2025-03-27, 10:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Kul, men GT säger faktiskt att Messias ska vara en krigarkonung av Davids ätt som regerar i Israel (Jeremia 23:5–6, Jesaja 9:6–7). Att du sedan föredrar en annan typ av Messias än den som din gud beskriver, betyder att du inte tror på någon annan påhittad Messias än den som Gud faktiskt lovar i GT. Du har alltså redan lämnat gud och hans ord utan att erkänna det.

Nämen ååhå? Så nu när det passar din modell? Ja, då är bibeln plötsligt guds oförvanskade ord igen?
Men det som inte passar in, ja det är bara symbolik, misstolkning eller "inte viktigt"?

Du hör väl själv hur svajigt det blir när du från ett inlägg till ett annat måste ägna dig åt den typen av teologisk akrobatik för att få ihop en världsbild som inte ens håller ihop på papper?

Du har uppenbarligen inte läst din Bibel ordentligt. Aja baja!
Men det är såklart både ironiskt och rätt underhållande att du väljer att citera Johannes 7:41–43 i just det här sammanhanget.

För om du verkligen hade läst texten, så hade du sett att det är ett direkt motargument mot ditt eget påstående. Versen handlar ju om hur folket tvivlar på Jesus just därför att han inte uppfyller kravet på att komma från Betlehem och vara av Davids ätt (vilket är ett messianskt kriterium enligt GT ex. Mika 5:2, Jeremia 23:5).

Så du citerar alltså en text där folk ifrågasätter Jesu legitimitet som Messias och tror att det hjälper din poäng? Det är ungefär som att citera ett uppsägingbrev och kalla det en "referens".

Sluta! Du gör det bara än värre med att citera Mark 12:35 där Jesus ifrågasätter att Messias ska vara Davids son, eftersom det är ett av de bättre bevisen i NT för att Jesus bara är en bluff.

Här är varför: Gud säger nämligen uttryckligen, flera gånger, att Messias ska komma från Davids ätt (t.ex. Jeremia 23:5, Jesaja 11:1, 2 Sam 7:12–16). Det är inte symboliskt. Det är ett konkret och identifierbart krav.

Och vet du vad som är ännu värre för din poäng? Jo! Att gud dessutom i 5 Mos 18:21-22 exakt beskriver hur man avslöjar just en falsk profet: Hoppsan!??

"Kanske tänker du: Hur skall vi veta att ett budskap inte kommer från Herren? När profeten har talat i Herrens namn men hans ord inte slår in och går i uppfyllelse, då kommer det budskapet inte från Herren. Det är profeten som i sin förmätenhet har förkunnat det. Låt dig inte skrämmas av honom." (5 Mos 18:21-22 )

Så om en person påstår sig vara från Gud, men samtidigt förnekar det gud själv redan fastslagit i lagen och profeterna. Då är han, enligt Bibelns och guds egen definition, en falsk profet. Det står klart i 5 Mos 18:22. Det krävs faktiskt inte så många hjärnceller för att se det.

Och vad säger Jesus i Mark 12:35? Jo, exakt det man givetvis förväntar sig att en bluff ska säga:
Han ifrågasätter kriterierna. Flyttar målstolparna och insinuerar att Skriften kanske inte riktigt menar det den faktiskt säger. Trots att det står tydligt att Messias ska vara av Davids ätt.

Med andra ord: Jesus säger exakt det en bedragare skulle säga när han inte uppfyller kraven.

Så grattis! Du lyckades alltså precis citera en vers där Jesus själv bekräftar att han inte lever upp till Guds egna kriterier och trodde att det var ett argument för honom?
Nu är det inte jag utan du som inbillat dig att allt i GT är sant.
Citera
2025-03-27, 11:22
Medlem
Citat:
Så du spottar alltså och fräser för att jag läser direkt ur den heliga skriften? Du bör nog ladda upp med med extra bra solskyddsfaktor inför efterlivet. För du vet väl vad gud säger om det va?

Dessa ord som jag i dag ger dig skall du lägga på hjärtat. Du skall inpränta dem i dina barn och tala om dem när du sitter i ditt hus och när du är ute och går, när du lägger dig och när du stiger upp. Du skall binda dem som ett tecken kring din arm, och de skall vara ett kännemärke på din panna. Du skall skriva dem på dina dörrposter och i dina stadsportar. (5 Mos 6:6-9)

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar." (Tim 3:16-17
Dina ord håller fortfarande ingen kontext med vad du citerar från den heliga skriften, och kommer förbli så då som du är satans tjänare.
Citera
2025-03-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Dina ord håller fortfarande ingen kontext med vad du citerar från den heliga skriften, och kommer förbli så då som du är satans tjänare.

