2025-03-28, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Är det inte troligt att en 12-åring skulle börja ragga på den lång- och gråhåriga gubben i Linköping #585 med mage och kalla honom "fin"? Vad hände med det vanliga "snygg". Läs chatten, den är efterbliven och verklighetsfrånvänd. För Saras skull måste man tillägga att han är en gris och troligtvis svagbegåvad men aldrig i livet att chatten sett ut så där om gubben kontaktat en riktig 12-åring utan det är Dumpen i ett nötskal. Hos Dumpen bli det förspel men i verkligheten block eller så tar föräldrarna telefonen direkt.

Gillar dock att det inte är det vanliga Dumpenköret med en jättekåt fjortis som fyller 15 nästa vecka men som endast sugit tidigare och kräver nu att bli av med oskulden på riktigt innan födelsedagen. Givetvis trillar efterblivna dit.

Dumpen har ju upptäckt, att en ansenlig del av deras tillskyndare gillar att beskåda när andra människor förnedras och/eller får lida – helst medan de tar livet av sig. Åtskilliga inlägg i tråden bekräftar det. Dessa anhängare swishar också till den grad, att Dumpen-grundarna inte tillförne har upplevt den ekonomiska nivå de kan leva på... Självfallet fortsätter då Dumpen på den inslagna vägen...
Citera
2025-03-28, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tatueraren
Vänta va? Givetvis är inte alla skyldiga? Vad menas?

Med det menas att principen ” hellre fria än fälla” åsidosätts. Alla som ens tittat på en fjortis ska hängas ut . De som inte skickat någon bild what so ever och bara i princip svarat på fiskarens frågor eller påståenden jämställs med de som skickat vidriga runkvideos, kukbilder, kilometer långa perversa chattloggar och tidigare domar.
Här gör vi ingen som helst skillnad..
Har du sagt hej till en fjortis ska du hängas ut och därmed basta!
Citera
2025-03-28, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Alla är fullt medvetna om att barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp är offer och är traumatiserade, vilket självklart är fruktansvärt om det hänt i verkligheten och ska definitivt beivras med emfas.
Att förhålla sig kritisk till dumpens metoder som drabbar närstående och eventuella barn är inte liktydigt med att bejaka övergrepp mot barn, som det alltid hävdas på ett primitivt sätt från dumpens sida.
Har man förmågan att hålla två tankar i huvudet samtidigt så gäller inte antingen eller , vilket är dumpens och sektmedlemmarnas enkla och primitiva budskap. Helt enkelt lättsmält för dumskallar!

Jag blev utsatt för grova sexuella övergrepp som barn, så jag kommer svara ur det perspektivet och jag kommer prata om människor som begår övergrepp (eftersom både män och kvinnor kan utsätta barn och båda är lika vidrigt).

Problemet är att när ett övergrepp sker är det nästan omöjligt att bevisa det och få upprättelse som offer. Jag polisanmälde de första övergreppen, men förundersökningen blev nedlagd för att de inte trodde på mig. Jag hade inga bevis, men det fanns ett offer till som vittnade. När jag har berättat för mina närstående vad som hänt har ingen velat höra och de har fortfarande relationer till min förövare. Vården har varit obefintlig trots att jag sökt hjälp i ett par decennier. Mitt liv har blivit helt förstört av det jag har varit med om.

Vad jag upplever, så har det inte hänt mycket för att skydda barn från övergrepp från samhällets sida. Vuxenvärlden hade Metoo för kvinnor som utsatts av män, men för barn har det inte hänt speciellt mycket. Går man online som ett fiktivt barn ser man snabbt att det finns många gränslösa vuxna som vill sexchatta, utan att man själv säger mer än ett pip.

De flesta barn har föräldrar som kan hjälpa till och skydda dem. Andra barn, som jag en gång var, har föräldrar som är förövare och stöter de på andra förövare har de inget skydd alls. Men oavsett tycker jag att det ska finnas bättre skydd för barn så att de inte ska få sexuella frågor oavsett om de blockar efteråt eller svarar.

