2025-03-29, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieGein
Sekundär psykopati har mycket gemensamt med BPD, liksom många andra personlighetsstörningar.

Vad tror du att det beror på att känslan att allt kändes fejk efter att det tagit slut och att dom ofta väldigt snabbt kan älska en ny ?

Dom tror ju själva att känslorna är äkta men kan inte förklara när man ställer just frågan hur dom kan skifta så snabbt ?

Just bara att kunna skifta så snabbt känslor från en person till en annan tyder ju på att deras känslor inte är genuina , även om dom själva tror det !
Citera
2025-03-29, 16:05
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag jobbar inom psykiatrin, och har en kandidat inom psykologi. Jag är med och gör bedömningar för diverse diagnoser, så som adhd, borderline, bipolaritet, etc. Samt leder gruppterapi så som DBT och KBT för bl.a. kvinnor med borderline.

Så, jag har en ganska omfattande erfarenhet av att se och fastställa bl.a. borderline. Förutom att ha den själv.

Det gör mig definitivt mer kompetent i frågan än TS.

Ok, du jobbar alltså inte som psykolog eller psykiater. Nej det märktes faktiskt på några andra grejer som du sa också.

Med andra ord, du skarvade och ljög för att framställa dig som mera viktig, och för att ge dig själv ett övertag i diskussionen. Samtidigt som du försökte hamra hem din poäng att pwBPD inte är manipulativa. Well friskt vågat är hälften vunnit, eller hur lyder det gamla uttrycket?

Men om vi ska vara ärliga så jobbar du inte inom psykiatrin heller. För det stämmer inte för fem öre med hur du har målat upp din image här på fb det senaste decenniet. Nej jag tänker absolut inte gräva i din posthistorik eftersom jag inte är intresserad av att bevisa nåt. Dessutom har du överbevisat dig själv gång på gång i tråden.

Men hoppas du kan få frid i ditt inre en vacker dag. Jesus Kristus kan hjälpa dig att bli kvitt ångesten och demonerna. Det är bara att du ber honom att ta bort rädslorna från dig, och menar det från djupet av ditt hjärta. Så kommer han att göra det och visa dig vägen. Till skillnad från fejkguden på AA-mötena, som bara kommer att förleda dig ännu mera.
Senast redigerad av busy-signal 2025-03-29 kl. 16:28.
Citera
2025-03-29, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Återigen så har vi mestadels beskrivit hur BPD agerat...och hur man mår av deras beteende...

Det är nog mest du själv som drivit denna fråga om deras intentioner...

Var nu ärlig ...

Nej, läs nu TS igen. I detta fallet anser TS sig veta exakt vad hans ex som har borderline, hade för intentioner med sina handlingar. Se bara trådstarten. Överallt i den texten har TS bokstavligen skrivit vad hans ex hade för intentioner. Sedan påstår han att det har med borderline att göra.

Det han beskriver är främst narcissistiskt beteende blandat med vissa delar borderline-beteende.
Och det är vad jag har försökt bena ut, för er. Så ni förstår skillnaden mellan borderline och narcissism. Då ni verkar tro att det är samma sak. Vilket det alltså inte är. De diagnoserna skiljer sig rejält åt, skulle jag rentav vilja påstå.
Citera
2025-03-29, 16:21
Medlem
Citat:
Nu är du återigen fel ute...

Vi beskriver hur dom agererar och vad det får för konsekvenser för oss som partners...

Om dom agererar likt en narcissist så gör dom det tyvärr och detta har många psykologer även sagt och skrivit om...

Men du kan möjligen har rätt att deras anledning kan ibland skilja...

Alltså om dom misshandlar oss psykiskt så kan anledningen vara olika från NPD till BPD...

Alltså så kan deras manipulation även vara omedvetet eller att syftet inte vara att enbart skada utan att skydda sig själv...

Även hämnd kan ibland ha olika syften..

Men deras beteende kan vara väldigt snarlik...

Sen har vi också skrivit om att många ( nästan alla ) BPD har drag i andra Kluster B vilket gör det ännu mer komplicerat och då är det kanske så att dom faktiskt gör många saker medvetet...

Men för att göra det enkelt så varnar vi starkt åt kvinnor som fått diagnosen BPD....

- En person som har borderline och tror att hen kommer bli övergiven av sin älskade partner, kan säga att denna vill ta sitt liv för att den vill ta sitt liv, så jädra dåligt mår den när den tror att dennes älskade partner kommer överge den. Och den kan också självskada.

