2025-03-28, 23:49
Avslutad
Kanske har tagits upp i tråden..men är inte Glenn Close i filmen farlig förbindelse urtypen av borderline?
Citera
2025-03-28, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, ni sprider felaktiga uppgifter om diagnosen borderline. Och ni beskriver narcissism istället och tror att det är borderline.
Och jag försöker rätta er.

Lite som om jag skulle skriva "jag är glutenintolerant och mår därav väldigt dåligt av att äta rödbetor, de får mig att må riktigt kasst".

Och du skriver "men då är det rödbetor som får dig att må dåligt, men de innehåller inte gluten".

Och jag svarar "men nuuuuuu är det så att jag är glutenintolerant. Och då innehåller givetvis rödbetor gluten".

----

Dvs.: ni mår dåligt av de narcissister ni har träffat. För de drag ni beskriver är narcissistiska drag. Men visst, de kan ha haft borderline också. Men dragen ni beskriver: gaslightingen, utnyttjandet, manipulerandet etc. Det är narcissistiska drag/rödbetor. Inte borderline/inte glutenallergi.

Blev det tydligare så?

Nej, vi beskrev kvinnor som blivit diagnoserade Borderline och hur dom behandlat oss i relationer...

Då menar du iskallt utan att ha en jävla aning att dom blivit feldiagnoserade eller att dom inte är renodlade Borderline...

Så vi får inte ens skriva vilka hemskheter som personer som blivit diagnoserade Borderline gjort...

Du vet att även män har borderline och det är dom män som oftast slår sina kvinnor pga svartsjuka och kontrollbehov .

Så jag tycker att du ska in i trådar där män slår sina kvinnor och hålla på med ditt ordklyveri och sätta offer kofta på dom männen...
Citera
2025-03-28, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag låter mig inte påverkas av anonyma människor på ett internetforum. Då hade jag gått under.

Om du inte kan läsa dig till att hen har uppenbart fel i sina resonemang om borderline, så får det stå för dig.

Jag har varit väldigt saklig och tydlig i denna tråd kring vad denna diagnos innebär. Inte från ett personligt perspektiv endast, utan från erfarenhet och en mycket omfattande kunskap om diagnosen, och dess faktiska uttryck.

Ni får tycka vad ni vill om saken, men att debattera utan fakta är efterblivet. Jag säger det i egenskap av en forskare, inte en borderline brud.

Då borde du veta att borderline varit väldigt starkt ifrågasätt ...

Du borde också veta exakt vad jag menar med slask diagnos...

Slask diagnos menar jag att det är väldigt många som blivit feldiagnoserade just med borderline...
Citera
2025-03-29, 00:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Man väljer ju inte att bli tillsammans med någon, man på förhand vet om, kommer skada en. Oavsett vad för diagnos denna har/inte har.

Helt korrekt. De som fastnar i garnet vet ju inte. Därför är såna här trådar i sociala media viktiga för att folk ska inse!
Citera
2025-03-29, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Kanske har tagits upp i tråden..men är inte Glenn Close i filmen farlig förbindelse urtypen av borderline?

Jo lite så ..
Citera
2025-03-29, 00:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles

Jo det är därför man brukade kalla borderlinebrudar för KANINKOKERSKOR. Men det är ju längesen. Dagens generationer vet inte.
Citera
2025-03-29, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jo det är därför man brukade kalla borderlinebrudar för KANINKOKERSKOR. Men det är ju längesen. Dagens generationer vet inte.

Men dom gör det inte medvetet ...

Men om dom gör det medvetet så blir dom per automatik narcissister....

Allt för att borderline aldrig ska göra något fel
Citera
2025-03-29, 00:08
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag låter mig inte påverkas av anonyma människor på ett internetforum. Då hade jag gått under.
Varför ens ljuga och förneka att du skriver i affekt?
Nyss förklarade du det med att du har "Jag har låg tröskel med outbildade människor" men vi alla vet att det beror på din psykiska störning.

Stop
Take a step back
Observe
Procedure

Du vet, wisemind?

Kör någon av alla övningar du gått igenom för just nu är du bara ännu ett jobbigt psykfall...
Citera
2025-03-29, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Nej, vi beskrev kvinnor som blivit diagnoserade Borderline och hur dom behandlat oss i relationer...

Då menar du iskallt utan att ha en jävla aning att dom blivit feldiagnoserade eller att dom inte är renodlade Borderline...

Så vi får inte ens skriva vilka hemskheter som personer som blivit diagnoserade Borderline gjort...

Du vet att även män har borderline och det är dom män som oftast slår sina kvinnor pga svartsjuka och kontrollbehov .

Så jag tycker att du ska in i trådar där män slår sina kvinnor och hålla på med ditt ordklyveri och sätta offer kofta på dom männen...

Tomatsnubben måste tro att vi hittar på vad vi varit med om som om det vore ett lustigt "prank".
Citera
2025-03-29, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Återigen ett försök att nivellera en borderlinare.