Jag tycker att det ska finnas lagrum för att polisen ska kunna arbeta förebyggande, alltså använda sig av brottsprovokation, men inte på det sätt som Dumpen gör. De fiktiva barnen måste vara passiva och utsättas för övergrepp av den vuxna för att det ska kunna användas som bevis. Sedan får det absolut inte finnas några ekonomiska incitament inblandat i detta.

Av det lilla som jag har sett av Dumpens gäddor, så tycker jag att det finns bra fångster och personer som inte borde ha publicerats. Det finns personer som Dumpen fångat där riktiga barn utsatts och förövaren blivit dömd. Sen finns det personer som är uppenbart svagbegåvade, som inte förstår vad de gör och som inte kan ta ett straffrättsligt ansvar för sina handlingar. Här brister Dumpen enormt.

Det som Dumpen har gjort bra är att få upp frågan om övergrepp på barn på agendan. Jag tror inte att problemet är lika stort som Dumpen vill påskina, men det är enormt mycket större än vad samhället velat erkänna tidigare. Nu ligger det motioner som bättre ska skydda barn mot övergrepp och jag hoppas att arbetet kommer fortsätta för att även ge bättre skydd till barn som utsätts av närstående eller familjehem. På det sättet är jag som offer tacksam för Dumpens agerande.

Ju bättre skydd barnen får och ju bättre vård som kan ges om ett övergrepp sker, desto mindre lidande blir det för barn som utsatts eller riskerat att utsättas. Personligen vet jag väldigt väl vad det innebär att lida på det sättet i decennier och därför står jag på de utsatta barnens sida i detta. Att förövare lider av sina handlingar spelar mig ingen roll, sen beklagar jag verkligen att deras handlingar även drabbar deras närstående.

Så om valet är att fortsätta låta barn utsättas för övergrepp som tidigare eller låta Dumpen härja så är jag för civil olydnad och tycker att Dumpens metoder är försvarbara. Men jag vill helst att rättsväsendet ska ta över arbetet så att det sker mer reglerat och fullständigt rättssäkert.
Citera
2025-03-28, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SannaIVerkligheten
Jag blev utsatt för grova sexuella övergrepp som barn, så jag kommer svara ur det perspektivet och jag kommer prata om människor som begår övergrepp (eftersom både män och kvinnor kan utsätta barn och båda är lika vidrigt).

Problemet är att när ett övergrepp sker är det nästan omöjligt att bevisa det och få upprättelse som offer. Jag polisanmälde de första övergreppen, men förundersökningen blev nedlagd för att de inte trodde på mig. Jag hade inga bevis, men det fanns ett offer till som vittnade. När jag har berättat för mina närstående vad som hänt har ingen velat höra och de har fortfarande relationer till min förövare. Vården har varit obefintlig trots att jag sökt hjälp i ett par decennier. Mitt liv har blivit helt förstört av det jag har varit med om.

Vad jag upplever, så har det inte hänt mycket för att skydda barn från övergrepp från samhällets sida. Vuxenvärlden hade Metoo för kvinnor som utsatts av män, men för barn har det inte hänt speciellt mycket. Går man online som ett fiktivt barn ser man snabbt att det finns många gränslösa vuxna som vill sexchatta, utan att man själv säger mer än ett pip.

De flesta barn har föräldrar som kan hjälpa till och skydda dem. Andra barn, som jag en gång var, har föräldrar som är förövare och stöter de på andra förövare har de inget skydd alls. Men oavsett tycker jag att det ska finnas bättre skydd för barn så att de inte ska få sexuella frågor oavsett om de blockar efteråt eller svarar.

Jag tycker att det ska finnas lagrum för att polisen ska kunna arbeta förebyggande, alltså använda sig av brottsprovokation, men inte på det sätt som Dumpen gör. De fiktiva barnen måste vara passiva och utsättas för övergrepp av den vuxna för att det ska kunna användas som bevis. Sedan får det absolut inte finnas några ekonomiska incitament inblandat i detta.

