2025-03-30, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Jo jag ändrade den meningen 10 min innan du postade inlägget. Nej då, menade inte så men kanske skulle formulerat mig lite annorlunda. I nuläget verkar du dock ha noll distans till relationen, du skriver allt i affekt på ett närmast maniskt sätt där dina tankar och formuleringar tydligt grumlas av dina sårade känslor. Du tar in den feedbacken som gynnar din agenda att BPD:n skulle vara djävulen själv, men negligerar helt andra objektivt viktiga delar vilket ger ett rörigt helhetsintryck, där BPD:n tillskrivs många egenskaper som egentligen inte hör diagnosen till.

Du menar alltså att jag skriver i affekt dessutom är manisk? Jag tycker det är märkligt då jag argumenterar för vad jag upplevt och har nu flera gånger länkat till flertalet källor som säger det jag säger. Det finns ingen person med BPD som bara har BPD. BPD är snarlikt NPD. Många med BPD har även någon form av NPD. Det är det enda jag har påstått genomgående i tråden.

Hur du får detta till att jag skriver i affekt och i mani få stå för dig. Nu är jag dessutom inte ensam om att ha haft de här upplevelserna vilka andra skriver om i tråden så det får man säga talar till min fördel. Om inte deras upplevelser räcker så finns det massvis av helt vanliga människor runt om i världen som skriver på r/BPDlovedones

Citat:
Tror alla i den här tråden är bekanta och känner till kluster B och vet vilka diagnoser som ingår där. Finns tydligt urskiljda och definierade kriterier för var och en av de 4 diagnoserna, och visst kan det mycket väl vara så att din tjej parallellt hade starka narcissistiska drag också då det mer liknar det du beskriver både i den här och den andra tråden du startade. Innebär ju dock på inget sätt att diagnoserna är identiska eller att alla med BPD även har NPD.

De är snarlika men inte identiska så det stämmer, men det blir bara barnsliga diskussioner och distinktioner. Som det här med intentionen bakom att skada andra som om det spelar någon roll för oss som utsätts.

När psykologiprofessor Vaknin säger att män med samma symptom får NPD-diagnosen medans kvinnor med samma symptom får BPD-diagnosen istället. Tror du fortfarande att man på ett kliniskt sätt kan sätta en exakt diagnos? Speciellt i åtanke med att NPD och BPD överlappar.

Citat:
Jag tror ju att med ett års distans och motsvarande inläsning att du kommer kunna redogöra tydligare och mer objektivt om ämnet. För i nuläget blir själva trådstarten lite konstig och missvisande när det till övervägande del snarare är narcissistiska beteenden som berörs.

Det betvivlar jag. Jag vet vad jag upplevt. Men låt oss säga så här för att få ett slut på den här diskussionen. Kvinnan jag var tillsammans med hade BPD med narcissistiska tendenser.

Kan dessutom nämna till dig att jag inte en endaste gång berättar när mitt förhållande tog slut så ingen av er vet om det var för ett halvår sedan eller 2 år sedan eller 5.
Citera
2025-03-30, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Du har läst denna va ?

2st psykologer som studerat ämnet och skrivit en bok om Borderline..

Tomaten tyckte dom beskrev ett gammalt sätt att se på Borderline....

https://www.svd.se/a/898ad44e-43e5-3c30-bd4a-b336694babbd/stod-behovs-nar-tva-dras-in-i-farlig-dans

Den har jag läst och det är en bra artikel.

Citat:
En person som är borderline tar aldrig in hur partnern upplevt situationen. Det svartvita tänkandet bara pågår och pågår. Alltså lyckas paret sällan prata igenom en konfrontation från början till slut så den blir löst, förklarar Gunilla Nilson, teolog och psykolog.

Finner inte du det fascinerande, Du Hast, att en pwBPD inte tar in hur partnern upplevt situationen? Tänker bara på hur Tomaten beskrivit dem som fulla av empati.

Citat:
Precis som i Patriks berättelse i gårdagens tidning har de varit med om att i ena stunden idealiseras, i den andra nedvärderas. Allting har konsekvent varit någon annans fel. De har förtalats inför både vänner och chefer. Och efter separationen har rättsprocesserna dragit igång.

Och bara några inlägg sedan i tråden har någon beskrivit hur en rättsprocess dragit igång efter ett kortare förhållande med en BP... nej förlåt, NPD var det ju...

Citat:
Till slut säger och gör partnern saker långt under sin egen värdighet.

– Efter åratal av smutskastning och elakheter – vem kan behålla självrespekten då? undrar Gunilla Nilson. I ett långt förhållande med en borderlineperson är nog förvirringen det mest typiska som partnern känner. De förstår faktiskt aldrig vad som händer. Till slut har man som nära anhörig stora hål i själen.

Väldigt träffande beskrivning.

