2025-03-25, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Det är en kraftig förvrängning av verkligheten.

Att ge ett barn kärlek, stöd och omsorg är altruistiska handlingar.
Bara för att man har en önskan så innebär inte att man är egoistisk om man uppfyller den.

Jag önskar ju saker som att min familj skall vara lycklig och ha god hälsa, att de skall vara framgångsrika.

Det innebär att jag inte enbart gör vad som är bäst för mig själv utan väljer att göra uppoffringar för att min familj skall ha det bra.

Dina barn kommer att dö. Du vet det med absolut visshet innan du ens har avlat dem. Det är t.o.m. det i hela universum som man kan veta säkrast - att man kommer att dö.

Det spelar ingen roll om du är beredd att dö på fläcken för dina barn, för du kan ändå inte förhindra att de dör själva, och det kan alltid hända en massa onda saker innan de dör, vilket det i de flesta fall också gör.
Citera
2025-03-25, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sails
Vad har det för betydelse att du blir ihågkommen? Dessutom, med hänsyn till din attityd lägger du inte den bästa av grunder för att uppfylla din önskan.
Känner du inte att man har en annorlunda koppling och gemenskap med människor man delar genetik? Och hur kommer det sig att du inte vill bli gammal? Vad är så illa med det?

Är inte säker på att någon handling här i världen är befriad från en eller fler egoistiska anledningar. Hur tänker man angående barn om man inte skaffar dom för man vill fortsätta arvet samt inte vara ensam i hög ålder?

Jag syftade alltså på det att man inte ser en skillnad på en 30 och 60-åring som jobbat, umgåtts med vänner och sysslat med hobbies istället för att ha barn. Det är inget fel med att göra dessa saker överhuvudtaget och i slutändan kommer ingen att bry sig oavsett om man skaffar barn eller inte. Någon genetisk koppling och gemenskap är fullständigt irrelevant och inte automatiskt något positivt, speciellt när man redan har dåliga gener och enbart existerar för att ens föräldrar inte förstod bättre. Gammal har jag aldrig velat bli då jag inte vill leva så länge att man får krämpor som mer eller mindre börjar begränsa ens vardag och blir beroende av andras stöd, vilket inte ens är garanterat även om man hade barn. Att bli skickad till något vårdhem är något fruktansvärt och om inte eutanasi på begäran (rätten till självbestämmande alltså) är tillgängligt, så avslutar jag allt själv. Man kan absolut leva när man är ung, någorlunda frisk och det finns möjlighet att ännu dämpa det negativa, men det ska absolut inte vara en skyldighet att vänta tills man dör en så kallad naturlig död.
Senast redigerad av Delex 2025-03-25 kl. 10:38.
Citera
2025-03-25, 10:33
Bannlyst
Briljant video av Loon: agitated about existence #rant

Hata föräldrar!
Citera
2025-03-25, 11:01
Medlem
Citat:

Bara för att man har en önskan så innebär inte att man är egoistisk om man uppfyller den.

Jag önskar ju saker som att min familj skall vara lycklig och ha god hälsa, att de skall vara framgångsrika.

Det innebär att jag inte enbart gör vad som är bäst för mig själv utan väljer att göra uppoffringar för att min familj skall ha det bra.

Så dina ofödda barn ropade från intet, bönade och bad om att du skulle sätta dom till världen? Din dotter som dog som barn bad om att få leva några få år?

Ja det kanske du önskar pga evolutionens drivkrafter. Men vi vet att så blir det sällan i praktiken, i vart fall inte några längre tidsrymder.
Citera
2025-03-25, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Briljant video av Loon: agitated about existence #rant

Hata föräldrar!

Ja har man tvingat in någon i det här helvetet så skall man egentligen inte ha något mer än en rejäl omgång stryk.
Citera
2025-03-25, 13:13
Medlem
Citat:

Inte säker att jag håller med om det. Om du har fört in ett barn i denna värld känner du ett ansvar att ta hand om det, och om du avstår från denna plikt är det sannolikt att samvetet lommer ha ett och annat att säga om saken.
Citera
2025-03-25, 13:20
Medlem
Citat:
Dina barn kommer att dö. Du vet det med absolut visshet innan du ens har avlat dem. Det är t.o.m. det i hela universum som man kan veta säkrast - att man kommer att dö.

Det spelar ingen roll om du är beredd att dö på fläcken för dina barn, för du kan ändå inte förhindra att de dör själva, och det kan alltid hända en massa onda saker innan de dör, vilket det i de flesta fall också gör.

Sannolikheten att ondska drabbar människor dessa dagar har minskat drastiskt under de århundraden som har löpt förbi. Det är bedrövligt att plågor fortfarande hemsöker människor, men det är onekligen sant att den säkraste och rikaste miljön att uppfostra barn inom är nutiden.

Argumenten att inte skaffa barn lägger sig på hög. Känner ändå att man missar något väsentligt genom att argumentera bort något så centralt som arvodet.
Citera
2025-03-25, 14:26
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Om helvetet existerar på jorden, borde inte då dess motsats likaväl kunna finnas?
Jesus droppade på scenen för 2000 år sedan, och för många människor under årtusenden har han varit guden som kom till deras räddning. Att han inte lever betyder inte att han är inkapabel till att rädda folk än idag, så att säga.

Vad är så underbart som i glädje och njutning kan väga upp mot smärtan från tortyr?
Du hade inte stått ut med 24 timmar tortyr i utbyte mot att i 24 timmar göra det roligaste du vet.
Citera
2025-03-25, 14:31
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Fast det sistnämnda beror ju på att de flesta människor är sådana as att de helt enkelt inte vill avstå från att skaffa barn om de får chansen.

Vad händer om vi inte föder några nya generationer?
Kommer vi fortfarande kunna leva i ett samhälle med god välfärd som förebygger människors lidande?
Citera
2025-03-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Vad är så underbart som i glädje och njutning kan väga upp mot smärtan från tortyr?
Du hade inte stått ut med 24 timmar tortyr i utbyte mot att i 24 timmar göra det roligaste du vet.

Du har rätt. Smärta väger flerfaldigt tyngre än dess motsats, vilket är varför vi försöker undvika det så gott det går. Livet i kärnan är absurt, smärtsamt och fyllt av lidelse. Det verkar som att många använder denna insikt som belägg för att upphöra människans fortsatta existens.
Citera
2025-03-25, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Vad händer om vi inte föder några nya generationer?
Kommer vi fortfarande kunna leva i ett samhälle med god välfärd som förebygger människors lidande?

Det beror på. Om det går långsamt så blir det ju lite trist på slutet, men låt alla få ta 15 gram pentobarbital, kanske med en stark opiat innan för att känna lite eufori, så kan alla lämna jämmerdalen på några minuter om de vill, smärtfritt och lugnt.
Citera
2025-03-25, 19:34
Bannlyst
Citat:
Du har rätt. Smärta väger flerfaldigt tyngre än dess motsats, vilket är varför vi försöker undvika det så gott det går. Livet i kärnan är absurt, smärtsamt och fyllt av lidelse. Det verkar som att många använder denna insikt som belägg för att upphöra människans fortsatta existens.

Är inte det väldigt rimligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in