Det är inte mitt jobb att göra din hemläxa och förklara guds ord lilla du!

Gud är tydlig med vad som händer med posörer som du. Såna som springer runt och låtsas vara gudstroende, men som är för lata och ignoranta för att ens bry sig om att läsa och lära sig den heliga skriften.

Har hört att det är bra väder i helvetet året runt, så packa ordentligt med solkräm.
Citera
2025-03-27, 13:48
Medlem
Citat:
Det är inte mitt jobb att göra din hemläxa och förklara guds ord lilla du!

Gud är tydlig med vad som händer med posörer som du. Såna som springer runt och låtsas vara gudstroende, men som är för lata och ignoranta för att ens bry sig om att läsa och lära sig den heliga skriften.

Har hört att det är bra väder i helvetet året runt, så packa ordentligt med solkräm.
Nu är det som så att det är du som rantar runt här i själv glorifiering med ditt falska rant
Citera
2025-03-27, 14:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det var natt och tidig morgon i Sverige när du kommentar mina inlägg som kommenterar någon annans, om du är i Sverige förstår jag du skriver i mörker, och att vara under mörkrets influens är aldrig bra, du svamlar oförståeligt

Jaha?
Och där ser du hur du helt enkelt bara bekräftade det jag skrev.

Jo, det var natt och tidig morgon i Sverige, men jag är inte i Sverige och du argumenterar fortfarande inte vad som faktiskt skrivits.

Kan du inte argumentera?
Citera
2025-03-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nu är det inte jag utan du som inbillat dig att allt i GT är sant.

Det svaret bekräftar tyvärr bara att din världsbild är en meningslös förklaringsmodell som aldrig kan leda till någon som helst sanning – bara till bekräftelse av det du redan bestämt dig för.

Jag fattar! Det tog mig också ett tag att greppa det här.
Hela poängen med religiös indoktrinering är ju att koppla ur annars fullt fungerande delar av hjärnkontoret. Så låt oss testa något enklare:

Vi byter ut "Gud" och "Jesus" mot något mer neutralt – säg "världens bästa kock".

Du sitter med en kompis som plötsligt säger:
- "Min bror har vunnit titeln Världens bästa kock!"

Du blir såklart nyfiken och kollar upp vad som krävs enligt den officiella regelboken:
"För att vinna måste man ha minst tre Michelinstjärnor, ha drivit restaurang i minst 10 år, och ha vunnit två internationella tävlingar."

Men du inser snabbt att din kompis bror:
- Har noll Michelinstjärnor.
- Aldrig har ägt en restaurang.
- Och aldrig har tävlat internationellt och än mindre vunnit.

Men när du påpekar det så säger din kompis:
– "Jo men vi vet att han vann för han säger ju det själv!"
– "Och det står ju även i hans egen kokbok att han vunnit, och vi vet ju att kokboken är sann eftersom han skrev den helt själv!"
– "Och förresten... vi han tycker att regelboken inte gäller längre ändå så.. "

Så du inser såklart att din kompis bara pratar skit och allt bara är rent nonsens och det finns inget scenario i verkligheten där du skulle acceptera det här sättet att resonera. Eller hur?

Men när det gäller din Gud, gör du exakt samma sak:
Du tror på Jesus för att NT säger att han är Messias
Du tror på NT för att Jesus bekräftar det
Du avfärdar GT för att det inte stämmer med vad du redan har bestämt dig för tro.

Skillnaden mellan dig och mig är bara att jag tillämpar samma logik och skepticism på allt i livet. Även på det jag vill tro är sant. Du gör å andra sidan ett undantag för din tro.
Citera
2025-03-27, 15:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det svaret bekräftar tyvärr bara att din världsbild är en meningslös förklaringsmodell som aldrig kan leda till någon som helst sanning – bara till bekräftelse av det du redan bestämt dig för.

Jag fattar! Det tog mig också ett tag att greppa det här.
Hela poängen med religiös indoktrinering är ju att koppla ur annars fullt fungerande delar av hjärnkontoret. Så låt oss testa något enklare:

Vi byter ut "Gud" och "Jesus" mot något mer neutralt – säg "världens bästa kock".

Du sitter med en kompis som plötsligt säger:
- "Min bror har vunnit titeln Världens bästa kock!"