Citat:
Men alla har inlett sina relationer i ett rus av passion, bekräftelser och erotik. Thomas Silfving har börjat se ett mönster i var någonstans på resan som förhållandet börjar bli destruktivt. Det är när paret ska ta nästa steg tillsammans: Flytta ihop, få barn, köpa hus. Allt som innebär att inte bara tänka på sig själv utan att vara med och dela ett relationsprojekt stressar borderlinepersonen att börja agera ut sin störning.

Det är en väldigt tur att vi fått det berättat i tråden att BPD inte alls är självcentrerade (narcissistiska) och då har ju de här psykologerna fel...
Citera
2025-03-30, 18:16
Medlem
Citat:
Jag skrev ju att du kan jämföra två personer med Autism kan skilja mkt så även såklart inom Borderline...

Syftet med tråden är ju inte exakt vetenskap utan många kvinnor har blivit feldiagnoserade och kan även ha narcissistiska drag i sin borderline som är mkt vanligt...

Men hela syftet är ju beteende man ska se upp med...

Om man lever med en kvinna med mild borderline och inte alls känner igen beskrivningen så behöver man ju såklart inte bry sig...

Grejen är att du fattar alltså poängen med tråden och varningen men stör dig på att Borderline beskrivs enligt gamla sättet att se på det?

Om det är så som du säger så har ju många kvinnor fått Borderline av det gamla systemet och då ligger ju varningen helt rätt i minst 20år till...

Då folk tror dom har Borderline men i själva verket borde dom mer ligga som narcissister...

Läs kännetecknen av emotionellt instabilt personlighetssyndrom igen:

"- Ett genomgående mönster av instabila relationer, kraftiga känslomässiga svängningar, impulsivitet och en osäkerhet kring självbild och identitet.

- Känslomässiga svängningar som kan ske flera gånger dagligen och upplevs ofta svåra att förutspå och hantera.

- Ofta förekommande självskadebeteende och suicidhandlingar, ilskeutbrott och/eller utåtagerande beteende."

Som du ser: instabiliteten är genomgående när det kommer till borderline/eips.

Manipulation, hämnd, utnyttjande av andra, däremot, kräver att man är stabilt beräknande, så som tex. narcissister/de med narcissistiska drag är.

Förstår du skillnaden bättre?

Och ja: det kan skilja mycket mellan två som har eips. Den ena kan vara självskadande och utåtagerande. Den andra inte alls självskadande, men har instabilt mående och relationer etc.
Citera
2025-03-30, 18:21
Medlem
Citat:
Dessutom så skrev jag med HundenHansson och frågade honom om varför hennes beteende inte fanns i början ...

En med Autism hade ju inte spelat emotionell för att luras i några månader...

Det är ju en form av manipulation att plocka av masken efter ett tag ...Eller hur ?

Sen så beskrev psykologerna vilka kränkningar och nedsättande ord en Borderline säger i diskussioner...Har vi verkligen gått på djupet vad HundenHansson tjej verkligen sa och gjorde under sina utbrott...!?

Hur vet vi om inte HundenHansson började gå på äggskal så att inte hans borderline tjej skulle få sina utbrott på påhittade oförrätter ?

Vad är förresten påhittade oförrätter eg ?

Jag måste faktiskt säga att HundenHansson och mitt ex faktiskt kan haft stora likheter trots allt...

I början när förälskelsen är stark, så kanske HundenHanssons ex kände sig trygg och säker. Eftersom förälskelse är lite att gå upp i en symbios. När förälskelsen ebbar ut, försvinner den symbiotiska tryggheten. Och då kom hennes dåliga självkänsla och dåliga mående ifatt henne. Dvs.: inte manipulation.

Ja, klart en person som är tillsammans med någon som är känslomässigt instabil går som på äggskal. Det säger väl sig självt? Någon som kan bli arg/ledsen över tillsynes småsaker/inbillade saker och få en helt våldsam reaktion...

Inbillade förorättar är inte synonymt med "påhittade" förorättar.
Citera
2025-03-30, 18:42
Medlem
Citat:
Du har troligen nämnt det innan..

Men vad är din historia till en Borderline ?

En vän jag hade i min ungdom hade borderline. Hon var varm, rolig, smart, ödmjuk, omtänksam, varm och kärleksfull. Riktigt fin vän mot oss vänner och riktigt fin partner mot de två hon hade längre förhållanden med. Hon fanns alltid där för oss om man tex. var ledsen över att någon hade dött, det tagit slut med en partner eller om man bara kände för att gå och ta en fika. En äkta vän. Som gladdes genuint åt våra framgångar osv.

