2025-03-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Är inte det väldigt rimligt?

Jo, och det är det som är det centrala problemet. Känner emellertid en sjunkande sten när jag åtar mig denna ståndpunkt - finns det inget gott värt att leva för? Samtidigt kanske man ska upphöra ständig tankeverksamhet och gå utomhus en stund. Dofta på lite rosor, prata med kassörskan på ica.
Citera
2025-03-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sails
Jo, och det är det som är det centrala problemet. Känner emellertid en sjunkande sten när jag åtar mig denna ståndpunkt - finns det inget gott värt att leva för? Samtidigt kanske man ska upphöra ständig tankeverksamhet och gå utomhus en stund. Dofta på lite rosor, prata med kassörskan på ica.

Jo, det är ju för att du vet att det är sant men önskar att det inte vore det. Det gör såklart jag också. Man har en inbyggd romantisk sentimental dröm om livet. Man vill inte inse att situationen är hopplös. Man att fly undan och leva i en fantasivärld gör ju bara att tragedierna aldrig tar slut. Min familj exempelvis fick betala dyrt för en blåögd optimism kring livet och längtan efter kärlek och lycka.
Citera
2025-03-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Jo, det är ju för att du vet att det är sant men önskar att det inte vore det. Det gör såklart jag också. Man har en inbyggd romantisk sentimental dröm om livet. Man vill inte inse att situationen är hopplös. Man att fly undan och leva i en fantasivärld gör ju bara att tragedierna aldrig tar slut. Min familj exempelvis fick betala dyrt för en blåögd optimism kring livet och längtan efter kärlek och lycka.

Jadu, man blir ju inspirerad att gå och hänga sig efter den här konversationen. Antar att folk förr i tiden vände sig mot exempelvis bibeln för att ingjuta hopp, men den glöden verkar släckt sedan länge. Vad finns kvar egentligen?
Citera
2025-03-25, 21:04
Medlem
Citat:
Jadu, man blir ju inspirerad att gå och hänga sig efter den här konversationen. Antar att folk förr i tiden vände sig mot exempelvis bibeln för att ingjuta hopp, men den glöden verkar släckt sedan länge. Vad finns kvar egentligen?

Ja sanningen har den effekten.

Det har såklart aldrig funnits något hopp, eftersom det inte är möjligt att få svar på dom existentiella frågorna. Religion är bara illusionen om hopp. Det finns bara liv död liv död, och en massa lidande och en del gott däremellan. Rinse and repeat.
Citera
2025-03-25, 21:52
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Dina barn kommer att dö. Du vet det med absolut visshet innan du ens har avlat dem. Det är t.o.m. det i hela universum som man kan veta säkrast - att man kommer att dö.

Det spelar ingen roll om du är beredd att dö på fläcken för dina barn, för du kan ändå inte förhindra att de dör själva, och det kan alltid hända en massa onda saker innan de dör, vilket det i de flesta fall också gör.
Och? Vad har det öht för betydelse? Ja, alla kommer att dö. Men innan dess får vi ju vara med om det stora äventyr som kallas för LIVET! Vilket man ju inte får utan den biljett som kallas för födseln. TACK snälla underbara föräldrar för denna fina gåva!
Citera
2025-03-26, 11:12
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Det beror på. Om det går långsamt så blir det ju lite trist på slutet, men låt alla få ta 15 gram pentobarbital, kanske med en stark opiat innan för att känna lite eufori, så kan alla lämna jämmerdalen på några minuter om de vill, smärtfritt och lugnt.

Ja, det är det enda jag kan komma på också. Det borde införas en lag om att alla människor har en oklanderlig rätt att bestämma över sitt eget liv, att aktiv dödshjälp är en rättighet för alla.
Lägg också till några obligatoriska kurser i existentiell filosofi i skolan, inte den typen där det svammlas om moralfrågor hit och dit utan den hårda filosofin som dyker rakt ner i livets meningslöshet.
Citera
2025-03-26, 11:17
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Du har rätt. Smärta väger flerfaldigt tyngre än dess motsats, vilket är varför vi försöker undvika det så gott det går. Livet i kärnan är absurt, smärtsamt och fyllt av lidelse. Det verkar som att många använder denna insikt som belägg för att upphöra människans fortsatta existens.

