Citat:
Ursprungligen postat av
uffepuffe
Deras beteende skadar i regel alla i dess omgivning.
Om jag slår dig på käften så spelar det inte så stor roll varför jag gör det, det gör lika ont ändå, visst?
Om jag har en dålig uppvöxt och begår brott pga det så blir ju folk drabbade ändå, visst=
På samma sätt är det ganska irrelevant hur dåligt en person med eips mår för alla andra utom personen själv, eftersom beteendet fortfarande är extremt problematiskt.
Absolut. Helt korrekt.
Men det jag skriver om handlar om att försöka få folk i tråden att förstå att när de skriver om "manipulation", "gaslighting" osv. så handlar det snarare om narcissister, som gör sådant. Eller om folk med narcissistiska drag. Och
inte om borderline.
Jag försöker få dem att förstå att en person med borderline
inte har som intention att skada/göra illa etc. Även om kontentan blir att de skadar/gör illa, när de tex. skär sig själva för att pojkvännen inte svarade i telefon... Även om det inte var meningen att skada pojkvännen. De skar sig för att de kände sig övergivna av pojkvännen och helst bara ville dö.
Och varför är det viktigt att visa på detta? Jo, för att rätt ska vara rätt. De i tråden får gärna berätta om sina erfarenheter av hur skadade de har blivit i sina relationer med personer som har borderline. Men det är ju fint om de inte sprider ut felaktigheter om diagnosen i sig.