2025-04-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja. OCh nu matas dumme svensken med propaganda från svensk media om hur "ofattbart" detta är. "Hur kan Trump göra nåt sådant här?!" Och så "glömmer man berätta om EU:s mycket större tullar/handelsöverskott.

Ja, media är väldigt noga med att INTE nämna tullar och momser som vi behöver betala då vi köper från USA.
Citera
2025-04-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar
Fan vad jag ÖNSKAR att det går åt HELVETE för Trump och att detta var det VÄRSTA han kunde göra. Att det visar sig att detta kommer sänka USA som helvetet.
Du kommer ändå att få höra att det är EUs fel eller Bidens eller någon annans. Och fåren på Flashback kommer att instämma. Fakta biter inte på dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Ni förstår skillnaden mellan tull och moms, va?

Givetvis. Tullar är vad jag diskuterade.
Momsen är i och för sig förskräcklig den med, men lite OT.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Vilket kommer att innebära att även om amerikanarna väljer att köpa amerikanskt i framtiden, så ökar kostnaderna för konsumenterna, då dessa handlar utländska produkter idag just för att de är billigare.

Så förutom inflationen som driver upp priserna, så kommer ett nytt konsumentvaror att göra det ytterligare.

De är inte direkt duktiga på matematik, de där jänkarna. Kanske därför Trump kurrsat sina bolag så ofta och dömdes i rätten för att ha övervärderat sina fastigheter för att kunna få högre lån, än vad det faktiska värdet motiverade.
Trump räknar väll med att även om amerikanska varor blir snäppet dyrare kommer landet tjäna på det i längden.

Blev han dömd för något brott till slut?
Trodde inte man fick bli president om man är dömd för brott?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
10 % "Baseline" på allt och alla kommer den 5e tror jag.
Citera
2025-04-02, 23:26
Medlem
mammanmedbollars avatar
Varför får Indonesien så höga tullar? 32%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Ja, media är väldigt noga med att INTE nämna tullar och momser som vi behöver betala då vi köper från USA.
Du får betala moms även när du köper inom landet eller från EU.
Citera
Medlem
Kristersson säger sig nu vilja inleda förhandlingar med USA.

Jaså, det går bra nu?! Tuffe Uffe som var så tuff för några veckor sedan. Mjuknade snabbare än pasta i kokvatten.
Citera
Medlem
Citat:

För mig som privatperson är det skit samma vad de döper avgiften till.
Att betala mellan 30-40% i avgifter till svenska staten för att köra en bil från USA är ocker.
Konstigt att inte svensk media nämner något om det.
Citera
2025-04-02, 23:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Tarifferna över 10 % på de länder som skall få det börjar 9e april.
Citera
2025-04-02, 23:27
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är USA som har skapat systemet och tjänat på det. Det är de som snyltar, sedan 80 år, men nu vill de ha ännu mer.

Jämför med Aten under 400-talet fvt.

USA har tjänat massor genom sitt informella imperium.
Dom har ju överbelånat sig själva ganska kraftigt och tror att dom kan dra in pengarna genom att kräva mer från resten av världen men det kommer absolut inte hända i ett läge där omvärlden dras med stabilitetsproblem.

Egentligen så är det väl kanske inte så jävla konstigt att regeringar runt om i världen har likviditetsproblem när så pass mycket kapital samlats i toppen hos dom rikaste som bara sitter på kapitalet och vägrar skicka ut det i ekonomin, men eftersom Trump själv tillhör och styrs av denna grupp försöker han lösa problemet genom att mjölka alla andra ytterligare, men han kommer inse snart att det inte finns några pengar att ta ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar
Varför får Indonesien så höga tullar? 32%
Indonesisk kokosolja vs. amerikansk majsolja förmodligen.
Citera
2025-04-02, 23:28
Medlem
Citat:

Du har nog rätt, beställer jag teknikprylar från USA är det inte mycket tull utan 25% moms som man åker på. Beställer jag däremot kläder är det 12% tull, vilket känns ganska lågt i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in