Citat:
Jo jag ändrade den meningen 10 min innan du postade inlägget. Nej då, menade inte så men kanske skulle formulerat mig lite annorlunda. I nuläget verkar du dock ha noll distans till relationen, du skriver allt i affekt på ett närmast maniskt sätt där dina tankar och formuleringar tydligt grumlas av dina sårade känslor. Du tar in den feedbacken som gynnar din agenda att BPD:n skulle vara djävulen själv, men negligerar helt andra objektivt viktiga delar vilket ger ett rörigt helhetsintryck, där BPD:n tillskrivs många egenskaper som egentligen inte hör diagnosen till.
Du menar alltså att jag skriver i affekt dessutom är manisk? Jag tycker det är märkligt då jag argumenterar för vad jag upplevt och har nu flera gånger länkat till flertalet källor som säger det jag säger. Det finns ingen person med BPD som bara har BPD. BPD är snarlikt NPD. Många med BPD har även någon form av NPD. Det är det enda jag har påstått genomgående i tråden.
Hur du får detta till att jag skriver i affekt och i mani få stå för dig. Nu är jag dessutom inte ensam om att ha haft de här upplevelserna vilka andra skriver om i tråden så det får man säga talar till min fördel. Om inte deras upplevelser räcker så finns det massvis av helt vanliga människor runt om i världen som skriver på r/BPDlovedones
Citat:
Tror alla i den här tråden är bekanta och känner till kluster B och vet vilka diagnoser som ingår där. Finns tydligt urskiljda och definierade kriterier för var och en av de 4 diagnoserna, och visst kan det mycket väl vara så att din tjej parallellt hade starka narcissistiska drag också då det mer liknar det du beskriver både i den här och den andra tråden du startade. Innebär ju dock på inget sätt att diagnoserna är identiska eller att alla med BPD även har NPD.
De är snarlika men inte identiska så det stämmer, men det blir bara barnsliga diskussioner och distinktioner. Som det här med intentionen bakom att skada andra som om det spelar någon roll för oss som utsätts.
När psykologiprofessor Vaknin säger att män med samma symptom får NPD-diagnosen medans kvinnor med samma symptom får BPD-diagnosen istället. Tror du fortfarande att man på ett kliniskt sätt kan sätta en exakt diagnos? Speciellt i åtanke med att NPD och BPD överlappar.
Citat:
Jag tror ju att med ett års distans och motsvarande inläsning att du kommer kunna redogöra tydligare och mer objektivt om ämnet. För i nuläget blir själva trådstarten lite konstig och missvisande när det till övervägande del snarare är narcissistiska beteenden som berörs.
Det betvivlar jag. Jag vet vad jag upplevt. Men låt oss säga så här för att få ett slut på den här diskussionen. Kvinnan jag var tillsammans med hade BPD med narcissistiska tendenser.
Kan dessutom nämna till dig att jag inte en endaste gång berättar när mitt förhållande tog slut så ingen av er vet om det var för ett halvår sedan eller 2 år sedan eller 5.