Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil87
Så om juryn friar så är dom "hemska sektmedlemmar" men fäller juryn så är det helt rätt och riktigt?
Din syn på rättsstaten är inte särskilt konsekvent
En jury består utav nämndemän utan en längre utbildning, det har du helt rätt i men dom finns till för att representera folket och fungerar över lag väldigt bra (även om det finns brister), det är för att folket ska kunna ha förtroende för och inflytande i Sveriges domstolar
Hur är det med läsförståelsen, jag säger att om de friar vet vi inte. Det blir gömt i dimma. Juryn får inte säga mer än fria eller fälld. De får inte uppge anledning varken eller. Därför vet vi inte.
Det kan vara många aspekter som påpekar beslutet, jag gav några.
Sara kan redan vara fälld och redan vara fälld pga åsikter som juryn kan ha. Men en fällande dom gör att ärendet tas upp med domare medans ett friande leder till ett utfall som inte går att ändra på. En friande dom utav jury är därför inte det samma som "att de gör rätt och inte begår brott" så som du påstod. Ytan om juryn fäller och domaren friar då kan vi tala, men ditt påstående om att vi magiskt skulle veta stämmer inte helt för juryn inte får delge sin anledning, så om man vill veta om de begår brott eller inte är en fällande dom önskvärt ifrån juryn så domare får kolla på ärendet.
Eftersom USA används som måttstock när det gäller Dumpen i många andra punkter, så är deras jury system mer utarbetat. De ställer frågor och båda parter hjälps åt i försök att skapa en neutral jury.
I sverige så plockar man bara ut folk som nominerat sig till nämndemän.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/namndeman----ett-fortroendeuppdrag/roll-uppgift-och-skyldigheter/
Citat:
Domstolarna är en grundpelare i vår demokrati och systemet med nämndemän ska bidra till förtroendet för domstolarna. Nämndemän är representanter för Sveriges befolkning och syftet är att ge allmänheten insyn i domstolarnas verksamhet. De ska bidra med sunt förnuft och erfarenhet från olika områden.
Jag kan inte hitta något om att de "ska ha gått en kortare utbildning" som du antyder utan snarare att de representerar folket och inte har gått någon utbildning ALLS.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihetsdomstol
Citat:
Systemet har mottagit mycket kritik, Europadomstolen fällde Sverige i målet Holm mot Sverige då en jury med en majoritet S-märkta ledamöter friade en socialdemokratisk tidskrift från förtal
Citat:
Kritik har även framkommit i ett flertal andra fall exempelvis att den förre journalistförbundsordföranden Östen Johansson satt i juryn som friade TV4 i ett förtalsfall
Så jo, juryn kan vara färgad redan idag och inte har några avsikter att ta till sig utav de bevis som läggs fram. De kan också ta till sig och anse att de inte är förtal. Vi vet inte, de får inte skapa prejudikat. Därför är ett friande inte ett direkt "ni bryter inte mot lagen" som jag sa, utan de skapar bara en osäkerhet om vad som egentligen gäller. Ett friande utav juryn går dess utom inte att överklaga.