2025-03-30, 10:18
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Att kunna köpa en massa saker man inte fått arbeta för tror jag inte man blir lycklig av.
Njae, även om det där lutar åt sanning så tror jag inte det är hela sanningen.

Engagemang och att se resultat av sina ansträngningar tycker jag ger en lite bättre bild av vad som (mer sannolikt) gör en lycklig, men det finns grader på det också.

Jag gillar t.ex. musik, men har tappat lite av skaparglädjen i det. Har dels inte råd eller plats för trumset (som är det enda jag är bekväm nog på att spela i band med, men har inte spelat på typ 7 år), och har inte heller så bra med plats och tillfälle att repa med band, förutsatt att jag hade hittat några att spela med.
Repa i lokal är lite svårt också med ojämna jobbscheman.

Även om det nog inte heller hade gjort mig helt lycklig så är jag ganska säker på att det hade hjälp en god bit på vägen om jag hade haft råd att hyra ett ställe i någon grannfastighet, alternativt haft en aningen större lägenhet och heldigital studiouppsättning och bara kunde bjuda in folk att lira med när som helst.

Visst handlar det inte om jättesummor, men iallafall en 15k plus några tusen till i månadshyra för en hygglig grunduppsättning med en del begagnade prylar.
Men det är ju inte pengar jag har att lägga ut bara sådär.

Samma med bil.
Hade gärna skjutsat runt (rätt) folk här och där ibland, men det tar bort all glädje för mig att veta att pengarna jag gärna hade haft till kläder och mat bara rullar iväg för varje meter. Det är ett enormt stressmoment för mig att ha ett liv där jag är beroende av bil som när som helst kan sparka mig på knät med att behöva lagas för 10k+, så det är mycket enklare att helt enkelt utgå från att bil är något jag kan leva utan (vilket också är varför jag stenvägrar bo på landsbygden igen, om jag inte skulle bli ekonomiskt oberoende).
Men hade jag aldrig behövt tänka en sekund på bränsle eller reparationskostnader, eller att sova inför jobbet, då hade jag nog mer än gärna ställt upp på att köra vänner alla tider på dygnet bara för att träffas i privat miljö och känna att jag är hjälpsam.

Poängen är väl att pengar tillåter en att köpa saker som man kan vara ännu mer hjälpsam med, vilket man kan bli lycklig av.
Hus byggs inte bara med goda intentioner, det krävs tid och material också.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-03-30 kl. 10:22.
Citera
2025-03-30, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Njae, även om det där lutar åt sanning så tror jag inte det är hela sanningen.

Engagemang och att se resultat av sina ansträngningar tycker jag ger en lite bättre bild av vad som (mer sannolikt) gör en lycklig, men det finns grader på det också.

Jag gillar t.ex. musik, men har tappat lite av skaparglädjen i det. Har dels inte råd eller plats för trumset (som är det enda jag är bekväm nog på att spela i band med, men har inte spelat på typ 7 år), och har inte heller så bra med plats och tillfälle att repa med band, förutsatt att jag hade hittat några att spela med.
Repa i lokal är lite svårt också med ojämna jobbscheman.

Även om det nog inte heller hade gjort mig helt lycklig så är jag ganska säker på att det hade hjälp en god bit på vägen om jag hade haft råd att hyra ett ställe i någon grannfastighet, alternativt haft en aningen större lägenhet och heldigital studiouppsättning och bara kunde bjuda in folk att lira med när som helst.

Visst handlar det inte om jättesummor, men iallafall en 15k plus några tusen till i månadshyra för en hygglig grunduppsättning med en del begagnade prylar.
Men det är ju inte pengar jag har att lägga ut bara sådär.

Samma med bil.
Hade gärna skjutsat runt (rätt) folk här och där ibland, men det tar bort all glädje för mig att veta att pengarna jag gärna hade haft till kläder och mat bara rullar iväg för varje meter. Det är ett enormt stressmoment för mig att ha ett liv där jag är beroende av bil som när som helst kan sparka mig på knät med att behöva lagas för 10k+, så det är mycket enklare att helt enkelt utgå från att bil är något jag kan leva utan (vilket också är varför jag stenvägrar bo på landsbygden igen, om jag inte skulle bli ekonomiskt oberoende).
Men hade jag aldrig behövt tänka en sekund på bränsle eller reparationskostnader, då hade jag nog mer än gärna ställt upp på att köra vänner alla tider på dygnet bara för att träffas i privat miljö och känna att jag är hjälpsam.

Poängen är väl att pengar tillåter en att köpa saker som man kan vara ännu mer hjälpsam med, vilket man kan bli lycklig av.
Hus byggs inte bara med goda intentioner, det krävs tid och material också.
Förstår vad du menar.

Själv har jag alltid tänkt att "arbete är säkra pengar"...
Med den insikten har jag alltid satt upp sparmål.
Och när jag väl uppnått ett sparmål har det gett mig otrolig glädje.

Man kan relatera det till städning...ja det kanske låter konstigt, men jag gillar inte att städa, men när jag gjort det känner jag också en stark tillfredsställelse, vilket även bidrar till att jag försöker undvika att "stöka till det" i onödan.

Att tala om vad man skulle göra om man vann 1,2 miljarder blir ju väldigt individuellt. Jag kan bara se till mig själv och ev. de närmaste.

Att ge ex.vis 100 miljoner var till barnen kan ju faktiskt leda till ren katastrof.