Men hon hade svår ångest och en mycket låg och dålig självkänsla. Hon hade ätstörning och skar sig extremt mycket i armarna. Hon kunde vara väldigt klängig i perioder, när hon mådde dåligt. Då kunde hon ringa tex. mig mellan 10-25 gånger på en dag, för att hon mådde så kasst. Men respekterade alltid när man sa att man bara ville vara hennes vän och inte hennes samtalsstöd och att hon fick vända sig till sin psykolog (vilka hon bytte några gånger, för att terapin var så jobbig för henne och hon då trodde det var psykologen som gjorde fel, fast så med stor säkerhet inte var fallet). Hon kunde ibland vara extremt orolig att man skulle överge henne. Och hon kunde svänga rejält i känsloläget. Emotionellt instabil, helt enkelt. Och hon uppvisade alltid dåligt samvete om hon brusat upp eller så. Fin människa, men med ett extremt lidande.

Fanns inte tillstymmelse av ondska, manipulation, elakhet, hämnd eller sådant i henne. Hon var verkligen genomsnäll. Inga narcissistiska drag.Inga psykopatiska drag.

Men hon stod inte ut med livet och tog sitt liv. Vilket vi väl misstänker var ett misstag. Hon hade nog mer tänkt att självskada, men den gången blev det för mycket och det blev dödande. Vad exakt hon gjorde den gången, kommer jag inte skriva ut.

Vi var ledsna, alla vi som känt henne. Hennes två ex var väldigt ledsna. De hade fortfarande känslor för henne. För som sagt: hon var en underbar människa. Men svår att leva med i längden, pga. den emotionella instabiliteten och självskadandet och klängigheten.

-----------

Sedan har jag tyvärr råkat ut för misstänkta narcissister/personer med klara narcissistiska drag. Dessa har varit stabila känslomässigt, charmiga, trevliga. Men gjort extrem skada för oss som råkat ut för dem. De suger verkligen energin ur en. Gaslightar, jävlas, slingrar sig som hala ålar, hämnas, utnyttjar andra för egen vinning, ljuger och manipulerar för att få en dit de vill. Visar ingen ånger när de gör andra illa. Tar på sig offerkoftan och låtsas att det är de som är "utsatta" osv. Riktigt besvärliga människor att ha att göra med.

---------

För min del är det stor skillnad på en person som har borderline och en person som är narcissistisk. Extrem stor skillnad.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-03-30 kl. 18:45.
Citera
2025-03-30, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Den har jag läst och det är en bra artikel.

Finner inte du det fascinerande, Du Hast, att en pwBPD inte tar in hur partnern upplevt situationen? Tänker bara på hur Tomaten beskrivit dem som fulla av empati.

Och bara några inlägg sedan i tråden har någon beskrivit hur en rättsprocess dragit igång efter ett kortare förhållande med en BP... nej förlåt, NPD var det ju...

Väldigt träffande beskrivning.

Det är en väldigt tur att vi fått det berättat i tråden att BPD inte alls är självcentrerade (narcissistiska) och då har ju de här psykologerna fel...

Japp...Tomaten menar att dessa psykologer har fått allt om bakfoten och beskrivet istället en narcissist!
Citera
2025-03-30, 18:46
Medlem
Citat:
Japp...Tomaten menar att dessa psykologer har fått allt om bakfoten och beskrivet istället en narcissist!

Nej, det är inte vad jag skrev. Jag skrev att de har ett gammalt och felaktigt synsätt på de med borderline.

Numera vet man mer om tillståndet som också numera kallas för emotionellt instabilt personlighetssyndrom. Vilket beskriver det hela väldigt väl.
Citera
2025-03-30, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
En vän jag hade i min ungdom hade borderline. Hon var varm, rolig, smart, ödmjuk, omtänksam, varm och kärleksfull. Riktigt fin vän mot oss vänner och riktigt fin partner mot de två hon hade längre förhållanden med. Hon fanns alltid där för oss om man tex. var ledsen över att någon hade dött, det tagit slut med en partner eller om man bara kände för att gå och ta en fika. En äkta vän. Som gladdes genuint åt våra framgångar osv.

Men hon hade svår ångest och en mycket låg och dålig självkänsla. Hon hade ätstörning och skar sig extremt mycket i armarna. Hon kunde vara väldigt klängig i perioder, när hon mådde dåligt. Då kunde hon ringa tex. mig mellan 10-25 gånger på en dag, för att hon mådde så kasst. Men respekterade alltid när man sa att man bara ville vara hennes vän och inte hennes samtalsstöd och att hon fick vända sig till sin psykolog (vilka hon bytte några gånger, för att terapin var så jobbig för henne och hon då trodde det var psykologen som gjorde fel, fast så med stor säkerhet inte var fallet). Hon kunde ibland vara extremt orolig att man skulle överge henne. Och hon kunde svänga rejält i känsloläget. Emotionellt instabil, helt enkelt. Och hon uppvisade alltid dåligt samvete om hon brusat upp eller så. Fin människa, men med ett extremt lidande.

