2025-04-01, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Fast nu det var inte så ditt experiment såg ut...
Så här var det:
Kamera 2 cm ovanför golvet
15 meter till 2 cm högt ihopknycklat papper
30 meter till 10 cm högt glas.

Med kameran i samma höjd som papperstussen kommer glaset inte döljas helt om ytan det står på är platt.

Har du provat?
Citera
2025-04-01, 15:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Har du provat?

Du gjorde ju själv aldrig det, du bara tramsade och ljög
Citera
2025-04-01, 16:00
Medlem
Citat:
Har du någon beräkning på det?
Du är igång igen, ser jag, i bekant stil. Jag frågade dig om flygtider och avstånd, och istället för att svara frågade du hur man beräknar avstånd när tid och hastighet är känd. Hoppas någon hjälpte dig med det. Det är inte så hemskt svårt.

Jag har en ny fråga. Vi vet att stjärnhimlen tydligen roterar runt en stjärna som är direkt ovanför nordpolen. Vi kan se samma fenomen över Sydpolen. Hur är det möjligt när sydpolen inte finns på en platt jord?
Citera
2025-04-01, 16:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Du är igång igen, ser jag, i bekant stil. Jag frågade dig om flygtider och avstånd, och istället för att svara frågade du hur man beräknar avstånd när tid och hastighet är känd. Hoppas någon hjälpte dig med det. Det är inte så hemskt svårt.

Jag har en ny fråga. Vi vet att stjärnhimlen tydligen roterar runt en stjärna som är direkt ovanför nordpolen. Vi kan se samma fenomen över Sydpolen. Hur är det möjligt när sydpolen inte finns på en platt jord?

Ja det här är liksom en tråd för teorier om en platt jord, är du förvånad att folk diskuterar det här i tråden?

Varför skulle man inte kunna se den stjärnan från positionen vid Sydpolen på en platt jord menar du?
Citera
2025-04-01, 16:12
Medlem
Citat:
Har du provat?
Ja
Din uppställning löd:

Jag hade bara tillgång till 20 meter och det är svårt placera en kamera exakt horisontellt så tog en självnivellerande laser av hög kvalitet istället:
Laser 2 cm från golvet längst bort i rummet
2 cm högt papper 10 meter från lasern
10 cm högt glas 20 meter från lasern
Mäter hur högt upp på glaset som laserstrålen träffar

Resultat: strålen träffade 2 cm upp på glaset

Hör och häpna, men papperstussen döljer bara nedersta 2 cm av glaset oavsett om glaset står nära pappret eller 10 meter bort.
Senast redigerad av Prudent 2025-04-01 kl. 16:17.
Citera
2025-04-01, 16:17
Medlem
Citat:
Sluta tjafsa och länka till oklippta videos istället som visar hela Antarktis avgränsning, om inte, så är det bara teorier om att Antarktis skulle vara änden.

I din förvirrade värld så är det kanske "bara teorier" men för normalbegåvade så är det fakta.

Och där ligger väl ditt problem, du förstår helt enkelt inte innebörden av så enkla observationer som södra korset, att latituderna blir kortare ju närmare sydpolen man kommer och det enkla fatum att vi har utforskat Antarktis. För dig är det bara "teorier", för andra är de bevis på hur Antarktis ser ut.
Citera
2025-04-01, 16:19
Avslutad
Citat:
Ja
Din uppställning löd:

Jag hade bara tillgång till 20 meter och det är svårt placera en kamera exakt horisontellt så tog en självnivellerande laser av hög kvalitet istället:
Laser 2 cm från golvet längst bort i rummet
2 cm högt papper 10 meter från lasern
10 cm högt glas 20 meter från lasern
Mäter hur högt upp på glaset som laserstrålen träffar

Resultat: strålen träffade 2 cm upp på glaset

Hör och häpna, men papperstussen döljer bara nedersta 2 cm av glaset oavsett om glaset står nära pappret eller 10 meter bort.

Du kan ju inte använda laser fattar du väl, du får ju utgå från vad du ser från startpunkten med blotta ögat.

Så, hur mycket såg du av glaset med blotta ögat vid startpunkten?
Citera
2025-04-01, 16:21
Medlem
Citat:
Ja det här är liksom en tråd för teorier om en platt jord, är du förvånad att folk diskuterar det här i tråden?

Men det är ju jävligt tunt med konkreta teorier om den platta jorden. Ingen har ju ens vågat svara på hur lång de tror ekvatorn är eller gjort något försök med att få till en karta. Fan ni kan ju inte ens förklara hur man hittar från Sydney till Johannesburg.
Citera
2025-04-01, 16:26
Medlem
Citat:

Varför skulle man inte kunna se den stjärnan från positionen vid Sydpolen på en platt jord menar du?
Oavsett var du befinner dig på södra halvklotet ser du stjärnhimlen (inklusive södra korset) rotera runt Sigma Octantis, precis på samma sätt som vi ser mot norr. Hur kan du veta att stjärnan är över sydpolen när den inte finns på en platt jord? Söder är åt alla möjliga håll, enligt dig.

Det faktum att du ser stjärnan direkt söderut oavsett var du befinner dig visar att söder är en punkt och inte en enorm cirkel. Förstår du detta?
Citera
2025-04-01, 16:27
Medlem
Citat:
Du kan ju inte använda laser fattar du väl, du får ju utgå från vad du ser från startpunkten med blotta ögat.

Så, hur mycket såg du av glaset med blotta ögat vid startpunkten?
Klart jag kan använda en laser
Du använde för övrigt en kamera, inte blotta ögat...
Citera
2025-04-01, 16:32
Avslutad
Citat:
Klart jag kan använda en laser
Du använde för övrigt en kamera, inte blotta ögat...

Kamera och blotta ögat ja, resultatet blev detsamma.

När du blickar ut över landskapet eller över havet så är det såklart vad du ser från din plats som spelar roll, inte vad en laser pekar på.

Så, du jämförde alltså inte med vad du såg med blotta ögat jämfört med var lasern pekade?
Senast redigerad av billigost 2025-04-01 kl. 16:37.
Citera
2025-04-01, 17:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
I din förvirrade värld så är det kanske "bara teorier" men för normalbegåvade så är det fakta.

Och där ligger väl ditt problem, du förstår helt enkelt inte innebörden av så enkla observationer som södra korset, att latituderna blir kortare ju närmare sydpolen man kommer och det enkla fatum att vi har utforskat Antarktis. För dig är det bara "teorier", för andra är de bevis på hur Antarktis ser ut.

Om du nöjer dig med några siffror på måfå och turlistor som bevis på att hela Antarktis och landet bortom är 100% kartlagt, så får det stå för dig.

Jag kommer bara förlita mig på en oklippt film som observerar hela Antarktis i fall jag ska ändra uppfattning.

Och tills dess att ingen film existerar så är jag övertygad om att det sträcker sig landskap i det oändliga bortom Antarktis, precis som Tesla antog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in