Av det lilla som jag har sett av Dumpens gäddor, så tycker jag att det finns bra fångster och personer som inte borde ha publicerats. Det finns personer som Dumpen fångat där riktiga barn utsatts och förövaren blivit dömd. Sen finns det personer som är uppenbart svagbegåvade, som inte förstår vad de gör och som inte kan ta ett straffrättsligt ansvar för sina handlingar. Här brister Dumpen enormt.

Det som Dumpen har gjort bra är att få upp frågan om övergrepp på barn på agendan. Jag tror inte att problemet är lika stort som Dumpen vill påskina, men det är enormt mycket större än vad samhället velat erkänna tidigare. Nu ligger det motioner som bättre ska skydda barn mot övergrepp och jag hoppas att arbetet kommer fortsätta för att även ge bättre skydd till barn som utsätts av närstående eller familjehem. På det sättet är jag som offer tacksam för Dumpens agerande.

Ju bättre skydd barnen får och ju bättre vård som kan ges om ett övergrepp sker, desto mindre lidande blir det för barn som utsatts eller riskerat att utsättas. Personligen vet jag väldigt väl vad det innebär att lida på det sättet i decennier och därför står jag på de utsatta barnens sida i detta. Att förövare lider av sina handlingar spelar mig ingen roll, sen beklagar jag verkligen att deras handlingar även drabbar deras närstående.

Så om valet är att fortsätta låta barn utsättas för övergrepp som tidigare eller låta Dumpen härja så är jag för civil olydnad och tycker att Dumpens metoder är försvarbara. Men jag vill helst att rättsväsendet ska ta över arbetet så att det sker mer reglerat och fullständigt rättssäkert.

Vad ville du egentligen säga? Att du har blivit utsatt och var försvarslös är naturligtvis fruktansvärt. Det framgår inte hur gammal du var och inte hur gammal du är nu.
Dock är medvetenheten kring övergrepp mot barn idag betydligt bättre än tidigare . Polisen tar dessa brott på större allvar idag än tidigare , så någonting har i alla fall hänt.
Det betyder inte att man kan luta sig tillbaka.
Citera
2025-03-28, 08:00
Medlem
Citat:

Problemet är att när ett övergrepp sker är det nästan omöjligt att bevisa det och få upprättelse som offer. Jag polisanmälde de första övergreppen, men förundersökningen blev nedlagd för att de inte trodde på mig. Jag hade inga bevis, men det fanns ett offer till som vittnade. När jag har berättat för mina närstående vad som hänt har ingen velat höra och de har fortfarande relationer till min förövare. Vården har varit obefintlig trots att jag sökt hjälp i ett par decennier. Mitt liv har blivit helt förstört av det jag har varit med om. [...]

Utan att veta hur du har förfarit – enligt många rapporter är det dock ofta så, att våldtäktsoffren själva gör sig av med bevisen genom att duscha omåttligt mycket och slänga allt som förövaren har kommit i kontakt med i tvättmaskinen – innan man tar kontakt med polis eller sjukhus. Förståeligt i och för sig, att offret "i stunden" vill göra sig av med allt som påminner om förövaren, men därigenom förstör man också alla bevis för, att förövaren har varit närvarande...
Citera
2025-03-28, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
Vad ville du egentligen säga? Att du har blivit utsatt och var försvarslös är naturligtvis fruktansvärt. Det framgår inte hur gammal du var och inte hur gammal du är nu.
Dock är medvetenheten kring övergrepp mot barn idag betydligt bättre än tidigare . Polisen tar dessa brott på större allvar idag än tidigare , så någonting har i alla fall hänt.
Det betyder inte att man kan luta sig tillbaka.

Ja, främst ville jag ge min åsikt i diskussionen såklart och även vara tydlig vad den bottnade i. Min personliga historia är inte jätteintressant här, men jag var tre år när övergreppen började och det var min mamma som var förövare (min historia finns på Verkligheten i P3, Sanna blev våldtagen av sin mamma om någon vill veta mer).

Det görs absolut framsteg och jag håller med dig om att det fanns mer kunskap i samhället även innan Dumpen, men det går för långsamt och det behövs göras mycket mer. Därför är jag aktiv i diskussioner och försöker föra fram de drabbade barnens perspektiv.

