2025-03-22, 07:31
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Alla tycker olika, själv anser jag att en titel bara en enda person kan vinna under säsongen väger betydligt tyngre än de priser tio stycken kan vinna.

Vad får du 10 ifrån? Det är ju bara fyra individuella VM-guld på spel.
Citera
2025-03-22, 07:41
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Maja har nu varit på pallen totalt fyra av de sju senaste säsongerna i sprintcupen. Därtill två fjärdeplatser. En imponerande jämnhet som lätt glöms då hon sällan vinner.

Maja är med marginal tredje bästa svensk genom tiderna vad gäller antal pallplatser i sprint.

36 Jonna Sundling (15, 11, 10)
35 Stina Nilsson (19, 10, 6)
34 Maja Dahlqvist (6, 15, 13)
27 Emil Jönsson (16, 4, 7)
23 Thobias Fredriksson (6, 9, 8)
21 Linn Svahn (13, 5, 3)
14 Anna Olsson (2, 4, 8)
13 Teodor Peterson (4, 5, 4)
Citera
2025-03-22, 08:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Finns det någon annan idrott än längdskidor som har så många skolkande stjärnor?

Ja, i flera andra individuella idrotter.
Citera
2025-03-22, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkakksnakk
Här kommer ett (oönskat) resultat. Men AI guden har talat 😆.

”Du ska bestämma troligt resultat från när utövarna var som bäst i sin karriär. Längdskidor klassisk bana. Sprintdistans. Utövare: Marit Björgen, Stina Nilsson, Linn Svahn, Maiken Falla, Jonna Sundling och Kristine Stavås. Vem kommer 1:a, vem kommer 2:a, vem kommer 3:a, vem kommer 4:a, vem kommer 5:a, vem kommer 6:a?

Att jämföra dessa sex exceptionella skidåkare när de var på toppen av sina karriärer i en klassisk sprintdistans är en utmaning, men baserat på deras meriter och prestationer kan en möjlig resultatlista se ut så här:
1. Marit Bjørgen – En av de mest framstående längdskidåkarna genom tiderna, med flera OS- och VM-guld. Hennes dominans sträckte sig över både sprint- och distanslopp.
2. Jonna Sundling – Har visat enastående prestationer i sprint, inklusive tre raka VM-guld i sprintdisciplinen (2021, 2023 och 2025). 
3. Linn Svahn – En explosiv sprinter som snabbt etablerade sig i världseliten med flera världscupsegrar och en totalseger i sprintcupen säsongen 2023/2024. 
4. Maiken Caspersen Falla – Norsk sprinter med flera mästerskapsmedaljer, inklusive OS-guld i sprint 2014 och flera VM-medaljer.
5. Stina Nilsson – Tidigare svensk sprinter med OS-guld i sprint 2018 och flera VM-medaljer innan hon bytte till skidskytte.
6. Kristine Stavås Skistad – En stark norsk sprinter som nyligen tagit silver vid VM 2025 bakom Sundling. 

Observera att denna ranking är spekulativ och baserad på åkarnas prestationer när de var som bäst i sina respektive karriärer.”
"Jag tränar i skidspåret, Björgen på apoteket" citat Justina
Kovalczyk.
Citera
2025-03-22, 09:03
Medlem
Jag tycker det är svårt att säga vem som är bäst när många bra åkare saknas i Världscupen så den blir lite urvattnad och sen är det åkare som satsar allt på mästerskapen och vissa går in med en helt annan belastning.

Man får väl bara konstatera att Sveriges damer var bäst på VM och Diggins och Carl har varit bäst på att hålla nivån över hela säsongen. Det är bara att hoppas på bättre förhållanden under OS än i Trondhem iallafall, blev lite väl speciella förhållanden kan jag tycka där vissa länder nog slet rejält med materialet.
Citera
2025-03-22, 09:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Vad får du 10 ifrån? Det är ju bara fyra individuella VM-guld på spel.

Jag räknar med stafetterna också, bör man inte göra det?
Citera
2025-03-22, 09:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Kovalczyk.

