2025-03-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Nu har jag både hört och läst om personer med Borderline som gått i terapi..

Alla har sagt att dom tyvärr varit mkt elaka och att skammen är stor...Men anledningen är ofta hämnd för att dom blivit triggade...

Att du återigen säger att alla dessa inte heller är renodlade Borderline så blir det tramsigt...

Vi kanske inte snart kan hitta en "renodlad" borderline

De har problem att reglera sina känslor.

Vilka fler har svårt att reglera sina känslor?
3-åringar kan ha det. Skulle du kalla 3-åringens känslosvall som mynnar ut i att den slår storebror för "hämnd"? Jag tror knappast det. Utan du skulle förstå att 3-åringen inte kunde reglera sina känslor. Och att du får lära 3-åringen att reglera sina känslor och inte agera på dessa.

En person med borderline har svårt att reglera sina känslor. Och känslorna kan vara mycket starka. Och har de svårt att reglera sina känslor, så har de också svårt att inte agera på dem. Men det är alltså ingen "hämnd" de hänger sig åt, när de agerar ut sina känslor.

Men går de i terapi, så kan de börja inse hur illa de har skadat andra människor genom att de har agerat ut så på sina känslor...

De som gör elaka handlingar för att hämnas har i regel andra drag än borderline. Tex. narcissistiska drag.
Citera
2025-03-28, 22:11
Medlem
526s avatar
Alla med bokstäver är egotrippade som försöker få pengar från Försäkringskassan.

Själv försöker jag casha in på min tourettes . . men det går inte så bra . än.
Citera
2025-03-28, 22:11
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Du verkar ha ett starkt behov att försvara dig ?

Lider du själv av Kluster B ?

Citat:
Trots att denna diagnos, liksom andra personlighetssyndrom, är kraftigt ifrågasatt från många håll, inte minst inom anknytnings- och neuroinformerad praktik*, så väljer vi att använda termen ”borderline” då den fortfarande delvis används inom forskningen !

Saxat

Jag har ju svarat flera ggr att jag har diagnosen, är du efterbliven på riktigt? För det är inte många hjärnceller som agerar där inne utifrån hur du skriver och resonerar.

Nu är det färdigdiskuterat med dig! Goder nat!
Citera
2025-03-28, 22:14
Medlem
Citat:
I båda fallen handlar det om lovebombing...

Nu ska jag säga en sak som troligen får dig att fundera lite ...

Du har rätt i att vem fan vill leva med någon som gör en illa !...

Men båda bär en mask första perioden...

Ingen man påstår att man varit ihop med en borderline i 4år och att redan på första dejten blev han illa bemött...

Vad tänker du om den likheten ?

Du skrev att folk som varit tillsammans med någon med borderline, hellre skulle vilja vara tillsammans med någon med narcissism. Varav jag skrev: vem vill vara tillsammans med någon som kan göra dem illa? Dvs. med det menade jag: vem vill välja någon med narcissism, om de redan från början vet att denna har det.
Citera
2025-03-28, 22:17
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Förvisso. Men de med borderline tar oftast sitt illabefinnande inåt, på sig själva. Hackar på sig själva, skadar sig själva.
Deras beteende skadar i regel alla i dess omgivning.

Om jag slår dig på käften så spelar det inte så stor roll varför jag gör det, det gör lika ont ändå, visst?
Om jag har en dålig uppvöxt och begår brott pga det så blir ju folk drabbade ändå, visst=

På samma sätt är det ganska irrelevant hur dåligt en person med eips mår för alla andra utom personen själv, eftersom beteendet fortfarande är extremt problematiskt.
Citera
2025-03-28, 22:19
Medlem
Citat:
De har problem att reglera sina känslor.

Vilka fler har svårt att reglera sina känslor?
3-åringar kan ha det. Skulle du kalla 3-åringens känslosvall som mynnar ut i att den slår storebror för "hämnd"? Jag tror knappast det. Utan du skulle förstå att 3-åringen inte kunde reglera sina känslor. Och att du får lära 3-åringen att reglera sina känslor och inte agera på dessa.

En person med borderline har svårt att reglera sina känslor. Och känslorna kan vara mycket starka. Och har de svårt att reglera sina känslor, så har de också svårt att inte agera på dem. Men det är alltså ingen "hämnd" de hänger sig åt, när de agerar ut sina känslor.

