2025-03-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SannaIVerkligheten
Jag skulle säga att Dumpen redan har påvisat hur det ser ut ute på nätet och det har nått ut i samhället och till våra politiker. Den dagen som det blir olagligt att sexchatta med fiktiva barn så kommer det inte bli allmänt känt vilka som döms, så jag ser inte varför det ska vara viktigt att sprida identiteter överhuvudtaget.

Huvudet på spiken.

För att sadisterna vill ha sin dagliga dos av personer dom kan trakassera
Citera
2025-03-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Jo det kallas förtal och det måste vara 5e gången i ordningen du tar upp din hemmasnickrade tolkning av lagen även fast du fått det matat med sked ett flertal gånger att du tolkar lagen fel.

Sara ska upp i rättegång i maj så rättsväsendet kommer att ställa den ansvarige till svars
Har hon begått fel kommer hon att dömas och har hon inte gjort det kommer hon att frias
Citera
2025-03-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Grooming på nätet är en realitet. Visst är många gäddor sjukligt oattraktiva men det finns verkliga barn som råkar ut för dessa också. Till exempel om förövaren hotar, betalar eller om offret har sexuellt självskadebeteende, annan psykisk ohälsa, vill få tag i alkohol, cigg eller droger. Se t ex sid 20 i denna rapport om verkliga domar: https://childhood.se/wp-content/uploads/2022/10/childhood-stella-polaris-rapport-2022-internetrelaterade-sexuella-overgrepp-mot-barn-uppslag.pdf

Jo grooming är en realitet men om vi ska få bukt med det så måste det till ett tillägg i Saras lagförslag som jag för övrigt skrivit på, har även skickat några slantar back in the days men faktum kvarstår att majoriteten av förövarna är jämnåriga pojkar så även om Smilla Larsson pungsparkar några fula gubbar så går 98 % av rovdjuren fria. Man måste titta på lagändringar att spärra in tioåringar på flera år för annars blir lagändringen lika tandlös som att sparka in öppna dörrar.

Jag är övertygad om att Smilla har ett gott hjärta men hon har fått hela debatten om bakfoten. Jag lovar dig lilla gubben att om du frågar random tonårstjejer vilka det är som är på så är det uteslutande grabbar i deras egen ålder och inte tjockisarna som Smilla underhåller svenska folket med
Citera
2025-03-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Sara ska upp i rättegång i maj så rättsväsendet kommer att ställa den ansvarige till svars
Har hon begått fel kommer hon att dömas och har hon inte gjort det kommer hon att frias

Bra Bertil, har du nån mer öppen dörr du vill passa på att sparka in?
Citera
2025-03-30, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Jo grooming är en realitet men om vi ska få bukt med det så måste det till ett tillägg i Saras lagförslag som jag för övrigt skrivit på, har även skickat några slantar back in the days men faktum kvarstår att majoriteten av förövarna är jämnåriga pojkar så även om Smilla Larsson pungsparkar några fula gubbar så går 98 % av rovdjuren fria.

Knappast. Medelåldern på de dömda för internetrelaterade sexualbrott mot barn var 30år.
Det är mer än dubbelt så gammalt som 14-åringar. Tre gånger så gammalt som de 59 gäddor som sökte barn som var 10 år eller yngre.

Är det din defintion av jämnårig?
Citera
2025-03-30, 23:57
Medlem
Citat:
Det är lite komiskt hur du selektivt väljer att spela dum i huvudet när det passar. Jag är helt övertygad om att du förstår vad "ta lagen i egna händer" innebär.
Vi tar dina egna ord från tidigare idag som de tydligen var lite jobbigt att svara på.

I ena inlägget skriver du "Tyvärr måste de hängas ut. Det enda som i viss mån stoppar förövare är ett straff. Eftersom de inte kan straffas via det legala systemet än så måste de straffas socialt."

Och i nästa "Var ser du folkdomstolen och pöbelväldet?"

I detta första inlägget bekräftar du att det dumpen sysslar med är att ta lagen i egna händer och utdela straff.
Och i nästa förstår du inte alls vad man menar när man påstår att dumpen tar lagen i egna händer och utdelar straff?

Hur ska du ha det?

Lär dig tänka. Eller åtminstone googla. Att exponera någons beteende är inte detsamma som vare sig folkdomstol eller pöbelvälde.
Citera
2025-03-31, 00:12
Medlem
Citat:
Jo det kallas förtal och det måste vara 5e gången i ordningen du tar upp din hemmasnickrade tolkning av lagen även fast du fått det matat med sked ett flertal gånger att du tolkar lagen fel.

