm, det förklarar mycket av dina skriverier.
Citera
2025-04-03, 09:45
Medlem
Man handlade både en Cadillac och Volvo billigare i USA än i Sverige före detta nya. Därtill tjänar en bilarbetare i USA avsevärt mer än en svensk dito. På vilket sätt var de mer missgynnade än oss?
Citera
2025-04-03, 09:45
Medlem
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Nej, USA har ingen moms.

Jo det har dem.
testa gå in och köp ett par skor i en sportbutik så ser du ett pris vid skorna men vid kassan lägger de sedan på 12%.
Citera
2025-04-03, 09:46
Medlem
no-right-returns avatar
Citat:
Om jag importerar en vara från US så betalar jag ev tull och moms, men det gör jag på både varan OCH frakten + tullavgift. Köper jag samma vara inom EU så är det mig veterligen ingen moms som jag har betalat eller har jag missat nåt?

Är momssatsen lägre i landet den europeiska försäljaren verkar i och den säljer för en viss mängd till Sverige ska den ta ut samma momsssats som Sverige. Köper du till exempel från tyska amazon höjs momssatsen till 25%, i jämförelse med den tyska som är 18-19%
Citera
2025-04-03, 09:47
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:

Om du köper en vara inom EU så betalar du moms direkt till handlaren, det är något de måste hantera enligt lag. Denna lag gäller förstås inte för handlare som befinner sig utanför EU.

Däremot finns det företag som hanterar detta åt dig för att förenkla, och tar betalt för moms+tull direkt när du betalar för varan. Då kan det också löna sig för dig, eftersom du då inte behöver betala t.ex. Postnord för hanteringen. Jag vet att Amazon, Ebay och andra större aktörer erbjuder detta, och det kan eventuellt röra sig om en EU-lag att företag med en plattform inom EU måste erbjuda detta, men just nu hittar jag inte några detaljer kring detta.
Citera
2025-04-03, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
USAs moms heter tax som brukar variera 8% - 10% i olika stater.

Tror du pratar om VAT, som är en delstatlig moms och som för närvarande kan vara så hög som 17%. Däremot finns ingen federal moms, utan man har överlåtit denna beskattningsrätt till delstaterna.
Citera
2025-04-03, 09:49
Medlem
Ja, men det jag importerar från EU har jag aldrig betalt svensk moms på. Numer tar man väl Kinavaror via Tjeckien som har lägre moms verkar det som för oftast kommer det jag köper på Ali och andra siter billigast via dem. Att man ska betala moms på frakten har jag dock lite svårt att smälta dock!
Citera
2025-04-03, 09:50
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Jo det har dem.
testa gå in och köp ett par skor i en sportbutik så ser du ett pris vid skorna men vid kassan lägger de sedan på 12%.

Moms och Sales Tax skiljer sig åt i vissa detaljer, men den huvudsakliga skillnaden är att det inte finns någon nationell skatt, utan det är reglerat på delstatsnivå eller lägre. Det finns gott om ställen i USA där du inte betalar någon alls.
Citera
2025-04-03, 09:52
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
För dumma för att förstå,
och sektledaren trumps idiotier måste ju försvaras, han är ju sektledaren han måste ju ha rätt!!
Ämnet är ointressant dessa trumpturds anser alltid att allt trump gör är sanning och fakta och rätt.

Det finns en poäng i Trumps resonemang. Den är att amerikanska konsumenter som köper något från utlandet betalar ingen sales tax (mer korrekt är att säga att amerikanska myndigheter inte kan driva in någon sales tax från utländska företag). Detta ger alltså importerade varor en konkurrensfördel i USA. Trump ställer den inte helt orimliga frågan varför amerikanska varor inte har motsvarande konkurrensfördel utomlands.

Fast det korrekta svaret på frågan är givetvis inte att kräva att EU avskaffar momsen. Betydligt bättre och rimligare är att USA avskaffar sin ineffektiva och anakronistiska sales tax och inför ett riktigt moms-system, som alla andra rika länder redan har.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Ok, att sätta skatt på allt är för att underlätta handel?

Hmm, det förklarar mycket av dina skriverier.

Det är det som är rättvisa, vet du. Eftersom de flesta länder behöver någon sorts skatter för att generera intäkter så är det absolut bästa att sätta samma skatt på allt, för att inte få några ekonomiska skevheter. Att beskatta lite här och kanske lite där, men inte där borta, som USA gör med sin sales tax, är ungefär det sämsta sättet man kan göra det på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in