Citat:
Njae, även om det där lutar åt sanning så tror jag inte det är hela sanningen.Engagemang och att se resultat av sina ansträngningar tycker jag ger en lite bättre bild av vad som (mer sannolikt) gör en lycklig, men det finns grader på det också.
Jag gillar t.ex. musik, men har tappat lite av skaparglädjen i det. Har dels inte råd eller plats för trumset (som är det enda jag är bekväm nog på att spela i band med, men har inte spelat på typ 7 år), och har inte heller så bra med plats och tillfälle att repa med band, förutsatt att jag hade hittat några att spela med.
Repa i lokal är lite svårt också med ojämna jobbscheman.
Även om det nog inte heller hade gjort mig helt lycklig så är jag ganska säker på att det hade hjälp en god bit på vägen om jag hade haft råd att hyra ett ställe i någon grannfastighet, alternativt haft en aningen större lägenhet och heldigital studiouppsättning och bara kunde bjuda in folk att lira med när som helst.
Visst handlar det inte om jättesummor, men iallafall en 15k plus några tusen till i månadshyra för en hygglig grunduppsättning med en del begagnade prylar.
Men det är ju inte pengar jag har att lägga ut bara sådär.
Samma med bil.
Hade gärna skjutsat runt (rätt) folk här och där ibland, men det tar bort all glädje för mig att veta att pengarna jag gärna hade haft till kläder och mat bara rullar iväg för varje meter. Det är ett enormt stressmoment för mig att ha ett liv där jag är beroende av bil som när som helst kan sparka mig på knät med att behöva lagas för 10k+, så det är mycket enklare att helt enkelt utgå från att bil är något jag kan leva utan (vilket också är varför jag stenvägrar bo på landsbygden igen, om jag inte skulle bli ekonomiskt oberoende).
Men hade jag aldrig behövt tänka en sekund på bränsle eller reparationskostnader, eller att sova inför jobbet, då hade jag nog mer än gärna ställt upp på att köra vänner alla tider på dygnet bara för att träffas i privat miljö och känna att jag är hjälpsam.
Poängen är väl att pengar tillåter en att köpa saker som man kan vara ännu mer hjälpsam med, vilket man kan bli lycklig av.
Hus byggs inte bara med goda intentioner, det krävs tid och material också.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-03-30 kl. 10:22.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-03-30 kl. 10:22.