2025-04-01, 23:31
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Precis, "tillvarataget", "tömdes" den 10/6!

Det är alltså inte frågan om Catrine levde före eller efter detta datum!
Det står 10/8, inte 10/6. Månad 8. Inte månad 6.
Citera
2025-04-01, 23:38
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det är så klart dumt att strunta i en sådant dyrbart föremål, men samtidigt funderar jag på hur det egentligen fungerade med boxarna.

Uppenbarligen hade innehållet i obetalda förvaringsboxar sparats hos SL:s hittegods i flera månader, eftersom polisen kunde hämta ut sakerna. Kunde även privatpersoner, kanske mot en avgift, också få tillbaka sina föremål? I sådana fall kan man tänka sig att C planerat att hämta föremålen senare.

Hon verkar även ha haft ett ganska lättsinnigt förhållande till pengar eftersom hon utan större betänkligheter köpte bandspelaren till att börja med, samtidigt som hon var skyldig pengar för droger.

Jag menar inte att TÅ/BM nödvändigtvis blev avförda på goda grunder, utan det jag invänder mot att teorin att man inom polisen var övertygad om deras skuld och ändå inte gick vidare med utredandet av dem.
Varför man släppte det spåret skulle vara intressant att veta, men förmodligen handlade det om vittnesmålen som pekade på att C levde efter pingsten.
Jag funderade också på om även privatpersoner kunde få ut sakerna lättvindigt, men det som talar emot det är att varje narkoman i stan hade utnyttjat möjligheten att få billig förvaring. Jag håller det dock inte som omöjligt att det är som du spekulerar i.

Jag invänder också personligen emot att polisen var övertygad om TÅ:s skuld, men att de lät saken bero. Det verkar osannolikt. Däremot kanske de släppte förhören som talade för att CdC levt efter pingsten för lättvindigt och inte ifrågasatte dem. De borde ju t.ex. ha kollat Ragges telefonlistor för att se om de hittade några okända nummer dagarna efter pingst. Jag har inte läst Sabas förhör (finns det i dropboxen?), men det gick säkert att åtminstone ställa lite kritiska frågor kring Sabas minne av exakta datum.
Citera
2025-04-01, 23:44
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Det står 10/8, inte 10/6. Månad 8. Inte månad 6.

Helt rätt, jag misstog mig. Sorry.
Men SL beslagtog alltså C´s tillhörigheter från boxen den 12/6?
Samma datum T och B träffade " Damen i vitt"?
Citera
2025-04-01, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Utan att vara jurist är jag tyvärr ganska säker på att det inte går att häva preskriptionen i det här fallet. Inte för att jag bryr mig om gärningsmannen/männens väl och ve, men rent juridiskt verkar det konstigt att någon först har klarat sig undan för att sedan kunna straffas igen. Att det inte borde gå att komma undan med mord löste man genom att ta bort preskriptionen, lagom till Palmemordet skulle fylla 25 år, men efter CdC hade gjort det. Det är riktigt störande och den som är konspiratorisk kan tänka att det var skönt för vissa att slippa den tagg fallet är i rättssamhällets själ.

När det gäller tidslinjen för mordet/styckningen är jag fortfarande inte säker på att CdC levde efter den 10 juni. Jag håller med om att bland annat Ragges vittnesmål stärker att hon gjorde det, men jag stör mig kraftigt på att hon inte hämtade ut radion och hennes andra saker från effektförvaringen. En person med ett sådant kringflackande liv glömmer inte helt plötsligt bara bort alla sina ägodelar även om mycket av den vakna tiden spenderas i ett rus.

Ja du har klart rätt i att preskriptionstiden slopades och blev en stor avskiljare från då och nu.
Men ingen regel utan undantag heter det och CdC fallet kan mycket väl vara just det undantaget.

Jag är å andra sidan övertygad till 99% att hon lever i vart fall tom den 15/6 när JE möter henne på Ga Brogatan vid 19.00 tiden. Ragges många förhör, som du själv är inne på, stödjer också att hon var livet efter 10/6.

Enligt mig har Rajs gjort en positiv bedrift i detta fallet och det är att han faktiskt angav fynden väldigt noggrant av de olika generationernas flugor/puppor som hittades i obduktionsprotokollet. Intressant nog pekar även en preliminär entomologisk undersökning på att hon dog någongång ca 15-18/6 (om jag inte missminner mig)

Detta är faktiska data som kan analyseras än i dag (och håller även i domstol som stödbevisning).

Sen det här med hennes saker och stora nyförvärvade ”bergssprängare” i affekten på Centralen har jag några funderingar kring.

