2025-03-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Precis. De har fått stark insikt under terapin vad de har ställt till med för sina närstående. Dvs.: de fattade inte detta innan terapin... De agerade bara utifrån sina starka växlande känslor som de inte kunde reglera.

Tänk dig att du är totalt omedveten om att du har en tagg som sticker alla i din omgivning. Du vet inte om detta. Men så går du i terapi och plötsligt blir taggen synlig för dig. Och nu kan du börja arbeta med att sluta sticka din omgivning omedvetet.

Nu menade jag stark insikt till anledningen...

Inte att dom varit omedvetna om att dom varit elaka...

Jag är medveten om att jag spelar mkt....

När jag går i terapi så får jag reda på att jag söker kickar och kanske har ADHD...

Betyder det att jag inte varit full medveten att jag spelat bort pengar innan...

Skärpning i tråden nu
Citera
2025-03-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Många borderline har efter flera års terapi berättat hur elaka dom varit mot sina partners...

Hämnas, gaslightat osv osv...

Tro mig dom är inte alls omedvetna om vad dom gör !

Hitta en helt ärlig borderline och fråga rakt ut om dom varit medvetet dåliga mot personer dom älskat för hämnas eller annat.....Dom kommer ge dig svar så det ger dig kalla kårar

Sen går du in i denna tråd och bara skriver förlåt jag hade fel !

Låter fortsatt som du beskriver narcissister.
Citera
2025-03-28, 21:40
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Psykisk misshandel är något personen gör för att uppnå något med den psykiska misshandeln.

De med borderline menar inte att göra sina närmaste illa och har inte för avsikt att skada.
Att må dåligt är ju oftast grundläggande orsak till att folk begår psykisk misshandel och folk med bpd mår oftast dåligt.
Citera
2025-03-28, 21:43
Medlem
Citat:
Låter fortsatt som du beskriver narcissister.

Ja eller så söker du borderline som kan vara ärliga...

Kanske kommer dom ge dig svaren du inte vill höra !

Ja anledningen kan vara att dom känner att dom håller på att dö inombords och måste rädda sig och gå över lik...

Men tyvärr är dom ofta väldigt elaka mot sina partners...
Citera
2025-03-28, 21:44
Medlem
Citat:
Precis. De har fått stark insikt under terapin vad de har ställt till med för sina närstående. Dvs.: de fattade inte detta innan terapin... De agerade bara utifrån sina starka växlande känslor som de inte kunde reglera.

Tänk dig att du är totalt omedveten om att du har en tagg som sticker alla i din omgivning. Du vet inte om detta. Men så går du i terapi och plötsligt blir taggen synlig för dig. Och nu kan du börja arbeta med att sluta sticka din omgivning omedvetet.

Borderline och terapi är jag starkt skeptisk emot av flera anledningar. Precis som med psykopater så kan de bli bättre på att maskera sitt eget beteende dvs de blir inte botade utan bättre på att bete sig sämre.

Som vi varit inne på så tål inte pwBPD kritik. Man kan få en himla ordsallad som saknar rim och reson om man kritiserar dem (alternativt att de även hämnas på ett eller annat sätt för att man haft mage att kritisera dem). Ett sätt för pwBPD att slingra ifrån ansvar och därmed skydda sig själv. Har de betett sig illa (otrohet) så kan de glömma bort den alternativt disassociera ("Det kändes som om det var en film. Det var inte jag som var otrogen"). Om nu BPD är en typ av skyddsmekanism för att "skydda det skadade inre barnet" så kommer terapi vara något brutalt för dem och med tanke på att många av dem inte ens erkänner för sig själva att (noll sjukdomsinsikt) de har BPD så är ett tillfrisknande med hjälp av sjukvården liten.

Dock så verkar det som om de tröttnar med tiden. När man är 30 så kanske man helt enkelt inte orkar gråta och ljuga för att få uppmärksamhet?
Citera
2025-03-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Det där är som skillnaden mellan dråp och mord. I slutändan leder de till att man dödat någon. BPDare vill inledningsvis inte skada andra men jag har så otroligt svårt att tro att fallet är så i senare skeden.

De gör slut. De kommer tillbaka. De ljuger. Kan berätta om andra män för att triangulera och medvetet göra dig svartsjuk eller om man ska resa iväg med vänner/jobbresa så kan hon berätta "jag vet inte vad jag kan tänkas hitta på när du reser iväg" självmord? otrohet? Har man inte varit med om det här att känna sig tvingad att gå på äggskal för att inte rubba hennes mående i negativ riktning så vet man inte hur det är att leva i ett panopticon.