Med denna kunskap kan vi ju o andra sidan vara tacksamma över att vi lever våra liv med såpass bra förutsättningar, en slags egoistisk njutning blir det.
För det är ett stort problem att det finns människor som tvingas leva under hemska förhållanden.
Citera
2025-03-26, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Ja, det är det enda jag kan komma på också. Det borde införas en lag om att alla människor har en oklanderlig rätt att bestämma över sitt eget liv, att aktiv dödshjälp är en rättighet för alla.
Lägg också till några obligatoriska kurser i existentiell filosofi i skolan, inte den typen där det svammlas om moralfrågor hit och dit utan den hårda filosofin som dyker rakt ner i livets meningslöshet.

Jag har ju extremt frihetliga åsikter, men för förhärdade individer som nörden skulle jag helt klart kunna göra ett undantag. De borde tvingas läsa Schopenhauer, Mainländer, Zapffe etc.
Citera
2025-03-26, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och? Vad har det öht för betydelse? Ja, alla kommer att dö. Men innan dess får vi ju vara med om det stora äventyr som kallas för LIVET! Vilket man ju inte får utan den biljett som kallas för födseln. TACK snälla underbara föräldrar för denna fina gåva!

Natalisten Donald Trump har 5 barn. Jag antar att han därför är en stor idol och förebild för dig. Hur många barn var det super-natalisten nerdnerd hade nu igen? 😛
Citera
2025-03-26, 19:34
Medlem
Citat:
Jag har ju extremt frihetliga åsikter, men för förhärdade individer som nörden skulle jag helt klart kunna göra ett undantag. De borde tvingas läsa Schopenhauer, Mainländer, Zapffe etc.

Fast tror du att en majoritet av filosoferna som studerat pessimisterna är antinatalister?

Faktum är att de inte kommit fram till samma slutsats som dig.

Sedan så var väl inte mainländer någon som förespråkade individens frihet direkt.
Men du kanske bara cherry pickar det du tycker passar dina egna åsikter.
Citera
2025-03-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Fast tror du att en majoritet av filosoferna som studerat pessimisterna är antinatalister?

Faktum är att de inte kommit fram till samma slutsats som dig.

Sedan så var väl inte mainländer någon som förespråkade individens frihet direkt.
Men du kanske bara cherry pickar det du tycker passar dina egna åsikter.

Naturligtvis så sällar man sig till dom som ser världen på ungefär samma vis som en själv, du själv gör ju likadant. Vad är det anmärkningsvärda i det? Likaså som nietzscheaner etc inte håller med dom som är Schopenhauers lärjungar så tycker vi att ni har "fel". Vi kommer ju inte få dig att ändra dig exempelvis eller tvärtom. Vad är problemet?
Citera
2025-03-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Naturligtvis så sällar man sig till dom som ser världen på ungefär samma vis som en själv, du själv gör ju likadant. Vad är det anmärkningsvärda i det? Likaså som nietzscheaner etc inte håller med dom som är Schopenhauers lärjungar så tycker vi att ni har "fel". Vi kommer ju inte få dig att ändra dig exempelvis eller tvärtom. Vad är problemet?

Citatet
” Jag har ju extremt frihetliga åsikter, men för förhärdade individer som nörden skulle jag helt klart kunna göra ett undantag. ”

Passar rätt dålig in på kommunisten Mainländers världsbild som inte direkt stred för individens frihet.
Bara ett exempel på inkonsekvens i argumenten.

Precis som de som menar att det är deras empati som gör att de vill utplåna mänskligheten. Istället för att arbeta med målet att minska lidandet, även om det endast är för sig själv och sina närmaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in