2025-03-21, 16:36
Medlem
U22s avatar
Får en legitimerad lärare sätta betyg i ett ämne som hen inte är behörig i? Eller bryter det mot någon lag/regel?
Citera
2025-03-21, 17:12
Avslutad
Nej, väldigt olagligt
Citera
2025-03-21, 17:16
Medlem
U22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Nej, väldigt olagligt

På Skolverkets sida hittade jag dock detta: Om du som undervisar har legitimation får du sätta betyg självständigt även om du inte har behörighet att undervisa i ämnet.
Citera
2025-03-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Får en legitimerad lärare sätta betyg i ett ämne som hen inte är behörig i? Eller bryter det mot någon lag/regel?

Vad tror du skolverket anser om saken?

"Undantag på grund av lärarbrist eller andra särskilda skäl
Om du inte har legitimation och behörighet får du undervisa i ett ämne under högst ett år i taget

om det inte finns någon lärare inom huvudmannens organisation som uppfyller kraven på legitimation och ämnesbehörighet
om det finns något annat särskilt skäl med hänsyn till eleverna.
I så fall ska du vara lämplig för att undervisa i ämnet och ha en utbildning som i så stor utsträckning som möjligt motsvarar den utbildning som är behörighetsgivande. Om du som undervisar har legitimation får du sätta betyg självständigt även om du inte har behörighet att undervisa i ämnet."

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/lararlegitimation-och-forskollararlegitimation/regler-och-krav-for-lararlegitimation/larar--och-forskollararlegitimation-och-krav-for-att-fa-satta-betyg

Sökmotorer funkar faktiskt för att snabbt få fram info.
Citera
2025-03-21, 17:21
Medlem
U22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Vad tror du skolverket anser om saken?

"Undantag på grund av lärarbrist eller andra särskilda skäl
Om du inte har legitimation och behörighet får du undervisa i ett ämne under högst ett år i taget

om det inte finns någon lärare inom huvudmannens organisation som uppfyller kraven på legitimation och ämnesbehörighet
om det finns något annat särskilt skäl med hänsyn till eleverna.
I så fall ska du vara lämplig för att undervisa i ämnet och ha en utbildning som i så stor utsträckning som möjligt motsvarar den utbildning som är behörighetsgivande. Om du som undervisar har legitimation får du sätta betyg självständigt även om du inte har behörighet att undervisa i ämnet."

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/lararlegitimation-och-forskollararlegitimation/regler-och-krav-for-lararlegitimation/larar--och-forskollararlegitimation-och-krav-for-att-fa-satta-betyg

Sökmotorer funkar faktiskt för att snabbt få fram info.

Så svaret är ja alltså.
Citera
2025-03-21, 17:23
Medlem
Citat:
Så svaret är ja alltså.

Jag utgår ifrån att Skolverket, som är ansvarig myndighet, vet vad dom kommunicerar.
Så jag utgår ifrån att svaret är ja.
Citera
2025-03-21, 17:27
Medlem
Loreias avatar
Jag är inte utbildad lärare men har satt betyg på elever när jag arbetade inom skola så ja, så länge man undervisar ämnet och har det ansvaret så kan man sätta betyg.
Citera
2025-03-21, 17:31
Medlem
U22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Jag är inte utbildad lärare men har satt betyg på elever när jag arbetade inom skola så ja, så länge man undervisar ämnet och har det ansvaret så kan man sätta betyg.

Hur kunde detta vara möjligt? Fanns det inga legitimerade lärare tillgängliga? Skollagen säger att olegitimerade ej får sätta betyg självständigt.
Senast redigerad av U22 2025-03-21 kl. 17:45.
Citera
2025-03-21, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia

Du undervisade i vad, om man får fråga?

Citat:
Hur kunde detta vara möjligt? Fanns det inga legitimerade lärare tillgängliga? Skollagen säger att legitimerade ej får sätta betyg självständigt.

Skolverket säger väl inte alls att det är helt omöjligt?

Samma sida som jag tidigare länkat.

"En huvudman har inga behöriga lärare för yrkesämnet fordonsteknik i gymnasieskolan. Hilda har en pedagogisk utbildning och har under lång tid undervisat i fordonsteknik. Huvudmannen anställer henne för att undervisa i ämnet eftersom hon är lämplig och för att hennes utbildning motsvarar en behörighetsgivande utbildning tillräckligt mycket.

För att få fatta beslut om betyg självständigt måste Hilda ha en anställning utan tidsbegränsning. Eftersom tjänsten handlar om undervisning i ett yrkesämne kan hon också få det. Om Hilda däremot får en tidsbegränsad anställning måste hon sätta betyg ihop med en legitimerad lärare. "
Citera
2025-03-21, 17:46
Medlem
U22s avatar
Citat:
Du undervisade i vad, om man får fråga?

Skolverket säger väl inte alls att det är helt omöjligt?

Samma sida som jag tidigare länkat.

"En huvudman har inga behöriga lärare för yrkesämnet fordonsteknik i gymnasieskolan. Hilda har en pedagogisk utbildning och har under lång tid undervisat i fordonsteknik. Huvudmannen anställer henne för att undervisa i ämnet eftersom hon är lämplig och för att hennes utbildning motsvarar en behörighetsgivande utbildning tillräckligt mycket.

För att få fatta beslut om betyg självständigt måste Hilda ha en anställning utan tidsbegränsning. Eftersom tjänsten handlar om undervisning i ett yrkesämne kan hon också få det. Om Hilda däremot får en tidsbegränsad anställning måste hon sätta betyg ihop med en legitimerad lärare. "

Nu menade jag olegitimerade.

Men ok, så om man inte har tidsbegränsad anställning så är det alltså lugnt.
Citera
2025-03-21, 17:54
Medlem
Citat:
Nu menade jag olegitimerade.

Men ok, så om man inte har tidsbegränsad anställning så är det alltså lugnt.

Exemplet jag postade handlade väl om yrkeslärare?

Uppenbarligen så finns det undantag eftersom texten från Skolverkets hemsida.
Citera
2025-03-21, 17:56
Medlem
U22s avatar
Citat:
Exemplet jag postade handlade väl om yrkeslärare?

Uppenbarligen så finns det undantag eftersom texten från Skolverkets hemsida.

Ja. Tycker dock det är lite konstigt att en lärare som ej är behörig, men däremot legitimerad, får sätta betyg i ett ämne som denne inte är behörig i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in