Citat:
Håller med till 100%. Oskuldspresumtionen är en bärande del i svensk lagstiftning, ehuru tveeggad – vid en googling ("antal oskyldigt dömda i Sverige") finner man ändå, att ett oförmodat stort antal oskyldiga människor sitter inburade årligen (ibland på livstid), tills den rätte förövaren avslöjas. I andra länder händer det, att oskyldiga människor avrättas under tiden, innan den skyldige avslöjas... Utan oskuldspresumtionen skulle otvivelaktigt ännu fler oskyldiga människor sitta inburade i Sverige. En och annan skyldig skulle förstås gå fria – tills de blir övermodiga och begår nästa brott...
Det är inte tu tal om, att chattar med barn bör övervakas bättre – det kan vara svåra överväganden i fråga om integritet/övervakning. IRL/AFK är det ofta ännu svårare att övervaka, vad "den snälle farbrodern" (eller "den snälla tanten" – har det ju visat sig) har för syften med att nalkas barnet i lekparken. Där har föräldrarna eller barndaghemsansvariga ett ökat ansvar.
Det är inte tu tal om, att chattar med barn bör övervakas bättre – det kan vara svåra överväganden i fråga om integritet/övervakning. IRL/AFK är det ofta ännu svårare att övervaka, vad "den snälle farbrodern" (eller "den snälla tanten" – har det ju visat sig) har för syften med att nalkas barnet i lekparken. Där har föräldrarna eller barndaghemsansvariga ett ökat ansvar.
Jag håller med dig om att det är jättesvårt att skydda barn från övergrepp och det är viktigt att ha en fortlöpande diskussion om hur man bäst skyddar barn.
Det finns en stor grupp pedofiler som härjar ganska ostört online och som är farliga för barn, vissa som fastnar i Dumpens nät hör till den kategorin, men absolut inte alla. Precis som du säger har vi en oskuldspresumtion som är en viktig grundval i vårt rättssamhälle, samtidigt som 100% av alla barn som utsätts är oskyldiga. Jag tycker det är glasklart att rättsväsendet behöver bättre verktyg för att samla in bevis samt kunna ta fast och lagföra de individer som begår övergrepp, för det är rättsväsendet och inte Dumpen som ska straffa de som är skyldiga.
Moderaterna har lagt en motion för att även försök till sexuell kontakt med barn ska vara olagligt, personligen hoppas jag att den kommer ge en stor effekt och möjliggöra ett polisiärt förebyggande arbete för att skydda barnen.