Denna händelse ligger i tiden då hon även försöker hyra en stuga av Ragge och dessutom snackar om att skaffa kattungar. Här undviker hon även helt Gislaved och TÅ tillika boendet hos Saba.
För mig låter det nästan som hon planerar för något eget boende samtidigt som hon uppenbart är desillusionerad i ansvarsfrågan över både barn och djur och inte minst sig själv.

Tror hon sista tiden var djupt sårad/deprimerad över att ha mist vårdnaden om sina barn och samtidigt befann sig ”mellan boende” dvs otryggt. Det gjorde nog att hon valde att förvara sina viktigaste och dyrbaraste ägodelar på affekten i väntan på att boendefrågan skulle lösa sig för henne. Sen hamna hon förmodligen i något drogskov sista veckan till följd av
sorgen/nedstämdheten och förträngde verkligheten och med den sina saker. Sen var hon borta.

Lustiga är att ingen vet med säkerhet var hon uppehåller sig sista veckan.
Citera
2025-04-01, 23:51
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Jag funderade också på om även privatpersoner kunde få ut sakerna lättvindigt, men det som talar emot det är att varje narkoman i stan hade utnyttjat möjligheten att få billig förvaring. Jag håller det dock inte som omöjligt att det är som du spekulerar i.

Jag invänder också personligen emot att polisen var övertygad om TÅ:s skuld, men att de lät saken bero. Det verkar osannolikt. Däremot kanske de släppte förhören som talade för att CdC levt efter pingsten för lättvindigt och inte ifrågasatte dem. De borde ju t.ex. ha kollat Ragges telefonlistor för att se om de hittade några okända nummer dagarna efter pingst. Jag har inte läst Sabas förhör (finns det i dropboxen?), men det gick säkert att åtminstone ställa lite kritiska frågor kring Sabas minne av exakta datum.
Ja, man får nog förutsätta att privatpersoner i sådana fall behövde betala en avgift. Något som tyder på att så kunde vara fallet är ju att hittegods behöll icke uthämtade saker i minst två månader. Varför skulle man göra det, om ingen ändå kunde hämta ut dem? I normalfallet dök knappast polisen upp för att eftersöka mordoffers föremål.

Det är onekligen en brist att man inte kontrollerade Ragges telefonlistor för att få klarhet i om C ringde, när och från vilken telefon. Jag har för mig att detta diskuterats tidigare i tråden beträffande att man inte heller tycks ha undersökt detta 1999, när Ragges uppgifter blev relevanta på nytt. Då var det visserligen förmodligen för sent att få fram informationen.

Sabas förhör ska finnas citerat i tråden, men jag hinner tyvärr inte söka nu. Det är kort och i form av en sammanfattning, men hon uppger alltså att hon träffade C ungefär en vecka efter den 8 juni.
Citera
2025-04-02, 06:31
Medlem
Citat:
Nej, boxen tömdes den 10/6 av Inspektör Nihlén, varvid bandspelaren återfanns och diverse annat , dock inte den Svarta Axelremsväskan, av förklarliga orsaker!

Och detta har inget med Ragges hävdande att Catrine levt efter den 10:e!

Det låter ju jättekonstigt. BO lämnade in grejer den 8/6 och betalades inte avgiften, sköttes tömning och hantering av innehållet av personal på effektförvaringen, inte polisen. Det skulle ju dröja två månader innan polisen visste att BO var död.
Varför skulle polisen vara inkopplad den 10/6?
Citera
2025-04-02, 08:33
Medlem
Citat:
Ja, man får nog förutsätta att privatpersoner i sådana fall behövde betala en avgift. Något som tyder på att så kunde vara fallet är ju att hittegods behöll icke uthämtade saker i minst två månader. Varför skulle man göra det, om ingen ändå kunde hämta ut dem? I normalfallet dök knappast polisen upp för att eftersöka mordoffers föremål.

Det är onekligen en brist att man inte kontrollerade Ragges telefonlistor för att få klarhet i om C ringde, när och från vilken telefon. Jag har för mig att detta diskuterats tidigare i tråden beträffande att man inte heller tycks ha undersökt detta 1999, när Ragges uppgifter blev relevanta på nytt. Då var det visserligen förmodligen för sent att få fram informationen.

Sabas förhör ska finnas citerat i tråden, men jag hinner tyvärr inte söka nu. Det är kort och i form av en sammanfattning, men hon uppger alltså att hon träffade C ungefär en vecka efter den 8 juni.

