2025-03-28, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så, de där glsögonen som Adnan berättar om, vad är detta för något? Det är första gången jag hör något om det.

Kan ju vara någon form av skyddsglasögon.
Citera
2025-03-28, 18:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Vad heter mamman och systern? Var det nyligen dom försvann från Ratsit? Har dom fått skyddad identitet? Eller någon annan anledning bakom det?

Yttrandefriheten har sina begränsningar.
Citera
2025-03-28, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Lite roligt att det nu visar sig att jag hade rätt. Polisen går idag ut med att de hittat spår av handel med kryptovaluta.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-om-rickard-andersson-han-hade-ekonomiska-medel

Javisst, och det är en teori som har tagits upp många gånger här i tråden, vilket också varit helt rimligt att spekulera i. Men fram tills nyligen var den informationen inte bekräftad.

Nu är frågan hur stora summor det egentligen handlade om. Och som någon också skrivit, kan han ha blivit blåst och förlorat alla sina investeringar? Eller bara haft oturen att satsa på någon kryptovaluta som aldrig genererade någon vinst?
Citera
2025-03-28, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är också intressant att det har funnits en ekonomi för både försörjning och för att köpa vapen och ammunition. Man väntar ännu på svar från utlandet på de förfrågnngar man gjort.

Man har inte kunnat fastställa att RA varit och rekat på Risberska, även om de har vissa "indikationer". Men det finns en resa med den busslinjen.

Just det, vet vi något om när han köpte sina vapen? Kan inte minnas att jag läst något om det. Rökgranater hade han ju fixat ganska nära inpå skjutningen.
Citera
2025-03-28, 19:26
Medlem
DenTredje84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Just det, vet vi något om när han köpte sina vapen? Kan inte minnas att jag läst något om det.
Jag har för mig att det var under perioden från 2011 till 2014.
Citera
2025-03-28, 19:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Just det, vet vi något om när han köpte sina vapen? Kan inte minnas att jag läst något om det. Rökgranater hade han ju fixat ganska nära inpå skjutningen.

Ah, vapnen var ju köpta tidigare. Mitt fel.
Citera
2025-03-28, 19:51
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Vad är dina teori? Kanske har du skrivit om det tidigare men dela det igen? Vad menar du med handel med kryptovaluta?

Min teori är att han köpte Bitcoin för ett femsiffrigt belopp år 2013-2014. Sen har han tvingats sälja av dem för att han behövt likvida medel för att leva dag för dag, för att göra en lång historia kort kan det vara så att han mått extra dåligt pga just att han tvingats sälja av för tidigt vilkett gjorde att han missade toppen på $100000 dollar per Bitcoin. Vilket jag kan gissa är en av de triggers som gjorde att han utförde massmordet. (för att vara tydlig: han hade varit mångmiljonär om han hållt sina Bitcoins sedan 2013.)

Citat:
Javisst, och det är en teori som har tagits upp många gånger här i tråden, vilket också varit helt rimligt att spekulera i. Men fram tills nyligen var den informationen inte bekräftad.

Nu är frågan hur stora summor det egentligen handlade om. Och som någon också skrivit, kan han ha blivit blåst och förlorat alla sina investeringar? Eller bara haft oturen att satsa på någon kryptovaluta som aldrig genererade någon vinst?

Som sagt, jag tror han tvingades sälja tidigt och att han sedan mått dåligt av att stå brevid och se valutan åka till månen.
Citera
2025-03-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenTredje84
Jag har för mig att det var under perioden från 2011 till 2014.
Det minst konstiga i historien är väl att han hade vapen. Finns ju många jägare i Sverige. Själv skjuter jag pistol i en klubb. När jag fixar skjutprovet överväger jag att fixa licens och köpa en egen pistol. Trevlig sport, precis som jägare gillar jakt. En bråkdel av alla med licens för vapen använder dessa till något som skadar andra eller sig själv. Men det förekommer. Lika lite som jag tycker att vi endast ska ha köpa alkohol på systembolaget tycker jag att endast militärer ska få ha tillgång till vapen. Efter många år av god kontroll över vapen i Sverige är ju situationen med illegala vapen vårt stora problem idag. Och då är problemet förhållandevis litet, dock anmärkningsvärt att vi fick den utvecklingen i Sverige
Citera
2025-03-28, 21:14
Medlem
Citat:
Min teori är att han köpte Bitcoin för ett femsiffrigt belopp år 2013-2014. Sen har han tvingats sälja av dem för att han behövt likvida medel för att leva dag för dag.

Med vilka pengar skulle han kunnat köpa BTC för femsiffrigt belopp menar du?
Att sen "tvingas" sälja låter ju sjukt långsökt oavsett belopp. Han levde på ekonomiskt bistånd länge, till och med han visste att myndigheterna inte kunde se hans eventuella tillgångar i krypto.

Tror inte han haft större mängder alls i krypto. Pengar till vapnen som han haft sedan länge kommer säkert mycket från familjen, precis som alla resor (teori).
Citera
2025-03-28, 22:49
Medlem
Citat:
Min teori är att han köpte Bitcoin för ett femsiffrigt belopp år 2013-2014. Sen har han tvingats sälja av dem för att han behövt likvida medel för att leva dag för dag, för att göra en lång historia kort kan det vara så att han mått extra dåligt pga just att han tvingats sälja av för tidigt vilkett gjorde att han missade toppen på $100000 dollar per Bitcoin. Vilket jag kan gissa är en av de triggers som gjorde att han utförde massmordet. (för att vara tydlig: han hade varit mångmiljonär om han hållt sina Bitcoins sedan 2013.)

Som sagt, jag tror han tvingades sälja tidigt och att han sedan mått dåligt av att stå brevid och se valutan åka till månen.

Intressant…. Men vad skulle det ha med att han utförde dådet? Vad fick han pengar ifrån att köpa bitcoin för femsiffrigt belopp? Är det det spåret som leder till utlandet? Du menar att han blev deprimerad av insikten av den förlusten att behöva sälja av när han kunde tjäna på det, samt att socialen tryckte på?

Tack annars för att du delade med dig av din teori!
Senast redigerad av simsalabengt 2025-03-28 kl. 23:01.
Citera
2025-03-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Ok, vad är det som har hänt eller inte hänt?
Citera
2025-03-29, 01:10
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Jag hoppar över att skriva ut deras namn här, men pappan finns fortfarande med på birthday.se, där även mammans namn syns i informationen om boende på samma adress (dock utan klickbar länk).

Om man söker deras namn på Google tillsammans med "Örebro" eller deras adress, dyker flera träffar upp. Dock leder länkarna till exempelvis Ratsit och Hitta.se ofta till dolda träffar. Det tar tid att helt ta bort sig själv från sökmotorernas indexering, men om man redan har namnet går det snabbt att hitta deras adress. Dessutom är man ofta listad på fler ställen än man tror – exempelvis finns pappans uppgifter även på biluppgifter.se, inklusive adress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in