2025-03-23, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Hur lång är utbildningen för att bli profissionell upprunkare i fiskeskolan? Nån vecka och sen är det bara att köra eller? Borde vara en merit om man är rubbad själv.

Fattar inte var fröken Smilla får tag i alla dessa som kan tänka sig att göra skiten gratis och på beskotnad av sin egen familj?

Många har det redan "i sig" från start. Så det kan oftast sättas igång/ skvätta loss rätt omgående för de mer rutinerade upprunkarna. Sedan måste DaddyPutte bara lösa de materiella och tekniska bitarna (det brukar vara detta som är den stora bromsklossen i examinationen!)

Just upprunkarna som tillhör den lägsta klassen i koncernen brukar headhuntas på typ QX, utanför och inifrån psykiatrin och såklart sprids det mail inom NMR som matchas mot lämpliga kandidater.

Du har väl inte missat att BPSara har lagt ut en platsannons på bloggen och X?! Det är ingen dålig profil som eftersöks. Läser man BPSara's önskemål så låter det som någon senior managementkonsult med 10 årig erfarenhet från the big 4 kan lyckas kvalificera sig. I det stora hela skall denna person vända hela skutan och se till så Dumpen blir en internationell kraft att räkna med. Det ska ingå någon typ av lön tydligen. Just lönebiten är nog väldigt viktigt att diskutera på intervjun för den sökande.
Citera
2025-03-23, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlutaSkrivRunkaUpp
Sara är inte alls bannlyst längre, hon är tillbaka på Dumpen Facebook som administratör.

https://www.facebook.com/groups/776883263665426/posts/1388524165834663/

Rätt ska vara rätt!

Att skapa ett nytt fakekonto som man byter namn på är inte samma sak som att man släppt bannen på hennes gamla barnporrkontot.
Citera
2025-03-23, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Att skapa ett nytt fakekonto som man byter namn på är inte samma sak som att man släppt bannen på hennes gamla barnporrkontot.
Stämmer, det kontot är de som tidigare hette Smilla larsson och var saras backup när hon blev portad eller stoppad ifrån facebook pga regelbrott, regler är ju inget fröken behöver följa.
Eftersom hennes riktiga blev permabannat så började hon ju använda de kontot.

Den lista som lades ut den 3e mars är en som Smilla la upp, med andra ord är det exakt som du säger hon har bara bytt namn på sin fakeprofil för att kringgå banlysningen, som sagt regler och lagar gäller ju inte Sara.
Citera
2025-03-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Äsch, jag tycker du ska fortsätta använda "upprunkare" - det är en väldigt slående beskrivning och Dumpen är ju om inget annat buskishumor. Det får dom tåla, även om dom tuggar fradga över att inte kunna gå in och moderera Flashback

Håller med! Det är väldigt underhållande att det verkar störa dom så mycket

Gissar att det inte är lika ärofyllt att vara upprunkare som fiskare!
Citera
2025-03-23, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Jag skrev terapeuter då både psykologer och psykoterapeuter kan behandla trauman, det är knappast så att dom betalar för behandling hos en samtalsterapeut som gått en snabbkurs

Jag har fått bekräftat från flera personer så det är inget som jag enbart hört från Sara, bland annat en terapeut som är knuten till regionen som dom har anlitat
https://www.framtid.se/yrke/samtalsterapeut
Citat:
Samtalsterapeut är inte en skyddad yrkestitel. Ofta förekommer det benämning diplomerad samtalsterapeut eller utbildad samtalsterapeut. Diplom kan man få efter en kurs hos privata utbildningsanordnare, där betalar du själv för din utbildning och har oftast inte rätt till studiemedel från CSN.

Vem som kan utan något hinder registrera sig som företag och ta klienter för samtal.
Så att anlita extern teraput säger 0. Vilket är min poäng, de behöver inte utbildning. De kan hjälpa med trauman, men det är inte vård att gå å prata hos en samtalsteraput.

Om de nu köper in vård för sådana som varit utsatta SKALL det vara med psykolog inte med teraput. Annars kan det dess utom göra mer skada än de gör nytta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GyjqJx/impulskollens-terapeut-du-ar-inte-pedofil
Citat:
Alltså, du är inte pedofil. Du har inte gjort någonting mot en verklig person.

Som sagt, teraputer är ingen vård i avseende av vad vård är.
Citat:
Vård är en övergripande term som omfattar alla åtgärder som syftar till att bevara, främja eller återställa hälsan hos en individ
https://kui.se/vard-och-omsorg/

Teraputer kan hjälpa till och bidra till vård men om en förrening köper in vård för folk som blivit utsatta skall de fan få vård också och inte bara prata med någon "Jag kan"-are.
Där emot kan det vara ett komplement upp till. Dumpen har ju dock sina voluntärer som är samtals kamrater. Grunden i detta var ju vart de pengarna som går till föreningen faktiskt går och om det faktiskt erbjuds kvalitativ vård eller om det är bluff och båg precis som IK.

