2025-03-29, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Än en gång går du in i tråden och ska förklara att även om vi blir misshandlade till döds så var det inte med flit av BPD ...

Är du på riktigt dum i huvudet...?

Vi har förklarat nog 100gånger att det är deras beteende som skadar och eg kan det kvitta om vi inte kan med 100% bevisa om det är medvetet eller inte...

Det spelar ingen roll utan TS vill alltså varna killar att ha relation med BPD pga av den psykiska skada man får genom att vara ihop med dom !

Det kan tillomed vara som du säger att dom kan skada oss omedvetet men skadan gör lika ont....

Utstuderad manipulation är sådant narcissister/folk med narcissistiska drag kan pyssla med.

Medans de med borderline mer kan göra saker i stundens hetta.

Oavsett vilket, så ansvarar de alltid för sina egna handlingar. Oavsett orsak.

Men det blir väldigt fel när ni skriver att ni haft borderline-partners och sedan beskriver narcissistiska drag hos dem.

Det är lite som att säga "jag var tillsammans med en diabetiker. Det jobbigaste med henne var att jag jämt fick skjuta på hennes rullstol. Går inte att vara tillsammans med diabetiker!".

När trillar polletten ner hos dig?
Citera
2025-03-29, 14:27
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Mycket bra uppsnappat. Missade det helt och hållet.

Man kan fråga sig vad som motiverar folk att motarbeta andra som säger att de varit med om hemska grejer i mötet med diagnostiserade BDP-kvinnor... Mycket synd att folk ska komma in och ljuga i en tråd som denna.

Problemet är det är du som sammanfattar en tråd som att allt du skriver skulle vara rena fakta. Objektivt utifrån den diagnosen. Och så är det inte. Vi är flera i tråden som har uppmärksammat detta.

Det är rätt uppenbart att du inte har någon djupare kunskap om någon av diagnoserna du pratar om, utan har bestämt dig för hur saker och ting ska vara utifrån din enda upplevelse av en kvinna med BDP.

Låt så vara, men några direkta fakta presenterar du då inte.
Citera
2025-03-29, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieGein

Plötsligt när det är över så inser du hur artificiellt allt var. Hennes känslor svalnar snabbt och hon hittar nån ny efter bara nån månad.

Men jag blir aldrig traumatiserad, jag var lyckligtvis aldrig djupt kär.

Här är du inne på något många har pratat om , även jag upplevde just detta !

Då är ju frågan om dom har drag av sekundär psykopati ?
Citera
2025-03-29, 14:33
Medlem
Citat:
Finns där en stigma kring män som är fullblods psykopater också ?

Kanske är det lite kvinnas fel som blir misshandlad ändå ?

Vem vet ..?

Du verkar lite märkligt när du skriver sådär.

Jag har inte någon endaste stans skrivit att det är ert fel att ni farit illa i era relationer. ni har uppenbarligen blivit utsatta för partners som behandlat er väldigt illa. Och den skulden ligger enbart på era partners. Så. kan du försöka förstå det?

Men om era partners intentioner var att skada/utnyttja er, manipulera er, hämnas på er etc. Så var det pga. era partners förmodade narcissistiska drag, inte pga. deras borderline.

De med borderline kan göra sina nära illa, men det är inte deras intention att skada sina nära. Utan beror på att de har svårt att reglera sina känslor, extremt rädda för att bli övergivna, skadar sig själva och kan göra självmordsförsök, svårt att hantera relationer osv.

Men som sagt: oavsett intention, så är ju den som skadar sin partner, ansvarig för sin egen handling.

Jag vill bara få er att förstå skillnaden på borderline och narcissism.
Och få er att förstå deras extremt olika intentioner till sina handlingar.
Citera
2025-03-29, 14:34
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Utan de gör det för att de helt enkelt har svårt att reglera sina känslor, är extremt rädda för att bli övergivna, har låg självkänsla och svårt att hantera sina relationer.
Detsamma kan givetvis sägas om de män som misshandlar och t.om slår ihjäl kvinnor.
En psykologisk förklaring är aldrig en ursäkt och ger inte någon som helst ansvarsfrihet!
Citera
2025-03-29, 14:37
Medlem
Citat:
Utstuderad manipulation är sådant narcissister/folk med narcissistiska drag kan pyssla med.

Medans de med borderline mer kan göra saker i stundens hetta.

Oavsett vilket, så ansvarar de alltid för sina egna handlingar. Oavsett orsak.

Men det blir väldigt fel när ni skriver att ni haft borderline-partners och sedan beskriver narcissistiska drag hos dem.

Det är lite som att säga "jag var tillsammans med en diabetiker. Det jobbigaste med henne var att jag jämt fick skjuta på hennes rullstol. Går inte att vara tillsammans med diabetiker!".

När trillar polletten ner hos dig?

Nu är du återigen fel ute...

Vi beskriver hur dom agererar och vad det får för konsekvenser för oss som partners...

Om dom agererar likt en narcissist så gör dom det tyvärr och detta har många psykologer även sagt och skrivit om...

Men du kan möjligen har rätt att deras anledning kan ibland skilja...

Alltså om dom misshandlar oss psykiskt så kan anledningen vara olika från NPD till BPD...

Alltså så kan deras manipulation även vara omedvetet eller att syftet inte vara att enbart skada utan att skydda sig själv...

Även hämnd kan ibland ha olika syften..

Men deras beteende kan vara väldigt snarlik...

Sen har vi också skrivit om att många ( nästan alla ) BPD har drag i andra Kluster B vilket gör det ännu mer komplicerat och då är det kanske så att dom faktiskt gör många saker medvetet...

