• 1
  • 2
2025-03-24, 12:07
Medlem
Sladdarens avatar
Hej

Moderator får ev flytta tråden eftersom det handlar om kemi och medicin

Det finns billiga modeller av tvättmedel och dyra. Poängen med dom är att tvätta kläder med bättre och sämre resultat att det blir rent men det kanske är bara nedsmutsat av ens egna kropp av svett tex och inget specifikt annat utifrån sätt.

1. En del lågbudget skit tvättmedel har troligen mycket kvar av ohälsosamma kemikalierna i plaggen efter tvättning oavsett hur mycket du än sköljer som kan irritera huden vid kontakt som tex kontakteksem trots att dessa är även parfymfria. Hur kommer det sig att man inte kan ens skölja bort allt när hela poängen med tvättningen är att just göra dom rena och kemikaliefria ?

Om vi låssas att jag sköljer tvätten minst 2 ggr

2. Hur är det egentligen möjligt att få sälja tvättmedel som är parfymfria iaf men som ändå kan ge utslag / eksem / torr hud / allergi för vissa eller att allergi uppstår ? Finns det inga produktionsregler ?

3. Vad i innehållsförteckningen på tvättmedel ska man titta efter som är icke godkänt eller inte normalt eller överskrider gränsvärden % som kemikalie för riskgrupper som får besvär av tvättmedlet ?

4. Orsaken att jag frågar är att har några tvättmedelskartonger som är stora som jag köpte för ganska länge sen som var troligen B - produkter på Ö och B som troligen finns kvar än idag i butiken, men kan ju funka att tvätta annat som jackor som blir skitiga eller overoller, mattor som inte fållar etc mm. Dvs textiler man inte har direkt emot kroppen.

5. Kan tvättmedel gå ut ?

Klart jag kan googla på mycket men slänger ut frågorna iaf
Citera
2025-03-24, 12:24
Avstängd
Tvättmedel innehåller tensider, som med tiden tappar sin effekt att rengöra plaggen.

Hur du i övrigt reagerar på tvättmedel kan bara du själv svara på. Det kan vara så att en allergi helt plötsligt framkallas av ett tvättmedel du använt under lång tid, just för att det för stunden finns en obalans i din kropp av något slag.
Citera
2025-03-24, 12:33
Medlem
MarcoStars avatar
Inte för att det besvarar dina frågor, men om du vill undvika ämnen som kan orsaka allergier så har Astma- och allergiförbundet bra listor över produkter som är säkra att använda:

Astma- och allergiförbundet: Rekommenderade produkter >>

Välj t.ex. "Städ och tvätt" för att se produkter ur den kategorin.

Även om man inte har astma eller allergier, kan det vara bra att välja dessa produkter i förebyggande syfte, så att man inte utvecklar det på sikt.
Citera
2025-03-24, 18:29
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Tvättmedel innehåller tensider, som med tiden tappar sin effekt att rengöra plaggen.

Hur du i övrigt reagerar på tvättmedel kan bara du själv svara på. Det kan vara så att en allergi helt plötsligt framkallas av ett tvättmedel du använt under lång tid, just för att det för stunden finns en obalans i din kropp av något slag.

Okej, effekten avtar alltså att rengöra iaf

Allergi är väl inte riktigt samma sak som en kemiskt reaktion av nåt "främmande ämne" på huden som ger kontakt eksem eller torr hud, irriterad hud som minst. Kan man inte utgå ifrån att ett billigt budget tvättmedlet isig är generellt, allmänt inte bra för vilken person som helst att bära de plaggen nära huden ? Men ev ligger det nåt samband med det att visa personer är mer känsliga än andra och mer tolerant men alla personer kommer att reagera negativt på det billiga tvättmedlet vare sig de vill eller inte om de använder det kortare eller en längre tid.

Lite samma grej som att tvätta händerna med diskmedel YES eller annat. Det funkar du blir ren om händerna men det är inget du ska upprepa om du bara har normala smutsiga händer, och hellre använda tunna handskar när du ska meka med nåt som är oljigt smutsigt osv. Det är inte skonsamt för nån relativt en bra tvål som har skonsamma medel i sig

Jag har endast använt de billiga tvättmedlet väldigt sparsamt och sällan till tvättning av overoller, varma men skitiga jackor eller tjocka vinterhandskar som är grovt smutsiga eller dukar, trasor microfiber trasor som ochså är grovt smutsiga eller ja allt som är av tyg som man kan tvätta som egentligen ska bara använda som nåt underlag ute i skogen som plädar, filtat enkla mjuka underlag för att frakta nåt och annat mm etc som jag kommer inte på nu

