2025-03-30, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Runt 25 miljarder svenska kronor.

Holy Shit!
Svårt att förstå hur mycket det är.
Jasså är det
25 000 000 000 kr.
Tjugofemtusenmiljoner kronor.

Inte så svårt alls!
Senast redigerad av bosseriks 2025-03-30 kl. 17:52.
Citera
2025-03-30, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Jaså är det
25 000 000 000 kr.
Tjugofemtusenmiljoner kronor.

Inte så svårt alls!

Hej bosseriks, gillar du mig eller är du bara en bitter stalker och mobbare?

Nej men det är väl lite mer än vad som skramlar in på ditt konto varje månad?

Även om jag har en del på ISK och sparkonto som ger en viss ekonomisk frihet så är det en liiten bit kvar till 25 miljarder svenska kronor.

Till skillnad mot Eurojackpotvinnaren så hade MineCraft-mannen tjänat det själv och inte bara satsat på Fru Fortuna. Det är respekt!
Citera
2025-03-30, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Patetiska nollor i tråden som gråter över hur mycket pengar detta är och hur olycklig vinnaren kommer bli - var så snälla och projicera inte era egna, miserabla liv på denna vinnare! Nej, man blir inte lycklig av så mycket pengar om man i grunden är en depressiv individ, men att vinnaren skulle vara det vet vi inget om. Pengarna skulle dock ge dig friheten att inte tänka på om du klarar räkningarna nästa månad, om du har råd till sjukvård, mediciner, tandvård - livets nödtorft... Många påstår att de skulle bli olyckliga av att inte få arbeta, men se då för fasiken till att fyll livet ditt med ting du önskar göra. Skapa en "bucket list" och beta av denna i eget, sakta mak. Satsa på dig själv och spendera tid, resurser och pengar på dig själv i stället för att slava åt ett företag som mest anser dig vara en belastning.

Jag skulle köpa en privat ö och bjuda in släkt och vänner att bo där gratis, om de så önskar. Inte en krona till "välgörenhet", då detta ofta är rena bedrägerierna. Eller, rättare sagt - jag skulle kunna sponsra projekt ekonomiskt, men som jag själv skapar och har full kontroll över. Finns massvis av idéer som jag skulle kunna landsätta och stödja finansiellt. Där har du då ditt "arbete", om du nu känner att du behöver detta, trots att du är miljardär...

Jag skulle byta med denne vinnare utan förbehåll - den som påstår att den inte skulle gjort det är en lallande idiot och/eller psykfall!
Den där rönnbärsfilosofin tror jag inte ett dugg på. Självklart
kan man leva ett synnerligen behagligt och spännande liv om man har obegränsade tillgångar.
Finns t.ex många undersökningar som visar att barnlösa par med god ekonomi är långt lyckligare än de som har ungar att ta hand om och måste hålla i utgifterna.
Citera
2025-03-30, 19:10
Medlem
FuffensFarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
1 miljon är bra men det är inte livsomvälvande det skulle inte räcka 10 år ens om du bara använde de pengarna. Du kan inte sluta jobba med en mille på fickan.
jag är pensionär så för mig skulle det vara. skulle betalat av huslånet och installerat solpaneler. då hade haft gratis boende och el och pensionen hade räckt bra
Citera
2025-03-30, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Hur många miljarder fick han som sålde Minecraft till Microsoft?

8 miljarder?

Men ändå om man håller fötterna på jorden kan man nog klara sig rätt bra.

Köper man ett stort lyxhus och en helikopter till och en stor lyxyacht och lyxbilar så blir man nog rätt snabbt bankrupt.

Du kan ju dock få tillbaka dina pengar genom att sälja tex din lyxyacht. Pengarna har ju mest bytt skepnad från kontanter till fysiska säljbara saker.

Förövrigt är det väl framförallt på lyxyachter som pengarna kan rinna iväg på något otroligt. Helikopter o bilar är väl mer småpotatis kostnadsmässigt överlag.
Senast redigerad av Engback 2025-03-30 kl. 20:19.
Citera
2025-03-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Du kan ju dock få tillbaka dina pengar genom att sälja tex din lyxyacht. Pengarna har ju mest bytt skepnad från kontanter till fysiska säljbara saker.