Gällande Dumpen tycker jag att frågan är extremt komplex, men att diskussionen blir svartvit. Så mitt inlägg var ett försök att belysa komplexiteten ur ett gråskaleperspektiv, i förhoppning om att diskussionerna härinne ska handla mer om kärnfrågorna än att vara en skvaller- och pajkastningstråd (vilket den tenderar att urarta i emellanåt).
Citera
2025-03-28, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeskB
Utan att veta hur du har förfarit – enligt många rapporter är det dock ofta så, att våldtäktsoffren själva gör sig av med bevisen genom att duscha omåttligt mycket och slänga allt som förövaren har kommit i kontakt med i tvättmaskinen – innan man tar kontakt med polis eller sjukhus. Förståeligt i och för sig, att offret "i stunden" vill göra sig av med allt som påminner om förövaren, men därigenom förstör man också alla bevis för, att förövaren har varit närvarande...

Det har jag också hört gällande våldtäkter överlag och det är såklart ett stort problem när bevis blir förstörda. Vi behöver ha ett rättssäkert system, samtidigt är utsatta barn ofta i maktunderläge gentemot sin förövare och kanske inte ens har någon reell möjlighet att anmäla förrän långt senare. Därför är det också så viktigt att jobba förebyggande, för att inte ens hamna i den situationen.

I mina ögon är ett kriminaliserande av försök till sexuell kontakt med barn ett viktigt steg för att jobba förebyggande, men det kan inte ske på samma sätt som Dumpen arbetar. Får vi ett sådant lagrum så kommer barn fortfarande utsättas för övergrepp, men det är ett viktigt skydd för barn online och det kommer främst skydda de barn som redan utsatts och som har större risk att utsättas igen.
Citera
2025-03-28, 08:42
Medlem
Citat:
Ja, främst ville jag ge min åsikt i diskussionen såklart och även vara tydlig vad den bottnade i. Min personliga historia är inte jätteintressant här, men jag var tre år när övergreppen började och det var min mamma som var förövare (min historia finns på Verkligheten i P3, Sanna blev våldtagen av sin mamma om någon vill veta mer).

Det görs absolut framsteg och jag håller med dig om att det fanns mer kunskap i samhället även innan Dumpen, men det går för långsamt och det behövs göras mycket mer. Därför är jag aktiv i diskussioner och försöker föra fram de drabbade barnens perspektiv.

Gällande Dumpen tycker jag att frågan är extremt komplex, men att diskussionen blir svartvit. Så mitt inlägg var ett försök att belysa komplexiteten ur ett gråskaleperspektiv, i förhoppning om att diskussionerna härinne ska handla mer om kärnfrågorna än att vara en skvaller- och pajkastningstråd (vilket den tenderar att urarta i emellanåt).

Att bli utsatt av sin mamma måste vara det absolut värsta som kan hända. Däremot undrar jag över att du som 3- åring gjorde en polisanmälan, som inte togs på allvar .
Du berättade för dina föräldrar som inte brydde sig utan fortsatte att umgås med förövaren . Det var ju din mamma??!
Citera
2025-03-28, 10:37
Medlem
Citat:
Det har jag också hört gällande våldtäkter överlag och det är såklart ett stort problem när bevis blir förstörda. Vi behöver ha ett rättssäkert system, samtidigt är utsatta barn ofta i maktunderläge gentemot sin förövare och kanske inte ens har någon reell möjlighet att anmäla förrän långt senare. Därför är det också så viktigt att jobba förebyggande, för att inte ens hamna i den situationen.

I mina ögon är ett kriminaliserande av försök till sexuell kontakt med barn ett viktigt steg för att jobba förebyggande, men det kan inte ske på samma sätt som Dumpen arbetar. Får vi ett sådant lagrum så kommer barn fortfarande utsättas för övergrepp, men det är ett viktigt skydd för barn online och det kommer främst skydda de barn som redan utsatts och som har större risk att utsättas igen.

