Citat:
Ursprungligen postat av
Alma1
Jag var på en dejt förra helgen med en afrikansk man.
Vi gick till en bar och satte oss bredvid några andra svenskar och ena kvinnan såg helt paff ut när hon såg oss, det var som att hon inte kunde sluta titta. Jag blev väldigt obekväm och försökte säga något roligt till henne och skratta bort det.
Och mannen som satt mitt emot henne tittade misstänksamt på oss.
Jag fattar inte varför det väcker så starka känslor?
Även fast vi inte gärna pratar om det så har vi väldigt starka oskrivna regler för vad som är ok när det gäller att bilda par.
I Sverige kan man säga att parbildning endast är 100% OK mellan jämlikar. Man ska vara någorlunda jämlika i fråga om sexuell attraktionskraft, ålder, utbildning, intellekt, inkomst, osv.
När det gäller svenska kvinnor som träffar afrikanska män, eller för den delen svenska män som träffar östeuropeiska / asiatiska kvinnor, så råder det i princip alltid en uppenbar ojämlikhet i fråga om attraktionskraft och/eller ålder. Detta till svenskens nackdel. Men man blir ändå attraktiv eftersom vi svenskar har vunnit det internationella lotteriet om vilka som tillhör världens herrefolk och vilka som tillhör tjänstehjonen.
Så folk blir upprörda av samma anledning som om en adelsdam på 1800-talet skulle ha ihop det med sin stalledräng. Men vi har väldigt svårt att prata om sådana här globala klass och statusfrågor, så default-förklaringen brukar bli rasism.