2025-04-03, 09:02
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Du är efterbliven, hur mycket moms betalar du på en t-shirt tillverkad i Sverige?

Hur mycket avgifter betalar en amerikan för en t-shirt från Europa?
Senast redigerad av AppleIntelligence 2025-04-03 kl. 09:06.
Citera
2025-04-03, 09:04
Medlem
TheGretaResets avatar
Ja, trump har rätt men är totalt värdelös att förklara bakgrunden. Jämför gärna med blondinen som nu är presssekreterare. Tydlig, pedagogisk, tålmodig och tar med sig bakgrunden i alla svar så att barn förstår.
Hon har verkligen missat sitt kall (skulle arbetat med barn men tjänar naturligtvis bättre nu).

Och när folk inte hänger med blir dom istället arga.

USA har ett enormt problem med att länder har tullar mot USA men de har inga mot omvärlden.
Det går inte att komma runt. Däremot är inte momsen samma sak men ändå hämmande för handeln (men detta bryr sig inte trump om att förklara)
Men du kommer säker att få 100 butthurt svar i tråden där folk ignorerar att länder har tullar för usa men usa har inga i sin tur. Det är helt enkelt roligare att reagera med livmodern.

USA har ett annat stort problem. 90,000 fabriker har flyttat ut från USA de sista 30 åren,
Genom globalismen och sina köpta politiker kan företagen dessutom flytta vinsterna till de länder med lägst skatt. Irland är tex huvudkontor för en rad amerikanska företag.
Detta är ett sätt för USa att åtminstående få in några av de pengar dessa bolag borde betala. Detta är alltså riktat helt till Apple, microsoft och andra inhemska företag.
Jag stöder detta helhjärtat.

Tyvärr går sådant här över huvudet på folk så jag kallas nog snart nazist så folk slipper ta in vad jag skrivit. För vem vill att hela ens världsbild faller samman.
Citera
2025-04-03, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Nej, USA har ingen moms.
USAs moms heter tax som brukar variera 8% - 10% i olika stater.
Citera
2025-04-03, 09:13
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
USAs moms heter tax som brukar variera 8% - 10% i olika stater.

Citat:
There is no VAT in the USA. U.S. state sales and use tax rates vary between 2.9% and 7.25%.

(FB) Moms leder bara till högre priser och inflation
Citera
2025-04-03, 09:20
Medlem
stilichos avatar
Men i Sverige har vi ju 25% moms på varor producerade i Sverige. Orättvist! Men vem ska vi lägga strafftullar på för att rätta till denna orättvisa? Ska vi lägga strafftullar på oss själva så att svenska konsumenter får betala 25% moms + 25% strafftull på varor producerade i Sverige. TS får gärna förklara hur det är tänkt att fungera.

Alternativt kan TS bara plocka ut luddet ur örat och fatta att det omöjligen kan vara orättvist om alla varor behandlas lika. Det är liksom motsatsen till orättvisa när alla behandlas lika. Man kan tycka att moms är dumt, idiotiskt, imbecellt eller nästan vadsomhelst. Men moms kan inte vara orättvist så länge det appliceras på alla varor oavsett ursprung.
Citera
2025-04-03, 09:26
Medlem
Citat:
(FB) Moms leder bara till högre priser och inflation

Mervärdesskatt (Moms) läggs på alla tjänster och varor vid försäljning i Europa.
VAT (value added tax) är en nationell tariff som USA inte använder. Deras Sales tax är inte nationell.
I Europa står företag som tillhör produktionskedjan för den moms som konsumenten betalar till staten i proportion till deras förädlingsvärde. USA:s Sales tax, å andra sidan, faktureras helt och hållet av företaget som gjorde konsumentförsäljningen. Sales tax betalas till lokala operatörer, inte till staten.
Citera
2025-04-03, 09:32
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Trump har rätt!

Du bor i USA och handlar något från Sverige.
Du betalar någon låg tullavgift samt beroende på delstat 0-7% skatt.

Du bor i Sverige och importerar något från USA
Du betalar 2-4% tull samt 25% moms på din import.

Trump höjer nu sina tullar till endast 10-20% men fortfarande är det inte ens på samma nivå som Sverige redan har.

Ni som är emot Trumps förslag hur kan ni tycka det är okej med 25% importmoms och några procent tull?