- En narcissist som tror att objektet den använder och utnyttjar för sina syften kommer överge den, kan säga att denna då kommer ta sitt liv inte för att den vill ta sitt liv, utan för att manipulera sitt offer att stanna kvar.

Förstår du skillnaden? Handlingen är ungefär densamma och partnern kommer må dåligt oavsett intentionen hos sina borderline eller narcissist partner.

Men att beskriva narcissistens manipulation och säga att det är borderline-beteende är alltså helt fel.

Den med borderline, beter sig illa för att den mår sjukt dåligt av tron att dennes älskade partner ska överge den.

Medans narcissisten beter sig illa och manipulerar sin partner, för att kunna fortsätta att utnyttja sin partner och använda sin partner.

Förstår du skillnaden bättre då?
Senast redigerad av TomatKungen 2025-03-29 kl. 16:24.
Citera
2025-03-29, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, läs nu TS igen. I detta fallet anser TS sig veta exakt vad hans ex som har borderline, hade för intentioner med sina handlingar. Se bara trådstarten. Överallt i den texten har TS bokstavligen skrivit vad hans ex hade för intentioner. Sedan påstår han att det har med borderline att göra.

Det han beskriver är främst narcissistiskt beteende blandat med vissa delar borderline-beteende.
Och det är vad jag har försökt bena ut, för er. Så ni förstår skillnaden mellan borderline och narcissism. Då ni verkar tro att det är samma sak. Vilket det alltså inte är. De diagnoserna skiljer sig rejält åt, skulle jag rentav vilja påstå.

Intentioner har med borderline att göra såklart...

Men du har enbart hakat upp dig på detaljerna ang TS text..

Han gör detta för att varna för deras beteende och vad det får för konsekvenser...

Hur kan du lägga 2dagar på att tjata om hur medvetna dom är och deras syfte när du aldrig haft en kärleksrelation med BPD..

Så ingen orkar höra längre ditt tjat om att dom kanske misshandlar er psykiskt men jag ( Tomaten) vet att deras syfte aldrig var att skada er..

Sen kommer där såklart in en med diagnosen BPD och förstör bilden som redan i tråden manipulerat och varit elak.

Men då skyddar du din grej med att det då inte är en renodlad Borderline..

Fyll istället på med saker som vi ska akta oss för med att ha en relation med en borderline istället .
Citera
2025-03-29, 16:26
Medlem
Citat:
- En person som har borderline och tror att hen kommer bli övergiven av sin älskade partner, kan säga att denna vill ta sitt liv för att den vill ta sitt liv, så jädra dåligt mår den när den tror att dnnes älskade partner kommer överge den. Och den kan också självskada.
- En narcissist som tror att objektet den använder och utnyttjar för sina syften kommer överge den, kan säga att denna då kommer ta sitt liv inte för att den vill ta sitt liv, utan för att manipulera sitt offer att stanna kvar.

Förstår du skillnaden? Handlingen är ungefär densamma och partnern kommer må dåligt oavsett intentionen hos sina borderline eller narcissist partner.

Men att beskriva narcissistens manipulation och säga att det är borderline-beteende är alltså helt fel.

Den med borderline, beter sig illa för att den mår sjukt dåligt av tron att dennes älskade partner ska överge den.

Medans narcissisten beter sig illa och manipulerar sin partner, för att kunna fortsätta att utnyttja sin partner och använda sin partner.

Du tar återigen bara snälla problem..

Det är det minsta problemet med borderline att dom hotar med att ta sina liv...

Människor som har relation med borderline blir psykiskt misshandlade och får ofta problem flera år senare..

Medans Borderline älskar en ny 2 veckor senare och är hur glad som helst...

Du kanske kan ge en förklaring på det ?

Eftersom deras känslor var ju på riktigt och dom skulle ju dö om du lämnade dom...

Eller ska du nu påstå att Borderline inte har en tendens att älska en ny efter 2 veckor ?
Citera
2025-03-29, 16:39
Medlem
Citat:
- En person som har borderline och tror att hen kommer bli övergiven av sin älskade partner, kan säga att denna vill ta sitt liv för att den vill ta sitt liv, så jädra dåligt mår den när den tror att dennes älskade partner kommer överge den. Och den kan också självskada.

Jag skulle faktiskt påstå att du får ett stort problem med din teori ang Borderline...

