2025-03-30, 20:18
Medlem
Ska börja med min kur snart. Är samt också nyexaminerad från högskolan, jag söker jobb inom säkerhetsklassade brancher (känslig information för allmänheten).

Jag börjar ju söka jobb nu och vissa företag kräver blodprov för alkohol och ett drogtester via blod. Har en son nojja att jag kommer torska, men har hört att d rör svårt att spåra testo värden genom blodet.

Kuren är på 500mg/veckan, alltså 250mg mån och 250mg tors. (De är Testosterone-E)

Vet någon av er hur det fungerar med spårning av testosteron värden vid anställning? Har hört främst att de inte ens kollar efter det, men mer vanliga missbruks droger.

Hade varit schysst med lite vägledning
Citera
2025-03-30, 21:10
Medlem
Warhearts avatar
Har själv blivit kollad via jobb. Va bara droger då via Previa. Dom ser om du tillsätter testo om dom kollar efter steroider också.

Drogerna kollade dom via urin och alkohol via blod.

Citat:
Ursprungligen postat av Hejdu111
Ska börja med min kur snart. Är samt också nyexaminerad från högskolan, jag söker jobb inom säkerhetsklassade brancher (känslig information för allmänheten).

Jag börjar ju söka jobb nu och vissa företag kräver blodprov för alkohol och ett drogtester via blod. Har en son nojja att jag kommer torska, men har hört att d rör svårt att spåra testo värden genom blodet.

Kuren är på 500mg/veckan, alltså 250mg mån och 250mg tors. (De är Testosterone-E)

Vet någon av er hur det fungerar med spårning av testosteron värden vid anställning? Har hört främst att de inte ens kollar efter det, men mer vanliga missbruks droger.

Hade varit schysst med lite vägledning
Senast redigerad av Warheart 2025-03-30 kl. 21:13.
Citera
2025-03-30, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warheart
Har själv blivit kollad via jobb. Va bara droger då via Previa. Dom ser om du tillsätter testo om dom kollar efter steroider också.

Drogerna kollade dom via urin och alkohol via blod.

Jag söker ju jobb på tex Sweco, preemraff St1 osv så vet inte hur stor skillnaden är mellan företagen. Men hur ofta kollar dem efter steroider?
Citera
2025-03-30, 21:45
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Jag söker ju jobb på tex Sweco, preemraff St1 osv så vet inte hur stor skillnaden är mellan företagen. Men hur ofta kollar dem efter steroider?
Jag vet en som jobbar med att ta dessa prover på säkerhetsklassad personal och han har sagt till mig att de inte kollar steroider om det inte finns misstanke då.

Väger du 130 kg deffad som fan med ådror som ploppar ut överallt så kan det finnas misstanke och aas kollas.
Citera
2025-03-30, 21:52
Medlem
Graavargs avatar
Du kan alltid fråga vad de kommer att testa. Blodprov och testning är liksom kluvet i tre delar:
  1. Arbetsgivaren är skyldig att testa för vissa grejer (ur arbetshälsosynvinkel) och det finns tjänster som kräver att man ÄR testad (för att man ska ha behörighet). Man har rätt att vägra, men då kan man hamna "i kläm" eftersom en vägran inte undantar arbetsgivarens hälsoansvar = om arbetsgivaren inte kan vara säker på att man inte tar skada av jobbet så kan arbetsgivaren inte låta arbetstagaren fortsätta jobba.
  2. Sen får arbetsgivaren testa för droger och alkohol, men bara under tre generella omständigheter (s.k. arbetsledningsrättslig grund): om arbetsuppgifterna kräver det (t.ex. om man kör bil eller nåt redskap i jobbet), om man hanterar säkerhetskänslig information eller om det kan vara olagligt eller farligt (för en själv eller andra) att utföra sina arbetsuppgifter. Alla tre är väldigt breda, så poängen är mera att det inte är fråga om nån allmän generell rätt för arbetsgivaren.
  3. Sen kan ingå i det arbetsavtal man skriver under att man godkänner att arbetsgivaren har rätt att utföra drogtester. I vissa fall kan det också ingå i kollektivavtal (tror jag i alla fall). Då är det förstås det som gäller.