Saba kände BO mkt väl och Saba kände dessutom CB, som kände BO i flera år.
Saba erbjöd också BO husrum veckan före pingst och var aktiv heroinist samt aktiv på Malmskillnadsgatan, så hennes vittnesmål väger onekligen tungt.
Saba umgicks fö med CB i juli 1984. De bodde antagligen tillsammans.
Eftersom Saba erbjöd BO husrum, hade hon en tydlig tidsmässig hållpunkt när hon förhördes.
Flyttplanerna iaktogs dessutom av TÅ, som träffade Saba BO och Sabas polare el pojkvän den 8/6.
Citera
2025-04-02, 10:00
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det låter ju jättekonstigt. BO lämnade in grejer den 8/6 och betalades inte avgiften, sköttes tömning och hantering av innehållet av personal på effektförvaringen, inte polisen. Det skulle ju dröja två månader innan polisen visste att BO var död.
Varför skulle polisen vara inkopplad den 10/6?
Bandspelaren lämnades in den 8: Juni(av Catrine själv, bekräftat av personalen på effektförvaringen och "Nizze") och togs hand om av personal den
12:e Juni då betalning ej erlagts. Polisen vid Godsspan tar hand om sakerna den 10: Augusti då Catrine identifierats. Jag tog fel här.
Citera
2025-04-02, 10:19
Medlem
Angående kvarglömda saker,
Vet att det i dag finns lag som gör att ”hittegods” ska förvaras i 3 månader innan de kan förverkas.
Under den tiden kan man hämta ut sina tillhörigheter, ibland mot en ”hyra”.

Hur det gällde för effekten vet jag inte men det är inte orimligt att samma gällde här -84.

Vad jag tidigare läst säger JE att när han och CdC med sällskap skiljs på kvällen den 15/6 på Brogatan är de på väg till T-centralen.
Senast redigerad av viperstyle 2025-04-02 kl. 10:32.
Citera
2025-04-02, 11:09
Medlem
Citat:
Bandspelaren lämnades in den 8: Juni(av Catrine själv, bekräftat av personalen på effektförvaringen och "Nizze") och togs hand om av personal den
12:e Juni då betalning ej erlagts. Polisen vid Godsspan tar hand om sakerna den 10: Augusti då Catrine identifierats. Jag tog fel här.

Jag tänkte väl det... Hade polisen varit på bollen den 10/6, hade det varit sensationellt, för isf var de säkra på att BO utsatts för brott vid den tidpunkten.
Citera
2025-04-02, 11:20
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Jag tänkte väl det... Hade polisen varit på bollen den 10/6, hade det varit sensationellt, för isf var de säkra på att BO utsatts för brott vid den tidpunkten.
Kanske de (personalen) ibland tipsade Polisen om narkotikapåverkade personer som inte hämtat ut sina saker.

När det gäller bandspelaren så säger ju en av systrarna S något intressant. Hon menar att hon hämtat ut
typ bostadsbidrag Fre den 8/6 och sedan träffat Catrine den 10-11(långhelgen, Pingst)
Detta skedde i kungsträdgården. När de senare skulle hämta narkotika så föreslog Catrine att de skulle åka med "sin Torsk" i Volvon som befann sig i närheten. När så skedde iakttog ena systern en relativt stor bandspelare liggandes i Bilen, samt lite annat "Junk".
Citera
2025-04-02, 12:17
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Saba kände BO mkt väl och Saba kände dessutom CB, som kände BO i flera år.
Saba erbjöd också BO husrum veckan före pingst och var aktiv heroinist samt aktiv på Malmskillnadsgatan, så hennes vittnesmål väger onekligen tungt.
Saba umgicks fö med CB i juli 1984. De bodde antagligen tillsammans.
Eftersom Saba erbjöd BO husrum, hade hon en tydlig tidsmässig hållpunkt när hon förhördes.
Flyttplanerna iaktogs dessutom av TÅ, som träffade Saba BO och Sabas polare el pojkvän den 8/6.
Jag instämmer och anser personligen att SS är trovärdig av flera skäl.

Dels korrelerar hennes uppgifter med andras vittnens (Ragges, JE:s med flera), dels antyder ju kroppsdelarnas skick att CdC inte dog så tidigt som vid pingsten.

Detta har ju diskuterats tidigare i tråden och jag ser inte att något nytt har framkommit som minskar Sabas trovärdighet gällande sista mötet.

Att både vittnesmål och teknisk bevisning pekar mot att C levde efter pingsten anser jag (och antagligen även polisen under 1984) väger tyngre än det faktum att C inte hämtade sina tillhörigheter och inte träffade TÅ och BM efter pingst.

Jag är dock fortfarande nyfiken på BM:s uttalande om att de skulle ha hittat Catrine, och var det kommer ifrån.

Hur som helst, nu när Sabas förhör återigen är uppe till debatt letade jag fram det. Det var, som vanligt får man väl säga, du som lagt upp det, stort tack!

Sabas förhör:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in