Du blir såklart nyfiken och kollar upp vad som krävs enligt den officiella regelboken:
"För att vinna måste man ha minst tre Michelinstjärnor, ha drivit restaurang i minst 10 år, och ha vunnit två internationella tävlingar."

Men du inser snabbt att din kompis bror:
- Har noll Michelinstjärnor.
- Aldrig har ägt en restaurang.
- Och aldrig har tävlat internationellt och än mindre vunnit.

Men när du påpekar det så säger din kompis:
– "Jo men vi vet att han vann för han säger ju det själv!"
– "Och det står ju även i hans egen kokbok att han vunnit, och vi vet ju att kokboken är sann eftersom han skrev den helt själv!"
– "Och förresten... vi han tycker att regelboken inte gäller längre ändå så.. "

Så du inser såklart att din kompis bara pratar skit och allt bara är rent nonsens och det finns inget scenario i verkligheten där du skulle acceptera det här sättet att resonera. Eller hur?

Men när det gäller din Gud, gör du exakt samma sak:
Du tror på Jesus för att NT säger att han är Messias
Du tror på NT för att Jesus bekräftar det
Du avfärdar GT för att det inte stämmer med vad du redan har bestämt dig för tro.

Skillnaden mellan dig och mig är bara att jag tillämpar samma logik och skepticism på allt i livet. Även på det jag vill tro är sant. Du gör å andra sidan ett undantag för din tro.
Verkligen inte! Förstår inte varför du prackar på mig dina fantasier.

Jag har studerat evangelierna i över trettio år och kommit fram till att jag tror att det som jag anser grunden i berättelsen är sann och att Jesus talade sanning. Jag tror på Jesus och det han berättar är min sanning. Om du inte kan leva med det så fråga dig själv varför.

Jag var "ateist" och hade kvarsittning på kristendomslektionerna i småskolan. Inget av det kristna bagaget har någonsin varit mitt. Jag är oförmögen att tro att det finns böcker där allt är sant och läser Bibeln på samma sätt som jag läser andra texter.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-03-27 kl. 15:24.
Citera
2025-03-27, 15:22
Medlem
Citat:
Nu är det som så att det är du som rantar runt här i själv glorifiering med ditt falska rant

Men oj då? Är du lite räddis för att faktiskt öppna biblen och läsa diskutera vad som som står där då?

Hosea 4:6 säger ju att den som väljer att inte lära känna guds ord, som duckar och förkastar kunskap genom bibeln förkastas själv av Gud.

Och Johannes 3:20-21 säger att den som vägrar öppna och diskutera Bibeln är någon som undviker ljuset.

Nåväl! Njut av din guds vrede över din svaghet och den tillhörande eviga solsemestern helvetet för att du förkastar guds ord!
Citera
2025-03-27, 16:44
Medlem
Citat:
Verkligen inte! Förstår inte varför du prackar på mig dina fantasier.

Klassiskt undvikande! I stället för att bemöta min liknelse med ett logiskt eller teologiskt resonemang (eftersom du inte kan det) så säger du att jag bara "prackar på dig fantasier". Men du säger inte varför det är fel. Utan du bara ogillar det. Det är inte ett argument det är bara känslor.

Om analogin är felaktig, visa det. Annars bekräftar du bara att du inte klarar att bemöta innehållet i det jag säger vilket, ironiskt nog, var exakt poängen i liknelsen.

Citat:
Jag har studerat evangelierna i över trettio år och kommit fram till att jag tror att det som jag anser grunden i berättelsen är sann och att Jesus talade sanning. Jag tror på Jesus och det han berättar är min sanning. Om du inte kan leva med det så fråga dig själv varför.

Att du har "studerat evangelierna i 30 år" säger ingenting om ifall det du tror faktiskt är sant.
Det är fullt möjligt att ägna 30 år åt att bekräfta det man redan bestämt sig för att tro från början. Det kallas confirmation bias, inte sanning. Jag har också studerat Bibeln i över 30 år och som du märker kommit till en helt annan slutsats. Skillnaden är jag som du inte började inte med slutsatsen. Utan jag började med frågan och jag lät svaret bli vad det faktiskt blev. Trottsa att det gick emot det jag då ville tro.'

Citat:
Jag var "ateist" och hade kvarsittning på kristendomslektionerna i småskolan. Inget av det kristna bagaget har någonsin varit mitt. Jag är oförmögen att tro att det finns böcker där allt är sant och läser Bibeln på samma sätt som jag läser andra texter.