Just pga hur snabbt dom skiftar känslor till en person till en annan..!

Även om dom själva inte är medvetna om det kanske så kan vi utifrån analysera detta .

Vilka personer kan skifta känslor så snabbt ? Hur genuina är en känsla om den går att byta ut snabbt ?

Låt oss stanna vid detta fenomen en stund...

Är dom psykopater ?

Vad tror du ?

Jag har frågat många BPD om just detta och dom kan inte förklara varför dom kan detta och att dom känner såklart det blir ologiskt att kalla dom äkta i efterhand..!

Tänkvärt va ?
Citera
2025-03-29, 16:50
Medlem
Citat:
Du tar återigen bara snälla problem..

Det är det minsta problemet med borderline att dom hotar med att ta sina liv...

Människor som har relation med borderline blir psykiskt misshandlade och får ofta problem flera år senare..

Medans Borderline älskar en ny 2 veckor senare och är hur glad som helst...

Du kanske kan ge en förklaring på det ?

Eftersom deras känslor var ju på riktigt och dom skulle ju dö om du lämnade dom...

Eller ska du nu påstå att Borderline inte har en tendens att älska en ny efter 2 veckor ?

Blir de psykiskt misshandlade, så har de med stor sannolikhet haft med en person med narcissistiska drag att göra.

Låt mig visa källor:

Här kan du läsa om "det osynliga våldet", som psykisk misshandel av en en narcissist är.
http://www.narcissism.se/

https://livetefterpsykiskmisshandel.com/2018/03/08/narcissism/

----

Borderline-personer har som sagt inte som intention att kontrollera, nedvärdera, manipulera etc. sin partner. Så som narcissister kan ha.

Men det kan ändå givetvis vara jobbigt att vara i en relation med någon med borderline, som mår dåligt och inte kan reglera sina känslor osv.

Men blir du utsatt för psykisk misshandel, så är det förr att personen som utsätter dig har narcissistiska drag.

Försök förstå skillnaden på de med borderline och de med narcissism.
Citera
2025-03-29, 16:52
Medlem
Citat:
Vad tror du att det beror på att känslan att allt kändes fejk efter att det tagit slut och att dom ofta väldigt snabbt kan älska en ny ?

Dom tror ju själva att känslorna är äkta men kan inte förklara när man ställer just frågan hur dom kan skifta så snabbt ?

Just bara att kunna skifta så snabbt känslor från en person till en annan tyder ju på att deras känslor inte är genuina , även om dom själva tror det !

Min erfarenhet är att det är precis tvärtom, en person med borderline har ju oerhört svårt att släppa taget och gå vidare. Klänger sig fast till varje pris. Men det kanske är olika.
Citera
2025-03-29, 16:54
Medlem
Citat:
Blir de psykiskt misshandlade, så har de med stor sannolikhet haft med en person med narcissistiska drag att göra.

Låt mig visa källor:

Här kan du läsa om "det osynliga våldet", som psykisk misshandel av en en narcissist är.

----

Borderline-personer har som sagt inte som intention att kontrollera, nedvärdera, manipulera etc. sin partner. Så som narcissister kan ha.

Men det kan ändå givetvis vara jobbigt att vara i en relation med någon med borderline, som mår dåligt och inte kan reglera sina känslor osv.

Men blir du utsatt för psykisk misshandel, så är det förr att personen som utsätter dig har narcissistiska drag.

Intressant hur du belyser skillnaden mellan borderline och narcissism/narcissistiska drag. Jag känner de som möjligtvis har båda delarna.
Citera
2025-03-29, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Min erfarenhet är att det är precis tvärtom, en person med borderline har ju oerhört svårt att släppa taget och gå vidare. Klänger sig fast till varje pris. Men det kanske är olika.

Ja det dom gör som du säger är när dom ff vill ha din supply..

Men när du fått nog eller inte har något att ge längre så har dom ofta en ny inom ett par veckor...trots att dom älskade dig så dom nästan kunde dö...
Citera
2025-03-29, 16:58
Medlem
Citat:

Låt mig visa källor:

----

Men jisses..

Jag har aldrig skrivit att dom måste vara exakt lika...

Utan deras beteende ofta är snarlik och att dom ofta har drag med alla inom Kluster B..

Så det finns troligen inte någon som är 100% Borderline...

Men vi belyser hur hemskt det är att ha en relation med en borderline..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in