2025-03-24, 00:33
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Nu har den här tråden funnits i ca 18 år och ännu inga fotobevis på kanten.
Tänker på alla resor som jag hunnit med på 18 år men ingen plattjordare har ens seglat fram och tillbaka till kanten
Ni plattjordare måste lämna pojkrummet och ge er ut på en kantresa för jag VILL se fotobevis.
Citera
2025-03-24, 00:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om du tänker dig att världen ser ut så där sår kanske inte gravitationens effekter det största problemet. Men ja, om krökningen (?) av den övre ytan anpassades till masscentrum och gravitationens riktning (den varierar på olika punkter på den övre ytan) så skulle man kunna få tyngdkraften att bli normal mot tangentialplanet (horisontalplanet) över en stor del av ytan. Men det skulle bli en mer komplicerad yta än en halvsfär.

Min fråga är förstås: varför? Denna modell är väsentligt mer komplicerad än en sfär, den löser inte problemet med solen och himlakropparnas rörelser, och det går fortfarande inte att lösa problemet med restider över datumlinjen (Stilla havet) eller södra halvklotet i allmänhet.

Varför? Jag ser det som totalt omöjligt att en massa likt jorden ska kunnat skapa en till synes perfekt sfär.

Att vi lever i en krater skapad av en enorm asteroid på en betydligt större (platt) jord än vad vi tror, är betydligt mer logiskt pga atmosfärens täckande egenskaper samt att det är bättre förutsättningar för begynnelse av existensen en sådan skyddad och gynnsam miljö.
Citera
2025-03-24, 00:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Varför? Jag ser det som totalt omöjligt att en massa likt jorden ska kunnat skapa en till synes perfekt sfär.

Att vi lever i en krater skapad av en enorm asteroid på en betydligt större (platt) jord än vad vi tror, är betydligt mer logiskt pga atmosfärens täckande egenskaper samt att det är bättre förutsättningar för begynnelse av existensen en sådan skyddad och gynnsam miljö.
Så du tycket attt det är ”troligt” att en asteroid skapar en krater med exakt rätt form för att tyngdkraften skall bli precis normal mot ytans tangentialplan givet den strut-formade massan?

Detta är alltså enligt dig mer troligt än att jorden stelnat i formen av en sfär, dvs den kropp som har lägst potentiell energi för varje form av gravitation, och således liknar alla andra planeter och månar vi kan se med teleskop?
Senast redigerad av farbror_barbro 2025-03-24 kl. 00:52.
Citera
2025-03-24, 00:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så du tycket attt det är ”troligt” att en asteroid skapar en krater med exakt rätt form för att tyngdkraften skall bli precis normal mot ytans tangentialplan givet den strut-formade massan?

Detta är alltså enligt dig mer trilogt än att jorden stelnat i formen av en sfär, dvs den kropp som har lägst potentiell energi för varje form av gravitation, och således liknar alla andra planeter och månar vi kan se med teleskop?

Nu är jag inte en anhängare till "gravitationen" och masscentrum, tyngdkraften kan även förklaras ex via densitet och elektromagnetism.

Att vi ser runda kroppar behöver inte betyda att de är av liknande massa som jorden, de kan mycket väl vara plasma eller en illusion.
Citera
2025-03-24, 01:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om du tror att en hastighetsmätare i ett flygplan fungerar som i en bil behöver du gå om grundskolan igen.
En hastighetsmätare i ett flygplan fungerar genom att mäta hur mycket luft som passerar i ett rör och det ger ett mått på hur fort planet flyger i förhållande till luften. Ger ju inte ett exakt värde i förhållande till marken eftersom man måste ta hänsyn till vinden men det ger ett tillräckligt bra värde för att konstatera att avstånden på en skiva inte skulle stämma. Vill man mäta mer exakt så går det ju att mäta med radar.
Tror inte att man lär ut hur hastighetsmätare i flygplan funkar i grundskolan.

Citat:
Nu är jag inte en anhängare till "gravitationen" och masscentrum, tyngdkraften kan även förklaras ex via densitet och elektromagnetism.

Att vi ser runda kroppar behöver inte betyda att de är av liknande massa som jorden, de kan mycket väl vara plasma eller en illusion.
Densitet kan inte förklara varför saker faller då densiteten inte har någon riktning. Densitet är ju bara ett mått på hur mycket massa en viss volym av ett ämne innehåller. Utan gravitation så skulle ju ingenting falla oavsett densitet.
Magnetism kan man ju avfärda eftersom magnetiska material och material som inte är magnetiska påverkas på samma sätt.
Citera
2025-03-24, 07:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vem utgår från Gleason? Jag hävdar såklart att de kartor vi har idag är baserade på en platt jord.

