Citat:
Ursprungligen postat av
DexterSinister
Så du menar att de unga ryska värnpliktiga som tillfångatogs av ukrainarna inne i Ukraina vid invasionens början av Rysslands "tredagars krig" inte var värnpliktiga? De mycket unga männen sa själva att de var värnpliktiga som fått information att de skulle ut på en övning, inte att de skulle ut i krig för att invadera ett grannland.
Att alla värnpliktiga som kallas in nu är frivilliga tror jag inte ett dugg på med tanke på hur många unga män som flytt eller försöker fly ut ur landet. Att ryssarna ökat värnpliktsåldern till 30 år tyder ju på att de har brist på värnpliktiga.
Dessutom kommer det många rapporter att ryssarna på olika sätt med diverse tvångsmedel försöker få de värnpliktiga som ska mucka att "frivilligt" skriva på för att bli kontraktssoldater.
Oavsett orsak så kan man notera att Ryssland kallar in fler och fler för att göra värnplikt. Detta enligt officiella ryska siffror.
Våren 2022 - 134.500 st inkallade.
Våren 2025 - 160.000 st inkallade.
Den fråga man kan ställa sig är ju varför ryssarna behöver öka intaget av värnpliktiga om den frivilliga rekryteringen nu går så bra.
du kommer med en passa påståenden;
tre dagars krig, ganska självklart att du inte använder VPL för detta.
Uttalandet att militär personal trodde de skulle på övning i vit-ryssland om jag inte missminner mig. Militär personal är anställda/kontrakterade, inte vpl. En solklar propaganda seger om du gick på den.. kallas maskivrovka.
att man får vpl att att anmäla sig som frivilliga istället för tvångsmönstring eller gör en hel del för motivationen.
Att ryssland kallar in och utbildar fler värnpliktiga kan ju rimligtvis vara ett svar på NATO-ländernas utvidgning och militarisering av gränserna mot ryssland.
helt logiskt, om den enas sidan eskalerar så anpassar sig den andra.