2025-03-26, 14:11
Medlem
Tja,

Vi har ett par asiatiska restauranger i stan där där jag bor (thailändska, koreanska osv) och varje gång jag har varit på nån av dem och ätit så har jag fått ont/blivit dålig i magen stund senare. Jag har varit i sällskap med andra och det är bara jag som fått ont i magen de gångerna. Och jag har även varit på samma restaurang flertal gånger beställt samma sak vid olika tillfällen och fått ont i magen. Är det något med deras kryddning som jag kan vara allergisk eller känslig mot?
Citera
2025-03-26, 14:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordlasten
Är det något med deras kryddning som jag kan vara allergisk eller känslig mot?

Gissningsvis din tarmflora som spökar. Gäller en majoritet av befolkningen idag.
Citera
2025-03-26, 14:43
Medlem
sebastian66s avatar
Du kanske har klen age som inte tål vissa kryddor. Bara undvika asiatisk då.
Hur ska vi ens kunna avgöra såna saker?
Har du testat indisk mexikansk mat som kan vara soft starka.
Du kanske har klen mage som inte tål stark mat som inte direkt är konstigt.
Då är det bara köra enkla saker du känner till för att inte utsätta dig för dessa ev starka kryddor.
Citera
2025-03-26, 14:52
Bannlyst
MSG + IBS är ingen bra kombination.
Citera
2025-03-26, 16:59
Medlem
S.O.Stolps avatar
Asiater vräker ju ofta i glutamater (smakförstärkare) i maten.

Glutamater kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner i form av huvudvärk, svettning, halsbränna, yrsel, tryck över bröstet och illamående. Kanske även magont?
Citera
2025-03-26, 19:16
Medlem
pn222jws avatar
Ja, precis som inlägg #5 och #6 skrev...Monosodium glutamate, also called MSG -
This flavor enhancer often added to foods can cause headache and other symptoms in some people.

Att dricka extra mycket vatten kan nog lindra.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4870486/
Citera
2025-03-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordlasten
Tja,

Vi har ett par asiatiska restauranger i stan där där jag bor (thailändska, koreanska osv) och varje gång jag har varit på nån av dem och ätit så har jag fått ont/blivit dålig i magen stund senare. Jag har varit i sällskap med andra och det är bara jag som fått ont i magen de gångerna. Och jag har även varit på samma restaurang flertal gånger beställt samma sak vid olika tillfällen och fått ont i magen. Är det något med deras kryddning som jag kan vara allergisk eller känslig mot?

Troligtvis använder de billigt importskit från fel länder med massa gifter,gmo och bakterier som de flesta restauranger.

Själv blev man sjuk på vapiano utomlands 2 gånger.Ena gången från deras sallad och andra gången från pasta. De har troligtvis använt billig kinesisk vitlök så man blev riktigt sjuk i 4 dagar.
Tillåme kompisen som bor där brukar bli lite risig i maten från deras vapiano om han väljer saker emd mjölkprodukter fast han s tarmflora är van vid det.

I kina odlas tillex vitlöken i toalettvatten och det finns massa bakterier som våra magar inte tål i asiatiska länder i maten.

+att de användr giftig kemisk mononatriumglutamat.
Finns dock seriösa restauranger också i asien som skriver på en stor skylt i restauangen att de inte använder natriumglutamat men i sverige gör i årincip alla det + använder skitig giftig genmanipulerad olja,majs och soja,ris istället för riktiga grejer.

Matställen men även skräp som subway och seven eleven som har giftig gmo brownies.kärleksmums,muffins osv köper ofta in det billigaste som finns (finns självklart högre klss matställen som köper in bätre grejer också)
Senast redigerad av Blatteman 2025-03-26 kl. 23:19.
Citera
2025-03-30, 18:42
Medlem
Sladdarens avatar
Kan vara nåt fiskdjur som du inte pallar med (är allergisk emot) eller att du äter för hett i förhållande till din egentliga nivå eller att du inte tål saltnivåer till en viss gräns eller har överkänslighet emot MSG mm
Citera
2025-04-05, 22:09
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Asiater vräker ju ofta i glutamater (smakförstärkare) i maten.

Glutamater kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner i form av huvudvärk, svettning, halsbränna, yrsel, tryck över bröstet och illamående. Kanske även magont?

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ja, precis som inlägg #5 och #6 skrev...Monosodium glutamate, also called MSG -
This flavor enhancer often added to foods can cause headache and other symptoms in some people.

Att dricka extra mycket vatten kan nog lindra.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4870486/

Läste du ens studien?

"From the fact that the results of the human studies are not consistent and it is assumed that most studies using beverages as a vehicle are not properly blinded, we suggest that a causal relationship between MSG and headache has not been proven. In addition, statistically significant differences in the incidence of headache were not observed when MSG was administered with food, "

Det är rent skitsnack, en gammal skröna som än idag lever kvar. Det är inget fel på MSG. Det är som salt.
https://www.healthline.com/nutrition/msg-good-or-bad

Det var nån tjomme på 60 talet som hade en teori, helt utan vetenskapliga bevis, och efter det så blev det en sanning.

TS. Om jag äter ingefära så triggar det en gallblåseattack. Hur pass allvarlig är smärtan och var sitter den? hur länge brukar det hålla i sig?
Senast redigerad av carminaburana 2025-04-05 kl. 22:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in