2025-03-22, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utredare1
Ja precis, det är det som har varit den medicinska grundbulten, att astmamediciner inte kan förbättra syreupptagning för friska människor. D v s det går inte att dopa andningsfunktionen.

Det är vanligt har jag sett på skidforum att många hetsar mot framförallt Norge i detta, och rätt eller fel så är min uppfattning att det i regel är okunnigt trollande av sådana som inte vet vad de talar om.

Sedan är det förstås av vikt att hålla forskningen uppdaterad och säkerställa vilka medel och hur mycket som får användas. Maximal ansträngning i vinterföre lär vara påfrestande för andningen så det kan också förklara varför så pass många skidåkare behöver eller blir hjälpta av astmamedicin. Med andra ord så skulle ett förbud riskera att utestänga väldigt många människor från detta idrottsområde.
Något förbud är väl inte aktuellt, tror att tillåten dos numera uppgår till 54mg/24tim. Något som Sundby överskred 1200
ggr. Huruvida man måste ha en diagnos för att använda astmamediciner kanske någon känner till?
Citera
2025-03-22, 12:08
Medlem
utredare1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Något förbud är väl inte aktuellt, tror att tillåten dos numera uppgår till 54mg/24tim. Något som Sundby överskred 1200
ggr. Huruvida man måste ha en diagnos för att använda astmamediciner kanske någon känner till?
Ja och det kostade honom någon miljon kr tror jag. Det fina med det är väl att alla? åkare, också norska, nu ser till att hålla sig ordentligt a jour med vad som gäller på området.

Nu spekulerar jag, men det känns som att åkare som Sundby bara medicinerade på med utgångspunkten att astmamedicin är tillåtet (efter diagnos ställd av läkare antar jag?), utan koll på specifika föreskrifter på området. Eller vad har Sundby själv sagt om det?
Citera
2025-03-22, 12:27
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ja och det kostade honom någon miljon kr tror jag. Det fina med det är väl att alla? åkare, också norska, nu ser till att hålla sig ordentligt a jour med vad som gäller på området.
Nu spekulerar jag, men det känns som att åkare som Sundby bara medicinerade på med utgångspunkten att astmamedicin är tillåtet (efter diagnos ställd av läkare antar jag?), utan koll på specifika föreskrifter på området. Eller vad har Sundby själv sagt om det?
Sundby hadde kraftig astma fra barndommen, og hadde medicinsk dispens til medicinering. Reglene ble endret, så at det måtte gjøres
innen hvert løp, men det hadde han ikke fått med seg. Om han hadde gjort det, hadde det ikke en gang blitt 2 mnd utestengelse.

Personlig mener jeg at en som er så lungesjuk ikke burde holde på med utholdenhetsidrett i kulde, men WADA var av en annen oppfatning.

Va gjelder astmamedisinens evt. prestsjonsfremmende effekt, er det som er målbart på eksplosivitet på tidsmessig kortvarige innsatser
( opp mot 45 sekunder) Aller mest på 100m, lengdehopp og stavsprang. Men også på 200m og dels 400m, men effekten er størst på 10 sekunders innsatser. På øvelser som varer over lengre tid, har den ingen prestasjonsfremmende effekt på friske mennesker.
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2025-03-22 kl. 12:35.
Citera
2025-03-22, 12:34
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag räknar med stafetterna också, bör man inte göra det?

Nej, individuella vinster är det som räknas när man utser de bästa individerna.
Citera
2025-03-22, 13:49
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
det fanns väl inga spår där hon skateade, vilket är en väsentlig skillnad.
Men Kalvå skulle ha diskvalificerats ändå för sin fusk skate då den var så uppenbar, bara idioter som inte ser/förstår
Ja, det var uppenbart att Kalvå skulle ha diskvalificerats, jag har för mig att de skedde på backkrönet innan sista utförssträckan, och att hon där skapade luckan som gjorde att hon vann loppet. Om jag inte minns fel så la väl Sverige in en protest, men kommer inte ihåg 100%.
Citera
2025-03-22, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Sundby hadde kraftig astma fra barndommen, og hadde medicinsk dispens til medicinering. Reglene ble endret, så at det måtte gjøres
innen hvert løp, men det hadde han ikke fått med seg. Om han hadde gjort det, hadde det ikke en gang blitt 2 mnd utestengelse.

Personlig mener jeg at en som er så lungesjuk ikke burde holde på med utholdenhetsidrett i kulde, men WADA var av en annen oppfatning.

Va gjelder astmamedisinens evt. prestsjonsfremmende effekt, er det som er målbart på eksplosivitet på tidsmessig kortvarige innsatser
( opp mot 45 sekunder) Aller mest på 100m, lengdehopp og stavsprang. Men også på 200m og dels 400m, men effekten er størst på 10 sekunders innsatser. På øvelser som varer over lengre tid, har den ingen prestasjonsfremmende effekt på friske mennesker.

Fast nu har du fel igen.
Blir du explosivare så kan du tjäna på det även i längre distanser. Du kommer utveckla större kraft och ha lättare till tempoväxlingar, mer kraft/tag ger även längre avslappningsfas/tag. Det kommer påverka åkar positivt på flera plan och främjar genom större kraft även en bättre teknik.
Citera
2025-03-22, 17:54
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ja precis, det är det som har varit den medicinska grundbulten, att astmamediciner inte kan förbättra syreupptagning för friska människor. D v s det går inte att dopa andningsfunktionen.