Inser ni inte att USA har behandlats orättvist i alla dessa år? Denna orättvisa är det slut med.

Varför håller ni inte med
Moms påverkar inte konkurrensen. Det är samma moms oavsett produkten tillverkas utomlands eller i Sverige. Trollar du eller är du bara för dum för att förstå?
Citera
2025-04-03, 09:34
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Men i Sverige har vi ju 25% moms på varor producerade i Sverige. Orättvist! Men vem ska vi lägga strafftullar på för att rätta till denna orättvisa? Ska vi lägga strafftullar på oss själva så att svenska konsumenter får betala 25% moms + 25% strafftull på varor producerade i Sverige. TS får gärna förklara hur det är tänkt att fungera.

Alternativt kan TS bara plocka ut luddet ur örat och fatta att det omöjligen kan vara orättvist om alla varor behandlas lika. Det är liksom motsatsen till orättvisa när alla behandlas lika. Man kan tycka att moms är dumt, idiotiskt, imbecellt eller nästan vadsomhelst. Men moms kan inte vara orättvist så länge det appliceras på alla varor oavsett ursprung.
Nu gick du vilse.

Hindrar moms frihandel? Minskar moms handeln?

PMa mig när det smält in så tar vi nästa steg
Citera
2025-04-03, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Trump har rätt!

Du bor i USA och handlar något från Sverige.
Du betalar någon låg tullavgift samt beroende på delstat 0-7% skatt.

Du bor i Sverige och importerar något från USA
Du betalar 2-4% tull samt 25% moms på din import.

Trump höjer nu sina tullar till endast 10-20% men fortfarande är det inte ens på samma nivå som Sverige redan har.

Ni som är emot Trumps förslag hur kan ni tycka det är okej med 25% importmoms och några procent tull?

Inser ni inte att USA har behandlats orättvist i alla dessa år? Denna orättvisa är det slut med.

Varför håller ni inte med

Men snälla lilla MAGA clown, lever du inte i Sverige? Här betalar alla 25% i moms oavsett var produkten produceras, inom eller utom Sverige. Detta förutom på livsmedel etc 12% och vissa kulturtjänster som en konsertbiljett eller bok 6%.

Om en Volvo tillverkad i Torslanda säljs hos en återförsäljare så är momssatser 25% till konsumenten, om en Ford importeras till Sverige och säljs hos en återförsäljare så är momsen också 25%. Menar du på fullaste allvar att Sverige bör ge en konkurrensfördel för amerikanska produkter och inte ta ut moms på dessa.

Varför Trump har så svårt att förstå konceptet moms beror på att den amerikanska VAT:en är en delstatlig moms och inte en federal moms. Därför varierar denna också stort med hänvisning till hur hög VAT man måste betala när man köper en vara, men det tas ut en VAT på upp till 17%.
Citera
2025-04-03, 09:39
Medlem
Om jag importerar en vara från US så betalar jag ev tull och moms, men det gör jag på både varan OCH frakten + tullavgift. Köper jag samma vara inom EU så är det mig veterligen ingen moms som jag har betalat eller har jag missat nåt?
Citera
2025-04-03, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Du är efterbliven, hur mycket moms betalar du på en t-shirt tillverkad i Sverige?

Återigen ett bevis på hur svagbegåvad MAGAs är. Bor man i Sverige bör man ju känna till att den svenska momsen, oberoende av vad varan är producerad måste betala 25% i moms (förutom varusorten livsmedel m.m. För det är 12% och kulturtjänster för det är 6%). På samma sätt som man betalar upp till 17% i VAT (delstatlig moms) i USA när man köper en vara. Att inte känna till detta borde i sig vara diskvalificerande för att ens diskutera hör på Flashback.
Senast redigerad av Master.Palm 2025-04-03 kl. 09:48.
Citera
2025-04-03, 09:40
Medlem
MaarekSteles avatar
Ja visst förfasas man över hyckleriet, även jag har betalat denna importskatt, samt har avstått att beställa saker från Usa pga detta.

Citat:
Du kommer få 50 aggressiva svar som förutom att kalla dig olika saker menar att tull och moms inte kan jämföras överhuvudtaget.

Men ja, Trump har självklart rätt.

Glöm inte att han förmodligen även kommer att kallas för en Putlerist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in