Om de bara får prata med samtalsteraputer så är det samma bluff och båg som Impulskollen.
Citera
2025-03-23, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon

Vem som kan utan något hinder registrera sig som företag och ta klienter för samtal.
Så att anlita extern teraput säger 0. Vilket är min poäng, de behöver inte utbildning. De kan hjälpa med trauman, men det är inte vård att gå å prata hos en samtalsteraput.

Om de nu köper in vård för sådana som varit utsatta SKALL det vara med psykolog inte med teraput. Annars kan det dess utom göra mer skada än de gör nytta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GyjqJx/impulskollens-terapeut-du-ar-inte-pedofil

Teraputer kan hjälpa till och bidra till vård men om en förrening köper in vård för folk som blivit utsatta skall de fan få vård också och inte bara prata med någon "Jag kan"-are.
Där emot kan det vara ett komplement upp till. Dumpen har ju dock sina voluntärer som är samtals kamrater. Grunden i detta var ju vart de pengarna som går till föreningen faktiskt går och om det faktiskt erbjuds kvalitativ vård eller om det är bluff och båg precis som IK.

Om de bara får prata med samtalsteraputer så är det samma bluff och båg som Impulskollen.

I Stockholm samarbetar de med Wonsa, som även Region Stockholm haft ett samarbete med fram tills årsskiftet.
Citera
2025-03-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Håller med! Det är väldigt underhållande att det verkar störa dom så mycket

Gissar att det inte är lika ärofyllt att vara upprunkare som fiskare!

Uttrycket "Sätta på barn" är också något som Dumpenfolket går igång på så man kan ju variera sig lite. Det räcker inte med den vanliga Flashbackdasen för att våga säga så tre gånger framför Sara. Då är man mer än modig. Det är naturligtvis aldrig något elakt menat utan allt sägs med kärlek.
Citera
2025-03-23, 13:27
Medlem
Citat:

Läser du överhuvudtaget det jag skrev?
jag skrev tydligt att dumpen anlitar både psykologer och psykoterapeuter och inte vilka terapeuter som helst

Läs igenom vad jag skriver till nästa gång
Citera
2025-03-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SannaIVerkligheten
I Stockholm samarbetar de med Wonsa, som även Region Stockholm haft ett samarbete med fram tills årsskiftet.
Så region stockholm sa upp ett samarbete med dem? låter som att det borde finnas grunder för det.
Samt kaka på kaka. Wonsa säger sig på sin sida jobba med förebyggande och hjälpa precis de som Föreningen säger. Det betyder att det är bättre att ta bort mellanhanden och skicka pengar direkt till Wonsa så att de verkligen får dem snarare än Dumpen föreningen där det är hush hush om vad som egentligen händer med pengarna.

Hade varit bra om de låtit Aftonbladet få tillgång till och lägga de öppet men det var något som gjorde de svårt att låta Aftonbladet presentera deras jobb utan det skulle hållas hemligt.
Citera
2025-03-23, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Läser du överhuvudtaget det jag skrev?
jag skrev tydligt att dumpen anlitar både psykologer och psykoterapeuter och inte vilka terapeuter som helst

Är det han Kurt som Impulskollen hade?
Citera
2025-03-23, 13:58
Medlem
Citat:
Så region stockholm sa upp ett samarbete med dem? låter som att det borde finnas grunder för det.
Samt kaka på kaka. Wonsa säger sig på sin sida jobba med förebyggande och hjälpa precis de som Föreningen säger. Det betyder att det är bättre att ta bort mellanhanden och skicka pengar direkt till Wonsa så att de verkligen får dem snarare än Dumpen föreningen där det är hush hush om vad som egentligen händer med pengarna.

Hade varit bra om de låtit Aftonbladet få tillgång till och lägga de öppet men det var något som gjorde de svårt att låta Aftonbladet presentera deras jobb utan det skulle hållas hemligt.

Om jag förstått det rätt så beror det uppsagda kontraktet på att Region Stockholm strukturerar om psykiatrin. Nu är jag ingen expert på ämnet, men tänker att om Region Stockholm bedömt Wonsa vara en kvalificerad vårdgivare så känns det skevt att klandra Dumpen för att ha köpt in samma tjänster.
Citera
2025-03-23, 14:26
Medlem
Citat:

Gå med i föreningen så får du komma på årsmötet och presenterat mer detaljerat vad pengarna exakt har gått till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in