2025-03-24, 12:24
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe12
Nu så har jag precis lagt en beställning online på 2,5 mg kwikpen! Levereras under veckan till ett av de lokala apoteken som finns nära mig!

Är taggad till tusen!

Hur käkar ni som går på Mounjaro? Kcal underskott fattar jag, men för att få i sig tillräckligt med protein?

Berätta gärna hur er ”matdag” ser ut som!
Jag brukar äta 1 mål per dag samt lite "tilltugg" vid ett annat tillfälle per dag. Mål mat är vad som helst för mat, jobbar inom restaurang så väljer det nyttigaste alternativet där. Samt pluggar och får skolmat vissa dagar. Så jag lagar inte mat sjäöv någonsin.
Tilltugg kan vara frukt, färdiglagad kyckling eller liknande. Beror lite på vad jag har ätit i det andra målet den dagen eller vad jag har.
I det stora hela så har mängden kolhydrater minskat ordentligt. Äter nästan bara frukt och grönt, och protein. Vissa dagar på jobb kan det dock vara svårt att välja bort onyttigare alternativ såsom pizza (resterna får jag ju med hem = har mat för flera dagar då).
Citera
2025-03-24, 17:28
Medlem
Citat:
Nu så har jag precis lagt en beställning online på 2,5 mg kwikpen! Levereras under veckan till ett av de lokala apoteken som finns nära mig!

Är taggad till tusen!

Hur käkar ni som går på Mounjaro? Kcal underskott fattar jag, men för att få i sig tillräckligt med protein?

Jag går via Eatit och där får man utbildning och KBT för att äta nyttigare och oftare.
Frukost mellanmål lunch mellanmål middag och kvällsmål. max tre timmar mellan intag.

Detta för att få en fungerande vikt även efter Mounjaro
Citera
2025-03-25, 00:44
Medlem
Vad skiljer det i pris mellan 2.5mg och 5mg månadsdos?
Citera
2025-03-25, 00:49
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Vad skiljer det i pris mellan 2.5mg och 5mg månadsdos?
Olika på olika apotek. 5mg är billigast på Kronans så gå in där och sök.
Citera
2025-03-25, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillprinsessan
Olika på olika apotek. 5mg är billigast på Kronans så gå in där och sök.
Ok. Jag fick 2.5mg nu första månaden och ringde läkaren om 5 mg andra månaden, men lik förbannat skrev hon ut 2.5 mg igen konstigt nog?
Citera
2025-03-25, 01:18
Medlem
Lillprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingDuck
Ok. Jag fick 2.5mg nu första månaden och ringde läkaren om 5 mg andra månaden, men lik förbannat skrev hon ut 2.5 mg igen konstigt nog?
Lyssna på läkaren! För mig och vet flera andra som 2.5mg fungerat på, trots att det inte "ska" fungera utan ska bara vara en uppstartsdos för att vänja kroppen. Är det så att kroppen bygger upp en tolerans mot MJ så är det ju jättebra att kunna dra ut på den toleransen. För sen när eller om man behöver öka till 7.5 så blir det plötsligt mycket mycket dyrare och det vill man ju såklart komma undan om man kan. Hade jag tänkt på det här tidigare så hade jag bett min läkare om en spruta nr 2 på 2.5 mg. (Men jag kommer stanna på 5mg)
Citera
2025-03-25, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Jag går via Eatit och där får man utbildning och KBT för att äta nyttigare och oftare.
Frukost mellanmål lunch mellanmål middag och kvällsmål. max tre timmar mellan intag.

Detta för att få en fungerande vikt även efter Mounjaro

Aa samma här med - Eatit! Skrev precis till min dietist! Hon skulle öppna upp fler lektioner i och med medicinen sa hon
Citera
2025-03-25, 13:01
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:

Är taggad till tusen!

Svart kaffe på morgonen när jag vaknar framför morgon-TV.
Sen promenad runt 70 minuter.