Grejen är det att jag kör alltid med väldigt bra tvättmedel för vanliga klädesplagg

Min poäng med tråden är att varför skulle man överhuvudtaget köpa gigantiska paket med billiga tvättmedel som SPAR och eller EFFEKT på ÖoB om man avser att tvätta sockar, t-shirts, kalsonger jeans, mjukbyxor och jumper, och chinos mm man har nära kroppen när man egentligen inte får rent kläderna inkl att de ger farliga kemikalier som troligen är dokumenterat aldrig bra för emot huden och
innehåller felaktiga kemikalier ?
Citera
2025-03-24, 18:38
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Inte för att det besvarar dina frågor, men om du vill undvika ämnen som kan orsaka allergier så har Astma- och allergiförbundet bra listor över produkter som är säkra att använda:

Även om man inte har astma eller allergier, kan det vara bra att välja dessa produkter i förebyggande syfte, så att man inte utvecklar det på sikt.

Jag är mer inne på att vilken person som helst kommer få en negativ effekt av dessa sämre billiga tvättmedel oavsett enligt mitt resonemang och alla bör istället för alltid köpa bättre drygare tvättmedel som är dokumenterat betydligt nyttigare för huden och kräve rinte lika mycket dosering heller. Precis i förebyggande syfte att aldrig komma i kontakt med felaktiga tvättmedel som är med all säkerhet ett gift för huden sakta men säkert för vem som helst oavsett om man har världens bästa antiallergiska egenskaper

Därför bör man nog granska billiga tvättmedel mer i ett kemikaliskt syfte mer kortsiktigt som långsiktigthet hos användaren vid kontakt med huden om man skulle ta hudprover eller annat.
Så kanske man skulle tom kunna se rester ifrån budget tvättmedlet som limmas fast på huden som är ohälsosamma vid en provtagning

Varför skulle man vilja he kemikalierna på huden ? Likadant som man inte skulle tvätta händerna med tvättmedel som är billigt eller dyrt
Citera
2025-03-24, 19:04
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Ang länken så köper jag väldigt bra tvättmedel redan utan att ha stenkoll på allt det innehåller som är bra för huden mm och tvättegenskaperna. Poängen är att man ska nog aldrig köpa billigt budget tvättmedel för plagg du ska ha emot huden, du kommer inte tjäna nåt på det eftersom det är i princip samma sak som du skulle ha andra obehöriga ämnen emot huden som tex motorolja som man inte tvättar bort eller lacknafta eller t-röd mm och sen låta det verka emot huden i dagar och veckor.

Jag misstänker iaf att de billigaste nämnda tvättmedel jag tagit upp har betydligt värre kontaminering av kroppens hud än normal budgeterade tvättmedel inkl dyrare tvättmedel mer än vad man tror, och därför används det bara emot udda specifika tvättningar som sagt

Citera
2025-03-24, 20:28
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jag är mer inne på att vilken person som helst kommer få en negativ effekt av dessa sämre billiga tvättmedel oavsett enligt mitt resonemang och alla bör istället för alltid köpa bättre drygare tvättmedel som är dokumenterat betydligt nyttigare för huden och kräve rinte lika mycket dosering heller. Precis i förebyggande syfte att aldrig komma i kontakt med felaktiga tvättmedel som är med all säkerhet ett gift för huden sakta men säkert för vem som helst oavsett om man har världens bästa antiallergiska egenskaper

Därför bör man nog granska billiga tvättmedel mer i ett kemikaliskt syfte mer kortsiktigt som långsiktigthet hos användaren vid kontakt med huden om man skulle ta hudprover eller annat.
Så kanske man skulle tom kunna se rester ifrån budget tvättmedlet som limmas fast på huden som är ohälsosamma vid en provtagning

Varför skulle man vilja he kemikalierna på huden ? Likadant som man inte skulle tvätta händerna med tvättmedel som är billigt eller dyrt

För diskussionens skull vore det bra om du nämnde några exempel på produkter du anser är bättre.

Själv föredrar jag Skonas parfymfria tvättmedel - i pulverform. Flytande vittvättmedel (även kapslar) är värdelösa eftersom de inte får innehålla blekmedel på grund av Sveriges stränga miljöregler, så för att tvätten inte ska bli solkig funkar bara vittvättmedel i pulver.

Sen gillar jag Lysol sköljmedel (finns hos Meds) för att den gör tvätten antibakteriell.
Citera
2025-03-24, 23:03
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
För diskussionens skull vore det bra om du nämnde några exempel på produkter du anser är bättre.