Så personligen skulle jag som jag skrev tidigare, skänka det mesta av pengarna till något där de gör mest positiv förändring.
Det är också en stor portion lycka att kunna bidra till det.
Citera
2025-03-30, 10:50
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Förstår vad du menar.

Själv har jag alltid tänkt att "arbete är säkra pengar"...
Med den insikten har jag alltid satt upp sparmål.
Och när jag väl uppnått ett sparmål har det gett mig otrolig glädje.

Man kan relatera det till städning...ja det kanske låter konstigt, men jag gillar inte att städa, men när jag gjort det känner jag också en stark tillfredsställelse, vilket även bidrar till att jag försöker undvika att "stöka till det" i onödan.

Att tala om vad man skulle göra om man vann 1,2 miljarder blir ju väldigt individuellt. Jag kan bara se till mig själv och ev. de närmaste.

Att ge ex.vis 100 miljoner var till barnen kan ju faktiskt leda till ren katastrof.

Så personligen skulle jag som jag skrev tidigare, skänka det mesta av pengarna till något där de gör mest positiv förändring.
Det är också en stor portion lycka att kunna bidra till det.
Ja helt klart är det så.
Hade jag fått ens en enda miljon när jag var 18 så hade jag knarkat ihjäl mig rätt omgående.

Jag kan i och för sig tänka mig en organisation eller två jag gärna skänkt ansenliga summor till, men överlag känns det som att sådana jättedonationer i många fall är ett lätt föremål för korruption och "administrativa omkostnader".
Visst finns det å ena sidan möjligheter i att befintliga jätteorganisationer kan nyttja sin befintliga logistik med mera.
Men att vara delaktig i processen själv kan nog vara ännu mer värt, om man är tillräckligt kompetent för uppgiften.

Annars vore det rätt kul att höra av sig till kronofogden och CSN, fråga om alla ens släktingar och kanske några gamla klasskamrater (och absolut någon man oförrättat om det varit så) har skulder där, och betala dem genom en rad skalbolag utan att säga något.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-03-30 kl. 10:54.
Citera
2025-03-30, 12:37
Medlem
Hellcats avatar
Jag hade köpt eller byggt en trevlig bunker
Citera
2025-03-30, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellcat
Jag hade köpt eller byggt en trevlig bunker

Och bytt namn till Fritzel sen?
Citera
2025-03-30, 13:59
Medlem
Hur många miljarder fick han som sålde Minecraft till Microsoft?

8 miljarder?

Men ändå om man håller fötterna på jorden kan man nog klara sig rätt bra.

Köper man ett stort lyxhus och en helikopter till och en stor lyxyacht och lyxbilar så blir man nog rätt snabbt bankrupt.
Citera
2025-03-30, 14:22
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger

8 miljarder?

Köper man ett stort lyxhus och en helikopter till och en stor lyxyacht och lyxbilar så blir man nog rätt snabbt bankrupt.

2,5 miljarder dollar.
Citera
2025-03-30, 15:16
Avstängd
Hade varit fantastiskt med en sådan vinst!! Hade investerat i en stor skogsfastighet med egen gård. Hade skött om min skog og mark till att bli ett biologiskt paradis för naturen🙂
En stor härlig trädgård ochså där man kunde odla så mycket som möjligt och ha en n del djur ochså🙂 solceller och hela köret.
Lite pengar till olika goda organisationer ochså såklart.

Men inte en krona till några som har med muslimer att göra såklart.
Citera
2025-03-30, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger

8 miljarder?

Det heter bankrutt, eller menar du korrupt .
Tänk först och skriv sen.
Citera
2025-03-30, 16:18
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Patetiska nollor i tråden som gråter över hur mycket pengar detta är och hur olycklig vinnaren kommer bli - var så snälla och projicera inte era egna, miserabla liv på denna vinnare! Nej, man blir inte lycklig av så mycket pengar om man i grunden är en depressiv individ, men att vinnaren skulle vara det vet vi inget om. Pengarna skulle dock ge dig friheten att inte tänka på om du klarar räkningarna nästa månad, om du har råd till sjukvård, mediciner, tandvård - livets nödtorft... Många påstår att de skulle bli olyckliga av att inte få arbeta, men se då för fasiken till att fyll livet ditt med ting du önskar göra. Skapa en "bucket list" och beta av denna i eget, sakta mak. Satsa på dig själv och spendera tid, resurser och pengar på dig själv i stället för att slava åt ett företag som mest anser dig vara en belastning.

Jag skulle köpa en privat ö och bjuda in släkt och vänner att bo där gratis, om de så önskar. Inte en krona till "välgörenhet", då detta ofta är rena bedrägerierna. Eller, rättare sagt - jag skulle kunna sponsra projekt ekonomiskt, men som jag själv skapar och har full kontroll över. Finns massvis av idéer som jag skulle kunna landsätta och stödja finansiellt. Där har du då ditt "arbete", om du nu känner att du behöver detta, trots att du är miljardär...

Jag skulle byta med denne vinnare utan förbehåll - den som påstår att den inte skulle gjort det är en lallande idiot och/eller psykfall!
Citera
2025-03-30, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Det heter bankrutt, eller menar du korrupt .
Tänk först och skriv sen.

Du borde ta det rådet till ditt bröst.

bankrupt = engelska för bankrutt.

Ditt j-a kretin.
Citera
2025-03-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
2,5 miljarder dollar.

Runt 25 miljarder svenska kronor.

Holy Shit!