Förövrigt är det väl framförallt på lyxyachter som pengarna kan rinna iväg på något otroligt. Helikopter o bilar är väl mer småpotatis kostnadsmässigt överlag.

Jo överdrev lite med stor lyxyacht för det har man nog inte råd med om man "bara" vinner 1,25 miljarder.

Men man kan ju leasa en eller vara delägare eller kanske hyra en med besättning och allt.

Det vore rätt kul att hyra en yacht med besättning och cruisa runt i medelhavet.
Citera
2025-03-30, 20:38
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
kan man leva ett synnerligen behagligt och spännande liv om man har obegränsade tillgångar.
Finns t.ex många undersökningar som visar att barnlösa par med god ekonomi är långt lyckligare än de som har ungar att ta hand om och måste hålla i utgifterna.

Ja, visst är det så - jag skulle leva som en kung och spendera massor på mina nära och kära - betala deras skulder och invitera dem till min privata ö. Vi skulle ha det underbart!
Citera
2025-03-30, 20:41
Medlem
Att sätta in allt på ett sparkonto på 3% ränta ger ca 2 miljoner netto, varje månad. Galet mycket pengar! Personen har, genom sin otroliga tur, gett kommande generationer en enorm ekonomisk grund!
Citera
2025-03-30, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Det var lite rönnbärsfilsofi (har aldrig hört uttrycket men det låter trevligt) baserat på minst 2 variabler för att bevisa en tes. Det du skriver är att de par som har ”god ekonomi” är långt lyckligare än de som ”måste hålla i utgifterna”.
De låter ganska självklart för de flesta.
Sen om det beror på att dem med god ekonomi inte har barn jämfört med dem som inte har barn är en annan fråga. Den har också bevisats i undersökningar nyligen.
Men tror inte det finns någon undersökning som undersökt båda variablerna bra/dålig inkomst och med/utan barn samtidigt.
Har du det iom att det är det du skriver?
Citera
2025-03-30, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Det var lite rönnbärsfilsofi (har aldrig hört uttrycket men det låter trevligt) baserat på minst 2 variabler för att bevisa en tes. Det du skriver är att de par som har ”god ekonomi” är långt lyckligare än de som ”måste hålla i utgifterna”.
De låter ganska självklart för de flesta.
Sen om det beror på att dem med god ekonomi inte har barn jämfört med dem som inte har barn är en annan fråga. Den har också bevisats i undersökningar nyligen.
Men tror inte det finns någon undersökning som undersökt båda variablerna bra/dålig inkomst och med/utan barn samtidigt.
Har du det iom att det är det du skriver?
Det är väl som att svära i kyrkan men barnlösa par visavi
par med barn var lyckligare och hade ett stabilare förhållande oavsett ekonomisk standard.
Citera
2025-03-30, 22:36
Medlem
Om man ska se nyktert på det så hade jag nog startat ett företag med någonting som jag tror kan bli nåt. Flyger det så flyger det. Om det blir succé så kommer ingen tro att pengarna kommer från en vinst utan att det kommer från företaget. Inga utsvävningar den första tiden eller egentligen inte sen heller. Lyxyacht? Glöm det. Jag behöver inte förlänga min kuk. Om man gör en utslagsräkning på det så inser man att det kommer kosta 100000-tals kronor per användning plus att det kostar att hålla igång skiten också. Givetvis måste man se till att hålla det för sig själv helt och hållet och det är väl den svåraste biten.
Citera
2025-03-31, 09:50
Medlem
blowns avatar
Oerhört mycket pengar, svårt att greppa hur man skulle hantera att vinna en rikedom som kommer hålla familjen rik i generationer.

Inte bara blir man rik, man blir måltavla för massor av illvilja. Man förlorar många syften man hade innan också. Varför arbeta, varför städa, varför göra någonting man inte längre måste, eftersom man kan betala för tjänster alldeles oavsett. Det finns goda anledningar till varför det i alla tider pratats om nyrika och gamla pengar. Det kräver erfarenhet för att kunna leva lycklig som rik. Många klarar inte ens av att bli pensionär, oavsett ekonomiska förutsättningar!

Jag tror man skulle få sätta upp en stiftelse som sköter pengarna och håller spenderarbyxorna i schack. Att kunna fortsätta leva ett vanligt liv är nog bara att glömma.
Senast redigerad av blown 2025-03-31 kl. 10:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in