Efter det frukost, cirka kl 08-09.
3 kokta ägg med kaviar.
1 avocado
Fiberberikad havregrynsgröt med 1 dl mjölk+lingonsylt

Lunchstart vid cirka 11-12
Kycklinglår ibland 1 ibland 2
Eller kassler, kött eller fisk.
Cirka 200 gram till det pizzasallad oftast.
Sen promenad, runt 20 minuter
Middag liknar lunchen fast jag har en avocado med där också och den startar vid 17-18
Sen en kvällspromenad på cirka 30 minuter.

Försöker gå minst 1.5 mil om dagen.
Och jag dricker nog minst 3 liter vatten om dagen.

Mitt kaloriintag per dag ligger ungefär mellan 1 800 och 2 100 kcal, beroende på vad jag väljer till lunch och middag.
Citera
2025-03-27, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillprinsessan
Lyssna på läkaren! För mig och vet flera andra som 2.5mg fungerat på, trots att det inte "ska" fungera utan ska bara vara en uppstartsdos för att vänja kroppen. Är det så att kroppen bygger upp en tolerans mot MJ så är det ju jättebra att kunna dra ut på den toleransen. För sen när eller om man behöver öka till 7.5 så blir det plötsligt mycket mycket dyrare och det vill man ju såklart komma undan om man kan. Hade jag tänkt på det här tidigare så hade jag bett min läkare om en spruta nr 2 på 2.5 mg. (Men jag kommer stanna på 5mg)
Jag fick 5mg utskrivet nu så det löste sig som tur var. Skall köra på min nästsista 2.5mg imorgon.
Fråga: vad ger bäst effekt, att sätta kanylen i magen eller i låret?
Imagen går den bara in i fettet och tar man den i låret så verkar det gå in i muskelmassan istället, vad är bäst?
Citera
2025-03-27, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldMemberNewName
Svart kaffe på morgonen när jag vaknar framför morgon-TV.
Sen promenad runt 70 minuter.

Efter det frukost, cirka kl 08-09.
3 kokta ägg med kaviar.
1 avocado
Fiberberikad havregrynsgröt med 1 dl mjölk+lingonsylt

Lunchstart vid cirka 11-12
Kycklinglår ibland 1 ibland 2
Eller kassler, kött eller fisk.
Cirka 200 gram till det pizzasallad oftast.
Sen promenad, runt 20 minuter
Middag liknar lunchen fast jag har en avocado med där också och den startar vid 17-18
Sen en kvällspromenad på cirka 30 minuter.

Försöker gå minst 1.5 mil om dagen.
Och jag dricker nog minst 3 liter vatten om dagen.

Mitt kaloriintag per dag ligger ungefär mellan 1 800 och 2 100 kcal, beroende på vad jag väljer till lunch och middag.

Känner du av ett ”sug efter mat” mellan måltiderna? Jag småäter å överäter när jag väl äter.. jag tror å hoppas verkligen på MJ
Citera
2025-03-27, 19:33
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:
Känner du av ett ”sug efter mat” mellan måltiderna? Jag småäter å överäter när jag väl äter.. jag tror å hoppas verkligen på MJ

Jag skulle ljuga om jag säger att jag inte nån gång känner ett litet sug, men det är på ett helt annat sätt nu.

Det är lättare för mig att stå emot nu. De gånger jag mumsar på snacks(för det händer mellan varven, jag är inte perfekt) men iaf de gånger det händer så ledsnar jag rätt fort och en chipspåse som förut förvann på nån timme tar mig 5-6 gånger att avsluta, med 5-6 gånger menar jag att jag ställer upp skålen i mitt torrföråd till snare.
Det har aldrig hänt att jag kunnat ha en chips eller ostbågspåse hemma mer än samma dag jag köpt den tidigare. Nu tar det mig minst två helger att avsluta den.
Citera
2025-03-28, 07:12
Medlem
Nu så!
Första sprutan med Mounjaro 2,5 mg är intagen!

28/3-25
Startvikt
Man
109 kg
117 cm runt magen
117 cm runt bröstet
108 cm runt rumpa
BMI 34,8

Riktigt förvånad över att sprutan inte ens kändes!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in