Jag vill minnas att det även handlade om att någon sett Kowalczyk gått in på systemet och unnat sig lite vin till helgen, medan Björgen gick in på apoteket en bit bort. Men det kanske är en myt.
Citera
2025-03-22, 10:31
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Kovalczyk.

Citat:
– Jag har pratat länge med min tränare och vi är mest rädda för de åkare som försvinner en månad mitt under säsongen, för att sedan komma tillbaka mycket starkare. Jag vågar påstå att den astmamedicin som Björgen använder sig av ger kroppen en extra hjälp att andas.

– Jag förbereder mig i skidspåren, inte på apoteket.

Norges landslagsläkare, Petter Stokke, tycker att Kowalczyks utspel är grundlöst.

– Astmamedicinen som Marit tar ger henne ingen prestationsförbättring. Om astmasjuka inte skulle få lov att använda astmamediciner, så skulle de utestängas från samtliga konditionsidrotter, säger Stokke till VG.
Ok, bra så Stokke
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/e1ar34/bjorgen-i-nytt-dopningsbrak
Citera
2025-03-22, 10:56
Medlem
Varför är Jonna inte med idag på staffetterna eller igår på sprinten? På TV sa de bara att hon inte "fick" vara med!?

Å de nämnde incidenten på finalen igår med Pellegrino och Grond och sa att Pellegrino inte fick något gult kort eller någonting överhuvudtaget, där kan man snacka sila mygg och svälja elefanter om man jämför med Ebbas gula kort, hur fan är det möjligt. Den ena situationen är ju klar påverkan och gör att en person går i backen och går från 3an till att bli 6a medan den andra situationen inte involverade någon annan åkare och på sin höjd gav någon 100dels sekunds fördel. SKANDAL
Citera
2025-03-22, 11:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilbuono
Varför är Jonna inte med idag på staffetterna eller igår på sprinten? På TV sa de bara att hon inte "fick" vara med!?

Jonna är förkyld.
Citera
2025-03-22, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Ok, bra så Stokke
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/e1ar34/bjorgen-i-nytt-dopningsbrak
Den i Norge hjärtligt hatade Professor Vibeke Vacker vid Rigshospitalet i Köpenhamn har i flera år forskat om astmamediciner verkan på idrottsprestationer.
Hon har givetvis inte använt skidåkare i sin forskning
(danskarna skiter i längdskidåkning) utan landsvägscyklister. Det konstaterades en jämförelsevis betydande prestationshöjning vid bruk av Beta-2.
Förbättring med flera procent kunde konstateras gällande
muskelbyggnad, återhämtning och uthållighet. Däremot
fanns överraskande nog ingen förbättring av syreupptagningsförmågan hos friska människor.
Citera
2025-03-22, 11:46
Medlem
utredare1s avatar
Citat:
Den i Norge hjärtligt hatade Professor Vibeke Vacker vid Rigshospitalet i Köpenhamn har i flera år forskat om astmamediciner verkan på idrottsprestationer.
Hon har givetvis inte använt skidåkare i sin forskning
(danskarna skiter i längdskidåkning) utan landsvägscyklister. Det konstaterades en jämförelsevis betydande prestationshöjning vid bruk av Beta-2.
Förbättring med flera procent kunde konstateras gällande
muskelbyggnad, återhämtning och uthållighet. Däremot
fanns överraskande nog ingen förbättring av syreupptagningsförmågan hos friska människor.
Ja precis, det är det som har varit den medicinska grundbulten, att astmamediciner inte kan förbättra syreupptagning för friska människor. D v s det går inte att dopa andningsfunktionen.

Det är vanligt har jag sett på skidforum att många hetsar mot framförallt Norge i detta, och rätt eller fel så är min uppfattning att det i regel är okunnigt trollande av sådana som inte vet vad de talar om.

Sedan är det förstås av vikt att hålla forskningen uppdaterad och säkerställa vilka medel och hur mycket som får användas. Maximal ansträngning i vinterföre lär vara påfrestande för andningen så det kan också förklara varför så pass många skidåkare behöver eller blir hjälpta av astmamedicin. Med andra ord så skulle ett förbud riskera att utestänga väldigt många människor från detta idrottsområde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in