2025-04-02, 23:15
Medlem
TRAVANESTOs avatar
Armenien är ett riktigt skithål. De har 3 miljoner invånare, genomsnittslönen är $700/mån, 8 miljoner armenier lever i utlandet, och landet har förhållandevis hör korruption.

Citat:
Parlamentet i Armenien har röstat för att låta landets regering inleda vägen mot EU-medlemskap.

Med 64 röster mot 7 manades regeringen på onsdagen att dra igång "processen för EU-inträde".

Vägen är dock fortsatt både lång och komplicerad. För att en armenisk ansökan om medlemskap ens ska tas emot av EU krävs först att landet accepteras av EU som "potentiellt medlemsland", vilket ännu inte har skett.

Därefter behöver landet uppfylla en lång rad tuffa juridiska, ekonomiska och politiska krav för att släppas in i unionen.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/armenien-vill-in-i-eu/ar-AA1BGszL

Sedan tycker jag att det är ett väldigt fult folkslag. Ser ut som en blandning mellan kurder, turkar och iranier.

Varför ska vi acceptera att de ska in i EU?
Citera
2025-04-02, 23:27
Medlem
JustTrollings avatar
Finns knappast något stöd i Europa för att ta in Armenien i EU.

Armenien har inget med Europa att göra. Armenien ligger inte i Europa. Vi har knappt något utbyte med Armenien. Folk i Europa bryr sig knappast om Armenien. Och dom flesta i Europa har nog svårt att ens peka ut Armenien på en karta.
Citera
2025-04-02, 23:28
Medlem
Mohaves avatar
Det finns cirka tio länder som står i kö före Armenien.

https://www.europarl.europa.eu/topics/sv/article/20180126STO94113/utvidgning-hur-blir-lander-medlemmar-i-eu
Citera
2025-04-02, 23:29
Medlem
Mia-Rovys avatar
Fint att höra, uppfyller de kraven så välkomnar jag dem.

De har en bit kvar för fullvärdigt medlemskap dock. Men ett närmare samarbete är givetvis uppskattat oavsett (om man inte lider av Trowns d.v.s.)

Vi borde införa olika nivåer av medlemsskap för de som ännu inte är fullvärdiga medlemmar. Utan att underminera fördelarna med det fullvärdiga medlemskapet såklart. Det kanske t.ex. hade kunnat vara någorlunda fri tillgång till vissa delar av marknaden.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-04-02 kl. 23:42.
Citera
2025-04-02, 23:41
Medlem
kalkryggars avatar
Det är väl jättebra att de tar det steget. De har sannolikt studerat och analyserat kraven väldigt mycket. Att de då när de ser vad som krävs väljer att vilja gå den vägen tyder på att de vill bli ett land som passar i EU.

Fantastisk nyhet!

Finns en del riktigt heta tjejer där. Så det är väl bra att det blir lättare för dem att komma över till Tyskland och jobba på bordeller. Landet kommer lagom in till jag blir gammal gubbe (pensionär) och börjar hänga på tyska bordeller.
Citera
2025-04-02, 23:48
Medlem
Mohaves avatar
I min ungdom var jag ett fan av System of a Down. De är amerikansk-armenier. Hoppas de spelar på invigningsfesten när Armenien blir medlemmar. I denna video får vi se armenisk folkdans:

https://www.youtube.com/watch?v=qIDzPUt20F4&list=RDqIDzPUt20F4
Citera
2025-04-02, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
I min ungdom var jag ett fan av System of a Down. De är amerikansk-armenier. Hoppas de spelar på invigningsfesten när Armenien blir medlemmar.

https://www.youtube.com/watch?v=qIDzPUt20F4&list=RDqIDzPUt20F4

Fan trodde dom var greker.

Bra band hur som!
Citera
2025-04-02, 23:55
Medlem
TRAVANESTOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Finns knappast något stöd i Europa för att ta in Armenien i EU.

Armenien har inget med Europa att göra. Armenien ligger inte i Europa. Vi har knappt något utbyte med Armenien. Folk i Europa bryr sig knappast om Armenien. Och dom flesta i Europa har nog svårt att ens peka ut Armenien på en karta.

Det stämmer helt och hållet men tyvärr så vill byråkraterna i Bryssel ha in Armenien i EU.

Citat:
In June 2020, the Chair of the European Parliament stated that "we believe that the successful implementation of the comprehensive reforms by Armenia, in areas such as the rule of law, justice and fight against corruption, will create new incentives for an ambitious path towards European integration and the next steps to be taken by Armenia and the EU in the next decade"

https://en.wikipedia.org/wiki/Armenia%E2%80%93European_Union_relations

Och redan idag håller EU och bokstavligen häller miljarder SEK över Armenien, men varför?

Citat:
EU announces new €270 million Resilience and Growth package for Armenia

https://euneighbourseast.eu/news/latest-news/eu-announces-new-e270-million-resilience-and-growth-package-for-armenia/
Citera
2025-04-02, 23:57
Medlem
TRAVANESTOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Fint att höra, uppfyller de kraven så välkomnar jag dem.

De har en bit kvar för fullvärdigt medlemskap dock. Men ett närmare samarbete är givetvis uppskattat oavsett (om man inte lider av Trowns d.v.s.)

Vi borde införa olika nivåer av medlemsskap för de som ännu inte är fullvärdiga medlemmar. Utan att underminera fördelarna med det fullvärdiga medlemskapet såklart. Det kanske t.ex. hade kunnat vara någorlunda fri tillgång till vissa delar av marknaden.

Varför? Alltså vad skulle meningen för oss i väst vara med att de ansluter sig till EU?
Citera
2025-04-03, 00:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag hinner nog gå in pension innan Armenien blir medlem. Och då har jag 30 år kvar. Inte särskilt orolig. Landet har nog imploderat långt innan.
Citera
2025-04-03, 00:09
Avslutad
Landet har väl så länge jag kan minnas varit i konflikt med både Turkiet och Azerbadjan om territoriella gränser. Annat än att landet tidigare haft starka kopplingar till Ryssland och förlitat sig på Ryssland för skydd så är det väl inget fel på landet, rikt på mineraler och jordbruk.
Citera
2025-04-03, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRAVANESTO
Varför? Alltså vad skulle meningen för oss i väst vara med att de ansluter sig till EU?

Eu är ett fredsprojekt, att via handel knyta band och minska konflikter länder emellan, genom att förespråka bland annat att ha ordning på ländernas ekonomi.

Du verkar tro Eu är någon slags exklusiv klubb, som inte vill ha nya medlemmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in