Visst är det så och med tanke på att minst 85% av alla med BPD-diagnosen har ytterligare diagnoser, inte bara inom kluster b då, så kan man tala om tusentals olika disparata yttringar som man likväl diagnostiserar som BPD.

Då får du svara varför vi män som haft med BPD-kvinnor ändå har varit med om exakt samma saker? Kärleksbombande, varit i absoluta mitten av en annan människas liv, sett hur hon betett sig som ett barn, glad ena stunden, ledsen som om Jorden skulle gå under i andra, triangulerade, "splittade", arga, hämndlystna osv. Det är ju isf ett matematiskt mirakel att vi då råkat stöta på exakt identiska borderlines eller hur? Eller, enligt Occam, så kanske det är så här att det är så kvinnor med borderlinediagnosen beter sig?

Det finns som sagt ingen renodlad BPD likaväl som ingen är renodlad NPD utan de delar drag med varandra inom kluster b precis som att de kan ha andra diagnoser från andra kluster.

Som redan avhandlats i tråden så får män i större utsträckning diagnosen NPD än BPD. Är inte det märkligt?

https://www.medicalnewstoday.com/articles/bpd-vs-npd#key-similarities

Så där. Det verkar som om du argumenterar utifrån en teknikalitet om specifika kriterier för BPD när verkligheten inte alls ser ut så. Har man BPD har man fler diagnoser. Det är så verkligheten ser ut och jag tror aldrig du kommer finna någon som uppfyller 5-8 kriterier för BDP i DSM-5 och som "enbart" har de kriterierna i sin personlighet. Utan som du säger så är människan mer än sin diagnos. De är fler diagnoser.

Eller så är det så ni tolkar deras beteenden.

Man kan även tolka en person med autism som icke empatisk. Fast denna kan ha hur mycket empati som helst. Men kanske inte beter sig så att man förstår detta.

En person med borderline kan mycket väl bete sig på ett sätt som får dig att tolka det som att hon hämnas när hon tex. skär sig/"hotar" att ta livet av sig/är otrogen. Medans hon gör detta för att hon har stora svårigheter att reglera sina känslor och agerar på dem istället, desperat. Inte för att hämnas på dig, utan för att hon inte vet vad hon ska ta sig till...

En narcissist däremot kan mycket väl manipulera och hämnas. Med vilje.

Försök förstå skillnaden.

Och ja: de med borderline kan ha andra diagnoser också. Och det behöver absolut inte vara narcissism. Utan kan vara olika ångesttillstånd, depression, ADHD osv.

Men de två kvinnor du har träffat på som har haft diagnos borderline. Har med förmodligen även haft narcissistiska drag. Alternativt har du tolkat in sådana drag hos dem.

Själv var jag polare med en kvinna som hade borderline. Hon hade två längre förhållanden. Båda hennes partners mådde mycket bra i relationen med henne och det var inte pga. henens borderline det tog slut, utan de växte helt enkelt ifrån varandra, blev mer vänner än älskande par.

Hon var en empatisk, omtänksam, kärleksfull kvinna. Men visst förstod jag att hon fått diagnosen: ätstörning, själskadade, svår ångest och tomhetskänsla, snabba växlingar i humöret. Hon mådde skit. Men hon lyckades ändå vårda sina relationer, även om hon i perioder blev klängig (även på mig och kunde ibland ringa 25 gånger på en dag, men sa jag bara vänligt men bestämt ifrån, så förstod hon "det där behöver du ta med din psykolog, jag är bara din vän och vill bara vara din vän. Jag träffar dig gärna på en fika imorgon, men nu behöver jag lugn och ro från att höra telefonen ringa. Och du behöver skriva ner det du sagt till mig och ta det med din psykolog".). Det accepterades. Hon tog senare sitt eget liv. För hon stod inte ut med att må så dåligt. Då hade hon bytt psykolog flera gånger.

Och visst kunde jag och andra må dåligt ibland. Inte för hur hon var mot oss. För mot oss var hon hur fin vän som helst. Utan över att se henne må så dåligt, se hennes sönderskurna armar, där nya skärsår och ärr prydde armarna om vart annat.

Båda hennes partners som hon haft längre förhållanden saknade henne länge efter hennes död.... Hon var älskvärd.
Citera
2025-03-29, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Tomatsnubben måste tro att vi hittar på vad vi varit med om som om det vore ett lustigt "prank".

Jag tror på att ni varit med om det ni skriver.

Det jag ifrågasätter är att ni säger att era flickvänner haft borderline. när det snarare låter som narcissister eller personer med narcissistiska drag.
Citera
2025-03-29, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Helt korrekt. De som fastnar i garnet vet ju inte. Därför är såna här trådar i sociala media viktiga för att folk ska inse!

En med borderline, kan vara en hur fin partner som helst. om den har rätt egenskaper för i övrigt (omtänksam, empatisk osv.) och har gått i terapi för de svårigheter som deras borderline ger dem.

En person som har narcissism, skulle iaf. jag dra mig undan.

De kvinnor som personer i tråden varit tillsammans med, verkar snarast ha narcissistiska drag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in