Håller med till 100%. Oskuldspresumtionen är en bärande del i svensk lagstiftning, ehuru tveeggad – vid en googling ("antal oskyldigt dömda i Sverige") finner man ändå, att ett oförmodat stort antal oskyldiga människor sitter inburade årligen (ibland på livstid), tills den rätte förövaren avslöjas. I andra länder händer det, att oskyldiga människor avrättas under tiden, innan den skyldige avslöjas... Utan oskuldspresumtionen skulle otvivelaktigt ännu fler oskyldiga människor sitta inburade i Sverige. En och annan skyldig skulle förstås gå fria – tills de blir övermodiga och begår nästa brott...

Det är inte tu tal om, att chattar med barn bör övervakas bättre – det kan vara svåra överväganden i fråga om integritet/övervakning. IRL/AFK är det ofta ännu svårare att övervaka, vad "den snälle farbrodern" (eller "den snälla tanten" – har det ju visat sig) har för syften med att nalkas barnet i lekparken. Där har föräldrarna eller barndaghemsansvariga ett ökat ansvar.
Citera
2025-03-28, 13:38
Medlem
Citat:
Med det menas att principen ” hellre fria än fälla” åsidosätts. Alla som ens tittat på en fjortis ska hängas ut . De som inte skickat någon bild what so ever och bara i princip svarat på fiskarens frågor eller påståenden jämställs med de som skickat vidriga runkvideos, kukbilder, kilometer långa perversa chattloggar och tidigare domar.
Här gör vi ingen som helst skillnad..
Har du sagt hej till en fjortis ska du hängas ut och därmed basta!
Jag ser också en risk att ribban sänks för publicering, det kan man tyvärr se på några tveksamma uthängningar som har varit tidigare.
Citera
2025-03-28, 19:49
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:

Värdefullt med dina synpunkter på det hela och jag tror jag jag hörde programmet på P1, eller var det en serie kanske, kommer bara ihåg nån ung man som berättade om övergrepp från sin mor?

Oavsett, det som slår mig är det det du skrek er om att vissa har föräldrar som skyddar och vissa har det inte. Jag tänker iaf att Dumpen varken gör från eller till, utan det handlar om helt enkelt om föräldrar som skaffar barn som inte kan ta ansvaret, vilket tyvärr är ganska vanligt. Detta kan i sin tur leda till precis vafan som helst.
Citera
2025-03-28, 20:40
Medlem
Citat:
Att bli utsatt av sin mamma måste vara det absolut värsta som kan hända. Däremot undrar jag över att du som 3- åring gjorde en polisanmälan, som inte togs på allvar .
Du berättade för dina föräldrar som inte brydde sig utan fortsatte att umgås med förövaren . Det var ju din mamma??!

Förlåt, jag var otydlig och skrev närstående, eftersom min mamma var förövaren och min pappa tittade åt andra hållet så ser jag inte dem som närstående. Det är andra släktingar jag syftar på, som fortfarande har kontakt med mina föräldrar och som försöker få mig att återuppta kontakten med dem. De vet, men vill inte ta in att jag utsatts för övergrepp.

Övergreppen var vår familjs stora hemlighet och det fanns ingen jag kunde vända mig till för att få hjälp som barn. Polisanmälan gjorde jag som ung vuxen, hade även ett syskon som berättade om övergrepp i förhör, men polisen valde tyvärr att lägga ner förundersökningen trots det.

En av anledningarna att jag började stötta Dumpen var att jag tyckte det var positivt att folk fick se att förövare kan se ut hur som helst. Min mamma är ju en av dem som inte passar in i bilden av en förövare och hennes liv kan rulla på som om inget har hänt, medan mitt liv trasats sönder på så många plan. Jag har inte sett jättemånga konfrontationer (eftersom jag mår dåligt av att se dem), men jag har sett tillräckligt många för att tvivla på metoderna som används av Dumpen.

För min del kommer varken Dumpen eller samhället göra någon skillnad gällande övergrepp, men min hjärtefråga är ändå skydd för de barn som utsätts för övergrepp idag. Jag önskar att deras utsatthet skulle synas mycket mer i de diskussioner som förs i samhället i stort. Men i just den här tråden är ju Dumpen såklart huvudämnet 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in