2025-03-21, 17:31
  #973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Här står att läsa vad läkare är skyldiga att göra enligt lag. Gissar att det är inte unikt för Sverige men att det nog är rätt sällsynt med liknande lagar i andra länder.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/trafikmedicin/lakaren-anmalningsskyldighet/

Det bästa är att ha normala lagar och regler och inte ha extremister som bestämmer lagarna.
Nu idag tycks transportstyrelsen ha chefer som hatar alkohol och om tio år kanske det sitter chefer där som älskar alkohol och vill göra det lagligt att köra rattfull typ.
Bådadera är självklart fel så varför inte bara sikta på att ha normala lagar som är i paritet med övriga västvärldens motsvarande lagstiftning?

Vidare är det så att det nu är år 2025 och inte 1975, idag har säkert alla som är rädda om sina körkort egna alkoholmätare för att kolla så dom kör nyktra.

Övrigt folk kör nog på fylla ändå vare sig med eller utan körkort.

https://www.clasohlson.com/se/Dr%C3%A4ger-4000-alkoholm%C3%A4tare/p/36-7999?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign =dp-se-shopping-cm-high&utm_id=18918635898&gad_source=1&gclid=CjwKCAj wnPS-BhBxEiwAZjMF0nIrVmQz3XotZ9V4ro8ahGnQqjVGAMmvyqI-nUCrpnSyRDBzHraAOxoCRi8QAvD_BwE
2025-03-22, 16:40
  #974
Medlem
Huntsmans avatar
Ett steg i rätt riktning emot nykterhetsaktivisterna på Transportstyrelsen:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/man-vann-korkortstvist-transportstyrelsen-far-baklaxa-kring-alkotest
2025-03-22, 18:11
  #975
Medlem
Rimners avatar
"Inlandsbon som är i 60-års åldern fick sitt körkort indraget då sjukvårdens så kallade PEth-värde visade 0,39 vilket kan indikera ett alkoholmissbruk. Sjukvården informerade Transportstyrelsen som återkallade mannens körkort. Men mannen överklagade beslutet till Förvaltningsrätten."

"Vid ett av sex provtillfällen noterade sjukvården ett förhöjt PEth-värde."

"Förvaltningsrätten konstaterar dessutom att ett enstaka PEth-test låg till grund för Transportstyrelsens beslut, enligt praxis krävs förhöjda värden i två tester med minst fem veckors mellanrum.

”Transportstyrelsens bedömning i det överklagande beslutet skiljer sig från vad som framgår av det medicinska underlaget i målet”, skriver domstolen och river upp myndighetens körkortsbeslut."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/man-vann-korkortstvist-transportstyrelsen-far-baklaxa-kring-alkotest
2025-03-23, 07:10
  #976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Ett steg i rätt riktning emot nykterhetsaktivisterna på Transportstyrelsen:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/man-vann-korkortstvist-transportstyrelsen-far-baklaxa-kring-alkotest

Intressant. Han har ju rätt i att det inte är sjukvårdens sak att ange patienter, men polis och RMV, på vilka grunder ska de då agera?
2025-03-23, 10:01
  #977
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Intressant. Han har ju rätt i att det inte är sjukvårdens sak att ange patienter, men polis och RMV, på vilka grunder ska de då agera?
Ja, det här rubbar ytterligare förtroendet för hälso- och sjukvården. Grunden måste vara körkortslagen 5 kap. 3 § 5 där det står att ett körkort ska återkallas om körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort.

En sådan ”opålitlighet i nykterhetshänseende” är något som måste utredas ordentligt. Det kan inte en läkare bedöma enbart utifrån blodprov.
2025-03-23, 15:05
  #978
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
"Inlandsbon som är i 60-års åldern fick sitt körkort indraget då sjukvårdens så kallade PEth-värde visade 0,39 vilket kan indikera ett alkoholmissbruk. Sjukvården informerade Transportstyrelsen som återkallade mannens körkort. Men mannen överklagade beslutet till Förvaltningsrätten."

"Vid ett av sex provtillfällen noterade sjukvården ett förhöjt PEth-värde."

"Förvaltningsrätten konstaterar dessutom att ett enstaka PEth-test låg till grund för Transportstyrelsens beslut, enligt praxis krävs förhöjda värden i två tester med minst fem veckors mellanrum.

”Transportstyrelsens bedömning i det överklagande beslutet skiljer sig från vad som framgår av det medicinska underlaget i målet”, skriver domstolen och river upp myndighetens körkortsbeslut."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/man-vann-korkortstvist-transportstyrelsen-far-baklaxa-kring-alkotest

Någon som vet varför man får ett villkorat körkort???
2025-03-23, 15:34
  #979
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Någon som vet varför man får ett villkorat körkort???