Fanns inte tillstymmelse av ondska, manipulation, elakhet, hämnd eller sådant i henne. Hon var verkligen genomsnäll. Inga narcissistiska drag.Inga psykopatiska drag.

Men hon stod inte ut med livet och tog sitt liv. Vilket vi väl misstänker var ett misstag. Hon hade nog mer tänkt att självskada, men den gången blev det för mycket och det blev dödande. Vad exakt hon gjorde den gången, kommer jag inte skriva ut.

Vi var ledsna, alla vi som känt henne. Hennes två ex var väldigt ledsna. De hade fortfarande känslor för henne. För som sagt: hon var en underbar människa. Men svår att leva med i längden, pga. den emotionella instabiliteten och självskadandet och klängigheten.

-----------

Sedan har jag tyvärr råkat ut för misstänkta narcissister/personer med klara narcissistiska drag. Dessa har varit stabila känslomässigt, charmiga, trevliga. Men gjort extrem skada för oss som råkat ut för dem. De suger verkligen energin ur en. Gaslightar, jävlas, slingrar sig som hala ålar, hämnas, utnyttjar andra för egen vinning, ljuger och manipulerar för att få en dit de vill. Visar ingen ånger när de gör andra illa. Tar på sig offerkoftan och låtsas att det är de som är "utsatta" osv. Riktigt besvärliga människor att ha att göra med.

---------

För min del är det stor skillnad på en person som har borderline och en person som är narcissistisk. Extrem stor skillnad.

Men du har alltså inte egen erfarenhet av en Borderline kvinna i en kärleks relation...!

Dessutom så är Borderline kvinnan till 95% sitt värsta jag mot just partner i en relation...

Du måste alltså vara Favorite Person för att uppleva dessa fruktansvärda utbrott riktade mot dig...

Du beskrev inget sådant så vad vill du att man ska säga ?

Hon kanske hade starka drag även i bipolär och blev feldiagnoserad eller hade en mild Borderline som inte var utagerande mot favorite Person..
Citera
2025-03-30, 18:53
Medlem
Citat:
Nej, det är inte vad jag skrev. Jag skrev att de har ett gammalt och felaktigt synsätt på de med borderline.

Numera vet man mer om tillståndet som också numera kallas för emotionellt instabilt personlighetssyndrom. Vilket beskriver det hela väldigt väl.

Men då beskriver jag och TS den typen av Borderline som dom beskriver i artikeln...!!

Men vi kan iallafall enas om att man ska varna alla killar att inte inleda någon relation med en kvinna som är fått diagnos inom Kluster B..

Det sammanfattar både NPD och BPD...Sen kan du hårklyva ju bäst du vill
Citera
2025-03-30, 18:56
Medlem
Citat:

Haha måste säga att du är lite rolig nu...

Om dom inte beskriver en narcissist utan den gamla typen av Borderline så springer ju otroligt många kvinnor med den gamla typen av Borderline...!!

Då är ju TS ändå Spot on med sin varning...

Dom "nya" Borderline lämnas med bara en liten varning att det kan bli liiiite jobbigt mellan varven
Citera
2025-03-30, 19:03
Medlem
Citat:
Men du har alltså inte egen erfarenhet av en Borderline kvinna i en kärleks relation...!

Dessutom så är Borderline kvinnan till 95% sitt värsta jag mot just partner i en relation...

Du måste alltså vara Favorite Person för att uppleva dessa fruktansvärda utbrott riktade mot dig...

Du beskrev inget sådant så vad vill du att man ska säga ?

Hon kanske hade starka drag även i bipolär och blev feldiagnoserad eller hade en mild Borderline som inte var utagerande mot favorite Person..

Herregud. Du skriver om en sorts borderline. En upplevelse du har haft. Och snarlika upplevelser du har läst om. Borderline är ju som ett spektrum där de har det till en mildare eller grövre grad. Och varför ska han ha behövt vara i relation med en borderline för att beskriva sin egna upplevelse som nära vän?

Din erfarenhet och det du läst är inte den absoluta sanningen.

Personen jag var i förhållande med hade största sannolikhet borderline. Otroligt god och vacker människa. Men samtidigt har hon levt ett så destruktivt liv och gör det fortfarande. Verkligen en jeckyll/hyde. Men man kan inte tolerera personangrepp, alkis och knarkbeteende, offerkofta mentalitet m.m. i ett förhållande. Trasig själ.
Citera
2025-03-30, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Vad tråkigt! Det kanske skiljer sig från kommun till kommun, och även vad gäller praktik vs arbete.

Jo, det var för 5 år sen. Jag har varit nykter sedan dess. Och min hjärna är alldeles återställd, tack som frågar.

Har uppskattat dina inlägg här. Till skillnad från två andra som verkar så djup ärrade - att de själva börjar bete sig som om de hade en personlighetsstörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in