För att ingrepp i tryckfriheten ska vara försvarligt så måste lagstiftarna ha definierat vad som är olagliga yttranden. Det har de bara gjort i viss mån, huvudsakligen för att ingen ogrundat ska kunna anklagas för något eller för att man ska kunna gå vidare efter avtjänat straff. Man har också dragit en gräns vid helt irrelevant skandalisering.

Men det finns ingen sådan definition i förarbetena eller någon annan rättskälla som förbjuder media att visa det som är samhällsviktigt och sant (oavsett om det drabbar enskild, just om enskilda utgör problemet kan man än mindre ta hänsyn till det).

Det som inte uttryckligen är förbjudet kan man inte dömas för. Det gäller i synnerhet inom tryckfrihetens område.
Citera
2025-03-31, 00:51
Medlem
Citat:
Lär dig tänka. Eller åtminstone googla. Att exponera någons beteende är inte detsamma som vare sig folkdomstol eller pöbelvälde.

Ja tänka verkar inte riktigt vara din paradgren. Du bekräftar själv att dumpen tar lagen i egna händer och ska "straffa" personer då "lagen inte räcker till" och nu vill du inte kännas vid ditt egna påstående?
Citera
2025-03-31, 01:01
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
När annan media exponerar Dumpens beteende, så är det medias domstolsbeslut mot Dumpen enligt dem, de menar att media brutit mot normer på det grövsta. Dumpen försöker få med allmänheten i deras åsikt, det kan likas med folkdomstol eller pöbelvälde.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2025-03-31 kl. 01:04.
Citera
2025-03-31, 01:02
Medlem
Citat:
För att ingrepp i tryckfriheten ska vara försvarligt så måste lagstiftarna ha definierat vad som är olagliga yttranden. Det har de bara gjort i viss mån, huvudsakligen för att ingen ogrundat ska kunna anklagas för något eller för att man ska kunna gå vidare efter avtjänat straff. Man har också dragit en gräns vid helt irrelevant skandalisering.

Men det finns ingen sådan definition i förarbetena eller någon annan rättskälla som förbjuder media att visa det som är samhällsviktigt och sant (oavsett om det drabbar enskild, just om enskilda utgör problemet kan man än mindre ta hänsyn till det).

Det som inte uttryckligen är förbjudet kan man inte dömas för. Det gäller i synnerhet inom tryckfrihetens område.

Vi har som sagt redan avhandlat de här ett antal gånger innan och kommit fram till att vad du vill att lagen ska betyda är helt orelevant.
Det är mer intressant att du drar upp samma sak om och om igen med jämna mellanrum och förväntar dig ett annorlunda utfall. Det är om jag inte missminner mig Einsteins definition av galenskap.
Citera
2025-03-31, 01:26
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Jag ser gärna att man gör något fram tills den lagen är på plats och får effekt.
Dumpen inser inte att de gör frågan kontroversiell genom att vara så "på". Genom den mängd uthängningar som sker blir lagstiftarna nervösa och oroliga att lagen ska bli lik Dumpens agerande. Att det ska öka stigmatiseringen enormt med lagen. De sitter nog och filar på formuleringarna i oändlighet, med det resultatet att det kanske tar oändlig tid till skott.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2025-03-31 kl. 01:28.
Citera
2025-03-31, 01:46
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Fast det är inte dom som tar det redaktionella beslutet
Om du ogillar Aftonbladets avslöjanden, tycker du då att deras prenumeranter och journalister ska publiceras på nätet för det?
Eller är det bara för att det råkar vara dumpen?
Även soldater kan dömas för krigsbrott, fastän de enbart lyder order, för de har trots allt ett val. Prenumeranter vill bara informera sig och deras skyldighet är begränsad.

Vad än Sara säger till dem vad de ska skriva till gäddan, så har fiskaren ett val. Tror jag, men vem vet, inte jag. Och att lura någon till brottslig handling kan vara straffbart.

Om man tänker, Sara inte hinner fram i tid, och gäddan går fram till närmast tillgänglig 14 åring och börjar snacka sex. Han äcklar sig och ungen får fobi för äldre. Är Sara skuldfri då?

Det har varit barn under 18 år som agerat lockbete, kan en 17 åring ge samtycke till detta. Detta kan inte vara riskfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in