Men går de i terapi, så kan de börja inse hur illa de har skadat andra människor genom att de har agerat ut så på sina känslor...

De som gör elaka handlingar för att hämnas har i regel andra drag än borderline. Tex. narcissistiska drag.

Hämnas gör dom såhär :

Dom kan vara otrogna för att dom tror att du är det ! Borderline logik

Dom kan starta ologiskt tjafs och står du på dig så kan du straffas med Silent treatment i dagar , blocka dig överallt för att du ska lida....

Av Svartsjuka och kontrollbehov så kan dom hota med att lämna dig för att du ska bli rädd att göra som dom säger ..gå på äggskal..

Dom kan snabbt "älska" en ny person efter att man haft en lång relation och snabbt visa upp deras nya kärlek på sociala medier för att du ska lida ...trots att det var dom som lämnade...

Finns många exempel...

Men hur renodlade Borderline dessa historier kommer ifrån är svårt att bevisa..

Men som vi skrivit i tråden är att Borderline aldrig är helt renodlade så kan det kvitta..

Vi kan istället säga att dom blivit diagnosersde Borderline och varenda psykolog kan ju inte lagt dom fel väl ?

Isåfall är det ju en ren slask diagnos
Citera
2025-03-28, 22:21
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Varför ska man överhuvudtaget vara tillsammans med någon man mår dåligt av att vara tillsammans med?

Att du skriver detta visar tydligt att du inte fattat ett skit. Borderline (och även narcissister) är experter på att snärja och manipulera. De lever för det. Hela deras liv KRETSAR KRING DET så klart de blir bra på det. De minns allt nån sagt och alla svagheter nån har och drar upp det 4 år senare när de ställs mot väggen. Om det inte hjälper så är de experter på att framställa sig som offer och få andra att tycka de gjort fel. Sen ska offerrollen ältas. Den normala personen börjar tro att den gjort nåt fel och vill hjälpa den stackars narcen-bordisen av ren anständighet.

En ärlig och snäll och omtänksam person med minsta svaghet i psyket äts upp och dras in i dödskarusellen!
Citera
2025-03-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag har ju svarat flera ggr att jag har diagnosen, är du efterbliven på riktigt? För det är inte många hjärnceller som agerar där inne utifrån hur du skriver och resonerar.

Nu är det färdigdiskuterat med dig! Goder nat!

Tyvärr så skriver så många i tråden och jag minns inte alla...

Så att jag skulle glömma att du sagt tidigare i tråden att du hade Borderline är väl inte så farligt...

Men kul att du var elak i tråden och kallar en för massa trevliga namn...Men det gjorde du enligt Tomaten troligen helt omedvetet
Citera
2025-03-28, 22:24
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:

Så att jag skulle glömma att du sagt tidigare i tråden att du hade Borderline är väl inte så farligt...

Men kul att du var elak i tråden och kallar en för massa trevliga namn...Men det gjorde du enligt Tomaten troligen helt omedvetet

Nej, ganska medvetet i ditt fall. Ledsen, men din kognitiva förmåga är inte up to par.

Googla det sista om du är osäker.
Citera
2025-03-28, 22:24
Medlem
Citat:
Du skrev att folk som varit tillsammans med någon med borderline, hellre skulle vilja vara tillsammans med någon med narcissism. Varav jag skrev: vem vill vara tillsammans med någon som kan göra dem illa? Dvs. med det menade jag: vem vill välja någon med narcissism, om de redan från början vet att denna har det.

Nej vet dom om det så är svaret Nej...

Men enligt vad jag hört så är Borderline faktiskt mer aggressiva och tär ännu mer på psyket än narcissister...
Citera
2025-03-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Nej, ganska medvetet i ditt fall. Ledsen, men din kognitiva förmåga är inte up to par.

Googla det sista om du är osäker.

Du resonerar som en borderline...

För att jag inte minns dig från igår eller la ditt nick på minnet eller din diagnos så har jag tydligen dåligt med hjärnceller...

Att du gjorde det medvetet var iallafall ärligt för nu kommer Tomaten skriva att du inte är renodlad Borderline
Citera
2025-03-28, 22:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Vilket SVIN du är som inte minns exakt vad hon skrivit i tråden! Vilken FÖROLÄMPNING av henne som PERSON!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in