Pga att återfallsrisken anses hög enligt Transportstyrelsen. Det svaret jag fått av alla utredare och handläggare. Det är en säkerhetsåtgärd.

Totalt 6+6+6+12 observationstider (30 månader) blev resultatet av mina två förhöjda Peth-värden som togs under 2022, som en nitisk allmänläkare rapporterade in till TS.

Betalar årligen över 30k för prover och intyg för att kunna fortsätta köra. I varje inskickat läkarintyg intygas att jag aldrig haft något missbruk. Mina läkare suckar och undrar hur tusan detta gått till.

Transportstyrelsens konsultläkares missbruksdiagnos är för övrigt borttagen sedan länge men i mina förelägganden står det att pga att det konstaterats att jag någon gång haft ett skadligt missbruk (som inte anses tillfälligt) så har de rätt att förelägga om fortsatta villkor.

Allt pga Peth. Inga leverproblem. Mitt CDT har konstant legat runt 1,3 trots flera års nykterhet.
2025-03-23, 16:50
  #980
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonfisk
Pga att återfallsrisken anses hög enligt Transportstyrelsen. Det svaret jag fått av alla utredare och handläggare. Det är en säkerhetsåtgärd.

Totalt 6+6+6+12 observationstider (30 månader) blev resultatet av mina två förhöjda Peth-värden som togs under 2022, som en nitisk allmänläkare rapporterade in till TS.

Betalar årligen över 30k för prover och intyg för att kunna fortsätta köra. I varje inskickat läkarintyg intygas att jag aldrig haft något missbruk. Mina läkare suckar och undrar hur tusan detta gått till.

Transportstyrelsens konsultläkares missbruksdiagnos är för övrigt borttagen sedan länge men i mina förelägganden står det att pga att det konstaterats att jag någon gång haft ett skadligt missbruk (som inte anses tillfälligt) så har de rätt att förelägga om fortsatta villkor.

Allt pga Peth. Inga leverproblem. Mitt CDT har konstant legat runt 1,3 trots flera års nykterhet.

Återfallsrisken skriver du? Betyder det att det har funnits en missbruksproblematik längre bak i livet?
2025-03-23, 18:33
  #981
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Återfallsrisken skriver du? Betyder det att det har funnits en missbruksproblematik längre bak i livet?

Nej. Det är Transportstyrelsens egna bedömning utifrån två förhöjda PEth-prover tagna 2022.

Heltidsarbetande yrkesförare som blåser i alkomätare dagligen för att starta fordonet. Bytt yrkesbana men jag förnyade precis min högre behörighet för att kunna köra extra på helgerna för att bekosta proverna. Transportstyrelsens anställda är mer än välkomna på en liten åktur så kan de få bedöma min trafiksäkerhet IRL istället för att utgå från två gamla provsvar.
2025-03-23, 19:38
  #982
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonfisk
Nej. Det är Transportstyrelsens egna bedömning utifrån två förhöjda PEth-prover tagna 2022.

Heltidsarbetande yrkesförare som blåser i alkomätare dagligen för att starta fordonet. Bytt yrkesbana men jag förnyade precis min högre behörighet för att kunna köra extra på helgerna för att bekosta proverna. Transportstyrelsens anställda är mer än välkomna på en liten åktur så kan de få bedöma min trafiksäkerhet IRL istället för att utgå från två gamla provsvar.

Fy fan, jag beklagar. Vilket maktmissbruk
2025-03-23, 21:20
  #983
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonfisk
Nej. Det är Transportstyrelsens egna bedömning utifrån två förhöjda PEth-prover tagna 2022.

Heltidsarbetande yrkesförare som blåser i alkomätare dagligen för att starta fordonet. Bytt yrkesbana men jag förnyade precis min högre behörighet för att kunna köra extra på helgerna för att bekosta proverna. Transportstyrelsens anställda är mer än välkomna på en liten åktur så kan de få bedöma min trafiksäkerhet IRL istället för att utgå från två gamla provsvar.

OK, då är jag med. Och av nyfikenhet då, varför togs PEht 2022? Och togs proven med din vetskap?
2025-03-23, 23:12
  #984
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
OK, då är jag med. Och av nyfikenhet då, varför togs PEht 2022? Och togs proven med din vetskap?

Vet ej varför en del läkare tar pEth-prover på rutin? Känner diabetiker som aldrig dricker men som pEth-testas frekvent (trots att värdet visat 0,05 varje gång) Kanske någon läkare kan svara på den frågan i tråden.

Blev informerad två veckor innan det andra provet togs. Drack inget alls. Läkaren trodde mig inte, det skulle tydligen vara helt omöjligt att få 0,39 efter över 2 veckors nykterhet.

Sannolikhetsanmälan om att missbruk eventuellt kunde föreligga skickades till Transportstyrelsen med dessa 2 förhöjda värden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in