Du säger att du tror på Jesus "för att han talade sanning". Men du bekräftar samtidigt både att du inte tror att Bibeln är pålitlig, utan även att du dessutom väljer och vrakar mellan vad du tycker är sant och inte utifrån dina egna val. Det är inte tro på Guds ord! Det är bara ett personligt urval av vissa moraliskt bekväma delar som du filtrerat genom dina egna känslor.

Konstigt att du kan lägga 30 år på att komma fram till att Jesus talar sanning när det räcker att läsa Matteus 16:28 för att se att han uttryckligen är en lögnare när han säger "några av dem som står här skall inte möta döden förrän de har sett Människosonen komma med sitt rike". För alla dog ju bevisligen! Och ingen Jesus kom tillbaka.

Så då har du ditt problem igen. Antingen sa Jesus något som inte var sant (vilket gör honom till en falsk profet enligt 5 Mos 18:22) Eller så måste du omdefiniera orden och säga att de ord som faktiskt står i bibeln, egentligen inte betyder vad de egentligen betyder. Och är det inte exakt det du gör?

Du formar Bibeln efter din tro? Inte tvärtom. Du avfärdar GT när det inte passar. Du tolkar om Jesus när han har fel. Du ignorerar motsägelser. Inte för att dom inte finns. Utan bara för att du inte klarar av att det inte hänga ihop med din redan förutfattade mening?

Det är helt okej att tro på vilket nonsens som helst som du vill. Men kalla det då inte "sanning".
För om din sanning kräver att du själv avgör vad som är sant då är det inte Gud som du följer. Utan det är bara dig själv.
Citera
2025-03-27, 16:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

För om din sanning kräver att du själv avgör vad som är sant då är det inte Gud som du följer. Utan det är bara dig själv.
Nej jag tror inte på mig själv utan på Jesus sådan han framkommer som vuxen i evangelierna. Allt du sktiver är vridet.
Citera
2025-03-27, 17:28
Medlem
Citat:
Nej jag tror inte på mig själv utan på Jesus sådan han framkommer som vuxen i evangelierna.

Jo! På din egenhändigt subjektivt skapade fantasi av Jesus som du själv har skapat. Du har redan bekräftat det nu flera gånger bara i den här tråden.

Citat:
Allt du skriver är vridet.
Om man har som utgångspunkt att fantasier, ologiska resonemang och irrationella slutsatser är "sanning", så framstår såklart logik, objektiva fakta och rationellt tänkande som helt bakvänt.Det förstår jag!

Men det du kanske också noterar om du tittar lite närmare, är du inte har presenterat ett enda sakligt, logiskt eller teologiskt argument mot något av det jag skriver. Utan det är endast subjektiva känsloargument i stil med vad du "tror", vad du "känner", vad du "anser vara sant".

Det är dessvärre inte ett försvar för någon sags objektiv sanning. Utan det är bara en beskrivning av inre känslor som ändå inte kräver några bevis. Men som aldrig kan påstås vara någon större heller än bara just det.
Citera
2025-03-27, 17:42
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Jo! På din egenhändigt subjektivt skapade fantasi av Jesus som du själv har skapat. Du har redan bekräftat det nu flera gånger bara i den här tråden.

Om man har som utgångspunkt att fantasier, ologiska resonemang och irrationella slutsatser är "sanning", så framstår såklart logik, objektiva fakta och rationellt tänkande som helt bakvänt.Det förstår jag!

Men det du kanske också noterar om du tittar lite närmare, är du inte har presenterat ett enda sakligt, logiskt eller teologiskt argument mot något av det jag skriver. Utan det är endast subjektiva känsloargument i stil med vad du "tror", vad du "känner", vad du "anser vara sant".

Det är dessvärre inte ett försvar för någon sags objektiv sanning. Utan det är bara en beskrivning av inre känslor som ändå inte kräver några bevis. Men som aldrig kan påstås vara någon större heller än bara just det.

Tror du att religiösa människors uppfattning om att gud och jesus finns ses som en "riktig sanning" inifrån deras psyken? Eller tror du att dom skarvar på för yttervärlden om en "förhoppning" dom har? Om du ser det som det första, så skulle det ju vara någon form av masshallucination/masspsykos som befolkningen har, medan i det andra fallet skulle vara att folk helt enkelt går runt och ljuger. Någon psykologisk förklaring finns det ju till att över 80% av världens människor är religösa. Eller vad tänker du förklarar det?
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-03-27 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in