Själv föredrar jag Skonas parfymfria tvättmedel - i pulverform. Flytande vittvättmedel (även kapslar) är värdelösa eftersom de inte får innehålla blekmedel på grund av Sveriges stränga miljöregler, så för att tvätten inte ska bli solkig funkar bara vittvättmedel i pulver.

Sen gillar jag Lysol sköljmedel (finns hos Meds) för att den gör tvätten antibakteriell.

Tänker mig att billigt tvättmedel är såklart väldigt
billigt av en orsak. Att det innehåller överskridande biprodukter
och oshyssta kemikalier som smygits in utan att deklareras
trots att det nånstans har blivit godkänt enligt nån kemikalieinspektion. De gäller de mesta tex handtvål. Nu äre ju så att handtvål kan vara bättre och sämre för huden
när används till handen. Men det tvättar du ju bort så det försvinner mer än väl
och kanske tom använder handlotion

Finns säkert nåt gränsvärde på schampoo ochså hur dåligt eller bra
det är för huden men samma sak gäller där att det tvättar du ju bort.
Och ger det kroppen torrare hud så samma grej där att du kan använda
en mjukgörande kräm

Däremot

Att tvätta kläder med ett dåligt tvättmedel som ska ligga på huden ja hur länge som helst
Tyvärr det går inte tvätta bort / skölja bort spårämnen av det så vitt jag vet
oavsett om du sköljer kläderna 2 -3 ggr eller har jag fel ? Om du provat
tvättat tvättmedel med händerna så måste du verkligen skölja ordentligt för att bli av med det
om du ens blir av med det utan andra medel som avlägsnar det

Min poäng är att inte prata om vad jag använder för hudvänligt tvättmedel, jag litar på tillverkaren liksom men vill gärna ha mer detaljer av kemiska beteckningar man ska undvika.

Det är faktiskt oviktigt å förklara vad jag använder för tvättmedel såtillvida att man måste först utreda vad billigt dåligt tvättmedel gör mot huden / kroppen istället relativt normalt till väldigt skonsamt tvättmedel för huden. Det är den frågan jag ställer i tråden egentligen och hur man kan tyda det i den kemiska deklarationen

Här har du ex på en lista tvättmedelstestare kikar på som ger effekter på både kropp / hud och naturens effekter och bieffekter

Oönskade ämnen

Parfym
Ja
Allergena parfymer
Ja
Allergena konserveringsmedel
Ja

Miljöpåverkande
Ja
Miljövarning
Ja
Hormonstörande
Ja
Reproduktionsstörande
Ja

Låter väl inte så kul å köpa det tvättmedlet med JA överallt och det ska man tvätta sina kläder med och sen lägga det på din hud under lång tid.

Jag skulle aldrig falla mig in å använda dessa budget tvättmedel för
kläder man har närmast kroppen eller bättre plagg som man inte vill förstöra
och nöta ut med sämre tvättmedel som jag är mer rädd om. Det var ett rent impulsköp kan man säga men det kvittar ju så jag har ändå kvar tvättmedlen ifrån ÖoB för andra användningsområden man kan ha det till som rengöringsmedel liksom

Tvätta på låga temperaturer
HALVSANT

En tvätt i låg temperatur kräver så klart mindre energi än i en hög. Men vissa fläckar – framför allt fettfläckar – går bort lättare ju varmare vattnet är. Och själva tvättandet är en försvinnande liten del av plaggets totala miljöpåverkan.

Därför är det bättre att tvätta ordentligt varmt, så att plagget blir rent, i stället för att tvätta flera gånger eller slänga ett plagg där fläckarna inte går bort.

Vi tvättar för ofta
SANT

Vi tvättar ofta kläder för att de känns ofräscha, och inte för att de är direkt smutsiga. Häng ut kläderna på vädring i stället för att tvätta dem om de inte har fläckar.

Mer tvättmedel gör tvätten renare
FALSKT

Mer tvättmedel än den rekommenderade mängden gör inte tvätten renare, utan bara svårare att skölja ur. Moderna tvättmaskiner har ofta en snålt tilltagen sköljning för att hålla nere vattenförbrukningen, och då är det bäst att inte sätta ytterligare press på maskinen med onödigt tvättmedel.

Vitt ska tvättas i kulörtvättmedel
FALSKT

Att kläder färgas vita, och därför ska tvättas med kulörtvättmedel, är en seglivad myt, som till och med vissa klädbutiker framhåller. Men vita kläder kan bara blekas vita, och behöver därför vittvättmedel – som innehåller lite blekmedel – för att hålla sig fina. Vita textiler blir ofta gråaktiga om man använder kulörtvättmedel.