Det är vanligt har jag sett på skidforum att många hetsar mot framförallt Norge i detta, och rätt eller fel så är min uppfattning att det i regel är okunnigt trollande av sådana som inte vet vad de talar om.

Sedan är det förstås av vikt att hålla forskningen uppdaterad och säkerställa vilka medel och hur mycket som får användas. Maximal ansträngning i vinterföre lär vara påfrestande för andningen så det kan också förklara varför så pass många skidåkare behöver eller blir hjälpta av astmamedicin. Med andra ord så skulle ett förbud riskera att utestänga väldigt många människor från detta idrottsområde.
Her står virkelig anvendernavnet i stil med kvaliteten på innleggene.
Det fetede hadde mange intl. studier med medicinering av friske utøvere viset. Her er det ikke lovlig å medicinere friske i undersøkniger,
men en forsker gjorde en off-season undersøkning på friske utøvere for 15 år siden endå. Den ble underkjent, men gav samme resultat.

Medicinen tar endest bort handicapet som luftrørsbesvär gir. I små-små doser tar den bort mindre luftrørsbsvær som det å konkurrere
i smog eller fabrikrøk gir. I lite større doser tar den bort handicapet av den vanlige lettere anstrengnings/kuldeastma gir.

I vissheten om at det aldri var noen konkurransefordel å overdosere astmamedicin, besluttet WADA derfor at det ble satt en frikostelig
grense for astmamedicin mot mindre plager som gjaldt absolut alle. Det skjedde rett innen Sundby-saken.
Den rekte i massevis for alle som ikke var alvorlig lungesjuke. De som var det, måtte fremdeles søke om dispens.
Citera
2025-03-22, 18:07
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruunoo
Fast nu har du fel igen.
Blir du explosivare så kan du tjäna på det även i längre distanser. Du kommer utveckla större kraft och ha lättare till tempoväxlingar, mer kraft/tag ger även längre avslappningsfas/tag. Det kommer påverka åkar positivt på flera plan och främjar genom större kraft även en bättre teknik.
Vi er i to forskjellige verdener. Jeg refererer til forskningsbaserte studier, som viser fordeler nesten enbart ved de første 10 sekunders innsats.
Det er noe annet enn å tycke og tro saker, i den grad av at det ser ut til at det mellom linjene er et forsøk å sette dit Klæbo
Astmamedicin gjør en klant til en ski-kunstner altså. Alldeles fantastisk. At ingen har kommet på det tidligere
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2025-03-22 kl. 18:13.
Citera
2025-03-22, 18:30
Medlem
Citat:
Vi er i to forskjellige verdener. Jeg refererer til forskningsbaserte studier, som viser fordeler nesten enbart ved de første 10 sekunders innsats.
Det er noe annet enn å tycke og tro saker, i den grad av at det ser ut til at det mellom linjene er et forsøk å sette dit Klæbo
Astmamedicin gjør en klant til en ski-kunstner altså. Alldeles fantastisk. At ingen har kommet på det tidligere

Du verkar ha livlig fantasi...
Jag har aldrig ens för ett ögonblick tänkt på Kläbo när det gäller doping, han kom fram som ett underrbarn i mycket ung ålder och har alltid haft det där extra vad gäller tekik, fart, taktomslag, balans och taktik.

Sundby däremot tror jag haft väldigt stor nytta av att överdosera astmamediciner. Mitt i karriären förvandlades han från en bra åklare med många topp 15 placeringar och enstaka topp 3 placeringar till en maskin som kunde träna hur mycket som helst, fick en ny fysik och även plötsligt en mer dynamisk och bättre teknik. Han gick från en bra åkare till att bli den bästa, plötsligt började han även kunna köra sprint från att tidigare varit hjälplös i den diciplinen. När han tillfrågades om hur han kunde tåla den stora mängden träning så svarade han, "jag har slutat känna efter så mycket". Varningsklockorna ringde tidigt och när sedan sanningen kom fram så bekräftade det känslan många haft.

Tvärtom är det du som väljer gammal forskning i ett försök att hitta stöd för dina önskemål, den nyare forskningen är på min sida.
Här kan du läsa på lite:

https://emea01.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.idrottsforskning.se%2Fastma medicin-gor-idrottare-starkare-och-mer-explosiva%2 F&data=05%7C02%7C%7Cb8ecbd5a74014ca9207c08dd695eab 94%7C84df9e7fe9f640afb435aaaaaaaaaaaa%7C1%7C0%7C63 87 82577495945279%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1 hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsI kFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata =%2B0rmhOWDFF9sVP8wvsJBgmX7VRo2cznflJQsB5MOdpY%3D& reserved=0

Ber dig att inte försöka klistra på mig åsikter igen!
Citera
2025-03-22, 19:50
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

Som norrman har du noll trovärdighet i den här frågan och att NRK använder Sundby som expert är väl bevis nog på att doping är accepterat i Norge?
Citera
2025-03-22, 19:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Som norrman har du noll trovärdighet i den här frågan och att NRK använder Sundby som expert är väl bevis nog på att doping är accepterat i Norge?
Och i Sverige lät vi Linda Haglund vara med i Mästarnas mästare så det är knappast något starkt argument.

Och vad gäller astmamedicins effekter så är det väl mer intressant vad det etablerade forskningsläget säger än vad en enskild forskningsartikel säger.
Citera
2025-03-22, 20:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Nej, individuella vinster är det som räknas när man utser de bästa individerna.

Då kommer inte Sundling kunna vinna bragdguldet då med andra ord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in