Baserade på en platt jord, som i själva verket är en halv sfär? Nu är väl snart dags för slutenvård va? Maken till dårskap är det sällan man ser.
Citera
2025-03-24, 07:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det var inte mycket till svar man fick där, som vanligt.

Snacka om att det inte få svar.

Tror du piloter på den interkontinentala flighter vet vilken riktning de ska flyga och när de kommer vara framme när de lyfter med sitt plan?

Att de vet hur fort planet de kör flyger?
Citera
2025-03-24, 08:51
Medlem
Citat:

LoL, nej vare sig densitet eller magnetism kan förklara tyngdkraften. Densitet är inte en kraft och saknar dessutom riktning.
Citera
2025-03-24, 08:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
En hastighetsmätare i ett flygplan fungerar genom att mäta hur mycket luft som passerar i ett rör och det ger ett mått på hur fort planet flyger i förhållande till luften. Ger ju inte ett exakt värde i förhållande till marken eftersom man måste ta hänsyn till vinden men det ger ett tillräckligt bra värde för att konstatera att avstånden på en skiva inte skulle stämma. Vill man mäta mer exakt så går det ju att mäta med radar.

Densitet kan inte förklara varför saker faller då densiteten inte har någon riktning. Densitet är ju bara ett mått på hur mycket massa en viss volym av ett ämne innehåller. Utan gravitation så skulle ju ingenting falla oavsett densitet.
Magnetism kan man ju avfärda eftersom magnetiska material och material som inte är magnetiska påverkas på samma sätt.

Då kan man avfärda hastighetsmätaren då felmarginalen gällande luft är alltför stor.

Och jag pratat såklart om attraktionen mot jorden, som såklart är elektromagnetisk, saker och ting dras ju till marken och inte massa mot massa generellt. Gravitationen för ju knappast ihop två bollar i luften eller hur?
Citera
2025-03-24, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968

Flygplanen har GPS som inte bara loggar position utan även räknar ut fart över marken och kurs.

De har dessutom tillgång till radiofyrar (VOR) och tröghetsnavigeringssystem (IRS) som båda talar om vilken position flygplanet har och därmed även kurs och hastighet.

Citat:
Om du tror att en hastighetsmätare i ett flygplan fungerar som i en bil behöver du gå om grundskolan igen.

Det är fullständigt absurt att tro att trafikflygplanen inte känner till sin hastighet, kurs eller position.

Och åter till vad vi egentligen diskuterar: vi känner till jordens form bland annat för att vi känner till avstånd. Man kan helt enkelt säga att vi genom våra resor har mätt upp jorden.

Citat:
Då kan man avfärda hastighetsmätaren då felmarginalen gällande luft är alltför stor.

LoL. Nej verkligen inte, trafikflygplanen har såklart vrålkoll på var de befinner sig.

Att argumentera för motsatsen, att de flyger omkring utan att veta var de är, är så knasigt att man häpnar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-03-24 kl. 09:12.
Citera
2025-03-24, 09:17
Medlem
Citat:

Och jag (och miljontals naturvetare) ser det som den mest sannolika formen. Det är ju trots allt den form som ger lägst lägesenergi.
Citera
2025-03-24, 09:56
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag hittar ingen bättre bild för stunden så denna får duga:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTMvs6_6S0hUr3CyYuOvRPnL_auUaW03 4he6g&s

Låt säga att den bebodda delen av jorden motsvarar samma omkrets som änden på den "strutformade" delen av jorden på bilden, kommer gravitationen bli ett problem då?

Du hittar ingen bättre bild?
Då är det väl på tiden att du själv skapar en bild på hur världen ser ut. Du har velat mellan några olika former de senaste dagarna.

När du ändå är igång med färgkritorna kan du väl göra en karta också. Så stordelen av jordens alla människor kan förstå hur deras omgivning ser ut enligt din verklighet.
Till att börja med kan det kanske räcka med att placera ut världsdelarna och markera de olika ländernas huvudstäder. Glöm inte att ange vilken skala du skapar denna karta. Använd samma skala för alla världsdelar, annars blir man förvirrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in