Den mentala misshandeln, oron, osäkerheten, tvivlet och i viss mån ångesten är svår att beskriva men är väldigt påtaglig när man befinner sig mitt i den med borderlinaren.

Jag har aldrig sett ett sådant mörker komma från en människa som mitt ex med BPD. Hon var verkligen Satan i slutskedet. BPD-häxor är troligtvis det värsta som en man kan stöta på.

Det du beskriver är narcissister. Eller möjligtvis någon med borderline som har narcissistiska drag. Som manipulerar sin omgivning för att få som den vill.

Någon med borderline kan givetvis också bli helt knäckt om hon/han tror att partnern ska överge dem. Men deras "hot" om självmord är för att de ärligt känner att de vill dö. Och kan faktiskt följas av ett regelrätt självmordsförsök eller att de skadar sig själva på annat sätt. Om jag inte missminner mig så tar cirka 10% av de med borderline faktiskt livet av sig. Och betydligt många fler av dem gör självmordsförsök eller själv-skadar. För att de verkligen mår skit.
Citera
2025-03-28, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Att må dåligt är ju oftast grundläggande orsak till att folk begår psykisk misshandel och folk med bpd mår oftast dåligt.

Du är för smart för denna tråd...

Tomaten fattar inte helt...

Martin som slog ihjäl Lotta R mådde dåligt pga svartsjuka och kontrollbehov ..

Tillslut slog han ihjäl henne...

Även mobbare i skolan sa man ofta mådde dåligt och därför mobbade andra...

Såklart visste skolmobbaren att detta var fel men eftersom han mådde dåligt så skulle andra också må dåligt..
Citera
2025-03-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe

Förvisso. Men de med borderline tar oftast sitt illabefinnande inåt, på sig själva. Hackar på sig själva, skadar sig själva.
Citera
2025-03-28, 21:50
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Jo den togs bort

För att den just var en slask diagnos

Men nej den har inte tagits bort. Jag säger det till dig som psykolog som utfärdar EIPS diagnoser dagligen. Vad fan snackar du om liksom? Drar du bara skit ur nattmössan?
Citera
2025-03-28, 21:50
Medlem
Citat:
Förvisso. Men de med borderline tar oftast sitt illabefinnande inåt, på sig själva. Hackar på sig själva, skadar sig själva.

Bara puddla...

Släpp prestigen över detta med att Borderline inte gör sina partners illa medvetet...

Det är så allmänt känt och dom har erkänt själv...

Så släpp detta
Citera
2025-03-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Borderline och terapi är jag starkt skeptisk emot av flera anledningar. Precis som med psykopater så kan de bli bättre på att maskera sitt eget beteende dvs de blir inte botade utan bättre på att bete sig sämre.

Som vi varit inne på så tål inte pwBPD kritik. Man kan få en himla ordsallad som saknar rim och reson om man kritiserar dem (alternativt att de även hämnas på ett eller annat sätt för att man haft mage att kritisera dem). Ett sätt för pwBPD att slingra ifrån ansvar och därmed skydda sig själv. Har de betett sig illa (otrohet) så kan de glömma bort den alternativt disassociera ("Det kändes som om det var en film. Det var inte jag som var otrogen"). Om nu BPD är en typ av skyddsmekanism för att "skydda det skadade inre barnet" så kommer terapi vara något brutalt för dem och med tanke på att många av dem inte ens erkänner för sig själva att (noll sjukdomsinsikt) de har BPD så är ett tillfrisknande med hjälp av sjukvården liten.

Dock så verkar det som om de tröttnar med tiden. När man är 30 så kanske man helt enkelt inte orkar gråta och ljuga för att få uppmärksamhet?

Terapi hjälper vissa av de med borderline. Och det handlar inte om att maskera, utan de lär sig saker i terapin som gör att de mår bättre. Får verktyg att ta till som gör att de mår bättre. Och när de mår bättre, så beter de sig bättre. Eftersom deras "dåliga beteenden" är kraftigt korrelaterade till deras extremt dåliga mående.
Citera
2025-03-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Men nej den har inte tagits bort. Jag säger det till dig som psykolog som utfärdar EIPS diagnoser dagligen. Vad fan snackar du om liksom? Drar du bara skit ur nattmössan?

Nej...Jag vet

Den var borta ett tag

Just pga av att dom ansåg att man la den som slask när man inte var säker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in