Fyll tvättmaskinen till varje pris!
HALVSANT

Det här är ett klassiskt råd för att hålla energiförbrukningen nere. Men Råd & Röns tester visar att många moderna tvättmaskiner drar mycket mindre energi när maskinen är halvfull. Så det beror lite på vilken maskin du har. Och det viktigaste är som sagt att kläderna inte blir förstörda. Så dela upp tvätten i olika färger, så att ljusa kläder inte blir missfärgade i stället för att slänga in allt på en gång.

Du behöver speciellt tvättmedel för ylle
SANT

De flesta tvättmedel innehåller enzymer som löser upp fläckarna. Men dessa enzymer kan också lösa upp fibrerna i silke och ylle. Du behöver därför speciellt fintvättmedel för dessa material.

60-graderstvätt dödar bakterierna
FALSKT

Tidigare test som Råd & Rön har gjort visar att tvättmaskinerna sällan kommer upp i 60 grader, och om de gör de kommer de bara upp i så hög temperatur en kort stund. Man kan alltså tyvärr inte lita på att tvätten blir bakteriefri vid en 60-graderstvätt.

Sköljmedel är onödigt
SANT

Sköljmedel kan du skippa, det sliter både på kläderna och miljön. Framför allt till funktionsplagg ska du inte använda sköljmedel, eftersom det förstör funktionen. Även andra kläder kan ta skada av sköljmedel, eftersom det gör fibrerna svagare och ger dem förkortad livslängd.
Senast redigerad av Sladdaren 2025-03-24 kl. 23:06.
Citera
2025-03-24, 23:06
Medlem
Sladdarens avatar
Tänkte att tråden kunde bli intressant att man kan göra ännu bättre val av tvättmedel genom att förstå kemiska innehållet men då måste man ju först ta bort det som man ska undvika i tvättmedel

Eller bara inte bry sig och tro på tillverkaren helt enkelt, äre bra så äre bra ?

Om att tvätta händer med tvättmedel =

Citera
2025-03-25, 07:21
Medlem
MarcoStars avatar
Håller med om en del av det du skriver, som vittvättmedel och att bakterier inte dör i tvätten (därför använder jag Lysol.)

Men jag märker en viss överdriven rädsla för kemikalier. "Naturliga" produkter är ofta mer allergena för huden, för även om de inte innehåller tillsatser så är heller inget borttaget i dem och naturen är inte alltid så god. Jag har t.ex. fått utslag av ekologiska hudkrämer.
Citera
2025-03-25, 08:48
Medlem
Prova Neutral tvättmedel, sköljmedel, schampo, tvål osv. Tryck även för extra sköljning på tvättmaskinen. Torktumla gärna men torka eller vädra inte utomhus.
Citera
2025-03-26, 16:21
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Håller med om en del av det du skriver, som vittvättmedel och att bakterier inte dör i tvätten (därför använder jag Lysol.)

Men jag märker en viss överdriven rädsla för kemikalier. "Naturliga" produkter är ofta mer allergena för huden, för även om de inte innehåller tillsatser så är heller inget borttaget i dem och naturen är inte alltid så god. Jag har t.ex. fått utslag av ekologiska hudkrämer.

Nä ingen fobi för kemikalier men en medvetenhet iaf. Jag utgår ifrån logiken att du kan ha kvar sämre kvalite till riktigt dålig kvalite av tvättmedels- kemikalier i plaggen som inte kan sköljas bort, om man kanske inte sköljer det tillräckligt länge och mycket och som sen ligger direkt emot nakna huden

Det finns nästan inte i nåt annat förekommande fall obehöriga kemikalier ligger emot huden, kroppen i flera timmar, veckor mm när du handskas med kemikalier ni något annat fall.

Finns inte nåt fall jag kan komma på. Antingen använder du ansiktskydd, adningsskydds, filter, kläder som är tvättade med bra medel som är skonsamma mot huden kanske på bekostnad på renheten men då är det ju en balans emellan vad som är mest prioriterat och mest skadligt, dvs att det är mer smutsigt beroende på plagg som ochså inte är bra hygieniskt eller att det har mer obehöriga kemikalier som gör skada emot och in i huden.

I alla andra fall av hantering av kemikalier kan man tvätta sig, duscha och göra sig av med kemikalier som för tillfället har fastnat på huden så länge vi inte har med o-normala kemikalier att göra som gift utsläpp eller biologiska vapen osv

Det är endast kemikalier ifrån tvätt som du kommer i kontakt långsiktigt med kemikalier helt enkelt så länge det är kvar i plagget vill säga efter tvätten och ligger emot huden
Senast redigerad av Sladdaren 2025-03-26 kl. 16:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in