Citat:
Brjade dock p allvar nr forne chefredaktren Jan Helin startade sin "Vi gillar olika"-kampanj runt 2010 nr SD hade kommit in i riksdagen. Det visade sig att Janne och AB inte gillade olika sikter om invandringen och stngde drfr ner kommentarsflten fr att slippa folk som tnkte olika dem, varp snart ven Expressen och andra tidningar fljde efter. Har fr mig om att ven debattsajten Newsmill stngdes ner pga "fr mycket SD-folk i kommentarsflten" De senare ren har Lena Mellin frskt locka frlorade lsare genom att lta lite mer SD-vnlig och lite mindre S-vnlig, ngot som har funkat som att frska starta upp en skrotad bil.
Jag kan ha fel, men Lena Mellin knns inte som personen som skriver saker i syfte att locka med det ena eller det andra. Hon skriver vad hon tycker just d och tycks i mngt och mycket vara en produkt av vad hon r: en medellders raffig kvinna med ett lngt liv i politikens hetluft bakom sig. En dold sida av Lena Mellin r den egna ffngan som frblindar henne och fr henne att bedma unga kvinnor hrdare n andra. Med den lnga och gedigna erfarenhet Mellin har av svensk inrikespolitik vore det konstigt om hennes analysfrmga aldrig slog rtt, men jag tror hon lever i lite av en frnekelse kring frgor om det frndrade Sverige. ven dr r hon en produkt av en i princip livslng fast anstllning och av att bo i sina morfrldrars egnahemshus i Enskede, ngot hon berttade om under ett hemmahosreportage i ngon av kvllstidningarna.
Angende kommentarsflten och Vi gillar olika s har SD vunnit narrativet om det vldsamma Sverige trots avstngda kommentarsflt. vriga partier ltsas att de alltid vetat hur allvarligt vldets pverkan p Sverige r, vilket jag starkt betvivlar med tanke p deras och journalisters olika skriverier i pressen sedan 2014 och framt. S hller fast vid bilden att vldet inte har ngonting med invandringen att gra, ngot som stmmer om man istllet omformulerar det till att majoriteten av alla invandrare inte har med vldsverkare att gra. Dremot r invandrare mer utsatta beroende p vad de bor i, sllan ett rvt Egnahemsbygge i Enskede som idag kan g fr uppt 10 miljoner.
Att inte prata med SD eller SDs vljare r en skrotad bil fr alla utom MP men var s sker p att Lena Mellin kommer att vilja pverka narrativet i den mn hon kan. n r det krut i gumman och trots att hon har nmnda brister r hon nd hyggligt realpolitisk frutom vad gller att vackra unga kvinnor inte samtidigt kan vara skickliga politiskt.