Arbetsgivaren har inte rätt att testa för precis vad de vill, det faller under integritetslagstiftningen. Så det är helt okej att fråga.
Citera
2025-03-30, 23:42
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Så det är helt okej att fråga.
- du det var en här som frågade om våra tester är för testo.
- va sa du då?
- nä jag sa att vi testar bara för de vanligaste drogerna
- vad hette han?
- jävla märkligt...Hejdu111!
- ha koll på den ansökan när den kommer, vi vill ju inte ha ngn obalanserad stolle i kundtjänst
- okey OM jag tar in honom pressar jag lite fast bara så att det blir jättesocialt, men kollar om han svettas
------------
Pressfrågor
a. Hur har du fått så snabba gains?
b. Du har börjat träna annorlunda kanske, vad kör du för upplägg?
c. hur går det med muskelökningen?
d. Har du fått mer akne på sistone?
e. du frågade om testo? tar du testo? vad händer om vi testar dig för det
Citera
2025-03-30, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
- du det var en här som frågade om våra tester är för testo.
- va sa du då?
- nä jag sa att vi testar bara för de vanligaste drogerna
- vad hette han?
- jävla märkligt...Hejdu111!
- ha koll på den ansökan när den kommer, vi vill ju inte ha ngn obalanserad stolle i kundtjänst
- okey OM jag tar in honom pressar jag lite fast bara så att det blir jättesocialt, men kollar om han svettas
------------
Pressfrågor
a. Hur har du fått så snabba gains?
b. Du har börjat träna annorlunda kanske, vad kör du för upplägg?
c. hur går det med muskelökningen?
d. Har du fått mer akne på sistone?
e. du frågade om testo? tar du testo? vad händer om vi testar dig för det

Min goda vän detta är inte min första kur. Kan kontrollera mig själv när jag går under en kur. Du får det att låta som att jag kommer göra dumma beslut eller något. Den har jag gymmat i snart 5 år. Har vart biff till helt deffat. Så tro mig vet exakt vad jag gör och hur jag Ska kontrollera mig själv. Så snälla försök inte leka smart.
Citera
2025-03-30, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Du kan alltid fråga vad de kommer att testa. Blodprov och testning är liksom kluvet i tre delar:
  1. Arbetsgivaren är skyldig att testa för vissa grejer (ur arbetshälsosynvinkel) och det finns tjänster som kräver att man ÄR testad (för att man ska ha behörighet). Man har rätt att vägra, men då kan man hamna "i kläm" eftersom en vägran inte undantar arbetsgivarens hälsoansvar = om arbetsgivaren inte kan vara säker på att man inte tar skada av jobbet så kan arbetsgivaren inte låta arbetstagaren fortsätta jobba.
  2. Sen får arbetsgivaren testa för droger och alkohol, men bara under tre generella omständigheter (s.k. arbetsledningsrättslig grund): om arbetsuppgifterna kräver det (t.ex. om man kör bil eller nåt redskap i jobbet), om man hanterar säkerhetskänslig information eller om det kan vara olagligt eller farligt (för en själv eller andra) att utföra sina arbetsuppgifter. Alla tre är väldigt breda, så poängen är mera att det inte är fråga om nån allmän generell rätt för arbetsgivaren.
  3. Sen kan ingå i det arbetsavtal man skriver under att man godkänner att arbetsgivaren har rätt att utföra drogtester. I vissa fall kan det också ingå i kollektivavtal (tror jag i alla fall). Då är det förstås det som gäller.

Arbetsgivaren har inte rätt att testa för precis vad de vill, det faller under integritetslagstiftningen. Så det är helt okej att fråga.

Hur är det då vid anställning. För de brukar va att rekryteraren hänvisar till drogtest och inte arbetsgivaren?
Citera
2025-03-31, 00:39
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Hur är det då vid anställning. För de brukar va att rekryteraren hänvisar till drogtest och inte arbetsgivaren?

Utan att egentligen veta nåt så skulle jag säga att det är ett helt lagligt sätt för arbetsgivaren att komma runt den (rätt lösa) lagstiftning som gäller. Dvs. rekryteringsfirman vill göra ett drogtest och det står en fritt att säga nej, men då blir man inte rekommenderad/vald till jobbet. Man använder ju rekryteringsföretag inte bara för att hitta bra arbetstagare och/eller specifik kompetens, utan också som en mellanhand (för vilken inga arbetsgivarregler gäller, eftersom rekryteringsföretaget aldrig anställer nån).
Citera
2025-03-31, 02:02
Medlem
fskers avatar
På mitt jobb är vi två avdelningar som jobbar med samma sak. Vår avdelning var på drog och psyktest. På andra avdelningen snackade de om att de testade för kortisol också. Överförde nån chef som snackade om att det var för att testa för steroider.

Nån som kan bekräfta att man kan se det på det sättet?
Citera
2025-03-31, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
På mitt jobb är vi två avdelningar som jobbar med samma sak. Vår avdelning var på drog och psyktest. På andra avdelningen snackade de om att de testade för kortisol också. Överförde nån chef som snackade om att det var för att testa för steroider.

Nån som kan bekräfta att man kan se det på det sättet?

Ja de kan man. Testosteron ökar dina cholesterol värden. Men du kan motverka detta väldigt effektivt om du äter rött fetter samt tar rätt kosttillskott.

När du tar testosteron så ökar cholesterol med cirka 30%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in