Men för att göra det enkelt så varnar vi starkt åt kvinnor som fått diagnosen BPD....
Citera
2025-03-29, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Självfallet inte, men att bli kallad trygg snabbt har hänt både mig och en annan användare på Flashback så det är ju ett mönster helt klart.

Men om kvinnan du träffar dessutom har en historia av besök på slutenvården, att hon har färgat håret ofta i olika färger, (hon kan även ha mycket tatueringar), hon kan ha ärr på sina armar/ben/mage/lår efter att ha självskadat, hon kan se dig som en som räddar henne, hon kan hata män, hon kan härma dig och allt som rör din person så som åsikter, fritidsintressen mm.

Sammantaget så ger detta indikationer på att kvinnan har BPD och då ska du gå no contact om du är mån om ditt egna välmående.

Okej känner inte igen exakt det beteendet. Träffade en tjej som var söt i början. Sen när jag någon gång meddelade att jag inte orkade träffas just då så fick jag 50 meddelanden som började med att jag är dum i huvudet osv och sen slutade milt med hur fin jag var. Sen när jag gjorde slut för det alltid blev drama så hittade jag henne en kväll väntande utanför huset i lång rock med bara underkläder under för att övertala mig om annat. Fick hota med att ringa polisen för att galningen inte lät mig passera. Men då var det någon annan diagnos den tjejen hade?
Citera
2025-03-29, 14:41
Medlem
Citat:
Du verkar lite märkligt när du skriver sådär.

Jag har inte någon endaste stans skrivit att det är ert fel att ni farit illa i era relationer. ni har uppenbarligen blivit utsatta för partners som behandlat er väldigt illa. Och den skulden ligger enbart på era partners. Så. kan du försöka förstå det?

Men om era partners intentioner var att skada/utnyttja er, manipulera er, hämnas på er etc. Så var det pga. era partners förmodade narcissistiska drag, inte pga. deras borderline.

De med borderline kan göra sina nära illa, men det är inte deras intention att skada sina nära. Utan beror på att de har svårt att reglera sina känslor, extremt rädda för att bli övergivna, skadar sig själva och kan göra självmordsförsök, svårt att hantera relationer osv.

Men som sagt: oavsett intention, så är ju den som skadar sin partner, ansvarig för sin egen handling.

Jag vill bara få er att förstå skillnaden på borderline och narcissism.
Och få er att förstå deras extremt olika intentioner till sina handlingar.

Jag har skrivit det innan...

Det finns många med diagnosen BPD som gått i terapi och berättat ärligt att dom varit elaka med flit i relationer ..

Alltså att intentionen varit att ge igen och hämnas...

Du måste tro mig här...

Nästan alla har erkänt detta...
Citera
2025-03-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Detsamma kan givetvis sägas om de män som misshandlar och t.om slår ihjäl kvinnor.

Ja och det gör man väl också? Att män som slår, gör det för att de har låg självkänsla, svårt att reglera sina känslor och är rädda att bli övergivna. En del av dessa män har förmodligen borderline, om de skulle utredas.

Om de inte är narcissister eller psykopater förstås. Då är det andra intentioner bakom att de slår.

Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
En psykologisk förklaring är aldrig en ursäkt och ger inte någon som helst ansvarsfrihet!

Nej, vem har sagt att det skulle vara en ursäkt? Inte jag iaf.

Men jag försöker förklara intentionen som personer utifrån sina diagnoser kan ha med sina handlingar.

Detta för att folk i tråden beskriver narcissistiska intentioner hos handlar deras partners gjort mot dem. Och sedan påstår att det är så borderline-personer är.

Då skriver jag att, nej, ni har fel. Intentionerna hos de med borderline skiljer sig åt från narcissistiska intentioner. Rejält skiljer det sig åt tom.

Men fortsatt: behandlar man andra illa, så bär man fullt ansvar för sitt handlande. Oavsett vilken intention man har med sitt handlande.
Citera
2025-03-29, 14:51
Medlem
Citat:
Ja och det gör man väl också? Att män som slår, gör det för att de har låg självkänsla, svårt att reglera sina känslor och är rädda att bli övergivna. En del av dessa män har förmodligen borderline, om de skulle utredas.

Om de inte är narcissister eller psykopater förstås. Då är det andra intentioner bakom att de slår.

Nej, vem har sagt att det skulle vara en ursäkt? Inte jag iaf.

Men jag försöker förklara intentionen som personer utifrån sina diagnoser kan ha med sina handlingar.

Detta för att folk i tråden beskriver narcissistiska intentioner hos handlar deras partners gjort mot dem. Och sedan påstår att det är så borderline-personer är.

Då skriver jag att, nej, ni har fel. Intentionerna hos de med borderline skiljer sig åt från narcissistiska intentioner. Rejält skiljer det sig åt tom.

Men fortsatt: behandlar man andra illa, så bär man fullt ansvar för sitt handlande. Oavsett vilken intention man har med sitt handlande.

Återigen så har vi mestadels beskrivit hur BPD agerat...och hur man mår av deras beteende...

Det är nog mest du själv som drivit denna fråga om deras intentioner...

Var nu ärlig ...
Citera
2025-03-29, 15:03
Medlem
DroidBishops avatar
Oj det där var en träffsäker beskrivning. Ett sådant fruntimmer har jag stött på och jag försökte mig på allt för att förstå hennes skruvade beteende. Omöjligt

Roliga i sängen är dom dock, kåta som satan
Citera
2025-03-29, 15:44
Medlem
EddieGeins avatar
Citat:
Här är du inne på något många har pratat om , även jag upplevde just detta !

Då är ju frågan om dom har drag av sekundär psykopati ?

Sekundär psykopati har mycket gemensamt med BPD, liksom många andra personlighetsstörningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in